Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Modernisering af stadion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Plum
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

    Nej der er ingen pris på bordet. Det er vel næsten grunden der er mest værd, pga af central placering i byen. Det vil koste en formue bare at fjerne de 3 tribuner som nok skal væk.
    Har hørt at OB tidligere er blevet tilbudt at købe stadion for et symbolsk beløb. Men at de takkede pænt nej. Forstår ikke hvordan udenlandske klubber ejer deres stadion, når der ikke er tradition for det i Danmark.
    Det burde vel være en fordel at være ejer som jeg ser det. Særligt hvis det kan erhverves billigt.
    Kommer jo an på hvor meget de betaler i leje for det er jo ikke nok til at modsvare vedligehold og investeringer som jo ellers er helt normalt ved en udlejningsejendom.
    Så for at det skal kunne betale sig skal msn kunne lave nogle faciliteter der kan tjene penge hjem til dels at kunne finansiere sig selv, finansiere renovering og finansiere forskellen på leje og finansiering af vedligehold og sætte til side til renoveringer løbende … uden at det tager økonomi fra spillerbudgettet …
    Ser svært ud ..

    Leave a comment:


  • Kielberg
    replied
    Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
    Sagde politikerne noget om hvor meget stadion skulle koste hvis der var nogen der vil købe?
    Ved ikke om OBs leje dækker de omkostninger der er ved løbende vedligehold (næppe eftersom det ikke bliver vedligeholdt) og fremtidige investeringer (tydeligvis ikke) samt den kommende renovering +100 mio. for skatteyderne så kan prisen ikke være høj …
    Nej der er ingen pris på bordet. Det er vel næsten grunden der er mest værd, pga af central placering i byen. Det vil koste en formue bare at fjerne de 3 tribuner som nok skal væk.
    Har hørt at OB tidligere er blevet tilbudt at købe stadion for et symbolsk beløb. Men at de takkede pænt nej. Forstår ikke hvordan udenlandske klubber ejer deres stadion, når der ikke er tradition for det i Danmark.
    Det burde vel være en fordel at være ejer som jeg ser det. Særligt hvis det kan erhverves billigt.

    Leave a comment:


  • Plum
    replied
    Sagde politikerne noget om hvor meget stadion skulle koste hvis der var nogen der vil købe?
    Ved ikke om OBs leje dækker de omkostninger der er ved løbende vedligehold (næppe eftersom det ikke bliver vedligeholdt) og fremtidige investeringer (tydeligvis ikke) samt den kommende renovering +100 mio. for skatteyderne så kan prisen ikke være høj …

    Leave a comment:


  • andlox
    replied
    Oprindeligt indsendt af Striwetforlivet! Se indlæg

    I podcasten der bliver det sagt ret tydeligt at stadion bliver liggende i Bolbro, det var cirka det eneste der var sikkerhed om.
    O.k, men så kan vi vel glemme at der bygges nyt. Det kunne ja betyde at spille op til to sæsoner et andet sted hvis man vil nedrive det gamle og bygge nyt på stedet og det er ja uholdbart.

    Leave a comment:


  • Plum
    replied
    Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

    Bravo. Godt indlæg. Er helt enig i din opfattelse

    Lige pt har man et konsulent firma til at komme med et oplæg i foråret 2024. Jeg kender ikke prisen for det arbejde. Men jeg frygter for det hele hvis den rapport der kommer ikke er tilfredsstillende. Skal man så hyre et nyt firma til at komme med deres bud og bruge et år igen?
    Eller burde man have hyret 2 firmaer til at komme med hver deres bud så man havde noget mere at gå ud fra når noget skal besluttes?
    andre steder ville man jo invitere arkitektfirma, byplanlæggere m.fl. til at komme med et oplæg til hvordan en hel bydel kunne udformes på baggrund af forskellige krav … nogen steder ville det være attraktivt at byde på ..å

    Leave a comment:


  • tOrnBjerg
    replied
    Oprindeligt indsendt af OleKBH Se indlæg

    Enig.
    Det er rigtig godt SFÅ sætter fokus på stadionproblematikken og Martin Davidsen er som altid skarp. Men hold da op, hvor er det deprimerende, at høre på både Enrico og diverse politikere. Alle spiller bolden over til modparten eller synger den samme sang om at de afventer en samlet plan for hele området (Bolbro, idrætsparkområdet) og hvor attraktivt det er pga letbanen og bla bla bla). Medmindre der kommer en eller to meget rige erhvervsfolk (hej Thorborg og Barfoed) og smider minimum en kvart milliard ind i projektet meget snart, så kan vi roligt begynde at booke os ind på Vejle stadion, hvis vi stadig er i Superligaen på det tidspunkt (2028).
    Borgmesteren drømmer tydeligvis om at få solgt lortet, så han kan putte flere penge i letbanens underskudsforretning, selvom han prøver at bilde os ind at det er til skoler, daginstitutioner og ældrepleje.
    Den hænger på folk som Thorborg og Barfoed m.fl. hvis der skal ske noget og eftersom de ønsker flere kommunale kroner i projektet, så er det stadig kørt helt fast ligesom det har været i mange år nu.
    Letbanen er en kæmpe fejl og kommer til at være en store klods om benene på at udvikle Odense. Der kunne bygges meget stadion for de underskud sporvognen giver os.

    Leave a comment:


  • Striwetforlivet!
    replied
    Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg

    Men kun hvis det nye skal stå på samme sted som det gamle.
    Faktisk ser kun to muligheder: enten en stor renovering mens vi samtidigt bruger stadion men der betyder at begynde snart fordi det bruger tid eller et nyt stadion et andet sted. Tænker det bliver det førstnævnte fordi der findes åbenbart ikke de aktører/investorer som er villig at gå "all in". En ejer som ikke en gang investerer i nye spiller og en by som helst vil af med stadion...
    Så bliver det vel mere en "lappeløsning" hvor man kæmper sig til det nødvendigste om at opfylde de fremtidige krav om at spille Superliga i Odense.
    I podcasten der bliver det sagt ret tydeligt at stadion bliver liggende i Bolbro, det var cirka det eneste der var sikkerhed om.

    Leave a comment:


  • andlox
    replied
    Oprindeligt indsendt af mhbp Se indlæg

    tænker man hurtigst (og sikkert også billigst) står med et nyt stadion hvis man vælger at gøre det i et hug. Men det vil selvf betyde at OB skal ud og finde en anden hjemmebane i en længere periode. Det andet lyder godt nok også som noget hak - men ja lød til det var det politikerne mente var muligt...
    Men kun hvis det nye skal stå på samme sted som det gamle.
    Faktisk ser kun to muligheder: enten en stor renovering mens vi samtidigt bruger stadion men der betyder at begynde snart fordi det bruger tid eller et nyt stadion et andet sted. Tænker det bliver det førstnævnte fordi der findes åbenbart ikke de aktører/investorer som er villig at gå "all in". En ejer som ikke en gang investerer i nye spiller og en by som helst vil af med stadion...
    Så bliver det vel mere en "lappeløsning" hvor man kæmper sig til det nødvendigste om at opfylde de fremtidige krav om at spille Superliga i Odense.

    Leave a comment:


  • mhbp
    replied
    Oprindeligt indsendt af Monrad Se indlæg

    Helt enig i at man burde have bestilt flere aktører til et evt. udkast over området, især da tidsperspektivet er en seriøs presbold.
    For deler din bekymring fuldstændigt.
    Skal der evt. gå et år igen fra 2024 inden et nyt bud, så når man det ganske enkelt ikke. og så er vi tilbage den den politiske vilje, og hvis den havde været der, så havde man jo startet dette projekt op for lang tid siden og med mange aktører som eventuelle leverandører af et færdigt projekt, for netop at være på forkant og ikke bagkant som nu, hvor man måske er tvunget til at male sig op i et hjørne, og vælge den billige lappeløsnings model, på grund af den deadline som foreligger.

    Det skriger til himlen og så er jeg jo godt klar over, at basale velfærdsydelser, naturligvis har første prioritet i en kommunes budget, det tror jeg ikke der er eneste sjæl med selv det største OB hjerte som anfægter, men i min verden udelukker det ene ikke det andet, hvis kompetencerne og viljen er tilstede.

    Men vi må væbne os med tålmodighed, ligesom med vores superligahold, i øvrigt, men frustrationerne hoper sig op, må jeg da blankt erkende.
    uden og vide det helt i detaljen så mener jeg da at der plejer at være et driftsbudget og et anlægsbudget og ikke helt så sikker på de to ting er så forbundne, da det jo bestemmes ovenfra af staten hvad og hvor meget kommunerne må bruge.
    Så kan der selvf også være nogle prioriteringer om at det er vigtigere med anlæg af skoler, daginstitutioner osv. hvilket også er svært at anfægte.

    Men lød da også som om at kommunen gerne vil være med - bare de ikke skal stå med hele regningen.

    - men igen kræver det jo de kommer på banen med et udspil; hvad er det de ønsker og hvad vil de have Thorborg/OSE og andre til at skyde ind i projektet.


    Leave a comment:


  • mhbp
    replied
    Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

    De kan nu godt blive færdig på 2 år. Så vil der bare være perioder med 2 tribuner ude af drift. Muligt ja. Hensigtmæssigt nej
    Og skulle man starte 2028/2029 sæsonen med 1 tribune ikke færdig får man nok lov til at bruge de 3 andre der er færdige…..
    Det er vel kun tagkonstruktionen der skal være færdig. Så går det måske nok også at hjørnerne ikke er helt færdig

    Jeg våger pelsen og siger at vi starter op på stadion i 2028/2029 men at de nok ikke er 100% færdige med alt
    tænker man hurtigst (og sikkert også billigst) står med et nyt stadion hvis man vælger at gøre det i et hug. Men det vil selvf betyde at OB skal ud og finde en anden hjemmebane i en længere periode. Det andet lyder godt nok også som noget hak - men ja lød til det var det politikerne mente var muligt...

    Leave a comment:


  • mhbp
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

    Hvorfor mener du kommunen skal kunne leje sig ind? Det giver da ingen mening?
    det aner jeg heller ikke om de skal kunne. Det var bare en tanke - ved ikke om kommunen under den nuværende model som ejer har nogle brugsrettigheder af stadion. Eller om andre klubber / begivenheder har ret til at benytte sig af stadion.

    - er det tilfældet skal man vel have afklaret hvordan det så vil se ud hvis man sælger til en privat aktør.

    Leave a comment:


  • fmprOB
    replied
    Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

    Prøver at være lidt praktisk. Hvis det skal laves i etaper og stadion stadigvæk være i drift.

    - hvor skal materialerne (nye/som gamle) ligge ?
    - hvor skal maskiner stå / manøvrere ? f.eks. 3F Tribunen
    - skurvogne ?
    - kæmpe begrænsninger med letbane (sikkerhedsafstand), atletikstadion og idrætshal som naboer.

    Synes eneste mulighed er at gøre som i Århus. Lav det hele på én gang og godt... ikke diverse lappeløsninger. Så må vi leve med at hjemmebanen er et andet sted i et stykke tid.
    Mange gode spørgsmål. Men det lyder til at de vil lave det i etapper. Så er dig svar skyldig

    Leave a comment:


  • Monrad
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

    Hvor i består forskellen af vores opfattelse af podcasten? Som jeg læser det siger du det samme.
    Det stadion står om ingen omstændigheder færdig i 2028.
    Spaden kommer tidligst i jorden i 2026/27 hvorefter der vel går 3 år inden stadion er færdig.
    Og det er kun hvis der bliver fundet penge til projektet i løbet af de kommende 2 år. Kommunen har sovet i årevis, og der kommer et kæmpe ramaskrig fra befolkningen, når de skal op med penge til stadion.
    Renovering af stadion giver nok ikke mange stemmer til byrådsvalget.
    Forstår jeg godt, så lad mig konkretisere min kommentar til dit indlæg, da jeg egentligt tror vi vil og håber det samme, men at udfordre din holdningen vedr. udsagnet : "Jeg giver den kære borgmester, ret når han siger det måske ikke er kommunens ansvar, at opgradere stadion for en privat virksomhed."

    Det er egentligt det jeg anfægter og hvor vi så er uenige i, hvor hovedansvaret ligger.
    Jeg ser ikke sådan på det, at kommunen ikke har et ansvar over for deres udlejer, om den så er privat eller offentligt. Ydermere så mener jeg, at en by / kommune, har en stor interessere og et kæmpe ansvar, for at levere et så godt produkt som muligt for dets borgere, også på det kulturelle område.

    Men hvis politikerne kun tænker i næste års budget og standard floskerne såsom vi bliver flere ældre og flere børn, jamen så kommer vi aldrig videre. Selvfølgelig er det da en budgetmæssig udfordring, men så er det jo netop en kommune burde tænke indtægtsmuligheder.

    Jeg hørte de fleste i podcasten nævne og skæve misundeligt, til den såkaldte Salling fond i Århus og at den har muliggjort deres nye stadion projekt, men Salling fonden var ikke gået ind i projektet medmindre at kommunen i Århus vedkendte deres ansvar i by fornyelsen, som er deres ansvar, ingen andres, og det skal jeg så sandelig love de har gjort. Det beløb kommunen har lagt deroppe tror jeg Odense kommune er laaangt fra. og hvordan skulle private aktører i Odense så have mere velvillighed. ? I øvrigt så tror jeg vi skal undervurdere forretningslivet i Odense og den opbakning der er til Odense Boldklub, men fornemmer, at der er længere mellem kommunen og erhvervslivet i Odense end der er andre steder i landet. Bevares, det er er en mave fornemmelse, men jeg kan bare notere mig, at der i Viborg, Silkeborg, Århus, Farum osv. osv., sker markant mere end der gør i Odense.

    .. og det skal der simpelthen ændres på, og det kunne jo starte næste gang folk går til stemmeurnerne til kommunalvalget. Just saying.

    Leave a comment:


  • Online
    replied
    Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

    De kan nu godt blive færdig på 2 år. Så vil der bare være perioder med 2 tribuner ude af drift. Muligt ja. Hensigtmæssigt nej
    Og skulle man starte 2028/2029 sæsonen med 1 tribune ikke færdig får man nok lov til at bruge de 3 andre der er færdige…..
    Det er vel kun tagkonstruktionen der skal være færdig. Så går det måske nok også at hjørnerne ikke er helt færdig

    Jeg våger pelsen og siger at vi starter op på stadion i 2028/2029 men at de nok ikke er 100% færdige med alt
    Prøver at være lidt praktisk. Hvis det skal laves i etaper og stadion stadigvæk være i drift.

    - hvor skal materialerne (nye/som gamle) ligge ?
    - hvor skal maskiner stå / manøvrere ? f.eks. 3F Tribunen
    - skurvogne ?
    - kæmpe begrænsninger med letbane (sikkerhedsafstand), atletikstadion og idrætshal som naboer.

    Synes eneste mulighed er at gøre som i Århus. Lav det hele på én gang og godt... ikke diverse lappeløsninger. Så må vi leve med at hjemmebanen er et andet sted i et stykke tid.

    Leave a comment:


  • fmprOB
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

    Hvor i består forskellen af vores opfattelse af podcasten? Som jeg læser det siger du det samme.
    Det stadion står om ingen omstændigheder færdig i 2028.
    Spaden kommer tidligst i jorden i 2026/27 hvorefter der vel går 3 år inden stadion er færdig.
    Og det er kun hvis der bliver fundet penge til projektet i løbet af de kommende 2 år. Kommunen har sovet i årevis, og der kommer et kæmpe ramaskrig fra befolkningen, når de skal op med penge til stadion.
    Renovering af stadion giver nok ikke mange stemmer til byrådsvalget.
    De kan nu godt blive færdig på 2 år. Så vil der bare være perioder med 2 tribuner ude af drift. Muligt ja. Hensigtmæssigt nej
    Og skulle man starte 2028/2029 sæsonen med 1 tribune ikke færdig får man nok lov til at bruge de 3 andre der er færdige…..
    Det er vel kun tagkonstruktionen der skal være færdig. Så går det måske nok også at hjørnerne ikke er helt færdig

    Jeg våger pelsen og siger at vi starter op på stadion i 2028/2029 men at de nok ikke er 100% færdige med alt

    Leave a comment:

Working...
X