Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Kontinuitet min bare......Køb kvalitet nu eller drop strategien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
    Det jeg tit spørger mig selv. Hvad er vores kernekompetencer i OB? Jeg kan ikke se det. I en liga med 13 konkurrenter, så kan jeg groft sagt kun se 4-5 hold med en klar filosofi.

    Der er FCN, som alle kender for deres specielle spillestil og deres store fokus på ungdomsarbejdet, og det ghanesiske samarbejde.

    Der er FCM, med deres akademi og deres nigerianske spillere og "Big data"-scouting

    Der er FCK, som rent økonomisk er i stand til at købe spillere fra en hylde, hvor ingen andre danske klubber kan være med, samtidig har de en speciel spillestil og virker afklaret i deres retorik udadtil.

    Der er Brøndby med deres specielle fanbase og deres store opland og en af Danmarks største klubber.

    Og så er der måske AC Horsens som spiller på dødbolde, fysik og energi.

    Resten er lokalt baseret, hvor man satser lidt på talenter, lidt på billige Superligaspillere og lidt "bløde" udlændinge.


    Jeg efterspørger en visionær plan, som kan være med til at ændre mit syn på dansk fodbold, og på hvordan OB skaber resultater. Hvor vil vi hen, hvad kan OB, hvorfor gøres tingene på den måde som de gør?

    Altså, hvis Superliga-klubberne var 14 ølmærker, så ville der være 9-10 kedelige lokale bryghuse, som man drikker fordi, man har en lokal tilknytning (Albani, Ceres, Thor osv.) og så ville der være 4-5 stykker, som man enten ville elske eller hade.
    Jeg har rejst samme spørgsmål flere gange og mangler i den grad stadig svar.

    Svaret er nok: Ingenting.

    OB har ikke modet og visionerne til at satse lidt og lave nogle investeringer i en eller anden retning. OBs forretningsmodel er basicly, at nogle enkelte nogle personer skal præstere og sørge for kontinuiteten, og det er hovedsagligt Sportsdirektøren og Cheftræneren, og hvis de ikke præsterer eller smutter, skal vi på mange måder til at genopfinde os selv og måden at gøre tingene på igen.

    Hvad gør vi f.eks. hvis Kent smutter til sommer? Skal vi så forsætte med at spille på samme måde og er kontinuiteten i den tilbageværende trænerstab god nok til at kunne videreføre det arbejde? Eller skal vi som så mange gange før, ud og finde en træner som så bringer en helt ny stil? I så fald kan meget arbejde under Kent vise sig at være spildt, og det synes jeg er enormt ærgerligt og bekymrende, hvis det er sådan virkeligheden er.

    OB mangler i sandhed en identitet og nogle visioner i en eller anden retning. Det kunne være noget så simpelt som at have en bestemt fodboldfilosofi, som man kan implementere hele vejen ned gennem klubben, og som gjorde, at man viste hvilke typer trænere man skulle caste, og at man kunne udvikle trænere internt i klubben der kunne forfremmes til cheftrænere en dag. Det ville også gøre det så enormt meget lettere for de unge spillere, når de en dag skal tage springet.

    Og generelt kunne en større satsning på talenter være en tiltalende strategi og identitet. Især nu hvor Esbjerg er nede og vende igen, er konkurrencen ikke stor i Syddanmark, så med noget mod og lidt investeringsvilje kunne OB forsøge at tage den position som den helt store spiller i regionen og forsøge at lave nogle initiativer, så vi også kan samle talenterne i Sønderjylland op. Og nej, det er ikke sådan en satsning og investeringsvilje der vises nu, det er ren og skær vedligeholdelse af en i forvejen svag position i talentræset, for en klub af OBs størrelse.

    Det kunne også være, at OB satsede på scouting og på kontinuerligt at kunne tilføre gode spillere med større sikkerhed end man gør i dag. Størstedelen af OBs trup vil altid være baseret på spillere hentet udefra, hvorfor det også giver rigtigt god mening at investere i det felt. Langt de fleste klubbers største sportslige og økonomiske risiko, ligger i køb og salg af spillere. At du køber gode spillere er oftest den største forudsætning for, at du kan levere resultater. Samtidig er salg af spillere en af de største potentielle indtægskilder, og et salg af en spiller som Lobotka eller Ingvartsen i dag, kan jo næsten gøre det ud for en hel sæsons spillerbudget, for en klub som OB.

    Problemet er så bare, hvis man ikke gør sit hjemmearbejde godt nok, når man skal ud og investere de mange penge man har fået ind. Her er Esbjerg senest jo et fremragende eksempel efter deres EL-gruppespil og spillersalg for 60-70 millioner. De troede de kunne sjofle sig igennem på transfermarkedet med deres meget lidt kompetente sportslige udvalg, og det har de i den grad betalt prisen for sportsligt og økonomisk. Samme historie med AaB efter deres mesterskab i 08 og efterfølgende CL-gruppespil. Mange af de millioner formøblede de på håbløst middelmådige spillere som Saganowski, Shelton, Beauchamp, Chanko, Fredheim-Holm osv. fordi, at Lynge troede at han var kongen og bare kunne køre transfermarkedet på hans kontakter og mavefornemmelse.

    Det er selvsagt en naiv tankegang, og derfor investerer mange klubber internationalt set også i deres spillerrekruttering i dis e år. FCK og FCM har rykket på det felt herhjemme, og Brøndby er også i gang med det, men ellers står det totalt stille på det her område i resten af Danmark, og i resten af Skandinavien for den sags skyld. Alt imens der bruges penge på det i lande som Belgien, Østrig, Schweiz og Kroatien, plus klubber som Ludogorets og Trencin der også rykker på det område, og de er altså godt igang med at passere de nordiske lande over en bred kam.

    Der er bare en sær tendens til at hytte vores eget skind heroppe i norden fodboldmæssigt. Vi har en eller anden fælles forståelse af, at det over en bred kam er bedst, hvis vi bytter spillere mellem hinanden, og helst ikke henter så mange udefra, som jo nok ikke kan indordne sig i kulturen. Nu synes jeg efterhånden bare, at vi har brændt nallerne nok på at hente ikke særligt dygtige spillere i Norge f.eks., som i øvrigt er ganske bekostelige. Det må være på tide at bevæge sig væk fra den falske ækvivalens, at det skulle være bedre og mere sikkert at hente nordiske spillere. Hvis der er noget en klub som FCK har vist med deres indkøb i de senere år, og Brøndby i sidste sæson, så er det at der findes rigtigt meget kvalitet i markederne uden for Norden og, at du sagtens kan integrere sådanne spillere i den rette kultur.

    Det ville være rart, hvis OB også smed den totalt irationelle frygt for det "fremmede", så Jesper Hansen ikke sidder i Stemmer fra Ådalen og siger, at man nok ikke vil hente en spiller fra Argentina f.eks. Det udsagn alene burde jo være fyringsgrund!

    Comment


      Nu har jeg googlet nettet igennem for at finde et link til den pdf hvor "Det nye OB" er beskrevet men uden held. Til gengæld har jeg fundet en række andre links og en ting går igen. Det nye OB skal bygges på OB's egne talenter og udenlandske profiler og det startede vel fint med Høegh, Falk m.fl. men derefter har der altså været et hul før Desler, JJT og Greve slår igennem ..
      Laver noget senere med et par henvisninger men i forhold til ønsket dengang og resultatet nu er måske, at egen avl bare ikke har været godt nok til at bygge en stamme på ..
      "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

      "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

      Venter man for længe, får man ingenting ...

      Comment


        Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
        Nu har jeg googlet nettet igennem for at finde et link til den pdf hvor "Det nye OB" er beskrevet men uden held. Til gengæld har jeg fundet en række andre links og en ting går igen. Det nye OB skal bygges på OB's egne talenter og udenlandske profiler og det startede vel fint med Høegh, Falk m.fl. men derefter har der altså været et hul før Desler, JJT og Greve slår igennem ..
        Laver noget senere med et par henvisninger men i forhold til ønsket dengang og resultatet nu er måske, at egen avl bare ikke har været godt nok til at bygge en stamme på ..
        Har Det nye OB ikke vist sig at være omgang varm luft, udelukkende med det formål at købe sig tid hos sponsorer og fans, mens man famlede efter en eller anden retning som endnu ikke har fundet? Det er kejserens nye klæder.

        Comment


          Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
          Nu har jeg googlet nettet igennem for at finde et link til den pdf hvor "Det nye OB" er beskrevet men uden held. Til gengæld har jeg fundet en række andre links og en ting går igen. Det nye OB skal bygges på OB's egne talenter og udenlandske profiler og det startede vel fint med Høegh, Falk m.fl. men derefter har der altså været et hul før Desler, JJT og Greve slår igennem ..
          Laver noget senere med et par henvisninger men i forhold til ønsket dengang og resultatet nu er måske, at egen avl bare ikke har været godt nok til at bygge en stamme på ..
          Det hed sig vel bare at vi skulle satse på egne talenter tilsat profiler de kan læne sig opad .. for at talenterne skal kunne læne sig op ad de profiler så kræver det at minimum en af disse profiler har lederegenskaber og det er der ikke en eneste af vores såkaldte profiler som ejer skyggen af . Vores profiler er imo vires egne unge .

          har fundet en artikel om det nye OB

          http://www.tipsbladet.dk/blog/martin...r-giver-mening

          Og JH's præsentation :

          http://www.ob.dk/artikel/ob-her-og-n...vermorgen.aspx
          Last edited by Magge; 04-08-2017, 17:41.
          817 ⚪️
          Y.N.W.A ❤️

          Comment


            Oprindeligt indsendt af Magge Se indlæg
            Det hed sig vel bare at vi skulle satse på egne talenter tilsat profiler de kan læne sig opad .. for at talenterne skal kunne læne sig op ad de profiler så kræver det at minimum en af disse profiler har lederegenskaber og det er der ikke en eneste af vores såkaldte profiler som ejer skyggen af . Vores profiler er imo vires egne unge .

            har fundet en artikel om det nye OB

            http://www.tipsbladet.dk/blog/martin...r-giver-mening

            Og JH's præsentation :

            http://www.ob.dk/artikel/ob-her-og-n...vermorgen.aspx
            Fandt også JH's men jeg mener den oprindelige der kom (lang tid) efter fyringerne..
            "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

            "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

            Venter man for længe, får man ingenting ...

            Comment


              Citat Peter Brüchmann:

              "Når man gør det op over tid, så vil OB formentlig være et af de hold vi taler mindst om, fordi de i virkeligheden er mindst interessante af de 14"

              "Sådan som de spiller i går, så er de jo inderligt uinteressante"

              Kilde: https://soundcloud.com/medianonu/med...eter-bruchmann

              Comment


                Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
                Citat Peter Brüchmann:

                "Når man gør det op over tid, så vil OB formentlig være et af de hold vi taler mindst om, fordi de i virkeligheden er mindst interessante af de 14"

                "Sådan som de spiller i går, så er de jo inderligt uinteressante"

                Kilde: https://soundcloud.com/medianonu/med...eter-bruchmann
                ...Og alligevel bliver han og andre ved med at snakke OB op, før sæsonen starter - og komme med formaninger om at det "tager tid" at skabe et fodboldhold - og andet gøgl, der er designet til at sende aben videre fra de to herrer, der er ansvarlige for, at OB er og bliver så uinteressante.

                Interessant - og det var ham, der antød at OB's kritiske fans var... bagkloge?

                MvH ChrisOB
                1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                Comment


                  Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
                  Citat Peter Brüchmann:

                  "Når man gør det op over tid, så vil OB formentlig være et af de hold vi taler mindst om, fordi de i virkeligheden er mindst interessante af de 14"

                  "Sådan som de spiller i går, så er de jo inderligt uinteressante"

                  Kilde: https://soundcloud.com/medianonu/med...eter-bruchmann
                  Jamen det har manden da ret i. Som mange har påpeget herinde, inklusiv jeg selv, er vi det klart mest grå og uinteressante hold ud fra en neutral betragtning. Vi spiller oftest en rimelig kønsløs og inefektiv omgang fodbold, hvor vi i mange kampe møder hold der lader os massere bolden i lange søvndyssende perioder, uden at vi får sat den på spil og kommer i farlige positioner. Vores ledere og spillertrup har, over en bred kam, nærvær og karisma foran et kamera eller en mikrofon på linje med en våd karklud, det er reelt kun KEP og Tingager i ny og næ der bringer lidt kulør, og så har vi en ejerkreds og ledelse der er fuldstændig usynlig ift. at tale projektet op og italesætte, hvad man vil og hvilke ambitioner man har.

                  Men jeg tror, at det passer ejerkreds og ledelse godt. Det må det gøre, for det virker til at være nogle meget bevidste valg. At ansætte Jesper Hansen som sportslig leder, er jo helt forventeligt lig en ganske middelmådig og konvensionel sportslig ledelse, og ikke mindst introvert ift. fans og medier. Ligeledes står Kent Nielsen for en forholdsvis introvert stil, hvor man spiller med lukkede kort og helst ikke siger for meget. Og så går ejerne med Thorborg i spidsen jo i allerhøjeste grad forrest med lignende eksempel.

                  Jeg gætter på, at ræsonnementet må være, at vi skal kunne lukrere på den ro og forholdvis lille mediebevågenhed det giver at være så lukket og "kedelige" som vi er. Det letter helt sikker presset på spillere og ledelse, at der er så få medier der reelt viser en større interesse for OB og gider at grave i de historier, som der jo slap rigeligt ud af før i tiden. Reelt virker det kun til at være Fyens og så Davidsen når han skriver for TB eller JP engang i mellem, som udviser lidt indsigt i OB og tillader sig at komme med lidt reel kritik engang i mellem. De større medier virker også til at have parkeret OB nederst på prioritetslisten, og det er helt sikkert en fordel ift. at beskytte klubben mod potentielt dårlige historier.
                  Last edited by Sheed; 07-08-2017, 15:45.

                  Comment


                    Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
                    Citat Peter Brüchmann:

                    "Når man gør det op over tid, så vil OB formentlig være et af de hold vi taler mindst om, fordi de i virkeligheden er mindst interessante af de 14"

                    "Sådan som de spiller i går, så er de jo inderligt uinteressante"

                    Kilde: https://soundcloud.com/medianonu/med...eter-bruchmann
                    Nu er ham Peter der altså en af de mest uvidende personer der beskæftiger sig med fodbold. Tvivler på han kan nævne 3 spillere fra OB på stående fod.

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg
                      Nu er ham Peter der altså en af de mest uvidende personer der beskæftiger sig med fodbold. Tvivler på han kan nævne 3 spillere fra OB på stående fod.
                      Rørende uenig. Mediano, som han står bag, er Danmarks bedste fodboldmedie.

                      Comment


                        Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg
                        Nu er ham Peter der altså en af de mest uvidende personer der beskæftiger sig med fodbold. Tvivler på han kan nævne 3 spillere fra OB på stående fod.
                        Hamrende uenig

                        Comment


                          Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
                          Citat Peter Brüchmann:

                          "Når man gør det op over tid, så vil OB formentlig være et af de hold vi taler mindst om, fordi de i virkeligheden er mindst interessante af de 14"

                          "Sådan som de spiller i går, så er de jo inderligt uinteressante"

                          Kilde: https://soundcloud.com/medianonu/med...eter-bruchmann
                          Syntes sgu de rammer bull her mht OB her. "Dejligt" at høre at det ikke kun er os brokhoveder der syntes det samme og at et så seriøst medie som dem synligør det vi andre også ser søndag efter søndag

                          Comment


                            Vil da lige dele min egen erfaring som jeg har gjort mig på det seneste, nu emnet går på det...

                            Jeg startede på nyt job for en måneds tid siden. Jeg er kommet lidt på afdelinger, og mødt kollegaer og kunder, fra trekantsområdet og Fyn. Den seneste uge har et af de store emner været fodbold, grundet den flotte indsats ved EM, og jeg har derved fundet ud af at flere af dem har interesse for fodbold. Grundet det, og de geografiske forhold, har jeg spurgt ind til om de så er OB fans, dem har der jo selvsagt altid været en del af på Fyn, men sandelig også i trekantsområdet. Jeg spurgte en så sent som i dag, og har indtil videre spurgt 4 personer i alt. Den ene af dem havde ikke noget hold, ved det han synes dansk fodbold er rigtig kedelig, men de 3 andre svarede "ikke længere"... :-(

                            På den ene side er det måske tilfældigt at det lige er dem jeg er ramt på, men omvendt så gør det sgu noget ondt at det svar går igen, og det er ikke et skide godt tegn at 3 ud af 3 har droppet OB. Jeg tør sgu næsten ikke spørge flere.

                            Jeg ved ikke om andre af jer er stødt på samme tendens, altså nogen hemmelighed er det jo ikke at OB mister fans... men når folk siger at OB, ikke bare mister, men bløder fans, så kan de meget vel have særdeles ret. Det er i hvert fald der min egen erfaring nu peger hen af. Det er trods alt ikke det svar jeg er vant til at høre. Enten har de aldrig været det, eller så er de det stadig.

                            Egentlig virker det ikke til at problemet bare er at OB er blevet uinteressant, det virker også til at det er dansk fodbold generelt. I hvert fald langede den ene(som mange andre) kraftigt ud efter kampprogrammet, samt det at der egentlig heller ikke rigtig var det store antal interessante modstandere. Som samme person sagde, så kan modstanderen jo godt lokke folk på Stadion når ens egen klub har en periode hvor den ikke gør det så meget, men prøv lige at se på de hold vi har mødt det sidste halve år. Og det fulgte han så op med, jeg gider ikke at se OB møde Randers for 5. gang på bare 3 måneder. Det samme med AGF-Viborg som mødtes 5 gange på 3 måneder, og EfB-Horsens som mødtes 5 gange på kun 2 måneder, det er komplet latterligt... For ham er OB og dansk fodbold en død sild han ikke gider bruge mere tid på.
                            Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                            Comment


                              [QUOTE=fmprOB
                              817 ⚪️
                              Y.N.W.A ❤️

                              Comment


                                Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg
                                Nu er ham Peter der altså en af de mest uvidende personer der beskæftiger sig med fodbold. Tvivler på han kan nævne 3 spillere fra OB på stående fod.

                                Det tror jeg der er rigtig mange som ikke kan , netop fordi vi er usmageligt kedelige og ikke ejer en eneste spiller som trækker opmærksomhed udefra .
                                817 ⚪️
                                Y.N.W.A ❤️

                                Comment

                                Working...
                                X