Oprindeligt indsendt af sinus
Se indlæg
Annoncering
Collapse
No announcement yet.
Zorninger fyret!!
Collapse
X
-
Man kan jo gisne om hvor længe filmen har været ved at knække.
Jeg synes egentlig vi spillemæssigt har været i fremgang, så det har ikke bekymret mig alverden. Det er mere bekymrende at en spiller som Ejdum angiveligt allerede i vinter ønskede et skifte til Brøndby. WCM og Askou ønsker sandsynligvis heller ikke en forlængelse. Man kunne heller ikke blive enig med Bojang. Derudover tyder alt på Grot også har været på kant.
Grot lægger jeg ikke så meget i, da han ikke lyder som verdens mest håndterbare spiller, men at der er en større mængde af vores største talenter, som ikke ser en fremtid i OB har bekymret mig lidt, og jeg forstår godt man træffer beslutningen, hvis skylden for det hovedsagligt falder tilbage på Zorniger, så må han ud.
Hvor efterlader det os så ift. vigtige offensive kræfter som Ganaus, Arp, Niemiec og Suhonen, som åbenlyst er udpeget af Zorniger. Der resterer over 1 måned af vinduet. Jeg kan godt frygte det starter en lavine. Det er jo virkelig en anden trænertype som skal træde til og på sin afdæmpede jyske facon skal overbevise de her spillere om at dette skifte bliver givtigt. Det frygter jeg at han overhovedet ikke magter og ender vi så med at have Köhler/Helander-spillere på kontrakt og oplever samme uro som i nedrykningssæsonen?
Uanset hvad er det i hvert fald igen en satsning som er endt galt.
Forhåbentlig har Thomasberg qua sin tid i FCM gode egenskaber til at håndtere ego'er og samle truppen på en fin måde, så skrækscenariet udebliver. Han kom jo fimt fra land i fcm med et mesterskab. I Randers fik han bygget et hold op fra en position som vores til et subtophold, så han kan jo noget. Det har bare været i mere homogene klubber end vores, og det er jeg nervøs for hvordan han klarer.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Det kan godt være at Thomasberg, holder kritikken internt. Men han er ikke mindre ambitiøs end Zorniger. Så er man ikke så mange år i FCM. Lige nu er der med rette, et kæmpe pres på Troels Bech.
- Likes 7
Leave a comment:
-
For mig personligt handler det ikke om selve fyringen, det handler om hele processen. Hvorfor blev Zorniger ansat? Hvorfor skal han fyres nu? Hvilke årsager ligger bag og er det nogle man ikke kunne have forudset?Oprindeligt indsendt af Mfriise Se indlægDet har været mit indtryk, at akademiet nærmest har haft lidt hellig status herinde.
Når det så kommer frem, at nogle af vores største talenter, har slået sig så meget på AZ, at de har ville væk.
Eller slet ikke forlænge.
Så kan det godt undre mig, at fyringen af nogle bliver taget så dårligt imod?
Nu nævner du selv akademiet, og at samarbejdet der måske ikke altid har været det bedste og at nogle har slået sig på ham. Nu husker jeg måske lidt dårligt, men var der ikke noget konflikt omkring Zorniger og Brøndby Masterclass dengang han var der, måske noget der blev snakket meget om i medierne og førte til offentlige skænderier mellem Zorniger og fans? Eller kørte tingene bare helt glat?
Hvis vi nu leger med tanken om, at førstnævnte var tilfældet, så er det vel ikke overraskende at det også er blevet en konflikt her? Og hvis akademiet er en så vigtig grundpille i en klub, så skal man måske ikke ansætte en mand med historik for at bekrige og tilsvine klubbens akademi i fuld offentlighed?
Det kan godt være jeg husker lidt dårligt, men det virker nærmest som om at du kunne forudse de her udfordringer på kilometers afstand, og at OB bare er gået direkte ind i det uden at tænke på konsekvenserne.
Leave a comment:
-
Hvis OB nogensinde skal rykke sig, så skal akademiet være drivkraft for den udvikling.Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg
Du undrer dig
Så akademiet skal definere 1. holdet (den såkaldte strategi/målsætninger/mål)?
Tror bare akademiet skal smide lejrbålsstemningen og højskolesangbøgerne væk og koncentrere sig om at udvikle spillere, som er klar til en hård professionel fodboldverden, hvor de færreste får stor succes !
både i forhold til at udvikle gode spillere og salg.
Synes ikke man høre dig, snakke om andet end rosende om FCN? Hos dem er akademiet vel definerende for deres første hold?
Tror de færreste forbinder Tonny Hermansen med lejrbålsstemning og højskolesangbøger.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Zorninger var anderledes og meget ambitiøs og krævende. Og han var direkte og ærlig i pressen, som jeg kun husker fra Ståle. Og han foragter svagpissere, som derfor naturligvs ikke kan lide ham. Men han kunne ikke høre til i O'ense. Og slet ikke når klubben aldrig gav ham de spillere, der var helt nødvendige for at hans spil og plan kunne lykkes - så han ville kunne lide sit arbejde så langt væk fra sine elskede skilsmisseramte drenge.
Han blev, som han sikkert ønskede sig, fyret. Og det bliver dyrt for OB, som godt kunne bruge pengene på spillere.
OB har givet ikke et godt ry blandt spillere og trænere. Men vi fik en Thomasberg. Bedre kunne det nok ikke blive. Jeg siger alligevel velkommen og håber gode spillere nu strømmer til klubben. Ellers griner jeg med Zorninger om udmeldingen: top-6.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Jeg er helt enig i pkt 1, men udfra det jeg har læst/set på det seneste, så virker det til at AZs rygte og stil, har været medvirkende til at gøre TBs arbejde mere vanskeligt end det allerede var i forvejen. Dermed ikke sagt at TB ikke også har et ansvar her, det har han i høj grad. Men hvis spillere vil væk og/eller nye spillere ikke vil til klubben grundet trænerens stil, så bliver det jo ekstra svært. Ang. pkt. 2, så skal man jo tage i betragtning af, hvem man kan få fat i lige nu og her. Vi kan nok ikke betale et kæmpe mio. beløb for at frigør en træner plus betale vedkommendes løn oveni. Men hvis det bliver TT er jeg rigtig godt tilfreds. Jeg glæder mig mere til at se hvilke handlinger, der bliver vist fra TB og NT side af. Jeg synes vi har hørt mange ord, tiden er forlængst inde til at se handling, hvad angår spiller indkøb mv. Kan være denne fyring, inddirekte kan være starten på det. Lad os håbe det. :)Oprindeligt indsendt af Don Junior Se indlæg
Jeg siger ikke, det er en forkert beslutning at fyre AZ. Han har IMO håndteret sin (helt berettigede!) utilfredshed med truppen og manglende indkøb dårligt og illoyalt.
Men i kølvandet på fyringen er de store udfordringer, at vi 1) har en bænk, der er meget langt fra en top 6-klub 2) nu også har en træner, der er meget langt fra det, jeg troede, klubben gerne ville.
Jeg glæder mig til at høre, hvordan TB adresserer/danser uden om diskrepansen mellem strategi og trænervalg.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Ok, jeg tænker da også der helt sikkert er nogle ting der er gjort godt, jeg har bare lidt svært ved at se de åbenlyse forbedringer på de store linjer, udover at man i hvert fald har en væsentligt bedre sammensat trup end det makværk man havde for godt 2 år siden.Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
Jeg er ikke TB fan men han skilte sig af med SK, har i et vis omfang introduceret til en ny strategi baseret på fanarbejde og ikke mindst fået NT lidt længere væk fra den daglige ledelse (ud af til i hvert fald).
Handler er jeg lidt mere tilbageholdende på.
Falk var en nobrainer. Tyskerne næppe hans fortjeneste og resten .. tja ..
Ift. de ting du nævner, så er jeg ikke så imponeret over at man hælder SK ud, det var en no brainer, Niels længere væk fra den daglige ledelse, har jeg svært ved at tro på er tilfældet. Og så er der den såkaldte strategi som du nævner. Så vidt jeg kan se, så er han nu i gang med for 2. gang at tørre fuldstændigt røv i sin egen strategi, ved at ansætte en mand som Zorniger der har sin helt egen dagsorden. Fuldstændigt ligesom han gjorde i Brøndby med hans Strategi 6.4 som var rendyrket blændværk og aldrig blev fulgt i praksis.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Åh, jeg ved ikke om jeg magter.Oprindeligt indsendt af Don Junior Se indlæg
Jeg siger ikke, det er en forkert beslutning at fyre AZ. Han har IMO håndteret sin (helt berettigede!) utilfredshed med truppen og manglende indkøb dårligt og illoyalt.
Men i kølvandet på fyringen er de store udfordringer, at vi 1) har en bænk, der er meget langt fra en top 6-klub 2) nu også har en træner, der er meget langt fra det, jeg troede, klubben gerne ville.
Jeg glæder mig til at høre, hvordan TB adresserer/danser uden om diskrepansen mellem strategi og trænervalg.
Det skal nok blive præsenteret som en hel rimelig beslutning - og faktisk lige hvad vi ville! Tænk ja. Odense til næste niveau.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Du undrer digOprindeligt indsendt af Mfriise Se indlægDet har været mit indtryk, at akademiet nærmest har haft lidt hellig status herinde.
Når det så kommer frem, at nogle af vores største talenter, har slået sig så meget på AZ, at de har ville væk.
Så akademiet skal definere 1. holdet (den såkaldte strategi/målsætninger/mål)?
Tror bare akademiet skal smide lejrbålsstemningen og højskolesangbøgerne væk og koncentrere sig om at udvikle spillere, som er klar til en hård professionel fodboldverden, hvor de færreste får stor succes !
- Likes 4
Leave a comment:
-
Jeg siger ikke, det er en forkert beslutning at fyre AZ. Han har IMO håndteret sin (helt berettigede!) utilfredshed med truppen og manglende indkøb dårligt og illoyalt.Oprindeligt indsendt af Mwape Se indlæg
På kort sigt har du har du nok ret. Men hvor mange er hentet, der kun kan spille AZs spillestil? Ikke mange, hvis nogen og jeg vil hellere have knasstørt spillestil/personlighed, hvis det skaber resultater på den lange bane. Jeg tror vi ville have stået i samme situation til vinter seneste, måske med den forskel at AZ selv havde trukket sig. AZs trænerstil mv. tror jeg ikke passer ind mange steder anno 2026.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Jeg er ikke TB fan men han skilte sig af med SK, har i et vis omfang introduceret til en ny strategi baseret på fanarbejde og ikke mindst fået NT lidt længere væk fra den daglige ledelse (ud af til i hvert fald).Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
Hvad synes du han er lykkes godt med?
Handler er jeg lidt mere tilbageholdende på.
Falk var en nobrainer. Tyskerne næppe hans fortjeneste og resten .. tja ..
- Likes 1
Leave a comment:
-
Er meget enig. Hvis man venter Zorniger så ved man at man få en hård hund som er krævende til spillere og ledelsen og alt andet end en nikkedukke. At mærke efter et år at man vil det pludselig ikke mere viser en hovedløst indstilling af ledelsen. Det er det vi ser siden mange år i klubben. Retningen skiftes ja næsten oftere end underbukser.Oprindeligt indsendt af El Profesor Se indlægJeg har hørt nogle herinde citere det berømte udsagn, at kultur spiser strategi til morgenmad. Den her fyring er i mine øjne det tydeligste eksempel på det. For man har haft en ambition om gearskifte, forløst gennem en strategi om alternativlos presfodbold, og en meget intens professionalisme der har skullet revolutionere klubben i selv de mest støvede afkroge hvor middelmådigheden og manglende ambition har stortrives i over femten år. Den strategi kunne simpelthen ikke stå distancen overfor den kultur, der gennemsyrer klubben (eksl. akademiet, hvor mit indtryk er at kulturen er anderledes ambitiøs), hvor man holder profiler, hvad enten de hedder Jeppe Tverskov eller Alexander Zorniger, hen med tomme løfter om forstærkninger, der aldrig materialiserer sig på systematisk vis. Hvornår har vi sidst haft en trup, som vi ikke har kaldt "dårligt sammensat" eller med rester fra "en tidligere træner med en anden spillestil"? Den kultur, hvor man prøver at springe over hvor gærdet er lavest, som en studerende der ikke laver sine lektier i tide eller investerer tid til at læse undervejs, men sigter til trods for det et 10-tal, for blot at ende med et 4-tal og et "det bliver næste år". Ja, her er det altid næste år, vi ser frem til. Den kultur Zorniger har haft med sig, og som man har haft som strategi om at indføre (gennem professionalisering af klubben), har været en diamentral modsætning til den herskende kultur af søforklaringer, selvtilfredshed og ansvarsfralæggelse; det mest grelle og vedvarende eksempel er nok vores nølen med træningsfaciliteter, hvor vi peger på kommunen frem for selv at tage handling (om end det ser ud til, at man er begyndt at gøre...igen for lidt..men noget i Falen). Tænk at Rasmus Falk sagde, at træningerne var lige så gode, og på nogle punkter endda bedre end i FCK. Sjældent har jeg været mere begejstret. Tænk, at vi overfaldt FCM i Herning med noget af det mest fantastiske fodbold jeg har set os spille i mit ret så unge liv. Der var tegninger til, at vi kunne byde storhold op til dans på banen fordi vi var dygtige snarere end at modstanderen var dårlige eller umotiverede. Vi har også kværnet over de fleste hold på vores niveau eller derunder, som vi så ofte har smidt point imod fordi vi var selvfede.
Zornigers kompromisløshed er hvad vi i mine øjne har haft brug for, for han har netop forsøgt at gøre op med den kultur af middelmådighed og at yde den minimale indsats i håb om at det rækker i sig selv (hvad der sjældent er nok i fodbold). Man slår sig på ham, det tvivler jeg ikke på, og han slider på sine omgivelser, det er sikkert og vist. Jeg har aldrig forventet at han ville blive mere end 2-3 år. Jeg kan godt erkende, at det er uholdbart for klubben hvis spillere har forladt eller afvist klubben på grund af Zornigers kontante væremåde, eller i løbet af sæsonen ville blive det. Det er også lang tid siden at vi har set sværmen der fik ulve til at pibe og løver til at ligne katte. Hvis det eneste der efterhånden er tilbage af alternativlosheit, er Zornigers adfærd, ville der ikke vare længe før vi ville skulle finde en ny træner alligevel. Zorniger har aldrig slækket på sine krav om en top-6 trup, han angiveligt (og hvad jeg er tilbøjelig til at tro på, sidste års højtbesungne gearskifte taget i betragtning) var blevet stillet i udsigt. Hans hånende latter i interviewet i kølvandet på Viborg-kampen var svært at opfatte som andet end en ydmygelse af Troels Bechs top-6 erklæring, som vedkommende ikke ville kunne lade passere; ellers var hans autoritet blevet undermineret. Det blev måske den berømte dråbe der fik bægeret til at flyde over. Det er nok ikke Zornigers rolle at udtale sig som en fan i medierne og udpege, hvad vi alle har kunnet se, nemlig at vores trup og i særdeleshed vores forsvarsspillere, aldrig under nogle omstændigheder har haft top-6 niveau. Dygtige spillere med særligt stærke spidskompetencer (jeg elsker fx Adam Sørensens raids og intensitet, trods hans indlæg lader noget tilbage at ønske), stabilitet og ro (Owusu) eller med stort potentiale (især McCoy og Askou), men især hvis centerforsvar har ikke haft niveau. Jeg har sat pris på hans ærlighed fordi det har været betryggende at vide, at træneren ser det samme som os, både det gode og det dårlige. Hans vurderinger af en kamp i post-matchinterviews har ofte været i overensstemmelse med hvad der er blevet skrevet herinde eller rundtomkring med folk der har øjne og nypudsede briller.
Ved at fyre Zorniger allerede nu, har man i mine øjne erklæret hans projekt forfejlet, og som vi ofte har set før, følger vi op ved at gå i den stik modsatte retning; fra disciplinerede Kent Nielsens "tiki-taka" til joviale Michelsens pragmatiske 5-backkæde og videre til en tilknappet Alm og slutteligt den afslappede Krogh. Og nu rygtes det at vi får firmaets mand, der gør hvad der bliver sagt og som ikke siges at rime på presfo'bold hele ti'en a la Zorniger; så meget for ikke at være DBU-mand hvor man ikke har øvet sig hele livet i at spille alternativlos. Symbolikken ved at fyre Zorniger, især i kølvandet på hans åbenmundede kritik af truppens kvalitet, skriger af, at den næste træner blot skal være taknemmelig for det han har og hvad han måtte få; og det han får bliver nok mere mellemvare frem for A-spillere a la Falk og Fiete. Jeg er altså meget bekymret, og måske i mindre grad over fyringen af Zorniger i sig selv, men de potentielle følger, navnlig at vi falder tilbage til gamle, uambitiøse handlemønstre og søvndyssende attituder. Hvis thesheeps ord står til troende, og jeg er tilbøjelig til at tro dem, så er jeg ikke blevet yderligere beroliget.
Det er, i hvert fald indtil videre, også et farvel til ethvert (falsk?) håb om at kunne blive en fast top-6 klub startende fra denne sæson, hvad nogen af os måske i hemmelighed har håbet. Man trådte på speederen med Zorniger, men det har tilsyneladende været for voldsomt. Nu slipper man trådet. Ja, man vil helt sikkert stadig sigte efter top-6 (som vi jo også har gjort de sidste mange år inden nedrydningen), men vi etablerer os ikke i top-6 som AGF og FCN snarligt. Jeg har sammenlignet os med Viborg før, og nu gør jeg det igen. Det virker til at de er vores nye inspiration; en stabil, solid klub uden store armbevægelser, der ikke begejstrer, men i hvert fald tilfredsstiller.
Det er svært for mig ikke at kigge på Troels Bech nu. Det kan godt være den mest spekulative del af mit indlæg, men jeg gad virkelig godt vide, hvad manden tænker. Èn ting er hvad han sagde sidste sommer om gearskifte etc., og at han nu i halvandet år har talt om den mytiske venstrebenede midterforsvarer, som jeg efterhånden tvivler at jeg får at se, medmindre han hedder Amrani til efternavn. Noget andet er, om han har undervurderet/fejlvurderet opgaven at tilpasse truppen til Zornigers spillestil med de midler, han har til rådighed? fmprOB skrev andetsteds, at riget fattes penge - vores pæne salg til trods. Det tyder alt da også på. Mon han som sæsonen er gået er nået til en erkendelse, at man har gabt over mere end man har kunnet tygge, og at man - hvis man alligevel ikke har eller kan forme en trup der kan spille sværm - lige så godt kan skaffe en mindre opslidende og kontroversiel træner der kan få det bedste ud af det materiale, der nu engang er og som TB evner at skaffe? Det skal ikke slet ikke være et forsvar af Bech, som i mine øjne har nølet med at skaffe tiltrængt kvalitet til forsvaret, hvis svaghed har været kendt alt for længe. Det er, i modsætning til Zorniger, hvis træninger kan ses og udtalelser læses, sværere at gennemskue Bechs motiver og situation, da meget af hans arbejde foregår bag kulisserne, med budgetter og (kuldsejlede) forhandlinger og transfers ikke er offentligt kendte.
- Likes 5
Leave a comment:
-
Det har været mit indtryk, at akademiet nærmest har haft lidt hellig status herinde.
- Likes 4
Leave a comment:
-
Hvad synes du han er lykkes godt med?Oprindeligt indsendt af Christian89 Se indlæg
Jeg er helt enig i den analyse. Søren Krogh var ligesom en anden mands valg, og Bech beholdte ham så længe det var belejligt.
De fleste jagtgeværer har to kamre, og jeg anser Zorniger for at være det ene af to skud i bøssen. Det bliver spændende at se, hvem der ellers kommer ind, for medmindre der er en større force majeure så må næste træner ligesom være Troels Bechs sidste chance for at ramme noget varig fremgang i klubben - træner- og spillestilsmæssigt. Jeg hylder dog, at man tog den chance, det uvægerligt var, at ansætte Zorniger.
Jeg synes faktisk Troels Bech på stort set alle andre parametre har levet op til det job, han er blevet stillet.
- Likes 4
Leave a comment:
Leave a comment: