Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Zorninger fyret!!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Plum
    replied
    Oprindeligt indsendt af Wessels er en mur Se indlæg
    https://ligamanager.dk/nyheder/analy...ech-under-pres

Søren Sorgenfri skriver at flere spillere havde fået nok af Zorniger

Zorniger var Bechs sats. Thomasberg skal nu være manden, der dels kan sikre arbejdsro, men Bech skal også finde de spillere, der dels kan levere her og nu og dels udvikle sig til salgsemner.

Den rolle bliver lettere nu, hvor Zorninger, der helst ville hente overskudsvarer fra tyske klubber, er ude nu, men det betyder ikke, at Bech er fri for at være presset”.

Leave a comment:

replied
    Oprindeligt indsendt af Mwape Se indlæg
    Udfra hvad man hører og kan læse også mellem lnijerne, så er det sket på baggrund af flere forskellige ting. Både TBs og NTs personligheder er på centrale områder, meget forskellige fra AZs. Det er sjældent et problem, at forskelle i folks personligheder udgør noget problem i en organisation. Men i krisesituationer, kan det blive det. Men det jo "kun" en del af forklaringen. Har i lang tid også i foråret haft på fornemmelsen at AZ egentlig ikke har haft lyst til at være i OB, hvilket kan skyldes flere ting også ting i hans privatliv. Hvilket også kan have påvirket hans arbejde, men det jo rene spekulationer. Jeg tror det er bedst for alle parter, at det er sket og for OB at det sker nu. Jeg er fuldstændig enig i den kritik som AZ er kommet med ang. manglende forstærkninger, MEN man tager det internt og hvis man siger noget i offentligheden, i sådan et job, så er det sjældent og ikke så direkte. Det går bare ikke anno 2026, i den slags job. I det hele taget tror jeg ikke AZs stil passer til nutidens fodbold og udfra de man bl.a. kan læse her på forum, virker det til han også mere eller mindre har tabt omklædningsrummet samt mere eller mindre har en stil, som ikke tiltrække spillere eller måske endda skræmmer nogle væk. Jeg tror på at dette er den rigtige løsning også for AZ selv. Jeg har altid haft TT, på min liste over trænere jeg gerne så i OB. Det er sjældent lige kønt, men han kan skaffe resultater og jeg tror også han går i bedre sving med ledelsen og de fleste spillere. Så på den front er jeg godt tilfreds. Jeg mener det på flere områder, vil være en opgradering. Men vi er fortsat nød til at have flere kvalitetsspillere ind.
    Så er det vel ikke AZ, men TB som har fejlet her ? !

Leave a comment:

• Christian89
    replied
    Oprindeligt indsendt af Wessels er en mur Se indlæg
    Lanig står for træningen, så vi må antage at han ikke ryger sammen med Zorniger
    Jay-Roy Grot er til træning.

Leave a comment:

• Sheed
    replied
    Oprindeligt indsendt af thesheep Se indlæg
    Jeg har en god kontakt i OB, Jeg vidste dette ville komme, allerede i vinters var AZ meget utilfreds med TB og hans "manglende" ageren på transfer markedet. Inden sæsonen gik i gang har der været holdt krisemøder mellem staben/ledelsen og teamet omrking/bag AZ hvorefter TB og AZ har holdt møder, på disse møder er bølgerne gået enormt højt, AZ er en mand der siger tingene ligeud, og han er meget skuffet over TB og havde allerede i vinters mistet lidt af troen på projektet, og denne sommers manglende ageren/salg af profiler uden at henter erstatninger ind, fik bærgeret til at flyde over for AZ og han blev meget voldsom/personlig i sin kritik af chefen(TB)
    Det lyder plausibelt, jeg har også hørt pippen om ting, dog ikke ligeså konkret som det du fremlægger der.

Det positive ved det her er vel, at folk nu må stoppe med at labbe alt TBs ordgejl i sig: Overleverkultur, identitet og strategisk retning osv. osv. Det er én stor omgang blændværk der er skabt til at skygge for, at klubben stadigvæk bliver ledet fra dag til dag, og at man hele tiden er på jagt efter den næste mirakelmager der skal skabe en revolution.

Havde man troet på alle de ting, havde man aldrig ansat en så vild person som Zorniger der kan finde på at skide højt og flot på alt der ikke gavner og bidrager til hans egen succes, det så vi også i Brøndby. Men de processer og langsigtede tanker tror man åbenlyst ikke på.

Leave a comment:

• Wessels er en mur
    replied
    Lanig står for træningen, så vi må antage at han ikke ryger sammen med Zorniger

Leave a comment:

• El Profesor
    replied
    Oprindeligt indsendt af Christian89 Se indlæg

Hvis det er tilfældet, så hører Alexander Zorniger ikke til i OB.

Det er fremragende og godt at være ambitiøs, men så længe der er udstukket en linje oppefra, så bliver man nødt til at forstå både sin plads i hierakiet og sine arbejdsvilkår. Det står så både chef og ansat frit for at opsige samarbejdet, hvis det ikke fungerer til arbejdspladsens bedste.
    Er det ikke rimeligt at antage, at Zorniger blev ansat af ledelsen på grund af sin ambition? Han er jo ikke en ukendt størrelse for Troels Bech eller fodbolddanmark Og hvis ledelsen så vælger at skrue ned for ambitionerne relativt kort tid efter ansættelsen, er han så ikke egentlig i sin gode ret til at kritisere den ledelse, der i så fald har ansat ham under falske, eller i hvert fald anderledes forudsætninger end hvad der lå til grund for ansættelsen til at begynde med?

EDIT: så efterfølgende at der stod "voldsom/personlig kritik", hvor særlig en personlig kritik ikke er i orden; men en kritik af ledelsens (manglende) ageren har jeg selvsagt intet at udsætte på.
    Last edited by El Profesor; i dag, 10:09.

Leave a comment:

• Mwape
    replied
    Udfra hvad man hører og kan læse også mellem lnijerne, så er det sket på baggrund af flere forskellige ting. Både TBs og NTs personligheder er på centrale områder, meget forskellige fra AZs. Det er sjældent et problem, at forskelle i folks personligheder udgør noget problem i en organisation. Men i krisesituationer, kan det blive det. Men det jo "kun" en del af forklaringen. Har i lang tid også i foråret haft på fornemmelsen at AZ egentlig ikke har haft lyst til at være i OB, hvilket kan skyldes flere ting også ting i hans privatliv. Hvilket også kan have påvirket hans arbejde, men det jo rene spekulationer. Jeg tror det er bedst for alle parter, at det er sket og for OB at det sker nu. Jeg er fuldstændig enig i den kritik som AZ er kommet med ang. manglende forstærkninger, MEN man tager det internt og hvis man siger noget i offentligheden, i sådan et job, så er det sjældent og ikke så direkte. Det går bare ikke anno 2026, i den slags job. I det hele taget tror jeg ikke AZs stil passer til nutidens fodbold og udfra de man bl.a. kan læse her på forum, virker det til han også mere eller mindre har tabt omklædningsrummet samt mere eller mindre har en stil, som ikke tiltrække spillere eller måske endda skræmmer nogle væk. Jeg tror på at dette er den rigtige løsning også for AZ selv. Jeg har altid haft TT, på min liste over trænere jeg gerne så i OB. Det er sjældent lige kønt, men han kan skaffe resultater og jeg tror også han går i bedre sving med ledelsen og de fleste spillere. Så på den front er jeg godt tilfreds. Jeg mener det på flere områder, vil være en opgradering. Men vi er fortsat nød til at have flere kvalitetsspillere ind.

Leave a comment:

• Carlok
    replied
    Jeg beder til, at Thomasberg er en kæmpe and og Bo bliver præsenteret kl 15.00. Men det sker nok ikke....

Leave a comment:

• El Profesor
    replied
    Jeg har hørt nogle herinde citere det berømte udsagn, at kultur spiser strategi til morgenmad. Den her fyring er i mine øjne det tydeligste eksempel på det. For man har haft en ambition om gearskifte, forløst gennem en strategi om alternativlos presfodbold, og en meget intens professionalisme der har skullet revolutionere klubben i selv de mest støvede afkroge hvor middelmådigheden og manglende ambition har stortrives i over femten år. Den strategi kunne simpelthen ikke stå distancen overfor den kultur, der gennemsyrer klubben (eksl. akademiet, hvor mit indtryk er at kulturen er anderledes ambitiøs), hvor man holder profiler, hvad enten de hedder Jeppe Tverskov eller Alexander Zorniger, hen med tomme løfter om forstærkninger, der aldrig materialiserer sig på systematisk vis. Hvornår har vi sidst haft en trup, som vi ikke har kaldt "dårligt sammensat" eller med rester fra "en tidligere træner med en anden spillestil"? Den kultur, hvor man prøver at springe over hvor gærdet er lavest, som en studerende der ikke laver sine lektier i tide eller investerer tid til at læse undervejs, men sigter til trods for det et 10-tal, for blot at ende med et 4-tal og et "det bliver næste år". Ja, her er det altid næste år, vi ser frem til. Den kultur Zorniger har haft med sig, og som man har haft som strategi om at indføre (gennem professionalisering af klubben), har været en diamentral modsætning til den herskende kultur af søforklaringer, selvtilfredshed og ansvarsfralæggelse; det mest grelle og vedvarende eksempel er nok vores nølen med træningsfaciliteter, hvor vi peger på kommunen frem for selv at tage handling (om end det ser ud til, at man er begyndt at gøre...igen for lidt..men noget i Falen). Tænk at Rasmus Falk sagde, at træningerne var lige så gode, og på nogle punkter endda bedre end i FCK. Sjældent har jeg været mere begejstret. Tænk, at vi overfaldt FCM i Herning med noget af det mest fantastiske fodbold jeg har set os spille i mit ret så unge liv. Der var tegninger til, at vi kunne byde storhold op til dans på banen fordi vi var dygtige snarere end at modstanderen var dårlige eller umotiverede. Vi har også kværnet over de fleste hold på vores niveau eller derunder, som vi så ofte har smidt point imod fordi vi var selvfede.

Zornigers kompromisløshed er hvad vi i mine øjne har haft brug for, for han har netop forsøgt at gøre op med den kultur af middelmådighed og at yde den minimale indsats i håb om at det rækker i sig selv (hvad der sjældent er nok i fodbold). Man slår sig på ham, det tvivler jeg ikke på, og han slider på sine omgivelser, det er sikkert og vist. Jeg har aldrig forventet at han ville blive mere end 2-3 år. Jeg kan godt erkende, at det er uholdbart for klubben hvis spillere har forladt eller afvist klubben på grund af Zornigers kontante væremåde, eller i løbet af sæsonen ville blive det. Det er også lang tid siden at vi har set sværmen der fik ulve til at pibe og løver til at ligne katte. Hvis det eneste der efterhånden er tilbage af alternativlosheit, er Zornigers adfærd, ville der ikke vare længe før vi ville skulle finde en ny træner alligevel. Zorniger har aldrig slækket på sine krav om en top-6 trup, han angiveligt (og hvad jeg er tilbøjelig til at tro på, sidste års højtbesungne gearskifte taget i betragtning) var blevet stillet i udsigt. Hans hånende latter i interviewet i kølvandet på Viborg-kampen var svært at opfatte som andet end en ydmygelse af Troels Bechs top-6 erklæring, som vedkommende ikke ville kunne lade passere; ellers var hans autoritet blevet undermineret. Det blev måske den berømte dråbe der fik bægeret til at flyde over. Det er nok ikke Zornigers rolle at udtale sig som en fan i medierne og udpege, hvad vi alle har kunnet se, nemlig at vores trup og i særdeleshed vores forsvarsspillere, aldrig under nogle omstændigheder har haft top-6 niveau. Dygtige spillere med særligt stærke spidskompetencer (jeg elsker fx Adam Sørensens raids og intensitet, trods hans indlæg lader noget tilbage at ønske), stabilitet og ro (Owusu) eller med stort potentiale (især McCoy og Askou), men især hvis centerforsvar har ikke haft niveau. Jeg har sat pris på hans ærlighed fordi det har været betryggende at vide, at træneren ser det samme som os, både det gode og det dårlige. Hans vurderinger af en kamp i post-matchinterviews har ofte været i overensstemmelse med hvad der er blevet skrevet herinde eller rundtomkring med folk der har øjne og nypudsede briller.

Ved at fyre Zorniger allerede nu, har man i mine øjne erklæret hans projekt forfejlet, og som vi ofte har set før, følger vi op ved at gå i den stik modsatte retning; fra disciplinerede Kent Nielsens "tiki-taka" til joviale Michelsens pragmatiske 5-backkæde og videre til en tilknappet Alm og slutteligt den afslappede Krogh. Og nu rygtes det at vi får firmaets mand, der gør hvad der bliver sagt og som ikke siges at rime på presfo'bold hele ti'en a la Zorniger; så meget for ikke at være DBU-mand hvor man ikke har øvet sig hele livet i at spille alternativlos. Symbolikken ved at fyre Zorniger, især i kølvandet på hans åbenmundede kritik af truppens kvalitet, skriger af, at den næste træner blot skal være taknemmelig for det han har og hvad han måtte få; og det han får bliver nok mere mellemvare frem for A-spillere a la Falk og Fiete. Jeg er altså meget bekymret, og måske i mindre grad over fyringen af Zorniger i sig selv, men de potentielle følger, navnlig at vi falder tilbage til gamle, uambitiøse handlemønstre og søvndyssende attituder. Hvis thesheeps ord står til troende, og jeg er tilbøjelig til at tro dem, så er jeg ikke blevet yderligere beroliget.​

Det er, i hvert fald indtil videre, også et farvel til ethvert (falsk?) håb om at kunne blive en fast top-6 klub startende fra denne sæson, hvad nogen af os måske i hemmelighed har håbet. Man trådte på speederen med Zorniger, men det har tilsyneladende været for voldsomt. Nu slipper man trådet. Ja, man vil helt sikkert stadig sigte efter top-6 (som vi jo også har gjort de sidste mange år inden nedrydningen), men vi etablerer os ikke i top-6 som AGF og FCN snarligt. Jeg har sammenlignet os med Viborg før, og nu gør jeg det igen. Det virker til at de er vores nye inspiration; en stabil, solid klub uden store armbevægelser, der ikke begejstrer, men i hvert fald tilfredsstiller.

Det er svært for mig ikke at kigge på Troels Bech nu. Det kan godt være den mest spekulative del af mit indlæg, men jeg gad virkelig godt vide, hvad manden tænker. Èn ting er hvad han sagde sidste sommer om gearskifte etc., og at han nu i halvandet år har talt om den mytiske venstrebenede midterforsvarer, som jeg efterhånden tvivler at jeg får at se, medmindre han hedder Amrani til efternavn. Noget andet er, om han har undervurderet/fejlvurderet opgaven at tilpasse truppen til Zornigers spillestil med de midler, han har til rådighed? fmprOB skrev andetsteds, at riget fattes penge - vores pæne salg til trods. Det tyder alt da også på. Mon han som sæsonen er gået er nået til en erkendelse, at man har gabt over mere end man har kunnet tygge, og at man - hvis man alligevel ikke har eller kan forme en trup der kan spille sværm - lige så godt kan skaffe en mindre opslidende og kontroversiel træner der kan få det bedste ud af det materiale, der nu engang er og som TB evner at skaffe? Det skal ikke slet ikke være et forsvar af Bech, som i mine øjne har nølet med at skaffe tiltrængt kvalitet til forsvaret, hvis svaghed har været kendt alt for længe. Det er, i modsætning til Zorniger, hvis træninger kan ses og udtalelser læses, sværere at gennemskue Bechs motiver og situation, da meget af hans arbejde foregår bag kulisserne, med budgetter og (kuldsejlede) forhandlinger og transfers ikke er offentligt kendte.

Leave a comment:

• Plum
    replied

Noget kan jo tyde på, at de to sager faktisk er forbundne.

Hvis rygterne herinde skal stå til troende, kan det nemt forholde sig sådan, at både de missede forlængelser og de missede indkøb kan spores tilbage til en uvilje mod at træne under Zorniger.
    Det er da vist at slå over en kam. Nogen stigninger, nogen forlængelser …. Jeg tror fortsat at det er TB’s tålmodighed med at finde de rette spillere til den rette pris, uagtet at det tager længere tid, der er den største grund til at der ikke er kommet flere spillere.
    AZ måske nogle men ikke alle .. ærgerligt hvis dette bliver røgsløret/undskyldningerne for at der ikke er hentet spillere …
    Jeg køber ind på TB’s dagsorden om at finde spillere der er for gode til OB og derfor venter og ser hvad der ellers er indtil senere i vinduet .. hvis der landes nogen ..

Leave a comment:

• Lunderbaum
    replied
    Thomas Thomasberg lyder spændende. Hans grå mus narrativ er jeg ikke enig i. Som jeg har skrevet på et andet medie. Man bliver ikke nødvendigvis en dygtigere træner af at stå og råbe og skrige i medierne på bedre spillere og kritisere dem man har for at være for dårlige.
    Truppen er ikke dårlig, men tynd. Den har brug for minimum 2 konkurrence dygtige spillere og gerne lidt til forsvaret.
    Hvis det bliver Thomas der kommer ind tror jeg på han kan få mere ud af spillerne end AZ har kunnet.
    Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at Thomas kan sige og have en skarp mening. Men den vil, tror jeg, blive sagt internt.
    Så glæder mig over beslutningen. Både den der var og den der (måske) kommer.
    Og så giver det jo en fuldstændig vanvittig kan ikke vente til mandag følelse i kroppen.

Leave a comment:

• Wessels er en mur
    replied
    https://ligamanager.dk/nyheder/analy...ech-under-pres

Søren Sorgenfri skriver at flere spillere havde fået nok af Zorniger

Leave a comment:

• Christian89
    replied
    Oprindeligt indsendt af WhyNot? Se indlæg
    Jeg er meget todelt omkring denne fyring. Jeg havde håbet på en sæson med videreudvikling fra den sidste. Og det troede jeg stadig på var muligt, også selvom truppen ikke er på plads endnu.

Jeg tror på AZ stil, men jeg er også med på at han ikke kan gå ud i medierne og sige som han gjorde efter kampen mod Viborg.

Og ja han skal brokke sig, men gør det internt i stedet for eksternt. Og så skal han måske også kigge rundt i ligaen. BIF, FCK, AGF og FCM mangler også mange spillere for at være på plads - det er frustrerende at truppen ikke er på plads, men mange af de andre står i samme situation.

Og fint han kommentere på det, men at gøre det hver gang er også trættende i længden.

Vi kan kun gætte på hvad der er sket - men noget må der jo være sket siden man har set sig nødsaget til dette.

Jeg havde som sagt håbet på en videreudvikling af sidste sæson - nu skal vi nok starte lidt forfra igen… ærgerligt…
    Jeg er todelt, men jeg er også overbevist om, at Troels Bech ikke hiver så voldsomt i rattet på så dårligt et tidspunkt, hvis ikke hele organisationen har følt, at det var det rette at gøre.

Leave a comment:

• Theaviator2005
    replied

Man kan jo sagtens ende et sted hvor omkostningerne ved Zornigers tilgang - ikke bare monetært - men også menneskeligt, bliver alt for store.

Jeg tror som sådan egentlig at Troels Bech køber ind på 90% af Zornigers præmisser. Men hvis spillertruppen og akademiet er ved at brække sig over Zorniger - og man i øvrigt ikke kan forlænge med sine profiler eller hente nye spillere til, så kan du stikke Zornigers ambition om at "flytte klubben" op et sted hvor solen aldrig skinner, for så smadrer du bare klubben fra træningsbanen.

Faren ved Zorniger er jo - som det har været sagt før - at hvis han IKKE får resultater, så trækker han større veksler på sine omgivelser, end de kan holde til i længden.

Mit gæt er, at Zornigers stil ikke kommer bag på Troels Bech og OB, men mere at man har fejlvurderet spillertruppens (og omgivelsernes) accept af Zorniger og hans stil.

Men så er spørgsmålet jo, om problemet er Zorniger, eller om problemet er en trup og en organisation, der ikke kan håndtere en træner, som stiller krav. Hvis man ansætter en mand, der er verdenskendt for sin kompromisløse stil, og efterfølgende fyrer ham, fordi folk ikke bryder sig om den, så har man fejlvurderet ansættelsen fra dag ét.

Ingen var vist i tvivl om, hvem Zorniger var, da kontrakten blev skrevet under. Det er lidt sent at opdage det nu. Elitefodbold handler om at præstere, ikke om, at alle skal have det rart hele tiden. Hvis spillere eller ledelse knækker nakken på en kontant tone, så siger det måske mere om kulturen i klubben end om træneren.

Man kan finde masser af alternative forklaringer. Én kunne være, at Zorniger er blevet lovet langt mere, end klubben reelt har været villig eller i stand til at levere. Ikke nødvendigvis på grund af Troels Bech, men fordi OB som klub ikke har investeret nok til at matche de ambitioner, man solgte ham. Hvis det er tilfældet, er det svært at bygge noget op, uanset hvem der står på sidelinjen.

Og så er der den anden mulighed. At moderne fodboldspillere, ligesom mange arbejdspladser generelt er blevet mindre modtagelige over for en hård og direkte ledelsesstil. Nutidens spillere er måske til dels opvokset med curlingforældre, hvor ingen må tale grimt til deres børn for så bliver de følesmæssigt ustabile, og så skal de ha terapi timer for at komme igennem dagen! Så når Zorninger forlanger at de rent faktisk skal træne (da det er det de får løn for) og give blod sved og tåre - så der nok en enkelt eller 2 der går hjem til mor og far og græder! Zorniger forventer disciplin, hårdt arbejde og ansvar. Det har han altid gjort. Hvis det pludselig er et problem, så er det måske ikke Zorniger, der har ændret sig, men omgivelserne!

Igen bare en alternativ vinkel som selvf… ikke er korrekt, jeg vil bare gerne høre fra manden selv!
    ​​
    Last edited by Theaviator2005; i dag, 09:58.

Leave a comment:

• Christian89
    replied
    Oprindeligt indsendt af thesheep Se indlæg
    Jeg har en god kontakt i OB, Jeg vidste dette ville komme, allerede i vinters var AZ meget utilfreds med TB og hans "manglende" ageren på transfer markedet. Inden sæsonen gik i gang har der været holdt krisemøder mellem staben/ledelsen og teamet omrking/bag AZ hvorefter TB og AZ har holdt møder, på disse møder er bølgerne gået enormt højt, AZ er en mand der siger tingene ligeud, og han er meget skuffet over TB og havde allerede i vinters mistet lidt af troen på projektet, og denne sommers manglende ageren/salg af profiler uden at henter erstatninger ind, fik bærgeret til at flyde over for AZ og han blev meget voldsom/personlig i sin kritik af chefen(TB)
    Hvis det er tilfældet, så hører Alexander Zorniger ikke til i OB.

Det er fremragende og godt at være ambitiøs, men så længe der er udstukket en linje oppefra, så bliver man nødt til at forstå både sin plads i hierakiet og sine arbejdsvilkår. Det står så både chef og ansat frit for at opsige samarbejdet, hvis det ikke fungerer til arbejdspladsens bedste.

Leave a comment:

Working...
X