Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Transfervinduet Sommer 2025

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af Christian89 Se indlæg
    Så må jeg også bare erklære, at jeg ikke kan forstå, at vi ikke tør satse på at hente bare én eller to dygtige 1. div-spillere. Nu hentede Viborg Sami Jalal, som jeg tror kan blive et kæmpesalg for dem. Men det er jo set utallige gange, at de dygtigste i 1. div sagtens kan blive profiler i Superligaen. Alexander Bah, Tonni Adamsen, Nicolai Vallys, Mikkel Rygaard, Henrik Dalsgaard, Oliver Sonne, Patrick Mortensen (B93) og Sebastian Grønning.

Lige for tiden ser vi også Tim Freriks solgt til Viborg (skal lige bevise sig), Sami Jalal og Mike Vestergård (der dominerede os på midtbanen i Vejle). Det kan ikke passe at alle divisionsspillere bare er lunkent vand.

Personligt har jeg et godt øje til Christian Vestergaard og måske også Albert Nørager.
    Hvor sympatisk Christian end er ser jeg ham ikke som en forstærkning af holdets centrale forsvar og det har vi behov for. Christian vil være en god back up - men er ikke stærkere en Burgy og Bjørn som også dominerede i 1. division. Christian har ikke væsentligt mere speed, er svagere på låget end BP, men måske bedre i afspillet = samme niveau overall.

Comment

Så røg en af mine favoritter til israelsk fodbold for et beskeden beløb

Andrian Kraev

https://www.transfermarkt.com/andria...spieler/820371

Havde gerne set ham i Ådalen. God alder, super indstilling på og udenfor banen.

Mener det er den type vi mangler her og nu.

Comment

Oprindeligt indsendt af Jebola Se indlæg

Hvor sympatisk Christian end er ser jeg ham ikke som en forstærkning af holdets centrale forsvar og det har vi behov for. Christian vil være en god back up - men er ikke stærkere en Burgy og Bjørn som også dominerede i 1. division. Christian har ikke væsentligt mere speed, er svagere på låget end BP, men måske bedre i afspillet = samme niveau overall.
        Bedre i afspillet lyder vildt sexet efter Vejle kampen
        Forskellen på de to er også at Christian formentlig bliver lidt bedre næste år hvor Bjørn nok har toppet.
        Men ville også gerne have noget endnu bedre end begge

Comment

Oprindeligt indsendt af Christian89 Se indlæg
          Så må jeg også bare erklære, at jeg ikke kan forstå, at vi ikke tør satse på at hente bare én eller to dygtige 1. div-spillere. Nu hentede Viborg Sami Jalal, som jeg tror kan blive et kæmpesalg for dem. Men det er jo set utallige gange, at de dygtigste i 1. div sagtens kan blive profiler i Superligaen. Alexander Bah, Tonni Adamsen, Nicolai Vallys, Mikkel Rygaard, Henrik Dalsgaard, Oliver Sonne, Patrick Mortensen (B93) og Sebastian Grønning.

Lige for tiden ser vi også Tim Freriks solgt til Viborg (skal lige bevise sig), Sami Jalal og Mike Vestergård (der dominerede os på midtbanen i Vejle). Det kan ikke passe at alle divisionsspillere bare er lunkent vand.

Personligt har jeg et godt øje til Christian Vestergaard og måske også Albert Nørager.
          Vi burde have haft de allerbedste muligheder for at scoute sidste sæson. Det kunne have givet mening at have hentet en eller to fra 1. Div sidste vinter og set dem an i foråret

Comment

Oprindeligt indsendt af laffe Se indlæg

Vi burde have haft de allerbedste muligheder for at scoute sidste sæson. Det kunne have givet mening at have hentet en eller to fra 1. Div sidste vinter og set dem an i foråret
            Følgende er ikke for at provokere, men spurgt af ren nysgerrighed/uvidenhed

TH er vores eneste officielle scout. Er hans fokus på de lavere divisioner, udvalgte udenlandske ligaer og/eller skal han vurdere spillere, som TB/JN/AZ mener måske kan være interessante?

Comment

Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

Følgende er ikke for at provokere, men spurgt af ren nysgerrighed/uvidenhed

TH er vores eneste officielle scout. Er hans fokus på de lavere divisioner, udvalgte udenlandske ligaer og/eller skal han vurdere spillere, som TB/JN/AZ mener måske kan være interessante?
              Jeg ved det ikke men sidste år må vi have tygget os igennem et utal af 1. Divisions kampe live og på video som forberedelse til vores kampe.
              Hvem der har opgaven ved jeg ikke

Comment

Jeg ved det ikke men sidste år må vi have tygget os igennem et utal af 1. Divisions kampe live og på video som forberedelse til vores kampe.
                Hvem der har opgaven ved jeg ikke
                Ja, det må vi havde gjort og mener godt vi kunne havde spottet én eller to som vi "nemt" kunne hente (som back-up). Som du også fremhæver

Comment

Wooooow - jeg tør slet ikke tænke på, hvordan debatforum ville reagere, hvis vi begyndte at hente 1. divisionsspillere

Comment

Det meste scouting i OB – også i 1. division – foregår i dag digitalt. Spillere bliver overvåget løbende via databaser som Wyscout, hvor man kan sortere efter statistik, position, alder, liga osv. Hvis en spiller skiller sig ud, vurderes han via videoklip og hele kampe, og hvis det stadig ser interessant ud, kan Thomas Helveg tage ud og se ham live. Det sker dog først sent i processen og med et klart opdrag: fx at vurdere specifikke egenskaber eller adfærd, som ikke fremgår af data.

Så nej, TH kører ikke bare rundt og spotter spillere på må og få. Han arbejder ud fra den screening og shortlist, der allerede er lavet i rekrutteringsteamet – som i dag typisk består af en kombination af videoanalyse, data og netværk. Og ja, vi har selvfølgelig set mange 1. divisionskampe, men primært som led i forberedelsen til egne kampe – det er ikke nødvendigvis det samme som egentlig scouting.

Kort sagt: scouting er i dag langt mere målrettet og systematiseret, end mange forestiller sig, og det giver god mening at OB kun har én officiel scout, så længe strukturen omkring ham fungerer.

Comment

Oprindeligt indsendt af Loneranger Se indlæg
                      Det meste scouting i OB – også i 1. division – foregår i dag digitalt. Spillere bliver overvåget løbende via databaser som Wyscout, hvor man kan sortere efter statistik, position, alder, liga osv. Hvis en spiller skiller sig ud, vurderes han via videoklip og hele kampe, og hvis det stadig ser interessant ud, kan Thomas Helveg tage ud og se ham live. Det sker dog først sent i processen og med et klart opdrag: fx at vurdere specifikke egenskaber eller adfærd, som ikke fremgår af data.

Så nej, TH kører ikke bare rundt og spotter spillere på må og få. Han arbejder ud fra den screening og shortlist, der allerede er lavet i rekrutteringsteamet – som i dag typisk består af en kombination af videoanalyse, data og netværk. Og ja, vi har selvfølgelig set mange 1. divisionskampe, men primært som led i forberedelsen til egne kampe – det er ikke nødvendigvis det samme som egentlig scouting.

Kort sagt: scouting er i dag langt mere målrettet og systematiseret, end mange forestiller sig, og det giver god mening at OB kun har én officiel scout, så længe strukturen omkring ham fungerer.
                      Det ved jeg godt, og jeg er for så vidt helt enig i måde at gøre det på.

Jeg vil dog mene, at en spiller som Sami Jalal også bestod den gode gamle "øjne-test", han drev gæk med alt og alle i første division, med et forbløffende stort output for en spiller hentet fra de lavere divisioner. Igen mod BIF viste han, at han nok skal blive pengene værd.

Vi var nok også lidt for langsomme. Elias Sørensen havde været interessant, Øehlenschlager i... Hobro? mener jeg, var en lovende midtbanemand. Jalal i Kolding...

Jeg håber, at mit opslag bliver gjort til skamme, når man henter noget totalt overraskende og mega kompetent.

Comment

Tak for info.
                        Så hvordan skiller man sig ud i jagten på nye spillere i en verden hvor alle har den samme adgang til de samme databaser?
                        Hvad er dit take på hvordan OB kan i første omgang leve op til vores budget - spille til par og måske gør det bedre end konkurrenterne på sigt?
                        Hvorfor ender spillere som Tonny Adamsen og Valleys i Silkeborg og ikke OB?
                        Baskim og Tingager er tidligere gode divisions scoutings fra OB men jeg synes det er længe siden at vi er lykkedes med den disciplin

Comment

Tak for info.
                          Så hvordan skiller man sig ud i jagten på nye spillere i en verden hvor alle har den samme adgang til de samme databaser?
                          Hvad er dit take på hvordan OB kan i første omgang leve op til vores budget - spille til par og måske gør det bedre end konkurrenterne på sigt?
                          Hvorfor ender spillere som Tonny Adamsen og Valleys i Silkeborg og ikke OB?
                          Baskim og Tingager er tidligere gode divisions scoutings fra OB men jeg synes det er længe siden at vi er lykkedes med den disciplin
                          Godt spørgsmål. Du har helt ret i, at mange klubber i dag har adgang til de samme data. Forskellen ligger i, hvordan man bruger dem. Det handler om at filtrere rigtigt, vurdere hurtigt og turde handle, når muligheden opstår – og så skal spilleren selvfølgelig passe ind i det, man vil, både på banen og i kulturen.

Silkeborg er et godt eksempel på en klub, der er dygtige til netop det. De har en klar rød tråd og tør hente spillere, før de er helt færdigudviklede. Det er dér OB skal blive skarpere, hvis vi skal spille til par og måske lidt over. Men husk også, at ikke alt Silkeborg henter – heller ikke fra 1. division – bliver til rungende succeser. Det samme gælder for alle andre klubber. Uanset hvor grundigt man scouter, og hvor meget data man lægger til grund, kan man ikke beregne de uforudsigelige faktorer, som gør, at en spiller med stort potentiale ikke lykkes. Jeg nævner i flæng: Timmi Johansen.

Vi har med stor sandsynlighed vurderet mange af de samme spillere, som senere er blevet succeser i andre Superliga-klubber. Spørgsmålet er bare, om vi har været hurtige og tydelige nok i vores beslutninger. Det er ikke fordi vi ikke kigger i 1. division – men det kræver, at hele beslutningskæden fungerer. Og så kræver det ikke mindst, at en spiller vi henter, ikke kommer ind og spærrer vejen for et akademitalent, uden at han samtidig løfter niveauet på holdet.

Comment

Det kan umuligt være et fuldtidsjob hvis det er alt hvad det kræver.
                            Jeg ville gerne se en typisk arbejdsdag for det job. Særligt hvis der går flere år imellem man finder en spiller

Comment

Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

Det kan umuligt være et fuldtidsjob hvis det er alt hvad det kræver.
                              Jeg ville gerne se en typisk arbejdsdag for det job. Særligt hvis der går flere år imellem man finder en spiller
                              Jeg forstår godt, det kan lyde som en lobbetjans, når man skærer det ned til “se lidt video og ring til en agent” – lidt ligesom folk, der tror, at gymnasielærere har fri kl. 13, eller at fodboldspillere bare træner to timer om dagen.

Men scouting i en klub som OB er en del af et større, dagligt rekrutteringsarbejde, som bliver ledet af Jimmi Nagel og koordineret med Troels Bech. Thomas Helveg er vores dedikerede scout, men han arbejder ikke alene – han er den operative del af et større analyse- og vurderingsapparat.

En typisk arbejdsdag kan bestå af screening og videoanalyse af 8–10 spillere, opfølgning på tidligere emner, sparring med Jimmi og TB om specifikke profiler, netværksopkald, planlægning af live-scouting og løbende vurdering af trupstruktur og fremtidige behov. Det er ikke glamourøst – og ofte resulterer det i ikke at hente nogen. Men det er netop dét, der gør det til et fuldtidsarbejde: at være klar, før behovet opstår.

Og så er det også værd at nævne, at med den status og erfaring Helveg har i branchen, er han en værdifuld figur at have i marken – både som repræsentant for klubben og i de første samtaler med spillere og agenter. Han ved stadig godt, hvad det handler om, og har selv prøvet at skifte både til og fra OB – og til adresser, der er væsentligt større. Jeg tror han spiller en større rolle end de fleste forestiller sig, og nok også i et omfang der rækker et stykke ud over scouting tjansen både som ambassadør og som troværdigt ansigt.

Så nej, det er ikke et job, hvor man bare venter på, at der dumper et talent ned fra himlen hvert andet år. Det er systematisk og langsigtet forarbejde, som for det meste foregår uden for rampelyset – men som gør en kæmpe forskel, når det rammer rigtigt.

Comment

Godt spørgsmål. Du har helt ret i, at mange klubber i dag har adgang til de samme data. Forskellen ligger i, hvordan man bruger dem. Det handler om at filtrere rigtigt, vurdere hurtigt og turde handle, når muligheden opstår – og så skal spilleren selvfølgelig passe ind i det, man vil, både på banen og i kulturen.

Silkeborg er et godt eksempel på en klub, der er dygtige til netop det. De har en klar rød tråd og tør hente spillere, før de er helt færdigudviklede. Det er dér OB skal blive skarpere, hvis vi skal spille til par og måske lidt over. Men husk også, at ikke alt Silkeborg henter – heller ikke fra 1. division – bliver til rungende succeser. Det samme gælder for alle andre klubber. Uanset hvor grundigt man scouter, og hvor meget data man lægger til grund, kan man ikke beregne de uforudsigelige faktorer, som gør, at en spiller med stort potentiale ikke lykkes. Jeg nævner i flæng: Timmi Johansen.

Vi har med stor sandsynlighed vurderet mange af de samme spillere, som senere er blevet succeser i andre Superliga-klubber. Spørgsmålet er bare, om vi har været hurtige og tydelige nok i vores beslutninger. Det er ikke fordi vi ikke kigger i 1. division – men det kræver, at hele beslutningskæden fungerer. Og så kræver det ikke mindst, at en spiller vi henter, ikke kommer ind og spærrer vejen for et akademitalent, uden at han samtidig løfter niveauet på holdet.
                                Det giver mening.
                                Jeg synes vi har oplevet at vejen fra vores akademi til etableret profil på førsteholdet er alt for svær for mange. Det eneste der rigtig dur er fast spilletid og det giver vi dem ikke fordi vi skal have resultater samtidig.
                                Men med Luka så vi at udlejninger kan fungerer fremragende. Noget FCM har gjort virkelig godt.
                                Håber at vi får et godt samarbejde op at køre med Middelfart nu og at det vi kan hjælpe dem til at blive oppe.
                                At købe 1. Divisions spillere i andre klubber er at plukke talenter, der har fået fast spilletid allerede og derfor er lidt længere i deres udvikling.
                                Hvis nu en spiller som Hansborg havde spillet 90 min hver weekend i Middelfart sidste sæson istedet for 20 min hist og her hos os, er jeg sikker på han ville være nået længere i sin udvikling.

Comment

Working...
                                X