Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Superliga struktur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Jeg er faktisk mildt positiv over for 14-holds-modellen, hvis det nu skal være.

    Den ticker mine bokse:

    1: Det hold der vinder flest kampe over en sæson, bliver mestre.
    2: Der kommer flere hold i Superligaen
    3: Det bliver dermed sværere at rykke ned
    4: Der bliver ikke fjernet point efter gruppespillet, for at give kunstig spænding.

    Allerhelst så jeg en 16-holdsliga, men det er en utopi lige nu. Ingen af de store hold i Superligaen (noget der ligner top-seks-til-otte) er interesserede i den struktur.

    Edit: Casper Høygaard (kommentatoren) har skrevet en artikel, der beskriver de to forslag meget godt:
    http://www.detsmukkespil.dk/hyperligaen/
    "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
    Kluden Krew - O'ense Internationals

    Comment


      Jeg er også grundlæggende positiv overfor forslagene og vil ikke have et problem med det hvis 14-holds-modellen bliver valgt.

      Jeg er dog omvendt mest af alt tilfreds med, at modellen med 16 hold allerede er af bordet. Det har jeg svært ved at se, at vores liga/land kan bære. Det ville også betyde færre kampe (og flere af dem mod ringe hold), og det er jeg uendeligt meget imod. Omvendt er det godt at begge de to modeller betyder flere kampe.

      Comment


        Jeg er på linie med de sidste 2 kommentarer omkring 14-holds modellen, og er positivt stemt overfor denne.
        Og jeg syntes Casper Høygaard forklarer det meget godt (ham Riffel linker til).

        Comment


          Grundlæggende også positivt stemt.

          Det største problem (og det ser jeg faktisk som et gigantisk problem) med 14-holds-modellen er for mig at se, at du principielt kan kvalificere dig til Europa League selvom du efter grundspillet i efteråret er placeret som nr. 14. Det kræver sådan set "bare" et sindssygt godt forår. Eller sagt på en anden måde. Vinder du bronze har du præsteret på et stabilt højt niveau hen over en hel sæson, men du risikerer faktisk at "miste" den normale Europa League plads, du belønnes med når du opnår en sådan placering, fordi du skal i den famøse playoff kamp mod vinderen af nedrykningsspillet.

          Det er ren og skær ikke fair IMO.

          Ift nedrykning er det jo korrekt, at der kun er en direkte nedrykker (svarende til 7 %) mod de nuværende to nedrykkere (svarende til 16,7 %). Play off kampene mod nr. 2 og 3 i 1. division gør dog, at der kan være op til tre nedrykkere fra superligaen (svarende til 21 %), men omvendt bør superligaholdene have en fordel i disse play off kampe. Men det er rigtigt, at ligaen bliver mindre stresset med kun en direkte nedrykker.
          Last edited by Depeche; 04-06-2015, 10:20.

          Comment


            Oprindeligt indsendt af Depeche Se indlæg
            Grundlæggende også positivt stemt.

            Det største problem (og det ser jeg faktisk som et gigantisk problem) med 14-holds-modellen er for mig at se, at du principielt kan kvalificere dig til Europa League selvom du efter grundspillet i superligaen er placeret som nr. 14. Det kræver sådan set "bare" et sindssygt godt forår. Eller sagt på en anden måde. Vinder du bronze har du præsteret på et stabilt højt niveau hen over en hel sæson, men du risikerer faktisk at "miste" den normale Europa League plads, der følger med en sådan placering, fordi du skal i den famøse playoff kamp mod vinderen af nedrykningsspillet. Det er ren og skær ikke fair IMO.

            Ift nedrykning er det jo korrekt, at der kun er en direkte nedrykker (svarende til 7 %) mod de nuværende to nedrykkere (svarende til 16,7 %). Play off kampene mod nr. 2 og 3 i 1. division gør dog, at der kan være op til tre nedrykkere fra superligaen (svarende til 21 %), men omvendt bør superligaholdene have en fordel i disse play off kampe. Men det er rigtigt, at ligaen bliver mindre stresset med kun en direkte nedrykker.
            Det er et problem ja, men omvendt tror jeg altså de fleste hold vil bytte en sikker overlevelse + en noget nemmere vej til Europa som nummer 6, fremfor den enorme usikkerhed, der er forbundet med at være med i nedrykningsspillet. Det er imo. en god idé at have en gulerod at spille for, hvis man ligger godt til i nedrykningsslutspillet, da mange af de sidste kampe ellers kan komme til at virke ligegyldige, ligesom det vel skaber nogle flere spændende kampe med Europa-play-off.

            Jeg må indrømme at Casper Høygaard også i to omgange (FodboldFM og artiklen overfor) har formået at overbevise mig om, at et slutspil slet ikke er så dumt igen. Så længe, der ikke er tale om knald eller fald kampe om mesterskabet eller point-halveringer eller lignende, og det er der da heldigvis ikke tale om i nogle af de to modeller.

            Comment


              Jeg er grundlæggende negativ overfor begge de foreslåede modeller. Jeg kan godt se de udfordringer, der ligger de den nuværende model, men jeg mener de to, der pt. er favoritter, introducerer nye og større problemer.

              Venus-modellen med 12 hold fortsat løser ikke problemet med det ulige antal kampe. Desuden risikerer du en opdeling af rækken, der bliver meget skarp mellem de 6 øverste, der matches på højere niveau og tjener flere penge (må man formode) på kampene. Og så bringer nedrykningsspillet minder frem om den kval-liga man afprøvede, der var røvkedelig. Som nummer 7 efter efteråret risikerer du at have lige akkurat minus at spille for i foråret. Du kan ikke forbedre din placering og du er ikke realistisk i nedrykningsfare.

              Mars-modellen står jeg helt af på. Jeg kan ikke acceptere, at nr. sjok efter at noget i retningen af 2/3 af sæsonens kampe, kan snuppe en plads i Europa fra nr. 3. Og som i Venus-modellen er jeg slet ikke i tvivl om, hvor interessen og dermed pengene, ender når ligaen deles op. Så kan vi hygge os med slutspil på slutspil på slutspil, mens vi prøver at komme frem til en kamp om Europaleague. Spændende for OB's fans efter endnu en 7-8. plads (og de klubber, der er direkte involveret); uendeligt ligegyldigt for fans af de klubber, der er endt i mesterskabsslutspillet eller en af de andre puljer.

              Jeg er i øvrigt ikke enig i Casper Høygård om at det har været en kedelig sæson. Og jeg mener hans sammenligning med pokalturneringen mht. placeringen af en plads i Europa i Mars-modellen er på forkert grundlag: Liga og pokalturnering er netop to forskellige turneringer, der supplerer hinanden; pokalturneringen er et strejf af tilfældighed til den mere retfærdige liga.

              Comment


                Oprindeligt indsendt af jchristo Se indlæg
                Jeg er grundlæggende negativ overfor begge de foreslåede modeller. Jeg kan godt se de udfordringer, der ligger de den nuværende model, men jeg mener de to, der pt. er favoritter, introducerer nye og større problemer.

                Venus-modellen med 12 hold fortsat løser ikke problemet med det ulige antal kampe. Desuden risikerer du en opdeling af rækken, der bliver meget skarp mellem de 6 øverste, der matches på højere niveau og tjener flere penge (må man formode) på kampene. Og så bringer nedrykningsspillet minder frem om den kval-liga man afprøvede, der var røvkedelig. Som nummer 7 efter efteråret risikerer du at have lige akkurat minus at spille for i foråret. Du kan ikke forbedre din placering og du er ikke realistisk i nedrykningsfare.
                Det gør den da? 2 gange mod alle hold, derefter 2 gange mere mod dem man er i slutspil med.

                Edit: Undskyld havde ikke læst forslaget ordentligt. Mærkelig idé at holde fast i det ulige antal, det burde være en af de ting der skulle undgås.
                Last edited by spfisk; 04-06-2015, 11:25.

                Comment


                  Så der er en Mars 2 med 12 hold der mødes 2 gange derefter deles i to slutspil hvor man mødes 2 gange. Den synes jeg som sådan er fornuftig selvom det giver en kamp mindre i forhold til det nuværende.
                  Mars 3 er som Mars 2, men man mødes 3 gange i slutspillet. Så består problemet jo med at nogle kan få en uretfærdig fordel, et skridt frem og et tilbage...

                  Comment


                    Superligaen kører videre i nuværende form. Slutspil og udvidelse er ikke længere aktuelt..
                    bliver nok annonceret inden for en uge mm at der er nogle 1.div klubber der ændre mening radikalt

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
                      Superligaen kører videre i nuværende form. Slutspil og udvidelse er ikke længere aktuelt..
                      bliver nok annonceret inden for en uge mm at der er nogle 1.div klubber der ændre mening radikalt
                      Link? Noget du har hørt? Noget du mærker i maven?
                      "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
                      Kluden Krew - O'ense Internationals

                      Comment


                        Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
                        Superligaen kører videre i nuværende form. Slutspil og udvidelse er ikke længere aktuelt..
                        bliver nok annonceret inden for en uge mm at der er nogle 1.div klubber der ændre mening radikalt
                        Okay, det var alligevel overraskelse, bliver spændende at høre nærmere om...
                        Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                        Comment


                          Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
                          Link? Noget du har hørt? Noget du mærker i maven?
                          Insider

                          Nogen vil have 8 og nogen vil have 6. Så forklarer jeg resten når det bliver officielt..

                          Comment


                            Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
                            Insider

                            Nogen vil have 8 og nogen vil have 6. Så forklarer jeg resten når det bliver officielt..
                            Spændende.
                            Og jeg skal ikke lægge skjul på, at det glæder mig. Af de tre muligheder; den nuværende, Mars og Venus, ser jeg den nuværende som mest sportslig fair - det ulige antal kampe til trods.

                            Comment


                              Så er de 16 millioner til det hollandske firma smidt ud af vinduet.

                              Comment


                                Og egentlig overraskende at det er fra 1.Div. At mmodstanden kommer.

                                Comment

                                Working...
                                X