Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Stemmer fra Ådalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
    Altså.....Som forventet, synes jeg, det var et svagt program, der reelt efterlod langt flere spørgsmål end svar. Der var enkelte lyspunkter, som især drejer sig om de interne forhold mellem amatørafdelingen og den professionelle, det kommunale system og den manglende vilje, samt lidt uddybende omkring kakao-gate, og også ok tanker omkring rekruttering, så langt så godt, det var derfor, jeg kunne hold ud at høre på det modsat KN interviewet.

    Men der er en række punkter, hvor jeg synes, interviewerne fejler, hvis man gerne vil lave et reelt kritisk indslag. Jeg synes, det bar for meget præg af, at være en form for venskabelig aftalt kritik, men reelt en gennemgående støtte og opbakning til JH.

    Hvor ligger problemerne? jeg vil udpege tre områder: transfers, kulturen og forholdet til fans/kommunikation.

    Kulturen: Hvad er det egentligt for en kultur, som JH vil have? Nu har jeg jo selv tidligere interviewet Uffe P. om kulturen i OB, hvor han var langt langt mere tydelig i forhold til, hvad der kendetegner en OB kultur. Jeg har også i andre sammenhænge undersøgt den gennemgående OB kultur, og ved derfor lidt om, hvordan identiteten ser ud i OB, altså klubbens DNA. Jesper Hansen nævner lidt om at trække i samme retning, lidt om at bakke hinanden op, men for mig er det mere en virksomhedskultur, han her skitserer, hvor det handler om, at få medarbejderne og andre aktører til at makke ret og gøre som chefen siger. Som det også kom frem i programmet, har JH og holdet internt stimlet sammen i bussen, hvilket jo netop er udtryk for en gruppekultur, der skabes internt, hvor omverdenen bruges som en forstærkende modsætning, herunder fans, hvilket Festersens lettere patetiske udmeldinger tidligere på sæsonen jo også bar præg af. Der blev boret alt for lidt i, hvilken kultur der konkret skulle være, og også for lidt kritisk ift. om det bare handler om, at skabe en JH-KN kultur, eller hvordan man forholder sig til OBs egen kultur. Dette hænger også sammen med, hvordan JH har ageret ift. klubfolk, hvordan han har smidt klublegender væk fra VIP området, hvordan han har udskiftet den ene klubmand efter den anden, for at få sine og Kents folk ind, og en række andre sager, noget som interviewerne var totalt ukritiske overfor, og blot købte mandens søgte forklaringer. Man kunne vel som minimum forvente, at de ville have boret i, hvordan JH vil skabe en klubkultur, uden at knytte fortidens værdier til på den ene eller anden måde. Fravalget af Nedergaard begrundes med økonomi, som man bare acceptere, man kunne jo have spurgt, om det fravalg var økonomisk klogt, set i lyset af mængden af dårlige handler og svagt scoutingarbejde. JH slipper for billigt, og det efterlader indtryk af, at manden begrundelser er fyldestgørende, hvilket de på ingen måde er. Hvorfor spurgte man ikke ind til, hvad man vil gøre fremafrettet. Jovist ambassadørkorpset er et forsøg på at rette op på det, men hvad ligger der mere konkret i det?

    Transfers: At man ikke engang borede i JHs tidligere udtalelser om, at man i en periode købte spillere, som man vidste ikke var gode nok, var skuffende. Dernæst kunne man jo også godt have gået dybere ned i den slingrekurs, som JH har udsat klubben for generelt. Hvorfor bliver han ikke spurgt ind til, hvilke visioner han har ift. klubbens spillestil, spilletyper mv. hvilket så kunne holdes op imod en diskussion af kulturen. Man kunne jo godt sætte spørgsmålstegn ved, hvor begavet det er, at satse på en spillestil, som faciliteterne slet ikke er til, og som er meget modsat den oprindelige OB kultur. Jeg synes ikke, der er nogen sammenhæng mellem, hvordan JH ser kultur og spillestil, samt opfattelsen af faciliteterne. Hernæst kunne man godt være kritisk ift. den kultursnak JH taler om, og så de nøglespillere som er hentet ind: de bærende dyre kræfter, har jo netop ikke leveret ift. kultur. Rollefordelingen mellem JH og Kent ville jeg også gerne høre mere om. Og så kunne man måske godt bore lidt i det setup man nu har med Ole spion. Igen lugter det af, at man skal være enige hele tiden, at den vej man vil, er ret snæver, og det sætter også spørgsmålstegn ved JH som den langsigtede chef, er han ikke ved at binde sig for meget til sin cheftræner og hans set-up, og hvis det fejler, står OB måske ved stunde null om to år...eller før?

    Fans/kommunikation: Her krummede jeg tæer. Det var lidt pinligt, at høre hvordan JH blev direkte belært af Brix, som var det første lektion på et kommunikationskursus, JH blev virkelig udstillet her. Men dernæst manglede jeg godt nok en opfølgning på, hvordan han selv opfatter fans og omgivelserne, i stedet for blot at blive belært. Han kunne også i langt højeres grad, blive hængt op på sine udmeldinger, og den måde han kommunikerede forventninger på, istedet for at gentage mantraet om, at folk i Odense forventede for meget. Her kunne kultursnakken jo blive relevant igen, samt transfersnakken ift. spillertyper jvf. hvad jeg tidligere skrev.

    Alt i alt synes jeg, at det foregik for meget på JHs præmisser, men havde heller ikke forventet andet. Jeg må dog sige, at jeg også indimellem bliver lidt træt af Davidsens "jeg tro nok" og "det var vidst" sætninger, lidt mere styr på fakta og substans, når man har en mand som JH inde, det er ok, at være lidt vævende, når formen er mere hyggesnak.

    Jeg kan sagtens følge nogle af dine punkter.. Andre ikke så meget.. Men JH slap uden tvivl let rundt om nogle ømme punkter

    Men det ændrer ikke fakta at denne udsendelse er vigtig for OB's fanmiljø og jeg føler at min mening bliver hørt og vidregivet..
    Men jeg vil da opfordre Davidsen og Co til at invitere dig i studiet engang når JH kommer igen så du kan tage de problemstillinger op. For du repræsenterer helt sikkert en stor gruppe menneskers mening og selvom jeg ikke er helt 100% i denne lejr er det en udsendelse jeg gerne vil høre.

    Comment


      Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
      Jeg kan sagtens følge nogle af dine punkter.. Andre ikke så meget.. Men JH slap uden tvivl let rundt om nogle ømme punkter

      Men det ændrer ikke fakta at denne udsendelse er vigtig for OB's fanmiljø og jeg føler at min mening bliver hørt og vidregivet..

      Men jeg vil da opfordre Davidsen og Co til at invitere dig i studiet engang når JH kommer igen så du kan tage de problemstillinger op. For du repræsenterer helt sikkert en stor gruppe menneskers mening og selvom jeg ikke er helt 100% i denne lejr er det en udsendelse jeg gerne vil høre.
      Jamen absolut enig, så udsendelsen er fuldt ud berettiget, og den gavner på alle måder. Det vigtigste af alt er, at vi får gang i en dialog med klubben, og den er jo startet nu her langt om længe, fire år efter mandens ankomst. Hvis JH vil have kultur, må han også favne det der er omkring selv holdet og de interne linjer. Så klapper sådan set i hænderne over, at der nu er en dialog, og der er også nogle gode tanker fra JHs side, men der er også ting, som jeg synes blafrer i vinden og stadig står noget tåget tilbage, men så må vi jo forfølge det, og insistere på at opretholde den kritiske dialog. JH skal kunne tåle, at svare på ethvert spørgsmål fra fans, i den situation han er i, i den stilling han har. Det har han ikke magtet før, hvilket han jo også erkender.

      Comment


        Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
        Jamen absolut enig, så udsendelsen er fuldt ud berettiget, og den gavner på alle måder. Det vigtigste af alt er, at vi får gang i en dialog med klubben, og den er jo startet nu her langt om længe, fire år efter mandens ankomst. Hvis JH vil have kultur, må han også favne det der er omkring selv holdet og de interne linjer. Så klapper sådan set i hænderne over, at der nu er en dialog, og der er også nogle gode tanker fra JHs side, men der er også ting, som jeg synes blafrer i vinden og stadig står noget tåget tilbage, men så må vi jo forfølge det, og insistere på at opretholde den kritiske dialog. JH skal kunne tåle, at svare på ethvert spørgsmål fra fans, i den situation han er i, i den stilling han har. Det har han ikke magtet før, hvilket han jo også erkender.
        Det er mindst lige så meget i OB's interesse at denne Podcast har en lang fremtid som det er i vores interesse..

        Og de ting som stadig blafrer i vinden er jo mere interviewerens skyld. At de ikke fangede det hele og at noget ikke blev spurgt om..
        Men kunne ikke have gjort det bedre selv og er overall meget tilfreds. Men det kunne godt have givet en anden dynamik hvis der havde været en mere som dig i studiet med det ene formål at få et konkret svar på de få spørgsmål og ikke stille sig tilfreds før man fik svaret..

        Håber snart at der kommer en udsendelse med Tonny H der kun handler om U holdene og rigets tilstand der

        Comment


          Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
          Rigtigt fedt lavet med listen!

          Det jeg synes der er sjovt at se ift. listen, er yderpunkterne. Halvdelen af spillerne er hentet i Superligaen, men kigger vi på top 5, så er der ingen spillere fra Superligaen i blandt, og kigger vi på bunden så er 5 af de 6 dårligste også fra udlandet eller 1. div.

          Det fortæller mig lidt om, hvad der rent faktisk er afgørende for OBs sportslige og økonomiske udvikling. Ift. Superligaen ved vi nogenlunde, hvad vi får. Det ender ud med enten at blive halvgodt eller halvskidt, men sprænger i hvert fald ikke rigtigt skalaen i nogen retning, og er dermed heller ikke super afgørende ift. at lave de store successer eller fejl. Til gengæld er de som oftest rimeligt dyre i lønstrukturen, med mindre du henter fra laveste suppehylde.

          De spillere der har været mest afgørende og som enten allerede har, eller som i fremtiden vil, kunne bringe nogle gode transferindtægter, er spillere hentet i udlandet som Gryte, El Makrini og Zohore, eller spillere fundet på en lavere niveau som Tingager og Edmundsson, hvor man har identificeret noget potentiale og bragt dem ind i en rigtigt god udvikling.

          Samtidig har nogle af de mest ligegyldige spillere, som har slugt nogle spildte lønkroner, været spillere som Djuric, Lado og Koval. Det fortæller mig, at det er vigtigt, at OB optimerer deres forudsætninger for at hente spillere udenfor Superligaen, både internationalt, fordi at du her kan finde spillere som du ikke kan finde få for de samme penge i Superligaen, og i de danske divisioner, hvor du godt kan finde Superliga-kvalitet, men til langt billigere penge end de koster fra Suppen.

          Alene denne sommer, er der antageligvis mindst 5 Superligaklubber (FCK, BIF, FCM, AGF & AaB) der går i transfermarkedet med større muskler end vi har, så er der en rigtigt dygtig spiller i en Superligaklub lavere i fødekæden, så er der en god håndfuld klubber med bedre forudsætninger for at hente ham, og som helt naturligt har et indgående kendskab til hans niveau.

          Nu har vi været indtil videre været "heldige" med at kunne trække på nogle tidligere relationer (og nogle rigtigt gode lønninger!), ift. at kunne hente spillere som AK, KEP, Jönsson og Helenius, men de relationer kan vi ikke blive ved med at leve af. Så har vi kunne hente spillere som Ryan og Casper, som pga. skadesproblemer og ikke at have præsteret længe, har været til at hente, og så er der en Tverskov, som er et rigtigt godt fund, men for mig også er lidt undtagelsen der bekræfter reglen.

          Jeg tror simpelthen ikke på, at vi kan købe os tilbage til subtoppen af dansk fodbold ved at hente spillere hos mindre Superligaklubber på halvdyre kontrakter. Vi er nødt til at blive bedre til at finde spillere internationalt og i divisionerne, for det er det der giver de bedste gevinster sportsligt og økonomisk. De Superligaspillere vi kan få, er over en bred kam for leverpostej og for dyre!
          Djuric har forresten fundet sin rette hylde i midten af den svenske 1.div på den centrale midtbane

          Comment


            Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
            Rigtigt fedt lavet med listen!

            Det jeg synes der er sjovt at se ift. listen, er yderpunkterne. Halvdelen af spillerne er hentet i Superligaen, men kigger vi på top 5, så er der ingen spillere fra Superligaen i blandt, og kigger vi på bunden så er 5 af de 6 dårligste også fra udlandet eller 1. div.

            Det fortæller mig lidt om, hvad der rent faktisk er afgørende for OBs sportslige og økonomiske udvikling. Ift. Superligaen ved vi nogenlunde, hvad vi får. Det ender ud med enten at blive halvgodt eller halvskidt, men sprænger i hvert fald ikke rigtigt skalaen i nogen retning, og er dermed heller ikke super afgørende ift. at lave de store successer eller fejl. Til gengæld er de som oftest rimeligt dyre i lønstrukturen, med mindre du henter fra laveste suppehylde.

            De spillere der har været mest afgørende og som enten allerede har, eller som i fremtiden vil, kunne bringe nogle gode transferindtægter, er spillere hentet i udlandet som Gryte, El Makrini og Zohore, eller spillere fundet på en lavere niveau som Tingager og Edmundsson, hvor man har identificeret noget potentiale og bragt dem ind i en rigtigt god udvikling.

            Samtidig har nogle af de mest ligegyldige spillere, som har slugt nogle spildte lønkroner, været spillere som Djuric, Lado og Koval. Det fortæller mig, at det er vigtigt, at OB optimerer deres forudsætninger for at hente spillere udenfor Superligaen, både internationalt, fordi at du her kan finde spillere som du ikke kan finde få for de samme penge i Superligaen, og i de danske divisioner, hvor du godt kan finde Superliga-kvalitet, men til langt billigere penge end de koster fra Suppen.

            Alene denne sommer, er der antageligvis mindst 5 Superligaklubber (FCK, BIF, FCM, AGF & AaB) der går i transfermarkedet med større muskler end vi har, så er der en rigtigt dygtig spiller i en Superligaklub lavere i fødekæden, så er der en god håndfuld klubber med bedre forudsætninger for at hente ham, og som helt naturligt har et indgående kendskab til hans niveau.

            Nu har vi været indtil videre været "heldige" med at kunne trække på nogle tidligere relationer (og nogle rigtigt gode lønninger!), ift. at kunne hente spillere som AK, KEP, Jönsson og Helenius, men de relationer kan vi ikke blive ved med at leve af. Så har vi kunne hente spillere som Ryan og Casper, som pga. skadesproblemer og ikke at have præsteret længe, har været til at hente, og så er der en Tverskov, som er et rigtigt godt fund, men for mig også er lidt undtagelsen der bekræfter reglen.

            Jeg tror simpelthen ikke på, at vi kan købe os tilbage til subtoppen af dansk fodbold ved at hente spillere hos mindre Superligaklubber på halvdyre kontrakter. Vi er nødt til at blive bedre til at finde spillere internationalt og i divisionerne, for det er det der giver de bedste gevinster sportsligt og økonomisk. De Superligaspillere vi kan få, er over en bred kam for leverpostej og for dyre!
            Vigtig pointe, og det understreger jo blot, hvor vigtigt det er, at have et godt scouting set-up, og hvor ærgerligt det er, at JH i en lang periode selv tog sig af det, og nu overlader det til gutterne Ole og Kent på tur...

            Comment


              Der er blevet skrevet en lille status efter første halvår:

              http://obstemmer.dk/stemmer-aadalen-...ie-nye-planer/
              Det koster tid og penge at producere Stemmer fra Ådalen - derfor har vi brug for din støtte!


              Støt os med 10 kroner per udsendelse via https://obstemmer.10er.dk/ - eller send et valgfrit bidrag på 29 88 49 97.

              Comment


                Oprindeligt indsendt af skarven Se indlæg
                Der er blevet skrevet en lille status efter første halvår:

                http://obstemmer.dk/stemmer-aadalen-...ie-nye-planer/
                Fedt! Kør på; det er et godt hold I har, og det kvalitet, der bliver lavet. Fedt initiativ.

                Comment


                  Har folk hørt den nye podcast special med Matti Lund?

                  Comment


                    Nu har jeg lige selv lyttet til afsnittet, som jeg synes er et fantastisk format, og helt oplagt til at ligge i pauserne, så vi har noget at hygge os med når transfervinduet alligevel går stille for sig. :-)

                    Jeg har altid tænkt "Matti Lund må være den største fanfavorit i OB nogensinde, med færrest antal kampe for klubben". Jeg blev blot bekræftet i at han er en dejlig mand. Skøn fyr, intelligent, har massere af selvindsigt, ærlig, og yderst interessant at høre på.. Også selvom han til tider har en stemme, som ville passe til en mand på crack kokain. :-)

                    Gode historier og tilbageblik, og altid godt at høre fra Matti. Et noget overraskende drømme-hold af OB spillere han kommer med, hvis man lige ser bort fra bagkæden.

                    Tak for endnu et interessant afsnit.

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af skarven Se indlæg
                      Der er blevet skrevet en lille status efter første halvår:

                      http://obstemmer.dk/stemmer-aadalen-...ie-nye-planer/
                      Tillykke med en særdeles lovende første sæson. Stemmer fra Ådalen er det bedste OB-relaterede initiativ i årevis, og I har utvivlsomt udfyldt et gabende hul i dækningen af klubben. Ikke kun som journalistisk medie, men i høj grad også som et længe savnet samlingspunkt for fans og interne aktører. Det bliver en altafgørende platform, hvis OBs kulturprojekt for alvor skal batte, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge jer i fremtiden.

                      I øvrigt et rigtig hyggeligt indslag med Matti. Han er nu en herlig fyr, og som andre har været inde på i tråden om tidligere OB-spillere, er det virkelig trist, at man ikke har kunne finde plads til ham i truppen. Jeg kunne forstå det, hvis han slet ikke havde Superligaklasse, eller hvis vi vadede i fantastiske midtbanespillere, som han ikke ville have en chance for at slå af, men han spiller altså fast for Norges aktuelle nummer to, mens vi har Thrane og Welbeck siddende på bænken. Truppen skriger på rutinerede kræfter og kulturbærere, og vi savner et alternativ til JJ.
                      Jeg er sikker på, at Kent Nielsen havde en masse "nøgterne" argumenter for ikke at være mere tålmodig med ham, men for mig føles det forkert, at man ikke strakte sig længere for en spiller, der vil OB så meget.
                      SLO

                      Comment


                        Oprindeligt indsendt af Matti1887 Se indlæg
                        Også selvom han til tider har en stemme, som ville passe til en mand på crack kokain. :-)
                        Sprød stemme ja...
                        siden 1887

                        Comment


                          Fedt interview. Matti er en af de eneste sportsfolk man kan holde ud at høre på mere end ti minutter. Ikke så meget "det' klaaart". Jeg husker ham som meget middelmådig i de få kampe han fik i første omgang, men når han fortæller om truppen dengang var der jo vanvittig konkurrence. Havde han været talent i dag havde han været sikker starter.
                          OB: Danske mestre i 2075/6

                          Comment


                            Apropos Matti Lund, så havde det jo også været et oplagt spørgsmål til JH, hvorfor man ikke valgte, at knytte ham til truppen, når han er præcis den type man mangler, har OB dna, og alternativet var så ringe.

                            Comment


                              Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                              Apropos Matti Lund, så havde det jo også været et oplagt spørgsmål til JH, hvorfor man ikke valgte, at knytte ham til truppen, når han er præcis den type man mangler, har OB dna, og alternativet var så ringe.
                              Kent brugte ham jo ikke.

                              Comment


                                Så en træningskamp på Stadion i efteråret 2015 med Matti på holdet. I den kamp var han meget verbalt tydelig, men spillemæssigt langsom og forudsigelig.
                                Men havde da gerne set at han havde fået længere snor til at spille sig igang.

                                Comment

                                Working...
                                X