Oprindeligt indsendt af Kielberg
Se indlæg
Annoncering
Collapse
No announcement yet.
Sæsonen 2026/2027
Collapse
X
-
Altså come on, Tipsbladet skønner at Fredericia havde et spillet budget på 15-20 millioner da de lå i superligaen, og OBs er tilsvarende 50-60 millioner.Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg
Klubben har også en ejer, som gør, at de nok inden for en meget overskuelig fremtid matcher vores budget !
Lad os sige at 3 år, er en ''meget overskuelig fremtid'' så skal Fredericias ejer smide omkring 100 millioner ekstra i spillerbudgettet?
Tror du selv på den?
- Likes 1
Comment
-
Efter ugers grublen (ca. så lang tid transfervinduet har været åbent) bliver det bare mere og mere tydeligt, hvad der grundlæggende er galt med NTs såkaldte ”strategi” og hvorfor han vælger den vej.
Én har sagt, at han driver en fodboldklub, som en hvilken som helst virksomhed og at det ikke går og det var nok det, sammen med snakken om indeks 90-spillere , der kickstartede mine konklusioner.
Hvis klubben sidste år meldte en 5-årsplan ud, hvor det hed 2-3 år i bund 6 (hvilket måske nu nok er det mest realistiske scenarie), 1-2 år på 5.-6.-pladsen og derefter fast top 6 og top 4 hver 3. år og en pokaltitel hvert 5 år (det er bare et eksempel, hvor der kan rykkes lidt), ville det med stor sandsynlighed betyde, at det ville være tæt på umuligt at tiltrække (nok) indeks 90 spillere. Jeg tror f.eks. ikke, at Falk var kommet til med hans alder. Sagde han ikke, at han ikke var kommet til OB for at spille i bund 6 i 3 år – eller noget lignende? Jeg tror heller ikke, at det havde været muligt at tiltrække AZ (om man kan lide ham eller ej) eller for den sags skyld en træner af hans kaliber. Altså en dyr træner, som faktisk har status og har vundet noget. Uden indeks 90 spillere kommer man naturligvis ikke i nærheden af top 6. Det scenarie har NT luret. Derfor tør (?) man ikke gå 5-årsplan vejen – slet ikke efter en nedrykning, som jeg tror har rystet ham og sponsornetværket temmelig meget (bare tænk på ham boligfyrens udtalelser). Derfor vil NT gerne vise styrke og melde offensivt ud. Han er i den grad presset til det.
Derfor melder han – for mig ret overraskende – meget åbent og officielt top 6 ud som mål for denne sæson. Jeg er overrasket over det pga. det, som jeg så på banen sidste år (præcis lige så middelmådigt i store perioder – ikke mindst i nedrykningsspillet – som de sidste 14 år) kombineret med udsigt til salg af centrale spillere og Owusos (fuck ham kunne vi godt bruge nu) afgang og at vi stadig ikke var kommet i hus med at hente den venstrebenede midterforsvarer, som bare skulle stabilisere det forsvar for vildt. Altså var lektierne bare for at opnå status quo relativt store. Det vil nemlig sige, at man manglede en kvalificeret højre back (vi har kun én rigtig kvalificeret back lige nu og det er MCCoy. Dem som mener at Adam kan bruges i en startopstilling på et hold der vil i top 6 behøver ikke besvare dette indlæg ), og en midterforsvarer af høj kvalitet inden, der blev solgt noget. Alt dette vidste NT godt, da han meldte sin top 6 ud. Alle med den mindste fodboldforstand ved – ikke mindst med 15 års OB-historik i mente, at det er et kvantespring man skal tage, når man samtidig ikke er villig til at bruge mere end lad os sige 21 millioner (nu sætter jeg det ekstremt højt for at være fair mod projektet – det bliver nok nærmere 14). Man skal både erstatte afgange og manglende indkøb plus hæve det generelle niveau meget for at top 6 er realistisk. NT har helt sikkert hele tiden vidst, hvor meget han ville bruge. Jeg tænker at der er en plan og et budget. Det ville samtidig aldrig være nok, bare at erstatte spillerne én til én. Man skulle hæve start-11s og de første 4 udskifteres samlede kvalitet markant for at det er realistisk med top 6. Der kommer jo skader, som ikke må gøre at man får 1 point i to kampe midt i sæsonen. Så skrøbeligt må det aldrig være, hvis man har ambitioner. Hvis man ikke som ejer af eller ansat i en fodboldklub kan se alt det her, skal man i min optik finde sig et andet job.
Så solgte man xxDUM tidligt og William Martin blev langtidsskadet inden vinduet åbnede (han var andenindskifter efter Niemic sidste sæson) Så han må betegnes som en vigtig spiller. Så hentede man Therkildsen. Han kan måske blive bedre – men jeg tvivler nu på, at han kan hæve noget samlet niveau i klubben på noget tidspunkt. Så han er i min optik en ligegyldig transfer – og så alligevel ikke. Nu har han jo taget pladsen fra én af dem som burde hæve top 15 spillere i klubben, hvilket er med til et presse niveauet op på de resterende spillere man skal hente. Så kom Keskinen. Fed type, hvis han tør blive ved med at udfordre. Men man bliver da også lidt nervøs, fordi han indtil nu ikke har taget den rigtige beslutning om at afslutte / drible / aflevere ret mange gange endnu på de tre første kampe. Men ham ser jeg dog potentiale i. Så henter man Jenssen – altså jeg tænker at han er en fin spiller, hvis man vil ligge i den øvre del af bund 6 – endnu en plads er taget i den top 15 af spillere, som skal hæves i kvalitet. Han er vel en én til én Bürgy, som 29 ud af 30 herinde bandede væk sidste sæson. Folk siger transfervinduet er langt endnu. Ja. Men udfordringen er, at jeg ikke mere tror på, at det er nok at hente to indeks 90 spillere, for at ramme top 6 og det på baggrund af min gennemgang af bekymringerne om top 6 målsætningen ovenfor. Derudover gør langtidsskaden af Niemic det jo også bydende nødvendigt at hente endnu en indeks 90 spiller. Så måske er vi oppe på at TB skal hente 4 indeks 91 spillere på to uger for tæt på ingen penge. Og så skal OB stadig stå på tæer for at komme i top 6 pga. den relativt dårlige sæsonstart mod de på papiret tæt på ringeste hold i ligaen.
Det er naturligvis ”top 6 år to” man har solgt projektet på til AZ og de spillere man har hentet sidste sommer. Alle spillere har sagt noget i retning af, når de er blevet signet, at de synes at projektet” OB op i top igen” lyder ekstremt spændende og det kan de godt se sig som del af. Klub i Danmarks 3. største by. Klub med traditioner. Man har nok sagt, at der er et nyt stadion på vej. At man har ekstremt høje tilskuertal i sammenligning med ligaen som helhed og det endda er stigende. Man har nok ikke sagt, at man ikke har ordentlige træningsfaciliteter (hvis de er på vej, som én overvejer, er det det dummeste NT nogensinde har gjort, hvis han ikke siger at de er i støbeskeen – så nej de er ikke på vej). Det virker på overfladen for ikke indviede som en meget ambitiøs klub. Det, som så er en katastrofe, er, at det langsomt går op for disse spillere (og tydeligvis meget hurtigt for den rutinerede AZ, fordi han er tættere på TB og NT), hvis man ikke leverer markante forstærkninger i dette vindue, at det glansbillede som TB har solgt dem, allerede er falmet en del. Man kan i den grad frygte et tab af engagement for projektet hos en række spillere (Falks interview efter nederlaget i Silkeborg?), når projektet jo slet ikke ligner det, man fik stillet i udsigt. Så har vi 3-4 af vores topspillere, som måske gerne vil væk. Til vinter begynder det at ulme og så er OB slået tilbage til start næste sommer. TT får et halvt år mere og bliver afskediget fordi top 6 ligger langt væk. TB får muligvis et skud mere i bøssen til at finde sin tredje træner, fordi han har fløderetorik. Ellers ryger han selv.
Sidste sommer var et gearskifte i min optik. Jeg fik optimismen tilbage efter jeg mistede den for 8-9 år siden. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange penge klubben (NT) har spyttet i det gearskifte: TBs løn (han tjener helt sikkert kassen – ved han var ansat tidligere – men han har jo været del af den store plan hele tiden), AZs løn, store lønninger til flere store profiler. Hvis han nu vælger ikke at følge op på det, er det jo også en håbløs økonomisk disposition. Det virker helt skørt, at det kan finde sted: ”Nu gør vi det sgu – nej, lad os passe lidt på, mon ikke det går, nå det gik ikke”. En Thomasberg er vi tilbage til: ”han har gjort det før med et lille budget” lige som Michelsen og alle husker nok hvordan det gik.
Alt det her bygger naturligvis på en blanding af facts, spekulationer og gisninger, som 19 ud 20 indlæg med kød på herinde. Jeg prøver ikke at bevise at det er rigtigt – men jeg prøver at sandsynliggøre, at dette meget vel kan ske. Så jeg er ligeglad med ”Men lad os nu lige se, hvad der sker”-svar. Det kan man jo sige til 19 ud af 20 indlæg herinde. Tag venligst stilling til mine antagelser – det er det spændende. Hvad er urealistisk af det jeg skriver? Hvad er mere realistisk end det jeg skriver. Jeg håber fandme, at I kommer med en masse mere eller lige så sandsynlige scenarier. For jeg er ved at være slukket.
Hvis der ikke hentes det rigtige antal indeks 90 spillere i dette vindue, vil jeg nemlig godt lægge hovedet på blokken og påstå, at der ca. kommer til at ske det, som jeg har forudsagt her ovenfor. For det har været mekanismerne i OB de sidste 15 år.
TB skal have til 23.59 på sidste tranfervinduedag til at redde det såkaldte gearskifte-projekt i OB. Det er kun fair. Men lige nu ser det sort ud i min optik.
- Likes 2
Comment
-
Ja, det gør jeg, når man kender hans risikovillighed (globalt) og kærlighed til byen (lokalt).Oprindeligt indsendt af Mfriise Se indlæg
Altså come on, Tipsbladet skønner at Fredericia havde et spillet budget på 15-20 millioner da de lå i superligaen, og OBs er tilsvarende 50-60 millioner.
Lad os sige at 3 år, er en ''meget overskuelig fremtid'' så skal Fredericias ejer smide omkring 100 millioner ekstra i spillerbudgettet?
Tror du selv på den?
Efter deres nedrykning smed han yderligere 25 millioner i klubben (midt juni) og jeg er sikker på, at ved en oprykning tilfører han yderligere kapital (for at blive oppe).
Comment
Comment