Oprindeligt indsendt af stonebear
Se indlæg
Frøkjær gjorde det fint i foråret, men at han skal udråbes til en profil og kæmpetalent, som nogle har gjort, handler mere om hype og forhåbninger end noget han reelt har leveret ude på banen. Nu nævner du selv Lindstrøm som sammenligning, men faktum er altså, at Lindstrøm i sin første sæson som senior lavede 5 mål og 4 assists i 33 kampe og før det havde lavet 17 mål og 4 assists på 37 kampe i U19 Ligaen. Frøkjær lavede 2 mål og 3 assists i 25 kampe, og de faldt allesammen mod bundhold, i U19 Ligaen lavede han 5 mål og 4 assists i 53 kampe, og indtil 2020 havde han aldrig spillet en U-landskamp.
Der er forskel i de to cases, når vi skal sammenligne størrelsen af talenter, og jeg tror generelt, at vi skal passe på med at overhype de her unge spillere. Jeg tror f.eks. ikke det har været sundt for Frøkjær at få af vide fra forskellige kanter, at han er det næste stortalent og en profil OBs hold skal bygges op om, for så at finde ud af, at så god er han heller ikke endnu, når modstanden bliver bedre, og at han ikke bare har carte blanche til OBs startopstilling. Jeg er ret sikker på, at det også er derfor, vi har hørt flere negative udtalelser fra Frøkjær de seneste måneder, og det er da klart. For 6 måneder siden var han de flestes darling, nu er han blevet prügelknabe og en "skuffelse".
Når det kommer til stykket, tror jeg ikke Frøkjær er et større talent end Greve var det i sin tid, jeg kan faktisk ikke se hvorfor det skulle være tilfældet. Og jeg tror i hvert fald slet ikke, at vi får det optimale ud af hans talent ved at overhype ham alt for tidligt og skabe et meget større pres end nødvendigt. Hvis der er noget unge fodboldspillere ikke har brug for, så er det et forvrænget selvbillede, og når Frøkjær står frem og udtaler sig på vegne af holdet i nogle lidt negative vendinger, så kunne noget tyde på, at det er sket. Lige præcis på det punkt, bifalder jeg et mere klassisk hierarki, hvor de unge spillere klapper hælene sammen og forsøger at rette ind og suge til sig. Og det sker i hvert fald ikke, når vi udråber dem som stjerner efter 4-5 gode kampe, og det gør sig også gældende for folk som Fenger, Eske, Jørgensen, Desler og Greve, spillere hvor hypen klart oversteg hvad de kunne matche i niveau ude på banen.
Comment