Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Modernisering af stadion

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

replied
    Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg

Rentefrit lån naturligvis ... men det er åbenbart noget milliardærer kan få.
    Jamen, der er jo ikke tale om et lån

Kommunen ejer da stadigvæk tre tribuner og plænen/udenomsarealerne.

De bruger penge på at opgradere deres egne aktiver og har samtidigt lavet en lejeaftale med en privat aktør, der gør at de får pengene igen.

Ville det være bedre for dig, at lade stadion forfalde og OB spiller deres kampe et andet sted ?

Fra ordbogen for lige at tydeliggøre, hvad et lån er... "pengebeløb som for en periode udlånes af en part til en anden fx af en bank til en privatperson mod betaling af renter og med pant i noget, typisk fast ejendom". Så du mener, at kommunen låner penge ud til en milliardær med pant i deres egne aktiver... fuldstændig gakkelak

Leave a comment:

• Entusiastens
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

Det var du lang tid om. Tror du er ved at blive gammel
    :D.
    Altså hvis du kender den person der er "ved at blive yngre", så vil jeg da gerne møde hende eller ham :D?

Leave a comment:

• Entusiastens
    replied
    Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

Nu er der jo ikke tale om et lån, men en lejeindtægt, som på en 30 års periode svarer til kommunens udgift.

Dvs. at kommunen bl.a. finansierer projektet ved salg af grunde de kommende år. Derefter modtager de 4.000.000,- om året i lejeindtægt i 30 år, så det derefter er "gået i nul". På det tidspunkt er det kun OS&E, der har haft en "omkostning".
    Hvor du får dit lån med afdragsfrihed fra fatter jeg simpelthen ikke (udover dit mangeårige "had" mod NT)
    Rentefrit lån naturligvis ... men det er åbenbart noget milliardærer kan få.

Leave a comment:

replied

Ja for der er jo intet galt med et afdragsfrit (hvis jeg har læst det korrekt) lån fra kommunen/folket til en milliardærs private firma, det er helt fint.
    Nu er der jo ikke tale om et lån, men en lejeindtægt, som på en 30 års periode svarer til kommunens udgift.

Dvs. at kommunen bl.a. finansierer projektet ved salg af grunde de kommende år. Derefter modtager de 4.000.000,- om året i lejeindtægt i 30 år, så det derefter er "gået i nul". På det tidspunkt er det kun OS&E, der har haft en "omkostning".
    Hvor du får dit lån med afdragsfrihed fra fatter jeg simpelthen ikke (udover dit mangeårige "had" mod NT)
    Last edited by Online; 10-06-2025, 11:42.

Leave a comment:

• Kielberg
    replied

Ja for der er jo intet galt med et afdragsfrit (hvis jeg har læst det korrekt) lån fra kommunen/folket til en milliardærs private firma, det er helt fint.
    Det var du lang tid om. Tror du er ved at blive gammel

Leave a comment:

• Entusiastens
    replied

Forstår godt din undren, men tror det har været et kompromis for at få enderne til at mødes. Tvivler på, at OS&E ville betale 400.000,- per kamp, hvis afskrivningstiden var 15 år.

Reelt kan kommunen jo godt afskrive det hurtigere, da de 30 år jo er længden på selve lejeaftalen.

Projektet beløber sig samlet til ca. 210 mio. kr., hvoraf OSE selv afholder ca. 60 mio. kr. for udvidelse af VIP-bygningen samt betaler en lejeforhøjelse i den 30-årige periode på ca. 73,5 mio. kr. (den samlede husleje i perioden vil være 120 mio. kr.). Odense Kommune anvender restmidlerne fra den afsatte budgetbevilling fra Budget 2021 på ca. 21,5 mio. kr. samt sælger byggegrunde for ca. 55 mio. kr.

Det spøjse er, at projektet er blevet præsenteret før det er godkendt i byrådet ! Kan desværre godt forestille mig, at der går "Odense" i den i et valgår (hvor der også skal findes penge til letbane, FFF og ældre/børn m.m.).
    Ja for der er jo intet galt med et rentefrit (hvis jeg har læst det korrekt) lån fra kommunen/folket til en milliardærs private firma, det er helt fint.
    Last edited by Entusiastens; 10-06-2025, 12:18.

Leave a comment:

replied
    Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg

Det der egentlig undrer mig er, at det afskrives over 30 år.
    udviklingen går meget hurtigt, og det er bestemt sandsynligt, at den noget "skrabede" modernisering vel sagtens kan være utidsvarende om 15 år. I princippet kan Odense Stadion være uden lejer undervejs såfremt der bygges et større stadion i Odense.
    Forstår godt din undren, men tror det har været et kompromis for at få enderne til at mødes. Tvivler på, at OS&E ville betale 400.000,- per kamp, hvis afskrivningstiden var 15 år.

Reelt kan kommunen jo godt afskrive det hurtigere, da de 30 år jo er længden på selve lejeaftalen.

Projektet beløber sig samlet til ca. 210 mio. kr., hvoraf OSE selv afholder ca. 60 mio. kr. for udvidelse af VIP-bygningen samt betaler en lejeforhøjelse i den 30-årige periode på ca. 73,5 mio. kr. (den samlede husleje i perioden vil være 120 mio. kr.). Odense Kommune anvender restmidlerne fra den afsatte budgetbevilling fra Budget 2021 på ca. 21,5 mio. kr. samt sælger byggegrunde for ca. 55 mio. kr.

Det spøjse er, at projektet er blevet præsenteret før det er godkendt i byrådet ! Kan desværre godt forestille mig, at der går "Odense" i den i et valgår (hvor der også skal findes penge til letbane, FFF og ældre/børn m.m.).
    Last edited by Online; 10-06-2025, 10:13.

Leave a comment:

• tjdebat
    replied
    https://fyens.dk/odense/kolossal-for...-stadionplaner

Leave a comment:

• jojo
    replied
    Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

Jeg tror jojo tænker på at den kun forhøjes med 2,5 og derfor ikke dækker de 120 mill i forhøjelse. Kun 75 mill.
    Så man har jo nok lavet en form for nedskrivelse til 0 på det stadion og derfor kan “nøjes” med 4 mill om året.
    En lille teknikalitet som der nok har skulle forhandles lidt om. Og jeg tror det er ok med OK bare PRJ har kunne gå ud i pressen med at “OB tilbagebetaler hele beløbet”

så det ligner det jo bare et 30 årigt rente frit lån med reducerede afdrag..

Fint med mig. Mange andre kommuner gør det samme eller meget mere. Tænker fx ikke at Kolding har råd til at betale deres nye stadion over 30 år med 4-5% i rente
    Det der egentlig undrer mig er, at det afskrives over 30 år.
    udviklingen går meget hurtigt, og det er bestemt sandsynligt, at den noget "skrabede" modernisering vel sagtens kan være utidsvarende om 15 år. I princippet kan Odense Stadion være uden lejer undervejs såfremt der bygges et større stadion i Odense.

Leave a comment:

replied
    Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

Jeg tror jojo tænker på at den kun forhøjes med 2,5 og derfor ikke dækker de 120 mill i forhøjelse. Kun 75 mill.
    Så man har jo nok lavet en form for nedskrivelse til 0 på det stadion og derfor kan “nøjes” med 4 mill om året.
    En lille teknikalitet som der nok har skulle forhandles lidt om. Og jeg tror det er ok med OK bare PRJ har kunne gå ud i pressen med at “OB tilbagebetaler hele beløbet”

Fint med mig. Mange andre kommuner gør det samme eller meget mere. Tænker fx ikke at Kolding har råd til at betale deres nye stadion over 30 år med 4-5% i rente
    Ja, jeg er ret sikker på, at selve stadion er værdisat til 0,- i business casen, da det uden OS&E ikke har en reel positiv værdi.
    Last edited by Online; 09-06-2025, 16:29.

Leave a comment:

• fmprOB
    replied

30 år x 4 millioner (et gennemsnit, da de første år er højere) = 120 millioner (kommunens bidrag for renoveringen).

Der er lidt "ballade" omkring kommunens finansiering, da ikke alle partier går med på ideen om salg af grunde i området. Kan godt mærke, at det er et valgår

Leave a comment:

replied
    Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg

Husker jeg forkert, eller var der ikke noget med at den forhøjede husleje var over 30 år? Dvs 2,5 mio x 30?
    30 år x 4 millioner (et gennemsnit, da de første år er højere) = 120 millioner (kommunens bidrag for renoveringen).

Der er lidt "ballade" omkring kommunens finansiering, da ikke alle partier går med på ideen om salg af grunde i området. Kan godt mærke, at det er et valgår

Leave a comment:

• jojo
    replied
    Ikke den store nyhed, men med ombygningen/renoveringen stiger lejen fra 1.500.000,- til 4.000.000,- om året.

Man har undersøgt muligheden for at sælge stadion samt prøvet at få andre end OS&E til at investere, men det var ikke muligt.
    Husker jeg forkert, eller var der ikke noget med at den forhøjede husleje var over 30 år? Dvs 2,5 mio x 30?

Leave a comment:

replied
    Ikke den store nyhed, men med ombygningen/renoveringen stiger lejen fra 1.500.000,- til 4.000.000,- om året.

Man har undersøgt muligheden for at sælge stadion samt prøvet at få andre end OS&E til at investere, men det var ikke muligt.
    Last edited by Online; 09-06-2025, 10:49.

Leave a comment:

• JMJ
    replied
    Oprindeligt indsendt af Christian89 Se indlæg

Nu er det nogle dage siden, jeg hørte interviewet med Niels Thorborg og Enrico Augustinus og jeg kan ikke huske den præcise ordveksling, men overordnet set føler jeg ikke, at Martin Davidsen afstår fra at stille kritiske spørgsmål. Han stiller dem med respekt naturligvis, og han får svar. Martin Davidsen adresserer stadionprojektet, de fejlslagne år (ikke spillet til par), Det sportslige udvalg, den førte økonomiske strategi (spareårene) og de taler også om OS&E som koncept kontra en fodboldklub.

For at være helt ærlig er jeg dybt uenig i din kritik af den manglende kritiske journalistik fra SFÅ. SFÅ og Martin Davidsen leverer menings- og holdningsjournalistik om et emne alle fynboer har en mening om, og det kommer jo med den pris, at nogen eller mange kan være uenige med dig, men jeg har ikke noget at sætte på SFÅ's journalistiske niveau.

I højere grad oplever jeg en hostile media effect, der er et koncept, der i sin enkelhed berør det fænomen, at hvis vi er uenige med et medies konklusioner (fx. Fox News' pro Trump agenda), så har vi en tendens til at kritisere og udskælde dem for hvad de laver. Der har naturligvis altid været lyttere, der var til, og lyttere der ikke var til SFÅ, men jeg noterer mig at Martin Davidsen - og dennes habitus - ironisk nok er blevet debatteret meget oftere siden han meldte ud, at han ikke mente, en trænerfyring i nuværende situation bragte noget godt med sig. Det er desuden et statement, han har ladet Peter Brix udfordre inklusive flere i paneldebatterne - så der er jo ikke ligefrem tale om håbløs mikronfonholderi, eller at han er blevet "sendt i byen", som Troels Bechs lille skødehund. Sidstnævnte postulat finder jeg desuden latterligt.

Så det jeg ser, og det er naturligvis bare min måde at vurdere tingene på jo, så har folks frustrationer over Søren Krogh og dennes dispositioner skvulpet over til nu også og handle om de medier, der taler "for" eller nævner at man også kunne beholde træneren.

Kritik af SFÅ og Fyens er berettiget tit og ofte, men jeg føler ikke din analyse af kritikniveauet i Thorborg og Enrico er retvisende for, hvordan jeg husker det interview. I højere grad tror jeg, der sidder nogle fans rundt omkring og er brændte børn af historikken, grundlæggende kritiske overfor retningen og ønskede at Davidsen skulle hæve stemmen eller fastholde en eller anden tænkt påstand overfor Thorborg, som man så kunne "fange" ham i at svare undvigende på. Jeg læser også, at nogle er kritiske overfor Davidsens forhold til Troels Bech, hvilket jo har været disclaimet fra starten, ingen fordækte kort, fortielser eller halve sandheder. I alt for mange tilfælde herinde på forum, læser jeg altså at folk projicerer deres egne fordomme og bias' over på Leif Rasmussen og Martin Davidsen. Jeg synes personligt, at de begge går til opgaven kritisk, konstruktivt og kærligt. Leif Rasmussen er bedre til at holde OB lidt på en armslængde, han er aldrig sur over nederlag eller oppe at køre over en sejr, han er mere sådan lidt en gammel oldschool journalist, der forsøger at forholde sig objektivt, med svingende succes - sagt med alt respekt for Leif R og hans arbejde.

Måske er jeg en gammel jubeloptimist, og det er da klart, at der er ting, der kunne gøres bedre. Online og jeg selv har haft en længere debat om, hvorvidt det er optimalt, at Albani er storsponsor i både OB og SFÅ. Vi er ikke enige, og i den bedste af alle verdener, hvor penge til journalistik flød som i landet af mælk og honning, var det nok også mest optimalt med minimalt spillover mellem OB og SFÅ, men grundlæggende kan jeg ikke følge Onlines "one-trick pony-teori" eller din "Davidsen tør ikke stille de kritiske spørgsmål". Men - det er så bare min måde at vurdere tingene på.

Til Kentini: Ja, jeg er uddannet journalist og har relativt stor erfaring på området, hvis jeg selv skal sige det. Ift. det med spørgsmål, så afhænger det enormt meget af situationen. Standarden er typisk, som Christian89 skriver, at man ikke sender spørgsmål. Så er der selvfølgelig nogle aktører, som er i en magtposition, hvor de kan stille nogle krav. Så der er det selvfølgelig en journalistisk afvejning, om man vil imødekomme den type krav - alternativt kan man jo eksponere.

Christian89:

Ja, enige bliver vi formentlig ikke, men fred være med det. Dit indlæg bliver altså lidt en parade af overordnede pseudoargumenter for at afværge en kritik, der ikke har mig som afsender. Jeg har ikke udtalt mig nævneværdigt om Søren Kroghs situation, så det vil jeg måske gerne fritages for. For en god ordens skyld, så jeg ikke det store lys i ham, men jeg er stadig (selv med ansættelsen af Zorniger) usikker på, om det er den rigtige beslutning at skifte ham ud.

Min kritik af SFÅ har intet at gøre med, hvorvidt jeg er enig eller uenig med Martin Davidsen eller andre fra SFÅ i deres syn på rigets tilstand. Det handler udelukkende om, at jeg ikke mener, de udfylder deres rolle som medie. Jeg er i øvrigt heller ikke enig i, at SFÅ eller Martin Davidsen er en one trick-pony. Tværtimod synes jeg, at han har gjort et enormt stort og vigtigt arbejde for at forbedre dækningen af klubben. I forhold til problematikken med personlige forhold på tværs, så ved du vel lige så tilsvarende lidt som kritikerne? Og så skal journalister jo for pokker ikke forholde sige kærligt til et stofområde. Der vil altid være emner, man har en større veneration for end andre, men hvis det er så let af afkode ud fra ens dækning, så bør man overveje, om man griber opgaven rigtigt an.

I forhold til det konkrete interview med Enrico og Thorborg, så var det egentlig også bare et eksempel, og jeg gider ærligt talt ikke genlytte hele molevitten for at diskutere detaljer. Men min pointe består nu, for det er ikke isoleret til det specifikke interview, men snarere en generel udfordring i måden, man dækker OB på - i MIN verden naturligvis. Hvert eneste interview med en ledende person i klubben efterlader mig med en lang række ubesvarede spørgsmål af meget mere overordnet karakter. Et godt udgangspunkt for en meningsfuld samtale er ofte, at man er enige om præmisserne, og dem, synes jeg måske ikke, man har fået lagt sig fast på endnu. Hvem har i øvrigt talt om, at Martin Davidsen skulle hæve stemmen eller en række af de konstruerede eksempler? De der stråmænd og diskrete forsøg på at frame andre debattører på er altså en uskik. Jeg vil i hvert fald meget gerne have mig frabedt at blive slået i hartkorn med idioti.

Det blev lige lidt spontant or hurtigt.

Leave a comment:

Working...
X