Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Modernisering af stadion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • jojo
    replied
    Oprindeligt indsendt af Oblisk Se indlæg

    Et simpelt tak herfra. Godt indlæg.
    3,6 mia hvis det skal være simpelt......, det er kun anlægsomkostningerne, læg dertil de enorme underskud på driften indtil man fjerner det igen. Det vil aldrig blive en gevinst i Odense.
    Last edited by jojo; 11-03-2024, 10:19.

    Leave a comment:


  • fmprOB
    replied
    Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg

    Bilerne udfordrer bylivet ved at optage plads, ved at larme, ved at forurene, ved at være barrierer - både fysisk og visuelt og ved at gøre det utrygt for fodgængere og cyklister at bruge byens rum. Det er årsagerne til at man i New York har lukket Fifth Avenue for biltrafik, at man i Barcelona arbejder med såkaldte Superblocks, hvor man fredeliggør hele kvarterer mellem de store veje, at man i Paris fredeliggør veje langs med Seinen, at man i København har lukket Nørrebrogade for biltrafik osv.

    Biler er utryghedsskabende af de ovenstående grunde. Det er ikke rart at sidde, cykle eller gå tæt ved parkerede eller kørende biler. Derfor ser du aldrig folk sidde på bænke ved parkeringspladser, derfor går folk ikke langs med store veje og derfor er der mange flere der kører på cykel i en by som Odense med mange cykelstier, frem for byer, der er planlagt endnu mere på bilernes præmisser.

    Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med om jeg kan uddybe min klimaagenda? Min agenda er at vi mennesker skal påvirke klimaet mindst muligt.
    Tænker du stemmer SF eller enhedslisten 50% af de ulemper du nævner fjernes jo ved indførelse af elbiler. Larm og forurening.. Hvad er der så tilbage? Plads og barrierer?? Ehhhh…
    Jeg er for et joint venture. Bare ikke med sporvogne til 3,5 milliard for 14km. Det skulle have været elbusser i egne baner som også kunne køre i pendulfart. Den lorte letbane er til kæmpe gene for biltrafikken, generer beboere der bor tæt på, brug af ALT for mange kommune midler der kunne være brugt på alt muligt andet og har kostet livet til mange små erhvervsdrivende i opføringsfasen.
    Last edited by fmprOB; 11-03-2024, 10:35.

    Leave a comment:


  • Oblisk
    replied
    Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg

    Der bliver anlagt letbaner over hele Europa og der er massevis af letbaner i byer af Odense størrelse og mindre. Sporerne er lagt hvor de servicerer flest muligt og hvor de binder de strategiske byudviklingsprojekter sammen - det er ikke kun hvor man bor der afgør om en letbane har værdi.

    Busser har ikke samme komfort og hvis man skal tilstræbe mange af de kvaliteter som en letbane har, så bliver busserne også langt dyrere, omend dog stadig lavere end prisen på en letbane.

    En af fordelene ved en letbane er netop at den ligger fast. Det giver en såkaldt skinneeffekt, som gør at den strukturerer byudviklingen (som fingerplanen i København) og tiltrækker investeringer - der er således blevet investeret godt 30 mia. kroner i nybyggeri i letbanekorridoren alene.

    En af de fordele der driver mange byer til at anlægge letbaner er også den direkte forandring af byens rum den medfører - hvor der skabes mulighed for skabe flottere byrum og omprioritere plads fra biler til bæredygtige transportformer, der understøtter en sund og levende by.

    Det har man ikke været helt god nok til at understøtte i Odense. Feks på SDU, hvor man har bygget tusindvis og atter tusindvis af parkeringspladser og nu har et universitet der ligger midt i et hav af biler. Det er også mere eller mindre det eneste sted hvor letbanen ligger under sine prognoser.

    Alligevel har letbanen ført til markant flere passagerer i den kollektive trafik og har en stødt stigende kurve som månederne går. Fra at odenseanerne skulle forstå hvad det var for et transportmiddel, til at bruge den i de situationer det giver mening.

    I de sidste 10 år har Odense slået de øvrige storbykommuner i tilvæksten af private arbejdspladser og Novo Nordisk er ved at etablere sig i byen - pg hvis vi holder det mellem os, så kan jeg godt afsløre at de lander på flere arbejdspladser end det der er genereret.

    Odenses visioner har i løbet af de sidste 10 år fået en række præmieringer, herunder byplanprisen. Jeg ved også at flere andre storbykommuner kigger misundeligt til klarheden i Odenses udviklingsvisioner.

    Der hvor jeg synes problemet er, er for mange situationer, hvor man går efter for hurtig gevinst i stedet for at jagte de rigtige, langsigtede effekter. Uanset om det handler om byudvikling eller byens kulturliv.

    Derfor siger jeg også altid til mine medfans, at de bør lade være med at ønske sig bål, brand og hastighed på stadionforbedringerne. Der er ikke behov for hastighed og den største risiko er ugennemtænkte stadionrenoveringer. Ønsk gennemtænkte, gode løsninger i stedet.
    Et simpelt tak herfra. Godt indlæg.

    Leave a comment:


  • Oblisk
    replied
    Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg

    Man pillede sporene fra sporvognene op i midten af 70erne og har nu lagt dem igen. Driften og ideen med kørsel på spor er forældet, opfundet i 1800-tallet med jernbaner i Amerika. Der er i Odense etableret et spor tværs igennem byen, som tilgodeser ca 15% af borgerne i byen. Busser på el er i en by med Odenses størrelse det rigtige, da det er langt mere flexibelt og anlægsomkostningerne
    minimale. At man har etableret et letbanespor er den mest sindsyge investering i Odense kommunes historie, og selve anlægget er flere steder tåbelige, og arkitektoniske øjebæer. Men det er bare sådan det er i Odense, man arbejder baglæns, og ingen kan få opbakning til noget som helst, da der sjældent er nogen der kan blive enige. At påstå, at Odense har været i en rivende udvikling i et lille årti er en sandhed, der har modifikationer, og vi er meget uenige i din påstand, som bestemt ikke er et fakta.
    Nå ja men det er så din holdning. Men en sporvogn og en letbane er ikke det samme og at du ikke mener at Odense er i en rivende udvikling gennem det seneste årti er så dit valg. Men mit svar her er med garanti ligegyldigt. Egene holdninger er generelt over fakta... åbenbart.

    Leave a comment:


  • B(ob)
    replied
    Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

    Okay, så det er bilerne, der skaber problemerne i dag

    Bare et par spørgsmål, når du melder så skråsikkert ud

    - hvordan udfordrer bilerne bylivet ?
    - hvordan udfordrer bilerne trygheden ?

    Kan læse at du åbenbart har din egen "klimaagenda", som jo er meget moderne/woke i dag Kan du uddybe den eller er det bare nemt at være "korrekt" ?
    Bilerne udfordrer bylivet ved at optage plads, ved at larme, ved at forurene, ved at være barrierer - både fysisk og visuelt og ved at gøre det utrygt for fodgængere og cyklister at bruge byens rum. Det er årsagerne til at man i New York har lukket Fifth Avenue for biltrafik, at man i Barcelona arbejder med såkaldte Superblocks, hvor man fredeliggør hele kvarterer mellem de store veje, at man i Paris fredeliggør veje langs med Seinen, at man i København har lukket Nørrebrogade for biltrafik osv.

    Biler er utryghedsskabende af de ovenstående grunde. Det er ikke rart at sidde, cykle eller gå tæt ved parkerede eller kørende biler. Derfor ser du aldrig folk sidde på bænke ved parkeringspladser, derfor går folk ikke langs med store veje og derfor er der mange flere der kører på cykel i en by som Odense med mange cykelstier, frem for byer, der er planlagt endnu mere på bilernes præmisser.

    Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med om jeg kan uddybe min klimaagenda? Min agenda er at vi mennesker skal påvirke klimaet mindst muligt.

    Leave a comment:


  • Online
    replied
    Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg

    Alle storbyer i den vestlige verden arbejder nu med at begrænse antallet af biler, fordi der har været så markant tilvækst af biler, at det giver trængsel, udleder enorme mængder co2, udfordrer bylivet, sundheden, trygheden og optager helt enormt meget plads - feks i de godt 90 % af tiden, hvor de er parkeret. Resten af tiden kører de rundt med godt 1,3 passagerer.
    Okay, så det er bilerne, der skaber problemerne i dag

    Bare et par spørgsmål, når du melder så skråsikkert ud

    - hvordan udfordrer bilerne bylivet ?
    - hvordan udfordrer bilerne trygheden ?

    Kan læse at du åbenbart har din egen "klimaagenda", som jo er meget moderne/woke i dag Kan du uddybe den eller er det bare nemt at være "korrekt" ?

    Leave a comment:


  • B(ob)
    replied
    Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

    https://fyens.dk/odense/kunderne-svi...ing-er-paa-vej

    "Elsker" dette citat - "Offentlig transport virker først, når det er svært at komme rundt i bilen. Det er det ikke i Odense, sagde bestyrelsesformanden, der gik videre til at understrege, at Odense Letbane ikke har ansvar for at få lavet en grøn trafikplan, der gør det mere besværligt at komme rundt i Odense i bil, så den kollektive transport kan blive en mere foretrukken transportløsning."

    Okay... orker ikke lige at skrive mere i dag, da det reaktive argument er himmelråbende dumt !
    Alle storbyer i den vestlige verden arbejder nu med at begrænse antallet af biler, fordi der har været så markant tilvækst af biler, at det giver trængsel, udleder enorme mængder co2, udfordrer bylivet, sundheden, trygheden og optager helt enormt meget plads - feks i de godt 90 % af tiden, hvor de er parkeret. Resten af tiden kører de rundt med godt 1,3 passagerer.

    Leave a comment:


  • B(ob)
    replied
    Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg

    Man pillede sporene fra sporvognene op i midten af 70erne og har nu lagt dem igen. Driften og ideen med kørsel på spor er forældet, opfundet i 1800-tallet med jernbaner i Amerika. Der er i Odense etableret et spor tværs igennem byen, som tilgodeser ca 15% af borgerne i byen. Busser på el er i en by med Odenses størrelse det rigtige, da det er langt mere flexibelt og anlægsomkostningerne
    minimale. At man har etableret et letbanespor er den mest sindsyge investering i Odense kommunes historie, og selve anlægget er flere steder tåbelige, og arkitektoniske øjebæer. Men det er bare sådan det er i Odense, man arbejder baglæns, og ingen kan få opbakning til noget som helst, da der sjældent er nogen der kan blive enige. At påstå, at Odense har været i en rivende udvikling i et lille årti er en sandhed, der har modifikationer, og vi er meget uenige i din påstand, som bestemt ikke er et fakta.
    Der bliver anlagt letbaner over hele Europa og der er massevis af letbaner i byer af Odense størrelse og mindre. Sporerne er lagt hvor de servicerer flest muligt og hvor de binder de strategiske byudviklingsprojekter sammen - det er ikke kun hvor man bor der afgør om en letbane har værdi.

    Busser har ikke samme komfort og hvis man skal tilstræbe mange af de kvaliteter som en letbane har, så bliver busserne også langt dyrere, omend dog stadig lavere end prisen på en letbane.

    En af fordelene ved en letbane er netop at den ligger fast. Det giver en såkaldt skinneeffekt, som gør at den strukturerer byudviklingen (som fingerplanen i København) og tiltrækker investeringer - der er således blevet investeret godt 30 mia. kroner i nybyggeri i letbanekorridoren alene.

    En af de fordele der driver mange byer til at anlægge letbaner er også den direkte forandring af byens rum den medfører - hvor der skabes mulighed for skabe flottere byrum og omprioritere plads fra biler til bæredygtige transportformer, der understøtter en sund og levende by.

    Det har man ikke været helt god nok til at understøtte i Odense. Feks på SDU, hvor man har bygget tusindvis og atter tusindvis af parkeringspladser og nu har et universitet der ligger midt i et hav af biler. Det er også mere eller mindre det eneste sted hvor letbanen ligger under sine prognoser.

    Alligevel har letbanen ført til markant flere passagerer i den kollektive trafik og har en stødt stigende kurve som månederne går. Fra at odenseanerne skulle forstå hvad det var for et transportmiddel, til at bruge den i de situationer det giver mening.

    I de sidste 10 år har Odense slået de øvrige storbykommuner i tilvæksten af private arbejdspladser og Novo Nordisk er ved at etablere sig i byen - pg hvis vi holder det mellem os, så kan jeg godt afsløre at de lander på flere arbejdspladser end det der er genereret.

    Odenses visioner har i løbet af de sidste 10 år fået en række præmieringer, herunder byplanprisen. Jeg ved også at flere andre storbykommuner kigger misundeligt til klarheden i Odenses udviklingsvisioner.

    Der hvor jeg synes problemet er, er for mange situationer, hvor man går efter for hurtig gevinst i stedet for at jagte de rigtige, langsigtede effekter. Uanset om det handler om byudvikling eller byens kulturliv.

    Derfor siger jeg også altid til mine medfans, at de bør lade være med at ønske sig bål, brand og hastighed på stadionforbedringerne. Der er ikke behov for hastighed og den største risiko er ugennemtænkte stadionrenoveringer. Ønsk gennemtænkte, gode løsninger i stedet.

    Leave a comment:


  • tOrnBjerg
    replied
    Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg

    Man pillede sporene fra sporvognene op i midten af 70erne og har nu lagt dem igen. Driften og ideen med kørsel på spor er forældet, opfundet i 1800-tallet med jernbaner i Amerika. Der er i Odense etableret et spor tværs igennem byen, som tilgodeser ca 15% af borgerne i byen. Busser på el er i en by med Odenses størrelse det rigtige, da det er langt mere flexibelt og anlægsomkostningerne
    minimale. At man har etableret et letbanespor er den mest sindsyge investering i Odense kommunes historie, og selve anlægget er flere steder tåbelige, og arkitektoniske øjebæer. Men det er bare sådan det er i Odense, man arbejder baglæns, og ingen kan få opbakning til noget som helst, da der sjældent er nogen der kan blive enige. At påstå, at Odense har været i en rivende udvikling i et lille årti er en sandhed, der har modifikationer, og vi er meget uenige i din påstand, som bestemt ikke er et fakta.
    Korrekt og når budgettet ikke kunne holde, så skruede men op for passager prognosen som i forvejen var alt for optimistisk.
    letbanen er forældet teknologi, især når man ikke havde noget i forvejen 14 km som smadre al anden kollektiv trafik.

    Leave a comment:


  • Online
    replied
    Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg

    Man pillede sporene fra sporvognene op i midten af 70erne og har nu lagt dem igen. Driften og ideen med kørsel på spor er forældet, opfundet i 1800-tallet med jernbaner i Amerika. Der er i Odense etableret et spor tværs igennem byen, som tilgodeser ca 15% af borgerne i byen. Busser på el er i en by med Odenses størrelse det rigtige, da det er langt mere flexibelt og anlægsomkostningerne
    minimale. At man har etableret et letbanespor er den mest sindsyge investering i Odense kommunes historie, og selve anlægget er flere steder tåbelige, og arkitektoniske øjebæer. Men det er bare sådan det er i Odense, man arbejder baglæns, og ingen kan få opbakning til noget som helst, da der sjældent er nogen der kan blive enige. At påstå, at Odense har været i en rivende udvikling i et lille årti er en sandhed, der har modifikationer, og vi er meget uenige i din påstand, som bestemt ikke er et fakta.
    https://fyens.dk/odense/kunderne-svi...ing-er-paa-vej

    "Elsker" dette citat - "Offentlig transport virker først, når det er svært at komme rundt i bilen. Det er det ikke i Odense, sagde bestyrelsesformanden, der gik videre til at understrege, at Odense Letbane ikke har ansvar for at få lavet en grøn trafikplan, der gør det mere besværligt at komme rundt i Odense i bil, så den kollektive transport kan blive en mere foretrukken transportløsning."

    Okay... orker ikke lige at skrive mere i dag, da det reaktive argument er himmelråbende dumt !

    Leave a comment:


  • jojo
    replied
    Oprindeligt indsendt af Oblisk Se indlæg

    Men havde 2x Royal Areana rykker Odense. Næppe.

    Odense har været i en rivende udvikling i en lille årti nu og at påstå andet er simpelhen noget vrøvl. At letbanen har sat byens udvikling tilbage er en endnu mere vanvittig påstand. Tag et kig på byer af Odenses størrelse, rundt i Europa, og du vil finde mange der har en positiv udvikling gennem mange år nu, blandt andet pga letbane mm. At du så ikke kan lide det projekt er en anden sag.

    Angående stadion, må Thorborg og andre til lommerne hvis der skal ske noget. Odense kommune har simpelthen ikke pengene til sådan et projekt, og om man vil det eller ej, så er letbanen væsentlig mere til gavn for byen end OB stadion - og det skriver jeg som glødende fan. Jeg vil gerne have et Blue Water Arena i Odense, men forstår godt at det ikke er kommunens opgave, men jeg håber at det ender med en mellem ting. Lidt som i esbjerg, men nok mest som i Haderslev og så lever jeg med det. Når nu thorborg og andre pengemænd åbenbart ikke er hooked på at smide penge nok.
    Man pillede sporene fra sporvognene op i midten af 70erne og har nu lagt dem igen. Driften og ideen med kørsel på spor er forældet, opfundet i 1800-tallet med jernbaner i Amerika. Der er i Odense etableret et spor tværs igennem byen, som tilgodeser ca 15% af borgerne i byen. Busser på el er i en by med Odenses størrelse det rigtige, da det er langt mere flexibelt og anlægsomkostningerne
    minimale. At man har etableret et letbanespor er den mest sindsyge investering i Odense kommunes historie, og selve anlægget er flere steder tåbelige, og arkitektoniske øjebæer. Men det er bare sådan det er i Odense, man arbejder baglæns, og ingen kan få opbakning til noget som helst, da der sjældent er nogen der kan blive enige. At påstå, at Odense har været i en rivende udvikling i et lille årti er en sandhed, der har modifikationer, og vi er meget uenige i din påstand, som bestemt ikke er et fakta.
    Last edited by jojo; 10-03-2024, 18:29.

    Leave a comment:


  • Oblisk
    replied
    Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg

    Odense er Danmarks tungeste by udviklingsmæssigt, der er så mange mennesker, men så få visioner.
    Alt fornuftig udvikling møder modstand, men vi har fået sporvogne, som vel trods en usmagelig stor
    investering, egentlig har sat byen tilbage udviklingsmæssigt.........man kunne have etableret 2 x Royal Arena
    samt 2 store overdækkede stadions, men kap 30000, for de samme penge.
    Men havde 2x Royal Areana rykker Odense. Næppe.

    Odense har været i en rivende udvikling i en lille årti nu og at påstå andet er simpelhen noget vrøvl. At letbanen har sat byens udvikling tilbage er en endnu mere vanvittig påstand. Tag et kig på byer af Odenses størrelse, rundt i Europa, og du vil finde mange der har en positiv udvikling gennem mange år nu, blandt andet pga letbane mm. At du så ikke kan lide det projekt er en anden sag.

    Angående stadion, må Thorborg og andre til lommerne hvis der skal ske noget. Odense kommune har simpelthen ikke pengene til sådan et projekt, og om man vil det eller ej, så er letbanen væsentlig mere til gavn for byen end OB stadion - og det skriver jeg som glødende fan. Jeg vil gerne have et Blue Water Arena i Odense, men forstår godt at det ikke er kommunens opgave, men jeg håber at det ender med en mellem ting. Lidt som i esbjerg, men nok mest som i Haderslev og så lever jeg med det. Når nu thorborg og andre pengemænd åbenbart ikke er hooked på at smide penge nok.

    Leave a comment:


  • jojo
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

    Ved godt jeg er en sur gammel mand, men har for længst mistet troen på stadion er renoveret til sæsonstart 28-29.
    I guder hvor går det langsomt.
    Odense er Danmarks tungeste by udviklingsmæssigt, der er så mange mennesker, men så få visioner.
    Alt fornuftig udvikling møder modstand, men vi har fået sporvogne, som vel trods en usmagelig stor
    investering, egentlig har sat byen tilbage udviklingsmæssigt.........man kunne have etableret 2 x Royal Arena
    samt 2 store overdækkede stadions, men kap 30000, for de samme penge.
    Last edited by jojo; 10-03-2024, 09:27.

    Leave a comment:


  • Online
    replied
    Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

    Ved godt jeg er en sur gammel mand, men har for længst mistet troen på stadion er renoveret til sæsonstart 28-29.
    I guder hvor går det langsomt.
    Så er vi to sure gamle mænd !

    Leave a comment:


  • Kielberg
    replied
    Oprindeligt indsendt af OleKBH Se indlæg

    Han forventer og forventer, så har han da heller ikke lovet noget. Og ja, marts var første forventning, nu er det rykket til “inden sommerferien” men ikke sagt hvilket år
    Ved godt jeg er en sur gammel mand, men har for længst mistet troen på stadion er renoveret til sæsonstart 28-29.
    I guder hvor går det langsomt.

    Leave a comment:

Working...
X