Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Er det for nemt at være OB spiller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #61
    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
    Meget enig. Talent er intet værd uden indsats og dedikation, uden vilje til at ville gøre det. Spørg enhver der har arbejdet med talentudvikling: det er aldrig de mest åbentlyse talenter der slår igennem, det altid dem nedenunder, der har en udfordring, noget de skal kæmpe med, det gælder lige fra Agger til Ronaldo.

    Desværre er der opstået sådan en mekanisk opfattelse af fodboldtalent i DK, at det bare handler om at kunne gøre bestemte ting og udvikle bestemte færdigheder, men med meget lidt fokus på det mentale og psykologiske.
    Enig i at talent ikke er meget værd uden indsats og dedikation. Men at det aldrig skulle være de mest åbenlyse talenter der slår igennem, det passer simpelthen ikke. Messi, Neymar har lige fra helt ung alder været udpeget som nogle af verdens største talenter, Eriksen og Falk det samme (på en mindre skala) for at tage noget mere lokalt. Det er rigtigt at ikke alle de mest åbenlyse talenter slår igennem, men at de aldrig gør, det passer simpelthen ikke.

    Andel del er jeg så kun delvist enig i. Det er korrekt, hvis man kigger 3-5 år tilbage. Men det er faktisk min opfattelse, at det mentale og psykologiske også er noget der lægges stor vægt på i dag i talentudviklingen. Mediano har haft nogle talentudvikllingsudsendelser og her er det i hvert fald noget der er nævnt en del.

    Comment


      #62
      Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
      Det er ikke noget han føler, det er jo en faglig vurdering af markedet. Kan ikke se, hvad det har med nogen pengepung at gøre, han ville jo tjene flere penge, hvis han kunne scoute flere danske spillere, så hans interesse er jo netop modsat af, hvad du påstår.
      Ja, præcis ... han er mopset over ikke at kunne tjene på talenterne ... og så må skylden jo være deres.
      Han taler direkte ud af egen pengepung og har, som jeg kan forstå det, en generel tendens til at generalisere negativt, Hvordan han kan fungere som valid forstår jeg ikke helt.
      Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

      Jeg er ikke fan.
      Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

      Comment


        #63
        Oprindeligt indsendt af Benediktson Se indlæg
        Han har sikkert ret i, at talenterne ikke skal bæres frem og pakkes ind i vat, og må droppe deres skole, hvis de skal op på højeste niveau. Nu kan mindre jo også gøre det i OB. Vi skal aldrig tiltrække spillere, som kan spille i topklubber i verden. Ej heller bør det være vores formål at udvikle spillere til det niveau.

        Jeg er meget stor tiltaler for, at OB fortsætter med at være en fortaler for, at man uddanner hele mennesker, hvorfor der bliver opfordret til, at de tager en ungdomsuddannelse ved siden af fodbolden, ligesom der også i flere tilfælde er set seniorspillere i OB, som har kombineret fodbold med (videregående) studier.
        Det er fandme ikke at pakke nogen som helst ind i vat at sige "hey, man kan godt fordele sin tid mellem at spille fodbold og få en uddannelse eller have et arbejde - eller i det hele taget have et liv, der består af andet end fodbold".

        Jeg er på ingen måde interesseret i, at spillerne i OB, specielt ikke i ungdomsrækkerne, skal leve og ånde for fodbold og kun skal koncentrere sig om at blive en så god fodboldspiller som muligt. Den tankegang tror jeg aldrig har været herskende i OB, ej heller i Ricardos dage.

        Kultur er ikke at være det bedste fodboldhold. Kultur er så meget andet. En del af OB-kulturen kan sagtens være hårdt arbejde - og hårdt arbejde kan godt eksistere flere steder simultant i ens tilværelse.
        👍
        Og det er ja langt fra at enhver talent kan skabe en økonomisk basis for hele livet med at spille fodbold. Så synes et krav at nedsætte eller nedvurdere skole eller udannelse for fodbolden er ikke seriøst.
        Og denne hård-arbejde-mentalitet jeg ønsker i OB kan udvikles og støttes også helt godt udenfor banen henholdsvis med at følge begge veje samtidigt. Det kan være helt godt noget hvad gør personligheden stærkere og dermed også bedre på fodboldbanen.
        "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
        - Norbert Elgert -

        Comment


          #64
          Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg
          Man kan sikkert godt tvinge alle de unge OB-spillere til selv at vaske deres tøj og cykle til træning. Men så står der nok en anden klub klar med tilbud om bedre forhold til de største talenter... man er som klub også nødt til at tilpasse sig normen. Hvad foreslår I mere konkret at man gør ved det? For det der med at tvinge dem til diverse pligter og undlade at give dem gode muligheder for skolegang ved siden af fodbolden, det tror jeg simpelthen ikke på. Så skal FCM eller FCN nok stå klar med en akademikontrakt, som så kan virke noget mere attraktiv. Og er det virkelig i OBs ånd at tvinge helt unge mennesker til at fravælge eller blive ringere i skolen for at satse 100% på en fodboldkarriere, hvor 1 ud af 20 kommer i gennem nåleøjet...? I så fald har vi ikke samme syn på hvad OBs kultur består i.

          Derudover synes jeg godt nok Eriksen er et ret ringe eksempel at bringe frem - han er vel NETOP kendetegnet ved at være stærk mentalt og kunne klare modgang. Hvorfor havde den gode Torben ikke held med at signe ham?
          I den henseende skal det selvfølgelig ikke kun være OB, men dansk fodbold generelt... men det er klart, hvis OB tager det træk og de andre ikke gør, så kan det ende med at flere tager til andre danske klubber... omvendt kan man så sige, at dem der går 110% ind for fodbolden, de bliver/kommer måske i/til OB, hvad ved jeg...
          Jeg skal som heller ikke gøre mig til herre over hvad der er rigtig eller forkert, da jeg ganske enkelt ikke har opskriften, det er jo et valg der tages. Jeg kan sagtens se fornuften i at give de unge mange muligheder, men så må man også forvente at det går ud over talentet, hvad enten det er for at uddanne sig eller spille fodbold, eller hvad det nu måtte være...
          Personligt ser jeg ikke et stort problem i at man ikke kan det hele og at alting ikke kan lade sig gøre. Livet går jo ikke i stå fordi du som 18-20 årig bliver vraget som fodboldspiller. Derefter har du jo de samme muligheder som alle andre... men det er selvfølgelig klart, en 10 årig knægt skal jo ikke tvinges ud af folkeskolen, men det rager så også udenfor debatten vil jeg mene...

          Nu blev Eriksen nævnt, derfor kørte jeg videre med ham, og i og med han selv har taget turen og spillet flere steder og mærket forskellen, så er hans mening da glimrende at lytte til, hvad ellers? Det var sikkert fordi Torben langt fra var alene om markedet, og fordi han er scout og ikke købmand, og så fordi han arbejdede i Herfølge da Eriksen var i OB...
          Til-afgange under Alm: 96 - still counting

          Comment


            #65
            Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
            I den henseende skal det selvfølgelig ikke kun være OB, men dansk fodbold generelt... men det er klart, hvis OB tager det træk og de andre ikke gør, så kan det ende med at flere tager til andre danske klubber... omvendt kan man så sige, at dem der går 110% ind for fodbolden, de bliver/kommer måske i/til OB, hvad ved jeg...
            Jeg skal som heller ikke gøre mig til herre over hvad der er rigtig eller forkert, da jeg ganske enkelt ikke har opskriften, det er jo et valg der tages. Jeg kan sagtens se fornuften i at give de unge mange muligheder, men så må man også forvente at det går ud over talentet, hvad enten det er for at uddanne sig eller spille fodbold, eller hvad det nu måtte være...
            Personligt ser jeg ikke et stort problem i at man ikke kan det hele og at alting ikke kan lade sig gøre. Livet går jo ikke i stå fordi du som 18-20 årig bliver vraget som fodboldspiller. Derefter har du jo de samme muligheder som alle andre... men det er selvfølgelig klart, en 10 årig knægt skal jo ikke tvinges ud af folkeskolen, men det rager så også udenfor debatten vil jeg mene...

            Nu blev Eriksen nævnt, derfor kørte jeg videre med ham, og i og med han selv har taget turen og spillet flere steder og mærket forskellen, så er hans mening da glimrende at lytte til, hvad ellers? Det var sikkert fordi Torben langt fra var alene om markedet, og fordi han er scout og ikke købmand, og så fordi han arbejdede i Herfølge da Eriksen var i OB...
            Men hvordan er forholdene i andre lande? Det er ikke min opfattelse af ungdomsspillere i fx engelske klubber er mindre forkælede - snarere tværtimod. Altså, hvad skal man konkret gøre i Danmark, som vil skabe flere talenter der holder? Ikke bare sådan "de skal have det hårdere", men hvad skal der helt konkret ske sådan i praksis? Jeg ville da ikke have et problem med at man fandt en måde at gøre danske spillere bedre rustede til udlandet end de er i dag, men jeg køber bare ikke præmissen om at Danmark skulle være specielt ringe til dette.

            I forhold til Torben Aakjær; point taken omkring Eriksen. Men det er jo ikke fordi der i hans tid i United har manglet muligheder; Dolberg og AC er nok de mest åbenlyse.. Men jo, han er sikkert en vældig dygtig scout, men jeg vil nu ikke tage hans ord alene for den ultimative sandhed.

            Comment


              #66
              Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
              Ja, præcis ... han er mopset over ikke at kunne tjene på talenterne ... og så må skylden jo være deres.
              Han taler direkte ud af egen pengepung og har, som jeg kan forstå det, en generel tendens til at generalisere negativt, Hvordan han kan fungere som valid forstår jeg ikke helt.
              Hvad skulle han tjene på det? Han er scout og ikke agent med bonusser... Og så må det betegnes som yderst tvivlsomt om Corinthians i Brasilien har unge danskere som et marked... men du skal selvfølgelig have lov til at have din fornemmelse...
              Til-afgange under Alm: 96 - still counting

              Comment


                #67
                Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                Hvad skulle han tjene på det? Han er scout og ikke agent med bonusser... Og så må det betegnes som yderst tvivlsomt om Corinthians i Brasilien har unge danskere som et marked... men du skal selvfølgelig have lov til at have din fornemmelse...
                Selvfølgelig tjener han da på om de spillere han sender til prøvetræning kommer på kontrakt, er du i tvivl om det ... det er da helt logisk.

                Hvor kom Corinthians ind der?.
                Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

                Jeg er ikke fan.
                Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

                Comment


                  #68
                  Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg
                  Men hvordan er forholdene i andre lande? Det er ikke min opfattelse af ungdomsspillere i fx engelske klubber er mindre forkælede - snarere tværtimod. Altså, hvad skal man konkret gøre i Danmark, som vil skabe flere talenter der holder? Ikke bare sådan "de skal have det hårdere", men hvad skal der helt konkret ske sådan i praksis? Jeg ville da ikke have et problem med at man fandt en måde at gøre danske spillere bedre rustede til udlandet end de er i dag, men jeg køber bare ikke præmissen om at Danmark skulle være specielt ringe til dette.

                  I forhold til Torben Aakjær; point taken omkring Eriksen. Men det er jo ikke fordi der i hans tid i United har manglet muligheder; Dolberg og AC er nok de mest åbenlyse.. Men jo, han er sikkert en vældig dygtig scout, men jeg vil nu ikke tage hans ord alene for den ultimative sandhed.
                  Først og fremmest er der langt flere forventninger, større pres, større konkurrence... det er selvfølgelig ting hvor vi herhjemme ikke bare lige kan nå samme niveau, men det er jo ting der kommer sig af ærgerrighed og motivation for fodbolden, det er det der satses 110% på, og det er det de uddannes til... og det er jo egentlig "bare" det som det handler om.
                  Jeg tror heller ikke de er mindre forkælede, i den forstand at de har gode forhold og kokke ansat til at lave top mad mellem træningerne, og hvad det nu måtte være, men som jeg kan forstå på mange af spillerne, så er det, hvad skal man kalde det, mere militæragtig disciplin. Og i den forstand er de mere forkælede herhjemme. Der er altså ikke så mange kære mødre i udlandet. Mener også det var Eriksen der fortalte om at i Ajax var det trøjen i bukserne og sorte fodboldstøvler, som det hedder. Noget vi herhjemme ser en anelse gammeldags på, og griner lidt af når Kent forsøger at trumfe mentaliteten igennem, men der er jo en dybere mening med det. Det handler om at dedikere sig til sit fag, og gå til det med en ydmyg facon hvor der arbejdes og fokuseres på fodbolden, fordi man har valgt det som sin vej...

                  Det betyder selvfølgelig ikke at livet udenom skal lukkes ned, men altså, såfremt noget skal ændres, så ser jeg egentlig kun to muligheder, og det er (1) at klubberne stiller større krav til de unge, samt at (2) de unge viser større ærgerrighed overfor fodbolden... Jeg er også en af dem der tænker at træning i DK virker meget som om det også er sammenhold, og en god tid med venner og kollegaer (hvilket man selvfølgelig også er, og som der skal være plads til. Det er også en del af opskriften)... men der virker det til at det i udlandet i højere grad er træninger med konkurrenter. Der er to ting der kan ødelægge min fremtid her, den ene er mig selv, og den anden er de spillere der vil have min plads. Og så må man jo gøre op med sig selv om hvor meget tid man vil bruge på andre ting, hvis man samtidig gerne vil vinde slaget på trænings/fodboldbanen...

                  Jeg vil som heller ikke tage hans ord alene for en sandhed, men det er så heller ikke hans ord alene jeg ser på... Det er efterhånden en ret udbredt holdning, og som nævnt er vores egen træner en af dem der også har været ude med en kritik af mentaliteten...
                  Last edited by Kaspernon; 03-08-2017, 16:08.
                  Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                  Comment


                    #69
                    Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
                    Selvfølgelig tjener han da på om de spillere han sender til prøvetræning kommer på kontrakt, er du i tvivl om det ... det er da helt logisk.

                    Hvor kom Corinthians ind der?.
                    Jeg ved det ikke, så derfor er jeg da i tvivl. Jeg har aldrig set en scout kontrakt, eller andre former for hvordan evt. aftaler der måtte se ud. Han får jo sin løn af klubben som scout, og for at de kan sende ham ud til det de vurdere som muligheder indenfor markeder eller konkrete spillere... men det er da meget muligt der kan være en bonus, men jeg har aldrig set eller hørt dokumentation for det, og tænker ikke det er der de store beløb kommer, såfremt der kommer den slags.

                    Han er ansat i den klub nu.
                    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                    Comment


                      #70
                      Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                      Jeg ved det ikke, så derfor er jeg da i tvivl. Jeg har aldrig set en scout kontrakt, eller andre former for hvordan evt. aftaler der måtte se ud. Han får jo sin løn af klubben som scout, og for at de kan sende ham ud til det de vurdere som muligheder indenfor markeder eller konkrete spillere... men det er da meget muligt der kan være en bonus, men jeg har aldrig set eller hørt dokumentation for det, og tænker ikke det er der de store beløb kommer, såfremt der kommer den slags.

                      Han er ansat i den klub nu.
                      Du behøver jo ikke se en kontrakt for at kunne regne det ud ...

                      Jeg referede til det interview der var med ham ... hvor han er nu er i den forbindelse lidt ligegyldigt :).
                      Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

                      Jeg er ikke fan.
                      Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

                      Comment


                        #71
                        Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
                        Du behøver jo ikke se en kontrakt for at kunne regne det ud ...

                        Jeg referede til det interview der var med ham ... hvor han er nu er i den forbindelse lidt ligegyldigt :).
                        Jeg kan heller ikke være sikker uden...

                        Ja, det er jeg klar over. Og hvis han er ansat et sted hvor det ikke er meningen han skal tjene på dem, så er udtalelsen vel næppe baseret på at han er mopset over ikke at kan tjene på dem...
                        Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                        Comment


                          #72
                          Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                          Jeg kan heller ikke være sikker uden...

                          Ja, det er jeg klar over. Og hvis han er ansat et sted hvor det ikke er meningen han skal tjene på dem, så er udtalelsen vel næppe baseret på at han er mopset over ikke at kan tjene på dem...
                          Nej intet er 100% sikkert, men det er overvejende sandsynligt og ekstremt logisk at gå ud fra det :).

                          Det sidste forstår jeg ikke ... udtalelsen relaterer jo til et tidspunkt hvor han scoutede danske talenter, så det var han selvfølgelig ansat til og havde interesse i at de præsterede, da han bliver betalt for at finde talenter der har niveauet.
                          Nok om det.
                          Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

                          Jeg er ikke fan.
                          Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

                          Comment


                            #73
                            Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
                            Nej intet er 100% sikkert, men det er overvejende sandsynligt og ekstremt logisk at gå ud fra det :).

                            Det sidste forstår jeg ikke ... udtalelsen relaterer jo til et tidspunkt hvor han scoutede danske talenter, så det var han selvfølgelig ansat til og havde interesse i at de præsterede, da han bliver betalt for at finde talenter der har niveauet.
                            Nok om det.
                            Så er vi enige...

                            ... ja, det gør den blandt andet, ret kort, men det er jo også underordnet, da udtalelsen kommer nu, hvor hans situation er en anden... Hvor om alting er, imø. er det sgu noget tyndt at konstatere han bare er mopset over ikke at kan tjene penge på danske talenter, fordi han har en mening om mentaliteten i dansk fodbold...
                            Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                            Comment


                              #74
                              Det er ihvertfald ikke nemt at være Tverskov pt

                              http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/t...yskeoperation/

                              Comment


                                #75
                                http://fodboldtalent.mediajungle.dk/...ok-i-udlandet/
                                ja det er nok en stor konspiration, for at tjene flere penge....

                                Comment

                                Working...
                                X