Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Er det for nemt at være OB spiller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #76
    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
    http://fodboldtalent.mediajungle.dk/...ok-i-udlandet/
    ja det er nok en stor konspiration, for at tjene flere penge....
    Det lyder mest af alt som om man i Danmark har fundet den bedste løsning på hvordan man behandler unge mennesker af de eksempler der nævnes her (selvom det selvfølgelig er skåret lidt skarpt af nogle mennesker, der ikke nødvendigvis er de skarpeste).

    Comment


      #77
      Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
      http://fodboldtalent.mediajungle.dk/...ok-i-udlandet/
      ja det er nok en stor konspiration, for at tjene flere penge....
      Flot stråmand!

      Jeg mener ikke at det er en konspiration for at tjene flere penge. Jeg mener bare ikke at problemet er større blandt danske spillere end blandt andre nationaliteter. Derfor kan man da godt forbedre de forberedelse man har af de unge hjemmefra, men som Bo siger virker det nærmere til at vi i Danmark faktisk gør det meget pænt, men at mange tager for hurtigt ud og ender i et helvede i en storklub et sted.

      Comment


        #78
        Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg
        Enig i at talent ikke er meget værd uden indsats og dedikation. Men at det aldrig skulle være de mest åbenlyse talenter der slår igennem, det passer simpelthen ikke. Messi, Neymar har lige fra helt ung alder været udpeget som nogle af verdens største talenter, Eriksen og Falk det samme (på en mindre skala) for at tage noget mere lokalt. Det er rigtigt at ikke alle de mest åbenlyse talenter slår igennem, men at de aldrig gør, det passer simpelthen ikke.

        Andel del er jeg så kun delvist enig i. Det er korrekt, hvis man kigger 3-5 år tilbage. Men det er faktisk min opfattelse, at det mentale og psykologiske også er noget der lægges stor vægt på i dag i talentudviklingen. Mediano har haft nogle talentudvikllingsudsendelser og her er det i hvert fald noget der er nævnt en del.
        Der er faktisk lavet store studier af det her, så jeg ved, det er rigtigt. Har ikke materialet liggende, men har været på et kursus engang, hvor det blev gennemgået. Pointen er den, at dem der slår igennem, er dem der har et helt specielt mindset, ikke dem, der som udgangspunkt er de største talenter. Rigtig, rigtigt mange meget store talenter falder fra, fordi de ikke har mindsettet. Du nævner Messi, som måtte kæmpe med sin vækstsygdom, hvilket udviklede hans mindset, Eriksen blev rykket op tidligt, og skulle matches mod fysisk stærkere spillere, der viste han sit mindset, og først der blev folk overbevist om, at han havde niveauet på sigt, før var det et åbent spørgsmål. Falk er vel næppe det største talent, og har måtte kæmpe meget med sin fysik f.eks, men har om nogen da et stærkt mindset. Neymar voksede op i et slumkvarter, og udviklede sit mindset der. Udvikling af det rette mindset, kommer ofte med modstand, og de største talenter, som er gledet helt uproblematisk gennem ungdomsårene som små stjerner, de knækker meget ofte, når de møder modstand i seniorrækkerne.

        Prøv at hør den podcast, som p1 lavede for nogle år siden i fire dele om talent. Der bliver det f.eks. nævnt, at ingen i FCM havde Simon Kjær som den spiller, de troede ville nå længst i den årgang.

        Det som scouts kigger meget på i dag, er f.eks. holdets træninger. Hvem selvtræner? hvem går forrest? hvem piver ikke? osv.

        Comment


          #79
          Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
          Der er faktisk lavet store studier af det her, så jeg ved, det er rigtigt. Har ikke materialet liggende, men har været på et kursus engang, hvor det blev gennemgået. Pointen er den, at dem der slår igennem, er dem der har et helt specielt mindset, ikke dem, der som udgangspunkt er de største talenter. Rigtig, rigtigt mange meget store talenter falder fra, fordi de ikke har mindsettet. Du nævner Messi, som måtte kæmpe med sin vækstsygdom, hvilket udviklede hans mindset, Eriksen blev rykket op tidligt, og skulle matches mod fysisk stærkere spillere, der viste han sit mindset, og først der blev folk overbevist om, at han havde niveauet på sigt, før var det et åbent spørgsmål. Falk er vel næppe det største talent, og har måtte kæmpe meget med sin fysik f.eks, men har om nogen da et stærkt mindset. Neymar voksede op i et slumkvarter, og udviklede sit mindset der. Udvikling af det rette mindset, kommer ofte med modstand, og de største talenter, som er gledet helt uproblematisk gennem ungdomsårene som små stjerner, de knækker meget ofte, når de møder modstand i seniorrækkerne.

          Prøv at hør den podcast, som p1 lavede for nogle år siden i fire dele om talent. Der bliver det f.eks. nævnt, at ingen i FCM havde Simon Kjær som den spiller, de troede ville nå længst i den årgang.

          Det som scouts kigger meget på i dag, er f.eks. holdets træninger. Hvem selvtræner? hvem går forrest? hvem piver ikke? osv.
          Jeg siger ingen steder at det rette mindset ikke er vigtigt. Jeg er udmærket klar over at det mentale er ekstremt vigtigt. Men jeg vil nu stadig påstå, at det er en sandhed med modifikationer, at påstå at det aldrig er de største talenter der slår igennem. Eriksen VAR at betragte som et af de absolut største danske talenter i sin årgang - det var jo også derfor han blev rykket op tidligt! Og ja, så havde han OGSÅ mindsettet, der gjorde at han klarede den udfordring. Men det ændrer ikke ved, at han fra helt ung blev betragtet som et stort talent.

          Du har også helt ret i, at der er en del der slår igennem, som man ikke lige forventer (Kjær, Agger, Martin Laursen osv.), det har jeg aldrig benægtet. Jeg anfægtede blot din påstand om at de største talenter aldrig slog igennem. For selvom både Neymar og Messi har kæmpet med nogle ting, så ændrer det altså ikke på, at de alt andet lige blev betragtet som kæmpe talenter fra de var helt unge. At de så slog igennem skyldes så at de ikke kun havde talentet, men OGSÅ havde det mentale til at klare det.

          Comment


            #80
            Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
            Der er faktisk lavet store studier af det her, så jeg ved, det er rigtigt. Har ikke materialet liggende, men har været på et kursus engang, hvor det blev gennemgået. Pointen er den, at dem der slår igennem, er dem der har et helt specielt mindset, ikke dem, der som udgangspunkt er de største talenter. Rigtig, rigtigt mange meget store talenter falder fra, fordi de ikke har mindsettet. Du nævner Messi, som måtte kæmpe med sin vækstsygdom, hvilket udviklede hans mindset, Eriksen blev rykket op tidligt, og skulle matches mod fysisk stærkere spillere, der viste han sit mindset, og først der blev folk overbevist om, at han havde niveauet på sigt, før var det et åbent spørgsmål. Falk er vel næppe det største talent, og har måtte kæmpe meget med sin fysik f.eks, men har om nogen da et stærkt mindset. Neymar voksede op i et slumkvarter, og udviklede sit mindset der. Udvikling af det rette mindset, kommer ofte med modstand, og de største talenter, som er gledet helt uproblematisk gennem ungdomsårene som små stjerner, de knækker meget ofte, når de møder modstand i seniorrækkerne.

            Prøv at hør den podcast, som p1 lavede for nogle år siden i fire dele om talent. Der bliver det f.eks. nævnt, at ingen i FCM havde Simon Kjær som den spiller, de troede ville nå længst i den årgang.

            Det som scouts kigger meget på i dag, er f.eks. holdets træninger. Hvem selvtræner? hvem går forrest? hvem piver ikke? osv.
            Selvfølgelig skal man ville det ... men du gør altså dig selv skyldig i cherrypicking "se Simon Kjær" og forsøger at forklare de absolut største talenters gennembrud med andre omstændigheder ...
            Men det er klart det er en kombination, det gælder dog for alle og ikke kun dem med det største talent og det glemmer du.
            Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

            Jeg er ikke fan.
            Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

            Comment


              #81
              Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
              Tror det bliver meget svært at finde en statistik over hvorfor spillere ikke slår igennem. Der er sikkert en et sted over hvor mange der ikke gør, men ikke over hvorfor, tænker jeg. For mig at se handler det om at lytte til de personer der arbejder med området og har gjort det i mange år. Vores egen træner har også været ude med en opsang til ungdommen.

              Jeg er enig i at der arbejdes hårdt hos mange unge danske talenter, men det er vel heller ikke det der argumenteres mod. Der er vel ingen der siger der ikke arbejdes hårdt. Som jeg ser og hører det, så handler det om at tingene indrettes meget efter talenterne. Selv for Eriksen var der jo også en tid hvor forældrene kørte ham frem og tilbage. De vasker ikke selv tøj - skolen bliver specielt tilrettelagt - trænere kører frem og tilbage for at hjælpe - forældre kører, og den slags ting der. Det er jo godt for selve det fodboldmæssige, at de sådan set "kun" skal tænke på at spille bold og udvikle diverse færdigheder, men hvad gør det mentalt for dem at de altid har folk ved deres side til at træde til, og at tingene altid kan arrangeres så det går op?
              Ingen tvivl om at Eriksen og mange andre har knoklet for det og haft lange dage med offentlig transport, træning, skole, osv... men så snart der er noget der ikke går op, så står der en klar til at køre, eller en træner der kommer ud til dem i stedet, eller en skoleopgave der flyttes til et andet tidspunkt, osv... og det er vel meget den slags ting der menes, samt at de ikke møder den modstand på banen som de gør mange andre steder. De oplever ikke den modgang og det pres som der er mange steder i udlandet.

              Der er mange i fodboldens verden der har den mening, lader det til, og det synes jeg da man skulle lytte til, fremfor at slå det væk med at der ikke er en statistik over tingene...

              Og for at blive ved Eriksen, så har han også udtalt at i OB fik vi serveret det hele på et fad... og det er jo netop sagens kerne.
              Hvis vi kigger på vores egenudviklede talenter, syntes jeg de giver sig absolut 100 % i hver kamp, og de på ingen måde virker forkælede. Det er klart min opfattelse at det skyldes de krav der er stillet til dem og deres vilje til at slå igennem.

              Så hvis vi kigger på vores OB, talenter i nyere tid der er kommet til udlandet, har de i forhold til deres talent klaret sig fint.

              Har haft lejlighed til at følge 3 ungdoms årgange i OB, og alle har virket 100 % opsatte og arbejdet hårdt med deres talent. Det er absolut ikke på vilje at de ikke er gået hele vejen.

              Der er rigtigt at de bliver afhentet på uddannelses institutionerne men ofte er det nødvendigt for at nå til træning.

              Nogle forældre kører dem hjem efter træning, det er ofte også nødvendigt da der er områder på Fyn hvor de offentlige transport muligheder gør det næsten umuligt at komme hjem. Mange har dog selv måtte klarer det. Her kunne OB evt. havde hjulpet, men valgte ikke at gøre det.

              Eriksen er noget helt specielt, og for ham har der aldrig været tvivl om at han ville nå rigtigt langt, så han har nok ikke følt at det var svært at slå igennem i OB. Han har så arbejdet 100 % med sit talent, og ydet 100 %. Har enkelte gange haft Falk og Eriksen med til Middelfart eller kørt dem til stationen, og kan fortælle at det var nogle totalt trætte drenge,
              Last edited by Ricardo; 05-08-2017, 09:17.

              Comment


                #82
                Oprindeligt indsendt af Ricardo Se indlæg
                Hvis vi kigger på vores egenudviklede talenter, syntes jeg de giver sig absolut 100 % i hver kamp, og de på ingen måde virker forkælede. Det er klart min opfattelse at det skyldes de krav der er stillet til dem og deres vilje til at slå igennem.

                Så hvis vi kigger på vores OB, talenter i nyere tid der er kommet til udlandet, har de i forhold til deres talent klaret sig fint.

                Har haft lejlighed til at følge 3 ungdoms årgange i OB, og alle har virket 100 % opsatte og arbejdet hårdt med deres talent. Det er absolut ikke på vilje at de ikke er gået hele vejen.

                Der er rigtigt at de bliver afhentet på uddannelses institutionerne men ofte er det nødvendigt for at nå til træning.

                Nogle forældre kører dem hjem efter træning, det er ofte også nødvendigt da der er områder på Fyn hvor de offentlige transport muligheder gør det næsten umuligt at komme hjem. Mange har dog selv måtte klarer det. Her kunne OB evt. havde hjulpet, men valgte ikke at gøre det.

                Eriksen er noget helt specielt, og for ham har der aldrig været tvivl om at han ville nå rigtigt langt, så han har nok ikke følt at det var svært at slå igennem i OB. Han har så arbejdet 100 % med sit talent, og ydet 100 %. Har enkelte gange haft Falk og Eriksen med til Middelfart eller kørt dem til stationen, og kan fortælle at det var nogle totalt trætte drenge,
                Det er ikke rigtigt, at der aldrig var tvivl om Eriksens talent og var langt han ville gå. Der var masser af tvivl om, hvor langt det rent faktisk ville række. Det var først, da han blev ynglinge som juniorspiller, og virkelig voksede med opgaven næsten med det samme, og blev den mest dominerende spiller i ligaen, at folk tænkte, at nu var den rimelig sikker.

                Comment


                  #83
                  Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                  Det er ikke rigtigt, at der aldrig var tvivl om Eriksens talent og var langt han ville gå. Der var masser af tvivl om, hvor langt det rent faktisk ville række. Det var først, da han blev ynglinge som juniorspiller, og virkelig voksede med opgaven næsten med det samme, og blev den mest dominerende spiller i ligaen, at folk tænkte, at nu var den rimelig sikker.
                  Min personlige opfattelse når jeg har fuldt ham i adskellige ungdoms kampe han absolut var noget helt specielt, denne opfattelse ved jeg var delt af rigtig mange, Hvorvidt det ikke var så åbenlyst som Drenge spiller er muligvis rigtig, syntes dog at det allerede her skinnede klart igennem,

                  Comment


                    #84
                    Oprindeligt indsendt af Ricardo Se indlæg
                    Hvis vi kigger på vores egenudviklede talenter, syntes jeg de giver sig absolut 100 % i hver kamp, og de på ingen måde virker forkælede. Det er klart min opfattelse at det skyldes de krav der er stillet til dem og deres vilje til at slå igennem.

                    Så hvis vi kigger på vores OB, talenter i nyere tid der er kommet til udlandet, har de i forhold til deres talent klaret sig fint.

                    Har haft lejlighed til at følge 3 ungdoms årgange i OB, og alle har virket 100 % opsatte og arbejdet hårdt med deres talent. Det er absolut ikke på vilje at de ikke er gået hele vejen.

                    Der er rigtigt at de bliver afhentet på uddannelses institutionerne men ofte er det nødvendigt for at nå til træning.

                    Nogle forældre kører dem hjem efter træning, det er ofte også nødvendigt da der er områder på Fyn hvor de offentlige transport muligheder gør det næsten umuligt at komme hjem. Mange har dog selv måtte klarer det. Her kunne OB evt. havde hjulpet, men valgte ikke at gøre det.

                    Eriksen er noget helt specielt, og for ham har der aldrig været tvivl om at han ville nå rigtigt langt, så han har nok ikke følt at det var svært at slå igennem i OB. Han har så arbejdet 100 % med sit talent, og ydet 100 %. Har enkelte gange haft Falk og Eriksen med til Middelfart eller kørt dem til stationen, og kan fortælle at det var nogle totalt trætte drenge,
                    Som jeg skriver, så arbejdes der bestemt hårdt blandt unge danske talenter, men det er jo heller ikke rigtig det der er fokus for "kritikken" i den forstand...
                    Så er det rigtigt at der er OBere af egen avl som klare det fint, helt sikkert, og Eriksen selvfølgelig rigtig fint... men der er altså også en række spillere hvor det ikke er gået så fint...
                    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                    Comment


                      #85
                      Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                      Det er ikke rigtigt, at der aldrig var tvivl om Eriksens talent og var langt han ville gå. Der var masser af tvivl om, hvor langt det rent faktisk ville række. Det var først, da han blev ynglinge som juniorspiller, og virkelig voksede med opgaven næsten med det samme, og blev den mest dominerende spiller i ligaen, at folk tænkte, at nu var den rimelig sikker.
                      Nu vil der jo altid være en usikkerhed ved de helt unge spillere, men Eriksen var noget helt specielt i hele sin OB tid. Tror ikke, at han har deltaget i en turnering (ikke ligaen), uden han enten blev topscorer eller valgt som turneringens bedste - også i de turneringer med udenlandske hold

                      Comment


                        #86
                        Oprindeligt indsendt af Limefrugten Se indlæg
                        Nu vil der jo altid være en usikkerhed ved de helt unge spillere, men Eriksen var noget helt specielt i hele sin OB tid. Tror ikke, at han har deltaget i en turnering (ikke ligaen), uden han enten blev topscorer eller valgt som turneringens bedste - også i de turneringer med udenlandske hold
                        Men derfor var de mennesker, som arbejdede med ham, og som jeg snakkede en del med i den periode, ikke rigtigt sikre, før han tog det skridt, jeg har nævnt flere gange, det er bare fakta.

                        Comment


                          #87
                          Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                          Som jeg skriver, så arbejdes der bestemt hårdt blandt unge danske talenter, men det er jo heller ikke rigtig det der er fokus for "kritikken" i den forstand...
                          Så er det rigtigt at der er OBere af egen avl som klare det fint, helt sikkert, og Eriksen selvfølgelig rigtig fint... men der er altså også en række spillere hvor det ikke er gået så fint...
                          Nej jeg vil heller ikke påstå at kende hele OB*s talent masse, kun 3 4 årgange nogle for nogle år siden. og her blev der stillet store krav, og det havde konsekvenser hvis de ikke blev opfyldt, blandt andet blev Rasmus Falk ikke stillet til rådighed for ungdomslandsholdet, en kort periode fordi han ikke passede hans uddannelse, og også sat på bænken et par kampe, det samme med Christian Sørensen.

                          Ved ikke om der var andet der kunne havde blevet gjort for at få dem der var lige ved og næsten til at nå længere, der er dog rigtig mange OB talenter som ikke har fået chancen i OB, men har haft mulighed for at spille i 1. og 2 division uden at kunne tage det sidste skridt op, derfor tror jeg OB har haft rigtigt godt fat i deres talentarbejde.

                          Vil mene at det indikerer at OB har nået maks. med den talentmasse de har haft.

                          FCM har haft en anden tilgang, og formået at hente talenter udenfor deres lokal område og tilknytte dem til deres akademi, på den måde er de foran os, og skabt flere talenter, konkurrencen hos dem har måske også været større og derfor har det været nødvendigt for deres talenter at kæmpe mere for at komme på deres ungdomshold. Konkurrencen har sikkert en faktor for hvor meget talenterne skal presse sig selv.


                          Om det er for let generelt at være OB spiller uden specifikt at kigge på egne talenter. Kan der sikkert være noget rigtigt i, men det skyldes måske mere den manglende konkurrence på pladserne.

                          Eksempelvis syntes jeg Emil Larsen spillede rigtig mange kampe, med meget lidt energi uden han blev sat af. Ikke fordi jeg tror han var doven eller andet, nærmere manglede han OB opdragelsen og kunne ikke rigtig håndterer modgang.

                          Djemba Djemba fik i sin tid også lov til at leverer pauvre energi tomme indsatser, og rygter lyder på at han måtte op til træning efter byture m.m

                          Når man så hans indsats på reserveholdet virkede den uforståelig at en så højt betalt spiller yde så lidt.

                          Det virker også nu som om at halve sløve indsatser accepteres, eks. Izunna fik mange kampe uden konsekvens, syntes han er blevet meget bedre efter at have været udenfor startopstillingen og også fundet ud af at han var uinterresant for andre klubber.

                          Comment


                            #88
                            Oprindeligt indsendt af Limefrugten Se indlæg
                            Nu vil der jo altid være en usikkerhed ved de helt unge spillere, men Eriksen var noget helt specielt i hele sin OB tid. Tror ikke, at han har deltaget i en turnering (ikke ligaen), uden han enten blev topscorer eller valgt som turneringens bedste - også i de turneringer med udenlandske hold
                            Det vil jeg også mene.

                            Syntes som dig at talentet var åbenlyst. Men SU har selvfølgelig ret i, at hvis man kigged på Eriksen som drengespiller var der ingen sikkerhed for at han opnåede det han har gjort indtil nu, men det gælder vel alle talenter i drenge årgangen.

                            Mindes der var en drenge spiller (Ikke OB'er) der blevet udskreget som den nye Ronaldo, mini Ronaldo blev han kaldt, mener ikke han nåede langt. Det samme med vores Mads Raben som også fik superliga debut, blev også set som et stort talent. Men er nu tilbage i Middelfart.

                            Comment


                              #89
                              Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                              Men derfor var de mennesker, som arbejdede med ham, og som jeg snakkede en del med i den periode, ikke rigtigt sikre, før han tog det skridt, jeg har nævnt flere gange, det er bare fakta.
                              Det kan sagtens være fakta. Men så er det også bare fakta, at de så forkert og/eller ikke kunne se det samme, som andre kunne. Eller i hvert fald har holdt kortene tæt til kroppen. Igen, med så unge spillere kan man jo aldrig være sikker på noget som helst, det kan vi godt blive enige om. Der er så meget, der kan nå at gå galt, men har været klasse hele vejen (og for danske standarder også i en klasse for sig selv).

                              Så også selv en del ungdomsfodbold dengang. Skal bestemt ikke vove at påstå, at jeg kunne se, at han ville nå de nuværende højder, men han var klart den bedste, og især sammenspillet og den indbyrdes forståelse med Falk var unik. Og det er fra u14 niveau vi snakker.

                              Comment


                                #90
                                Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                                Men derfor var de mennesker, som arbejdede med ham, og som jeg snakkede en del med i den periode, ikke rigtigt sikre, før han tog det skridt, jeg har nævnt flere gange, det er bare fakta.
                                Du får ikke ret mange ungdomstrænere til at sige at en bestemt drengespiller 110% sikkert bliver en stjerne på landsholdet en dag fordi der naturligvis altid vil være masser af usikkerhed forbundet med det. Men er der ret mange spillere i OB i de senere år hvor man har ment talentet og sandsynligheden for succes har været højere end man gjorde for Eriksen? I så fald har jeg ikke hørt om det, for netop Eriksen husker jeg allerede masser af snak omkring da han var helt ung, og det kan jeg ikke huske at have hørt med ret mange andre spillere (hvis nogen) i OB. Men nej, det er selvfølgelig aldrig en selvfølge. Men mon ikke Eriksen var en af dem man, trods alt, havde størst forventninger til?

                                Comment

                                Working...
                                X