Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Er det for nemt at være OB spiller?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af Hurra Se indlæg
    Jeg har i megen tid overvejet dette ovenstående emne, fordi jeg i megen tid har vendt og drejet dette i hovedet.
    Fordi vi har nogle professionelle fodboldspillere/(ungdomsspillere med okay kontrakter), som har nogle ganske fine kontrakter lønmæssigt ift. andre normale jobs. Ja, der er mange penge i fodbold bevares...og det er enlig også fint nok for mig, men kan man så tillade sig at forvente sig noget ekstra af en OB spiller eller en anden professionel fodboldspiller?
    Hvordan ser en normal hverdag enlig ud for en professionel OB fodboldspiller?
    Ser den således ud:
    kl. 07-8 --> står op
    kl. 8-9 --> afgang mod Ådalen
    kl. 10-11.30 --> træning
    kl. 11.30-12.30 --> diverse behandling
    5 gange om ugen og så kamp i weekenden (de er selvfølgelig også ude til arrangementer engang i mellem)
    Hvis denne skitse er bare nogenlunde, så er det alligevel ikke mange timer ift. deres løn og et andet normalt fuldtidsarbejde.
    Træner OB og andre fodboldspillere enlig "nok"? Jeg kan godt tvivle lidt på det ift. hvad man gør andre steder og i andre sportsgrene. Jeg mener selv, at jeg synes de træner for lidt eller bare generelt for lidt i Norden. I OB træner man vel ca. 5 gange om ugen + kamp. Når jeg oplever mange fodboldspillere, så beklager de sig allerede med kun 2 træninger/ugen. Jeg tænker bare...jamen hvad gør de i f.eks. svømning osv. I svømning træner de unge helt op til 12 gange om ugen --> 20-25 timer om ugen og det er imens de har gymnasie ved siden af + i nogle tilfælde også et fritidsjob ved siden af. De får INGEN penge for det. Der kan måske være nogle små bonusser og goder ved siden, men i meget små beløb! Der er selvfølgelig en masse faktorer som spiller ind...det er hårdt for kroppen at løbe meget i fodbold osv. Min pointe er heller ikke, at fodboldspillere skal træne 12 gange om ugen, men pointen er, at jeg mener de træner for lidt ift. så mange andre sportsgrene og andre fodboldspillere i verden. Måske det er derfor vi i Danmark er så dårlige til fodbold i et verdens perspektiv ift. mange andre sportsgrene i Danmark? :-)
    Grunden til at vi i fodbold er dårligere sammenlignet med de sportsgrene hvor DK er gode, er sandsynligvis også at fodbold er verdens mest populære sport - konkurrencen er altså langt hårdere. Det er jo ikke så svært at være god til håndbold, når antallet af lande der går op i håndbold kan tælles på én hånd.

Derudover, så er der altså også andre aspekter i det at være fodboldspiller:
    1. Dine weekender er stort set altid optagede - du kan ikke lige tage med til familiefødselsdag og du kan SLET IKKE tillade dig at drikke alkohol andet end nogle få uger om året
    2. Fodboldspillere tjener givetvis helt pænt i toppen af Superligaen - men tjener spillere som Greve, Thrane og andre der ikke er stjerner ret meget mere end en almindelig lønmodtager?
    3. Mange fodboldspillere tager altså også en uddannelse ved siden af; OB har tilsvarende samarbejde med diverse uddannelsesinstitutioner som Team Danmark har
    4. En skade kan ødelægge en fodboldspillers karriere fra den ene dag til den anden. Samtidig kan man kun spille til man er i midt-30'erne. Det er altså en noget mere begrænset tid man har til at tjene penge på sit primære arbejdstalent. I den henseende synes jeg bestemt ikke at de fleste SL-spilleres lønninger er specielt urimelige.

Jeg siger ikke at man skal have medlidenhed med fodboldspillere, for det skal man bestemt ikke - de får lov at leve af deres hobby, hvem ville ikke gerne det? Men nuancerne er altid rare at få med - også selvom jeg godt ved, at det er ildeset herinde :)

Comment

Godt spørgsmål.
      Jeg husker hvordan Troels ville have genpres men spillerne var slet ikke i form til det. Håber den nye fysiske træner kan gøre spillerne bedre. Og jeg synes også det er for lidt arbejde for føden. Men hvis spillerne har pligt til udvalgt selvtræning kan det være ok. Jeg forstår ikke at de ikke danser, gør yoga, thai chi og den slags, der både skaber bedre smidighed, kropsforståelse og helse samt styrker ens personlighed/mentale styrke.
      For mange fodboldspillere er for stive. Det er pinligt, når det er så let at forhindre.
      Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

OB - engang var vi gode

Comment

Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg
        Grunden til at vi i fodbold er dårligere sammenlignet med de sportsgrene hvor DK er gode, er sandsynligvis også at fodbold er verdens mest populære sport - konkurrencen er altså langt hårdere. Det er jo ikke så svært at være god til håndbold, når antallet af lande der går op i håndbold kan tælles på én hånd.

1. Dine weekender er stort set altid optagede - du kan ikke lige tage med til familiefødselsdag og du kan SLET IKKE tillade dig at drikke alkohol andet end nogle få uger om året
        2. Fodboldspillere tjener givetvis helt pænt i toppen af Superligaen - men tjener spillere som Greve, Thrane og andre der ikke er stjerner ret meget mere end en almindelig lønmodtager?
        3. Mange fodboldspillere tager altså også en uddannelse ved siden af; OB har tilsvarende samarbejde med diverse uddannelsesinstitutioner som Team Danmark har
        4. En skade kan ødelægge en fodboldspillers karriere fra den ene dag til den anden. Samtidig kan man kun spille til man er i midt-30'erne. Det er altså en noget mere begrænset tid man har til at tjene penge på sit primære arbejdstalent. I den henseende synes jeg bestemt ikke at de fleste SL-spilleres lønninger er specielt urimelige.

Jeg siger ikke at man skal have medlidenhed med fodboldspillere, for det skal man bestemt ikke - de får lov at leve af deres hobby, hvem ville ikke gerne det? Men nuancerne er altid rare at få med - også selvom jeg godt ved, at det er ildeset herinde :)
        Jeg er meget enig med dit indlæg, omkring spillernes løn er det også værd at få med og det kun er i en begrænset del af deres liv de opnår lønningerne, så skal de starte forfra med job og evt. uddannelse eller færdiggørelse af uddannelse.

Top spillerne kan naturligvis sparer op og have en god økonomi når de holder op, andre har ikke tjent meget mere end en god faglært arbejder eller funktionær.

Så specielt forkælede er de ikke, de har så via deres hårde arbejde fra de tidlige ungdomsår og fremefter skabt sig mulighed for at udleve deres drøm. For rigtig mange lykkes det ikke får måske chancen i superliga'en for herefter at falde ned gennem divisionerne.

Derfor kan træningsmængden jo stadig godt ikke være optimal, og nogle klubber har måske bedre løsninger end vores.

Kender en smule 2. hånds til livet for nogle unge superliga spillere, der har lidt svært ved at strukturere hverdagen med den meget frihed, det bliver lidt kedeligt og for nogle er det svært at skabe indhold, her er det super for dem der udnytter tiden til at studere eller andet.
        Last edited by Ricardo; 04-07-2017, 12:03.

Comment

Det er ihvertfald nemt at være fan på priserne

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold...ga-fan/6732181

Comment

Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg

Rigtig gode pointer! Jeg kan sagtens forstå din tankegang, men prøver bare at vende hele emnet, fordi jeg synes det er et a de mere spændende emner, da der nok ikke er korrekt svar :-)
            Fodbold er helt klart verdens største sportsgren og der er dermed også langt flere der dyrker den. Det har selvfølgelig meget at sige og der så samtidig ikke bor så mange i DK. Jeg forventer heller ikke, at man i OB eller Danmark skal være champions league mestre eller verdensmestre, men mindre kan også gøre det. Jeg synes bare det er iøjefaldende, at man i DK kan være med helt helt fremme i verdenseliten i andre større sportsgrene i DK på nær fodbold.

Fodboldspillernes weekender er som regel optaget og det koster på det private, helt sikkert! Men er det så meget anerledes ift. andre krævende sportsgrene? Gymnaster, svømmere, håndboldspillere osv. rejser og konkurrere også rigtig meget og bruger utrolig meget rejsetid i weekenderne og ferier. De får ikke det samme og nogle får kun oplevelsen ud af det. Det samme gælder alkohol politikken. Det kan være det er derfor de giver den fuld gas i de uger, men det er en anden historie

Du kan godt have ret, at lønningerne måske i suppen ikke er det vilde, men ift. hvor "lidt" de enlig er på decideret arbejde, så synes jeg det er temmelig højt.

Synes kun det er positivt, at der er mange som tager en uddannelse ved siden af. Det er kanon og det er kanon med det her Team Danmark! Men igen...jeg nægter at tro på, at spillerne stadig kan have så travlt ift. andre som dyrker eliteidræt. Igen f.eks. gymanster og svømmere.
            Last edited by Hurra; 04-07-2017, 12:37.

Comment

Rigtig gode pointer! Jeg kan sagtens forstå din tankegang, men prøver bare at vende hele emnet, fordi jeg synes det er et a de mere spændende emner, da der nok ikke er korrekt svar :-)
              Weekenden er selvfølgelig som regel optaget og det koster på det private, helt sikkert! Men er det så meget anerledes ift. andre krævende sportsgrene? Gymnaster, svømmere, håndboldspillere osv. rejser og konkurrere også rigtig meget og bruger utrolig meget rejsetid i weekenderne og ferier. De får ikke det samme og nogle får kun oplevelsen ud af det. Det samme gælder alkohol politikken. Det kan være det er derfor de giver den fuld gas i de uger, men det er en anden historie

Du kan godt have ret, at lønningerne måske i suppen ikke er det vilde, men ift. hvor "lidt" de enlig er på decideret arbejde, så synes jeg det er temmelig højt.

Synes kun det er positivt, at der er mange som tager en uddannelse ved siden af. Det er kanon og det er kanon med det her Team Danmark! Men igen...jeg nægter at tro på, at spillerne stadig kan have så travlt ift. andre som dyrker eliteidræt. Igen f.eks. gymanster og svømmere.
              Bare fordi de ikke bliver 2 timer efter de andre er gået i bad for at selv træne betyder det jo ikke at de ikke selv træner.

Eller træner andre ting.

Men igen, så ved jeg heller ikke hvor længe en træningsdag de har, men man kunne vel også forestille sig at de op til weekenden i hvert fald så noget video hjemme, det kan man jo sagtens dele lidt ud, så man ikke behøver set det sammen.
              F.eks. skal en AK og Fester jo ikke se det samme som f.eks. Sten. Nærmest det modsatte :)

Comment

Oprindeligt indsendt af Tåhyler Se indlæg
                Godt spørgsmål.
                Jeg husker hvordan Troels ville have genpres men spillerne var slet ikke i form til det. Håber den nye fysiske træner kan gøre spillerne bedre. Og jeg synes også det er for lidt arbejde for føden. Men hvis spillerne har pligt til udvalgt selvtræning kan det være ok. Jeg forstår ikke at de ikke danser, gør yoga, thai chi og den slags, der både skaber bedre smidighed, kropsforståelse og helse samt styrker ens personlighed/mentale styrke.
                For mange fodboldspillere er for stive. Det er pinligt, når det er så let at forhindre.
                Lige præcis! Jeg synes bare, at jeg oftest savner spillere som viser, at de ikke vil være en del af "pøblen", men vil være "eliten". Altså dem som gør det de andre ikke gør. Dem som bruger de ekstra timer om ugen. Dem som tager initiativet. Synes det til tider bliver lidt for meget leverpostej. Synes det er nogle gode forslag til "ekstra træning". Det er også begrænset hvor meget spillernes ugentligt kan holde til ved, at lave de samme bevægelser og mønstre og så stadig præster i weekenden. Men dine foreslag kunne da sagtens være det 6. eller 7. pas efter min mening.

Comment

Oprindeligt indsendt af QuesT Se indlæg
                  Bare fordi de ikke bliver 2 timer efter de andre er gået i bad for at selv træne betyder det jo ikke at de ikke selv træner.

Eller træner andre ting.

Men igen, så ved jeg heller ikke hvor længe en træningsdag de har, men man kunne vel også forestille sig at de op til weekenden i hvert fald så noget video hjemme, det kan man jo sagtens dele lidt ud, så man ikke behøver set det sammen.
                  F.eks. skal en AK og Fester jo ikke se det samme som f.eks. Sten. Nærmest det modsatte :)
                  Helt sikkert og nej selvfølgelig skal de ikke se det sammen...det giver mening haha ;-) Jeg tror bare desværre ikke det er ugentlige vaner :)

Comment

Fodbold er helt klart verdens største sportsgren og der er dermed også langt flere der dyrker den. Det har selvfølgelig meget at sige og der så samtidig ikke bor så mange i DK. Jeg forventer heller ikke, at man i OB eller Danmark skal være champions league mestre eller verdensmestre, men mindre kan også gøre det. Jeg synes bare det er iøjefaldende, at man i DK kan være med helt helt fremme i verdenseliten i andre større sportsgrene i DK på nær fodbold.

Fodboldspillernes weekender er som regel optaget og det koster på det private, helt sikkert! Men er det så meget anerledes ift. andre krævende sportsgrene? Gymnaster, svømmere, håndboldspillere osv. rejser og konkurrere også rigtig meget og bruger utrolig meget rejsetid i weekenderne og ferier. De får ikke det samme og nogle får kun oplevelsen ud af det. Det samme gælder alkohol politikken. Det kan være det er derfor de giver den fuld gas i de uger, men det er en anden historie

Nu er det jo ikke et mål i sig selv at have travlt - tværtimod vel. Jeg er stort set ligeglad med, om spillerne er der 3 timer eller 8 timer om dagen, så længe, at de får den rigtige træning (fodbold er jo ikke så simpelt, at det er jo hårdere desto bedre).

Det er et spændende emne helt sikkert, men det er også ret kompliceret, og der er reelt nok ikke er ret mange herinde, der for alvor kan gøre sig kloge på det, da det kræver ret stor indsigt i både det rent fysiologiske + den daglige træning i Ådalen.

Comment

Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                      For at gøre det kort: Ja. Det er for nemt at være OB-spiller. Det er for nemt at spille i Danmark. Det er derfor langt størstedelen af de spillere, der tager ud (fortrinsvis danske), de knækker halsen på udlandsophold, fordi de får et kulturchok. De træner hårdere - tonen er hårdere - presset er hårdere - barmhjertigheden kortere. Der er langt hjem til "mor".

Spillere i Danmark er forkælede.

MvH ChrisOB
                      Nu ved jeg ikke, om jeg bare ikke forstår din ironi, men hvis dette er dit svar, så er mit modsvar, at det er for nemt at være fan i Danmark.

Der er en lille del i toppen af suppen, der tjener nok til ikke at skulle tænke på at lave alvorligt mange penge på et job efter karrieren. 50-70 k om måneden i dine unge år er ikke nok til at kunne skabe et fornuftigt fundament for resten af livet, så du er nødt til ved siden af arbejdet som fodboldspiller, der også inkluderer fast weekendvagt, fysisk arbejde og begrænset ferie, at tænke over livet efter fodbolden

Derfor mener jeg også, at sammenligningen med udlandet er helt off. Vi taler om et helt andet lønniveau og sikkerhed for fremtiden, og derfor kan man også forvente langt større dedikation, ekstratimer osv. Du kan simpelthen ikke forvente af et menneske, der er ved sine syv sind, at man giver alt i sig uden at få igen. Jeg ved da fra mig selv, hvor meget goder, løn og anerkendelse kan have på mit arbejde. Det er natur.

Men du virker sikker i din sag, så jeg tænker, du har godt med indsigt til at dokumentere din stålsatte påstand? Og det der med enkelt-eksempler tæller altså ikke.

Comment

Kan supplere debatten med, at når OBs Superliga har trænet styrketræning i OBBC har mange - og i særdeleshed GOGs håndboldherrer incl fysisk træner haft et lille overbærende smil på munden. Som i at OBs fysiske styrketræning har været på uacceptabelt lavt plan. Vel også noget af det Falck italesatte som vigtigt mål i forbindelse med sit FCK klubskifte - øget fokus på fysisk videreudvikling for at tage næste skridt. Flere af spillerne i truppen kunne tydeligt ha godt af større fysik.

Comment

Oprindeligt indsendt af Rijkaard Se indlæg
                          Kan supplere debatten med, at når OBs Superliga har trænet styrketræning i OBBC har mange - og i særdeleshed GOGs håndboldherrer incl fysisk træner haft et lille overbærende smil på munden. Som i at OBs fysiske styrketræning har været på uacceptabelt lavt plan. Vel også noget af det Falck italesatte som vigtigt mål i forbindelse med sit FCK klubskifte - øget fokus på fysisk videreudvikling for at tage næste skridt. Flere af spillerne i truppen kunne tydeligt ha godt af større fysik.
                          Det må vi så håbe at Janus Blond laver om på

Comment

Oprindeligt indsendt af Rijkaard Se indlæg
                            Nu er der jo så også kæmpe forskel på, hvilken fysik der er ideel for en håndboldspiller, hvor de nærmest ikke kan blive store nok, ift. en fodboldspiller. Så hånlige blikke fra et par håndboldspillere siger ikke nødvendigvis nogetsomhelst. Men det er da bekymrende, hvis det fysiske ikke er på plads, og så må vi håbe, at det er noget, som Janus Blond kan få styr på. Kunne faktisk være interessant at få ham ind i "Stemmer fra Ådalen" og få belyst nogle af de aspekter, der bliver diskuteret her (fysisk træning, træningsdossering, hvordan ser en fodboldsspiller hverdag ud i OB og hvorfor)

Comment

Oprindeligt indsendt af daffy Se indlæg
                              Nu ved jeg ikke, om jeg bare ikke forstår din ironi, men hvis dette er dit svar, så er mit modsvar, at det er for nemt at være fan i Danmark.

Der er en lille del i toppen af suppen, der tjener nok til ikke at skulle tænke på at lave alvorligt mange penge på et job efter karrieren. 50-70 k om måneden i dine unge år er ikke nok til at kunne skabe et fornuftigt fundament for resten af livet, så du er nødt til ved siden af arbejdet som fodboldspiller, der også inkluderer fast weekendvagt, fysisk arbejde og begrænset ferie, at tænke over livet efter fodbolden

Derfor mener jeg også, at sammenligningen med udlandet er helt off. Vi taler om et helt andet lønniveau og sikkerhed for fremtiden, og derfor kan man også forvente langt større dedikation, ekstratimer osv. Du kan simpelthen ikke forvente af et menneske, der er ved sine syv sind, at man giver alt i sig uden at få igen. Jeg ved da fra mig selv, hvor meget goder, løn og anerkendelse kan have på mit arbejde. Det er natur.

Men du virker sikker i din sag, så jeg tænker, du har godt med indsigt til at dokumentere din stålsatte påstand? Og det der med enkelt-eksempler tæller altså ikke.
                              Mit indlæg handler netop om kulturforskellene. Det er hårdere i udlandet - i Danmark har vi det for "nemt" - hvorfor det også er "nemt" for spillere bare at vende tilbage til andedammen, når presset bliver for hårdt. Som Mikkel Thygesen, der som stor profil og landsholdsspiller blev solgt til Gladbach i januar 2007 bare for at være tilbage i DK i juni samme år. Han gav op. Eller Esben der var et halvt år i Kaiserslautern bare for at vende hjem igen.

Der er talrige eksempler, og sammenligningen med udlandet er total valid. Da der er mere "sikkerhed" i Danmark, hvor trygheden er tættest på, mors kødgryder, meget mindre pres, trænere der rent faktisk taler til én, når man ikke spiller, etc så vælger man naturligvis dér, hvor det er nemmest: Og det er Danmark.

Og derfor er det et faktum, at vi har det for nemt i Danmark. Ganske simpelt fordi vi ikke har kultur til andet. Der kræves mere af en spiller i Frankrig for at nå til tops, end det gør i Danmark. Det er faktum, og det kan godt være, at det provokerer dig, men det er bare sådan det er.

Danske spillere har det for nemt, fordi vi har det generelt for nemt i vores lille andedam. Og derfor knækker de mere og mere halsen i udlandet.

Om et halvt år er Hjulsager tilbage i DK. Min beskedne forudsigelse. F.eks.

MvH ChrisOB
                              1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                                Mit indlæg handler netop om kulturforskellene. Det er hårdere i udlandet - i Danmark har vi det for "nemt" - hvorfor det også er "nemt" for spillere bare at vende tilbage til andedammen, når presset bliver for hårdt. Som Mikkel Thygesen, der som stor profil og landsholdsspiller blev solgt til Gladbach i januar 2007 bare for at være tilbage i DK i juni samme år. Han gav op. Eller Esben der var et halvt år i Kaiserslautern bare for at vende hjem igen.

Der er talrige eksempler, og sammenligningen med udlandet er total valid. Da der er mere "sikkerhed" i Danmark, hvor trygheden er tættest på, mors kødgryder, meget mindre pres, trænere der rent faktisk taler til én, når man ikke spiller, etc så vælger man naturligvis dér, hvor det er nemmest: Og det er Danmark.

Og derfor er det et faktum, at vi har det for nemt i Danmark. Ganske simpelt fordi vi ikke har kultur til andet. Der kræves mere af en spiller i Frankrig for at nå til tops, end det gør i Danmark. Det er faktum, og det kan godt være, at det provokerer dig, men det er bare sådan det er.

Danske spillere har det for nemt, fordi vi har det generelt for nemt i vores lille andedam. Og derfor knækker de mere og mere halsen i udlandet.

Om et halvt år er Hjulsager tilbage i DK. Min beskedne forudsigelse. F.eks.

MvH ChrisOB
                                Jeg køber ikke præmissen om, at jo hårdere miljøet er rent psykisk, jo dygtigere bliver man som fodboldspiller. Jeg er dog enig i, at den danske kultur med curlingforældre osv. bevirker, at danske spillere ikke ret godt tåler modgang.

Comment

Working...
                                X