Annoncering

Collapse
No announcement yet.

OB i forfald - Er problemet Thorborg?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

​Fra business.dk

Dansk ejede Thorn Norge Finans reklamerer med »billig rente« til nordmændene men tager i visse tilfælde en maksimal effektiv rente på 75 procent. »Helt hen i vejret,« vurderer norsk forbrugerøkonom.

[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Andreas Lønstrup
    FØLG

[/COLOR]
    Dansk ejede Thorn Norge Finans, der står bag sider som Klikklån.no og Leasy.no, er løbet ind i en strid norsk modvind. Årsagen er de høje renter, som nordmændene skal betale for forbrugslån på hjemmesiderne. Eksempelvis reklamerer Klikklån.no for »billige renter fra 9,9 procent,« mens en nøjere granskning viser, at den maksimale effektive rente reelt er på 75,21 procent.

LÆS MERE :L'easy-rigmand får en halv milliard kr. i kassen

Det skriver det norske erhvervsmedie E24.no.
    »Denne rente vil kun blive udløst af en sjælden kombination af det mindst mulige lånebeløb, korteste løbetid og en kunde, som kreditvurderes til den højeste nominelle rente på 23,87 procent. Vi har meget, meget få kunder med den kombination,« siger administrerende direktør i Thorn Norge Finans, Marianne Mosum Ussvær til E24.no.
    Thorn Norge Finans er ejet af danske Niels Thorborgs virksomhed 3C Retail. Niels Thorborg er ifølge Berlingske Business’ seneste opgørelse fra september god for 8,7 milliarder danske kroner og er den 9. rigeste person i Danmark.

LÆS MERE :L'easy-rigmand får en halv milliard kr. i kassen

Men de høje renter, som hans selskab tilbyder, møder nu kritik.
    »Helt hen i vejret«

»Det ser meget voldsomt ud,« siger forbrugerøkonom i Nordea Elin Reitan til E24. Hun påpeger, at hun ikke kender virksomheden særligt godt. »Jeg er ikke så glad for at udtale mig om specifikke långivere, men det er klart, at en rente på 75 procent er helt hen i vejret. Hvis man kvalificerer sig til den rente, bør man absolut ikke benytte forbrugslån. Ingen bør låne penge til den rente,« siger Elin Reitan.

LÆS MERE :Stort overskud hos L'Easy- og Inspiration-ejer

Ifølge E24.no har Thorn Norge Finans haft vokseværk, siden selskabet blev stiftet i 2011. Fra 2012 til 2015 er omsætningen således vokset fra 10,7 millioner norske kroner til 40,5 millioner norske kroner. Sidste år lød overskuddet på 20,2 millioner norske kroner.

Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

OB - engang var vi gode

Comment

Jeg vil gerne påpege en central problematik ved NTs tilgang til OB. Det tager udgangspunkt i tre bemærkninger: 1. skabelsen af OSE, 2. selvstændiggørelsen af kommunikationsafdelingen og 3. lukningen af fanshoppen.

Jeg var en af dem, der var ekstremt kritisk, og stadig er, over konstruktionen af OSE. Jeg tror ikke et døjt på, at man kan skabe et stort stabilt indtægtsgrundlag på events, hoteller, koncerter og sport i en stor sammenblanding. Det er brancher, som alle er vanskelige at tjene penge på, de er stærkt konjunkturfølsomme, hvorfor indtjeningen altid vil være ustabil. Det andet, jeg var kritisk over for var, at når man laver en så stor konstruktion med brancher der ligner hinanden, vil de også med tiden nivellere hinanden, dvs. alle vil få lige stor betydning. Der vil komme chefer i den ene afdeling, som vil mene den anden får for meget, og de interne magtkampe er dermed medfødte med tiden, når fodboldens dominans overskygges. I PSE er FCK altdominerende, et center for alle de andre aktiviteter, det er på ingen måde tilfældet med OB længere. Ejerkredsen vil således med tiden også miste interessen for, at bruge de stærkt risikable midler, som enhver fodboldklub er afhængig af, for der er jo andre dele af virksomheden, der også skal optimere og investeres i.

Udskilningen af kommunikationsafdelingen, er et klart tegn på den udvikling, jeg har skitseret. Det samme kan siges om lukningen af fanshoppen. Man betragter simpelthen enhver afdeling/enhed i organisationen ud fra, hvordan den afdeling bedst kan optimeres og skabe profit, som enhver anden lille virksomhed. Der sker for det første en opsplitningen i koncernens samlede identitet, som ikke længere har et fokus på OB og fodbolden, men på at profitmaksimere den samlede koncern, hvorfor afdelingerne ikke længere tænkes ind i et større idemæssigt formål. En fanshop skal give overskud hvert år, ellers må den lukke og man må finde en billig smart måde, at sælge sit merchandise på, og dermed er samarbejdet med intersport født. Væk er den dybere mening i en fanshop, som handler om identitet, kontakt til klubbens fans osv. Det samme kan siges om kommunikationsafdelingen, den har nu ikke længere til formål, at skabe kontakt til publikum, at binde folk sammen, skabe mening, formål, fortællinger, kultur osv. nej den skal markedsgøres, og så må den finde nogle kunder på det frie marked, som den kan servicere og tjene penge på, og OB kan så købe services i det omfang, man synes, OSE har råd til det.

OSE er derfor en konstruktion, som jeg frygter fuldstændig har mistet enhver kultur og identitet, som er afkoblet fra fodboldkulturen og dets brugere, som ikke længere forstår sig som en fodboldklub med forretninger, men en forretning, som har en fodboldklub. Der er ikke hjerteblod og vilje til, at gøre hvad der skal til, for at skabe det bedst mulige fodboldhold, nej fodboldholdet må gøre det så godt som muligt, som der er råd til, og som fodboldklubben kan generere midler til.

Her tror jeg kimen til OBs undergang ligger, og ja, jeg kalder det en undergang, for uanset om vi slår BIF den ene uge, eller kravler et par pladser op, vil OB aldrig nogensinde komme i nærheden af toppen, når organisationen ikke er gearet til det. Problemet ligger ikke i den enkelte træner, men hos den organisation, der har mistet kulturelt fodfæste, og ikke længere har nogen anelse om, hvad det vil sige at drive en fodboldklub med OBs historie og tradition.

Comment

Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
        Jeg vil gerne påpege en central problematik ved NTs tilgang til OB. Det tager udgangspunkt i tre bemærkninger: 1. skabelsen af OSE, 2. selvstændiggørelsen af kommunikationsafdelingen og 3. lukningen af fanshoppen.

Jeg var en af dem, der var ekstremt kritisk, og stadig er, over konstruktionen af OSE. Jeg tror ikke et døjt på, at man kan skabe et stort stabilt indtægtsgrundlag på events, hoteller, koncerter og sport i en stor sammenblanding. Det er brancher, som alle er vanskelige at tjene penge på, de er stærkt konjunkturfølsomme, hvorfor indtjeningen altid vil være ustabil. Det andet, jeg var kritisk over for var, at når man laver en så stor konstruktion med brancher der ligner hinanden, vil de også med tiden nivellere hinanden, dvs. alle vil få lige stor betydning. Der vil komme chefer i den ene afdeling, som vil mene den anden får for meget, og de interne magtkampe er dermed medfødte med tiden, når fodboldens dominans overskygges. I PSE er FCK altdominerende, et center for alle de andre aktiviteter, det er på ingen måde tilfældet med OB længere. Ejerkredsen vil således med tiden også miste interessen for, at bruge de stærkt risikable midler, som enhver fodboldklub er afhængig af, for der er jo andre dele af virksomheden, der også skal optimere og investeres i.

Udskilningen af kommunikationsafdelingen, er et klart tegn på den udvikling, jeg har skitseret. Det samme kan siges om lukningen af fanshoppen. Man betragter simpelthen enhver afdeling/enhed i organisationen ud fra, hvordan den afdeling bedst kan optimeres og skabe profit, som enhver anden lille virksomhed. Der sker for det første en opsplitningen i koncernens samlede identitet, som ikke længere har et fokus på OB og fodbolden, men på at profitmaksimere den samlede koncern, hvorfor afdelingerne ikke længere tænkes ind i et større idemæssigt formål. En fanshop skal give overskud hvert år, ellers må den lukke og man må finde en billig smart måde, at sælge sit merchandise på, og dermed er samarbejdet med intersport født. Væk er den dybere mening i en fanshop, som handler om identitet, kontakt til klubbens fans osv. Det samme kan siges om kommunikationsafdelingen, den har nu ikke længere til formål, at skabe kontakt til publikum, at binde folk sammen, skabe mening, formål, fortællinger, kultur osv. nej den skal markedsgøres, og så må den finde nogle kunder på det frie marked, som den kan servicere og tjene penge på, og OB kan så købe services i det omfang, man synes, OSE har råd til det.

OSE er derfor en konstruktion, som jeg frygter fuldstændig har mistet enhver kultur og identitet, som er afkoblet fra fodboldkulturen og dets brugere, som ikke længere forstår sig som en fodboldklub med forretninger, men en forretning, som har en fodboldklub. Der er ikke hjerteblod og vilje til, at gøre hvad der skal til, for at skabe det bedst mulige fodboldhold, nej fodboldholdet må gøre det så godt som muligt, som der er råd til, og som fodboldklubben kan generere midler til.

Her tror jeg kimen til OBs undergang ligger, og ja, jeg kalder det en undergang, for uanset om vi slår BIF den ene uge, eller kravler et par pladser op, vil OB aldrig nogensinde komme i nærheden af toppen, når organisationen ikke er gearet til det. Problemet ligger ikke i den enkelte træner, men hos den organisation, der har mistet kulturelt fodfæste, og ikke længere har nogen anelse om, hvad det vil sige at drive en fodboldklub med OBs historie og tradition.
        Det lyder (desværre) helt logisk og fornuftigt hvad du skriver. Men så bliver der spørgsmålet om Jesper Hansens rolle. Som ansvarlige for OB/fodbold i koncernen skulle han være den mand som kæmper for OB's interesser i koncernen. Uafhængig om man kritisere ham for mangelnde kvalifikation, netværk osv. så kan jeg ikke forestille mig at klubbens afvikling er hans interesse. Tænker du han kan tage ingen indlydelse på beslutninger i hensigt af fanshoppen f.eks.? Han får en order og må følge dem?
        Sim alkerede sagt: Det skulle være JH's opgave at kæmpe for OB's interesser i koncernen.
        "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
        - Norbert Elgert -

Comment

Du kan desværre have helt ret.

Og hvis NT er gået i profitmaksimerings- og grådighedsmode som en anden Joakim von And, er der ingen vej tilbage. Han bør i al fald holde sig fra OB og nøjes med det han er dygtig til - at tjene penge, ikke mindst på personer med svag likviditet-
          Last edited by Tåhyler; 26-11-2016, 17:32.

OB - engang var vi gode

Comment

Oprindeligt indsendt af Tåhyler Se indlæg
            Du kan desværre have helt ret.

Og hvis NT er gået i profitmaksimerings- og grådighedsmode som en anden Joakim von And, er der ingen vej tilbage. Han bør i al fald holde sig fra OB og nøjes med det han er dygtig til - at tjene penge, ikke mindst på personer med svag likviditet-
            NT = Joakim van And, så JH = Anders And? ;-)
            "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
            - Norbert Elgert -

Comment

Ha ha👍

Comment

OB - engang var vi gode

Comment

Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg

OB skal ud af OS&E hurtigst muligt. Vi får som fodboldklub intet ud af det. Der er blevet holdet to koncerter på stadion, og det er vist dét, som forbindelsen har været brugt til. Der er slet ingen synergieffekt ved det. Branchen med koncerter er ALT for afhængig af konjukturer. Det ville svare til at vi laver et "product scope" op med et landbrugsprodukt. Der skal fuld koncentration på fodbold - og KUN fodbold. Udover det, var det sikkert at taktisk træk fra bestyrelsen i OB om at tro man kunne tjene penge hele året, men når ens værdikæde bliver så markant større så er det jo håbløst, at investerer i koncert/hotel/konferencebranchen.

Comment

Oprindeligt indsendt af NicolaiN Se indlæg
                    OB skal ud af OS&E hurtigst muligt. Vi får som fodboldklub intet ud af det. Der er blevet holdet to koncerter på stadion, og det er vist dét, som forbindelsen har været brugt til. Der er slet ingen synergieffekt ved det. Branchen med koncerter er ALT for afhængig af konjukturer. Det ville svare til at vi laver et "product scope" op med et landbrugsprodukt. Der skal fuld koncentration på fodbold - og KUN fodbold. Udover det, var det sikkert at taktisk træk fra bestyrelsen i OB om at tro man kunne tjene penge hele året, men når ens værdikæde bliver så markant større så er det jo håbløst, at investerer i koncert/hotel/konferencebranchen.
                    Synes det er svært at gennemskue hvor meget OSE ødelægger for OB, men rent følelsesmæssigt tror jeg vi er mange som ville have det bedre med at OB stod alene. Det kunne måske også åbne op for nye aktionærer. Var jeg en rig fantast (som Jan Bech) ville det da gøre en forskel, at jeg kun støttede mit hold og ikke det sammenrend som OSE er.

Comment

Oprindeligt indsendt af Polle Se indlæg
                      Synes det er svært at gennemskue hvor meget OSE ødelægger for OB, men rent følelsesmæssigt tror jeg vi er mange som ville have det bedre med at OB stod alene. Det kunne måske også åbne op for nye aktionærer. Var jeg en rig fantast (som Jan Bech) ville det da gøre en forskel, at jeg kun støttede mit hold og ikke det sammenrend som OSE er.
                      Det var jo i bagklogskabens lys set som et forsøg på, at kanaliserer nogle af de mennesker, som kom på stadion over i OCC, og hvad det ellers hedder, men der er jo en verden til forskel, om man har lyst til at se OB eller om man vil se 'Disney On Ice'. Jeg forstår ikke helt, at man ville udvide sine faste udgifter med nye produkter i en branche - som SU også skriver - er notorisk kendt for at være konjunkturpåvirket.

Det virker som om, at analysen ikke er gjort godt nok. Hvis vi skulle have lavet en vertikal integration i 2005/06, så skulle vi have satset på talentudvikling. Det er jo basalt set ikke oplevelser OB lever af. Det er en loyalitet fra fans og spillersalg.

Comment

Hvor længe kan dette stå på uden en udtalelse fra vores ejerkreds? Hvad vil de med klubben?

Comment

Oprindeligt indsendt af Jacob97 Se indlæg
                          Hvor længe kan dette stå på uden en udtalelse fra vores ejerkreds? Hvad vil de med klubben?
                          Mit eneste håb for at få en udtalelse er Stemmerne Fra Ådalen. Jeg tror de er de eneste som ville kunne en udtalelse i hus.

Comment

Niels Thorborg nægter. Ved at Davidsen og Onside har prøvet utallige gange

Comment

Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
                              Niels Thorborg nægter. Ved at Davidsen og Onside har prøvet utallige gange
                              Det er håbløst...

Comment

Det er håbløst...
                                Mega ris til egen røv

Comment

Working...
                                X