Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Ugen der gak - StateTroopers analyse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Ugen der gak - StateTroopers analyse

    Hej og velkommen til et helt nyt sats her på OB's fanforum.

    Som mange ved, er jeg dybt involveret i OB og har en mening om mangt og meget i vores elskede klub. Det resulterer i masser af kommentarer i de forskellige tråde, hvor jeg giver både vådt og tørt på til den daglige ledelse i klubben. Desværre har jeg alt for sjældent tid til at følge op på mine kommentarer, når nogen tager den op til diskussion.

    Derfor vil jeg nu begynde at skrive både korte og lange analyser og kommentarer i denne tråd, hvor folk selvfølgelig er velkomne til at diskutere mine holdninger med mig. Jeg vil ikke love, at I altid er enige, men til gengæld lover jeg at være skarp og kontant i mine holdninger, så I får noget godt læse- og debatstof.

    Uge 33

    Den mere end godkendte sæsonstart begynder efterhånden at ligner den danske sommer, der altid begynder så fint i juni, men hurtigt afløses af regn og torden. Vores målmand Michael Falkesgaard blev desværre skadet i kampen mod AGF, og så gik det pludselig op for vor kære sportsdirektør, at vi da egentlig godt kunne bruge en ny af slagsen. Glemt var det selvfølgelig allerede, at Falkesgaard kun var købt som en reserve for en reserve. Nu skulle vi også pludselig bruge en reserve for endnu en reserve.

    OB-fans drømmer stadig stort som følge af de fede år under Kim Brink, og mange havde naturligvis Jesper "Evian" Hansen og Pär Hansson i tankerne som muligheder i målet. Set i lyset af indkøb som Lasse Kryger og Thomas Mikkelsen var det måske ikke så underligt, at Jesper Hansen slet ikke havde blikket rettet mod det niveau.

    Næh. Den kasserede Brøndby-målmand Michael Tørnes var pludselig et meget varmt emne i OB, og kort efter var han da også hentet til klubben - foreløbig frem til næste sommer. I den forbindelse afslørede Jesper Hansen, at man allerede inden Falkegaards skade havde set på Tørnes, og nu havde man så "speedet processen up" og hentet ham.

    Det er naturligvis en sand katastrofe i OB-ører, der havde håbet på noget helt andet end den langlemmede og langtsomtopfattende målmand, som vi dog ikke kan klandre for at slå til, når en klub som OB melder sig interesseret.

    I kampen mod Randers sås det da også tydeligt, at OB ikke har fået en ny førstekeeper, men derimod en mand, som sandsynligvis ville have svært ved at spille sig på holdet selv i divisionen under Superligaen. Man fristes til at spørge sig selv, om det da virkelig ikke er en mulighed at finde noget bedre end ham? Jesper Hansen taler stadigvæk om, at vi leder efter en ny målmand, men mon ikke en del flere end jeg er begyndt at undre sig over, hvorvidt det faktisk er sandt eller ej.

    I sidste uge blev den unge Kasper Larsen solgt fra den ene dag til den anden. Indsatsen for den unge centerforsvaret har ikke været imponerende, men de fleste er dog enige om, at han formentlig går en fornuftig fremtid i møde. Beløbet på knap fire millioner kroner virker meget lavt, når man taler om så ung en forsvarsspiller med landskampe i bagagen, som både har højde, drøjde, hurtighed og evner med en fodbold.

    Salget understreger endnu engang, at Jesper Hansen er umådeligt nem at lokke, når der kastes lidt håndører på bordet. Der er i og for sig ikke noget galt i at sælge spillere, men for de fleste sportsdirektører giver den slags bedst mening, når man har et alternativt klar.

    Kasper Larsen var reserve for Daniel Høegh, og Lasse Nielsen er reserve for Kasper Larsen. Når han så er skadet, er der kun Diarra tilbage, som vi så i weekenden. Måske spillede den lille afrikaner sig ikke decideret af holdet, men han var klart indblandet i Randers andet mål, hvor man tydeligt så, at han på ingen måde kunne matche sine modstandere i hovedspillet.

    Så nu står OB altså med et midterforsvar bestående af Jonasson, Lasse Nielsen og Diarra, som vel egentlig mest er midtbanespiller. Det er naturligvis historisk dårligt håndteret af Jesper Hansen, som man med rette kan klandre for at sælge ud af arvesølvet uden at have erstatninger klar.

    Jesper Hansen vil gerne fremstå som en ægte købmand, der tør have is i maven, men faktum er, at det er gået dårligere for OB, hver gang han har solgt uden at have handlet på forhånd. Tvivler man på det, kan man jo blot se på mange af sidste sæsons nyindkøb, der allerede er væk igen, og som har kostet OB mange penge. Og det er ærgerligt, fordi Jesper Hansen har gjort det godt med både Rasmus Festersen og Oliver Lund. Det mindste man kunne forvente var da, at der var spillere på et skyggehold, som man relativt hurtigt kunne tilknytte truppen, når der foretages impulssalg ala Kasper Larsen.

    Sidste uge blev også ugen, hvor AK vendte hjem til OB. Det havde vi vel alle forventet, men at det skulle koste næsten en million at få ham fire måneder før tid, kan måske undre en del. Angrebet i sin nuværende forfatning er OB's eneste stærke led, så mange af os havde nok hellere set ham prioritere penge på målmandsposten og i forsvaret.

    Kommer der ikke forstærkninger til de kæder i løbet af få dage - og her taler vi altså ikke Lasse Kryger-niveau - begynder det at se hedt ud for OB, der hurtigt kan veksle den nuværende midterplacering med den velkendte plads i bunden af ligaen. Godt der kun er én nedrykker i år!

    Alt i alt vil jeg give Jesper Hansen to stjerner ud af 10 mulige for sidste uges makværk af et stykke arbejde. Det trækker en smule op at hente AK før tid, men indkøbet af Tørnes får OB til at fremstå som en amatørklub, som Jesper Hansens kollegaer rundt omkring i landet med god grund kan sidde og fnise i skægget over.

    Skal den vurdering blive bedre i næste uge, er vi mange, som forventer indkøb i en helt ny klasse. Pengene er jo til det ifølge hovedpersonen selv, så nu venter vi på at se, at der også er handling bag ordene.

    Jesper Hansen skal i hvert fald begynde at oppe sig, hvis ikke træningen skal forstyrres af høtyve og vrede mænd i træsko.

    God stribet uge.
    OB havde været danske mestre nu, hvis ikke man i 2008 havde lagt kursen om og forsøgt at købe sig til et mesterskab med udenlandske stjerner. Havde man beholdt Ulrik Larsen, og bestyrelsen havde lagt mindre pres på Kim Brink, havde OB vundet mesterskabet mindst én gang siden. Jesper Hansen og Kent Nielsen skal i øvrigt fyres.

    #2
    Jeg er ikke altid enig med dig StateTrooper men hylder dit initiativ
    Elsker det fact at andre lever og ånder så meget for den klub som jeg selv gør

    Comment


      #3
      Nu ved jeg af gode grunde ikke, hvad Jesper Hansens plan har været, men man kunne vel godt forestille sig nogenlunde dette scenarie:

      OB kigger efter en ny 1. keeper, på et højere niveau end Toppel.
      Toppel er for dyr som reservekeeper, så derfor forlænger man ikke, og leder i stedet efter billigere alternativer. Mulige emner kunne så være Falkesgaard og Tørnes.
      Man overvejer de to, og valget falder på Falkesgaard (hvilket sikkert er rigtigt set).
      Falkesgaard starter over al forventning. Muligvis kigger man stadig efter 1. keeperen. Muligvis overvejer man at lade Falkesgaard få chancen hele efteråret. Det er trods alt en sæson, hvor vi er under opbygning, og risikoen er lille, da der f.eks. kun er en nedrykker.
      Da Falkesgaard så pludselig bliver smadret, må man hurtigt finde en erstatning, derfor henter man så Tørnes.
      - Det kan godt være, at Jesper Hansen har "indrømmet" at Tørnes har været i kikkerten, men der er vel ingen, der siger, at det har været i rollen som førstemålmand? - og der er vel heller intet, der viser på at man ville have både Falkesgaard og Tørnes? - i hvert fald ikke før efter AGF kampen.

      Ja jeg synes, det virker som om, du er gået en anelse i selvsving !

      Comment


        #4
        Jeg respekterer det store arbejde du har lagt, og dit engagement, men du er som sædvanligt en "glasset-er-halvt-tomt"-type, på et tidspunkt, hvor tjeneren stadig er ved at hælde op.

        1: Falkesgaard er hentet som førstemålmand. Han startede godt, minus en skovtur eller tre, og hans skade var uheldig og uforudset. At hente Tørnes er acceptabelt, så længe han er hentet som andenmålmand. Status: Vi må se om ikke der bliver hentet en erstatning (det skal der!).

        2: Diarra taber måske hovedstødsduellen ved Randers' andet mål, men den helt store fejl er den spiller bagved, der slipper sin mand, der så er helt fri til afslutning. Det lignede Lund. Status: Et usammenspillet forsvar laver den slags fejl. Men det er ikke Diarra, der er hovedsynderen.

        3: At sælge en spiller fra start-11eren for lige under fire millioner er måske ikke prangende. Men at sælge Kasper Larsen til lige under fire millioner er fremragende købmandsskab i mine øjne. Han virkede som om han var gået i stå i sin udvikling, og havde kostet tre mål i de første fire kampe (og pænt mange i de næsten 85 kampe han havde spillet før det) Status: Afhænger af, om der bliver købt en erstatning (og det skal der!)

        4: Du kritiserer JH for at sælge spillere uden at have erstatninger klar, samtidigt med du kritiserer ham for at hente spillere ind til pladser, hvor vi sandsynligvis står over for salg (Emil eller Falk+Lado ryger, det er jeg overbevist om). Du må bestemme dig om vi skal handle eller reagere?
        Status: Hvis vi sælger én eller flere offensivspillere, er AK-købet rettidig omhu. Gør vi ikke, kunne vi ganske rigtigt bruge pengene bedre.

        5: Du kan ikke rigtigt bedømme, om sidste uges arbejde var noget makværk, før vinduet er lukket, vel? Hvis der hentes en stærk midterforsvarer som erstatning for Kasper+ en førstemålmand af en vis styrke + (måske) en central midtbanespiller til at ligge ved siden af Makrini, vil jeg vurdere, at det ville være et enddog meget stærkt stykke sportsdirektørarbejde. Hvis ingen af de tre ovenstående ting sker, er jeg på linje med dig, men først dér. Det er alt, alt for tidligt at sætte ild i faklerne og hvæsse høtyvene!
        Status: Slaaaaaaaap nu af
        "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
        Kluden Krew - O'ense Internationals

        Comment


          #5
          Sæsonen er altså godt i gang. Man ser ingen andre superligaklubber vælte sådan rundt i mørket, som OB gør med Jesper Hansen i front. Hvorfor kan truppen ikke være klar fra første kamp? Det er jo useriøst at spille med et sekundahold langt inde i sæsonen. Vågn dog op!

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af Københavnstinker Se indlæg
            Sæsonen er altså godt i gang. Man ser ingen andre superligaklubber vælte sådan rundt i mørket, som OB gør med Jesper Hansen i front. Hvorfor kan truppen ikke være klar fra første kamp? Det er jo useriøst at spille med et sekundahold langt inde i sæsonen. Vågn dog op!
            AAB? Esbjerg? Nordsjælland? Til dels Viborg?
            "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
            Kluden Krew - O'ense Internationals

            Comment


              #7
              Oprindeligt indsendt af Københavnstinker Se indlæg
              Sæsonen er altså godt i gang. Man ser ingen andre superligaklubber vælte sådan rundt i mørket, som OB gør med Jesper Hansen i front. Hvorfor kan truppen ikke være klar fra første kamp? Det er jo useriøst at spille med et sekundahold langt inde i sæsonen. Vågn dog op!
              Jeg vil gerne bede dig om at kigge imod Esbjerg.
              De har i flere vinduer nu solgt flere talenter endda uden at hente erstatningen ind, det er i min optik værre end det der sker hos os.

              Comment


                #8
                Oprindeligt indsendt af QuesT Se indlæg
                Jeg vil gerne bede dig om at kigge imod Esbjerg.
                De har i flere vinduer nu solgt flere talenter endda uden at hente erstatningen ind, det er i min optik værre end det der sker hos os.
                Enig. Og lad dem være et skrækeksempel for hvordan man ikke skal gøre

                Comment


                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Københavnstinker Se indlæg
                  Sæsonen er altså godt i gang. Man ser ingen andre superligaklubber vælte sådan rundt i mørket, som OB gør med Jesper Hansen i front. Hvorfor kan truppen ikke være klar fra første kamp? Det er jo useriøst at spille med et sekundahold langt inde i sæsonen. Vågn dog op!

                  Uenig: det er - som flere også er inde på - for tidligt at evaluere vinduet endnu; meget kan ske.
                  Men din pointe om at være tidligt ude synes jeg ikke holder helt: f.eks. har en spiller som El Makrini givetvis haft flere muligheder end OB. Jeg gætter på, at han lige har set tingene an for at se på tilbud fra større klubber f.eks. i Holland. Enten er de ikke kommet, eller også har OB tilbudt en bedre løn (ikke utænkeligt med de økonomiske problemer en del hollandske klubber har pt). Den type situation kan man ikke planlægge sig ud af; man må jo vente på, hvad spilleren bestemmer sig for. En spiller som Festersen har muligvis også kigget på andre tilbud; vi har måske været efter Dalsgaard til højre back, som måske har takket nej, hvorefter man går efter Oliver Lund. Så er der forhandlingsforløb, hvor der er to parter, der skal blive enige: det kan kun speedes op, hvis du lægger flere penge (AK f.eks.).

                  Vi mangler en målmand, men der er ikke nogen helt oplagte kandidater, som ligner en no-brainer. Jesper Hansen i Evian vil Evian måske gerne af med, men han skal med stor sandsynlighed gå pænt ned i løn, så derfor har han måske ikke hamrende travlt med at komme afsted. Pär Hansson har været nævnt, men han må have andre og større muligheder end os, når man tænker på hvor god han har været for HIF i Sverige. Der skal vi være heldige + hive en stor pose penge frem for at HIF vil slippe ham. Rønnow har måske været i kontakt med BIF hele vejen, og der kan vi ikke være med. Der er naturligvis andre målmænd i verden, men de 3 eksempler viser meget godt, at det er svært at hive klasse-spillere til, med mindre man vil smadre budgettet fuldstændigt.

                  Jeg synes ikke, at OB 'vælter rundt i mørket': vi har en ny træner, som lige skulle vurdere truppen først; vi har ikke uendeligt med penge, og vi er nødt til at være realister omkring vores muligheder.

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
                    Uenig: det er - som flere også er inde på - for tidligt at evaluere vinduet endnu; meget kan ske.
                    Men din pointe om at være tidligt ude synes jeg ikke holder helt: f.eks. har en spiller som El Makrini givetvis haft flere muligheder end OB. Jeg gætter på, at han lige har set tingene an for at se på tilbud fra større klubber f.eks. i Holland. Enten er de ikke kommet, eller også har OB tilbudt en bedre løn (ikke utænkeligt med de økonomiske problemer en del hollandske klubber har pt). Den type situation kan man ikke planlægge sig ud af; man må jo vente på, hvad spilleren bestemmer sig for. En spiller som Festersen har muligvis også kigget på andre tilbud; vi har måske været efter Dalsgaard til højre back, som måske har takket nej, hvorefter man går efter Oliver Lund. Så er der forhandlingsforløb, hvor der er to parter, der skal blive enige: det kan kun speedes op, hvis du lægger flere penge (AK f.eks.).

                    Vi mangler en målmand, men der er ikke nogen helt oplagte kandidater, som ligner en no-brainer. Jesper Hansen i Evian vil Evian måske gerne af med, men han skal med stor sandsynlighed gå pænt ned i løn, så derfor har han måske ikke hamrende travlt med at komme afsted. Pär Hansson har været nævnt, men han må have andre og større muligheder end os, når man tænker på hvor god han har været for HIF i Sverige. Der skal vi være heldige + hive en stor pose penge frem for at HIF vil slippe ham. Rønnow har måske været i kontakt med BIF hele vejen, og der kan vi ikke være med. Der er naturligvis andre målmænd i verden, men de 3 eksempler viser meget godt, at det er svært at hive klasse-spillere til, med mindre man vil smadre budgettet fuldstændigt.

                    Jeg synes ikke, at OB 'vælter rundt i mørket': vi har en ny træner, som lige skulle vurdere truppen først; vi har ikke uendeligt med penge, og vi er nødt til at være realister omkring vores muligheder.
                    Jeg har hørt at man også uden for landets ( og Sveriges ) grænser bruger det der med at lade en fodboldspiller få handsker på og placere ham inde i målet . Nogle af dem bliver endda så gode til det der målmandsspil at de ville kunne klare at stå på mål i den danske Superliga

                    ;-)
                    817 ⚪️
                    Y.N.W.A ❤️

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
                      Uenig: det er - som flere også er inde på - for tidligt at evaluere vinduet endnu; meget kan ske.
                      Men din pointe om at være tidligt ude synes jeg ikke holder helt: f.eks. har en spiller som El Makrini givetvis haft flere muligheder end OB. Jeg gætter på, at han lige har set tingene an for at se på tilbud fra større klubber f.eks. i Holland. Enten er de ikke kommet, eller også har OB tilbudt en bedre løn (ikke utænkeligt med de økonomiske problemer en del hollandske klubber har pt). Den type situation kan man ikke planlægge sig ud af; man må jo vente på, hvad spilleren bestemmer sig for. En spiller som Festersen har muligvis også kigget på andre tilbud; vi har måske været efter Dalsgaard til højre back, som måske har takket nej, hvorefter man går efter Oliver Lund. Så er der forhandlingsforløb, hvor der er to parter, der skal blive enige: det kan kun speedes op, hvis du lægger flere penge (AK f.eks.).

                      Vi mangler en målmand, men der er ikke nogen helt oplagte kandidater, som ligner en no-brainer. Jesper Hansen i Evian vil Evian måske gerne af med, men han skal med stor sandsynlighed gå pænt ned i løn, så derfor har han måske ikke hamrende travlt med at komme afsted. Pär Hansson har været nævnt, men han må have andre og større muligheder end os, når man tænker på hvor god han har været for HIF i Sverige. Der skal vi være heldige + hive en stor pose penge frem for at HIF vil slippe ham. Rønnow har måske været i kontakt med BIF hele vejen, og der kan vi ikke være med. Der er naturligvis andre målmænd i verden, men de 3 eksempler viser meget godt, at det er svært at hive klasse-spillere til, med mindre man vil smadre budgettet fuldstændigt.

                      Jeg synes ikke, at OB 'vælter rundt i mørket': vi har en ny træner, som lige skulle vurdere truppen først; vi har ikke uendeligt med penge, og vi er nødt til at være realister omkring vores muligheder.
                      Jeg har hørt at OB har det 3. største budget i superligaen. Hvorfor skal vi så sidde og være misundelige på de spillere de henter i Sønderjyske og Hobro der stort set ikke har noget spillerbudget (overdrivelse fremmer forståelsen)? I har ret i, at Esbjerg og Nordsjælland sejler - derfor behøver vi vel ikke at sejle med? Det optimale må da være at have en stærk trup klar til sæsonstart, uden at skulle sælge ud. 3.4 millioner for Kasper Larsen kunne man dog ikke sige nej til, da det ikke er svækkelse af holdet. Men der er folk der fejler groft i OB, og spillerne gør sgu hvad de kan.

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Københavnstinker Se indlæg
                        Sæsonen er altså godt i gang. Man ser ingen andre superligaklubber vælte sådan rundt i mørket, som OB gør med Jesper Hansen i front. Hvorfor kan truppen ikke være klar fra første kamp? Det er jo useriøst at spille med et sekundahold langt inde i sæsonen. Vågn dog op!
                        vi var faktisk længere i år end længe set. Jeg har også store ønsker om at vi har truppen på plads inden første kamp - det er bare ikke muligt - sæsonnen starter for tidligt, vinduet strækker sig for langt og superligaen er for langt nede i fødekæden. Kommer der et stort bud på en profil bliver de gerne solgt - og så køre møllen.

                        Hvis vi så også tager det enorme rod der er i truppen, dels pga af Jesper selv - men også pga skiftende trænere og sportschefter og planlagte spillestile gennem de sidste 4 -5 sæsonner - så er der bare et enormt oprydningsarbejde foran JH endnu, hvilket bestemt heller ikke gør det lettere at "låse" truppen fast inden sæsonnen begynder.

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Københavnstinker Se indlæg
                          Jeg har hørt at OB har det 3. største budget i superligaen. Hvorfor skal vi så sidde og være misundelige på de spillere de henter i Sønderjyske og Hobro der stort set ikke har noget spillerbudget (overdrivelse fremmer forståelsen)? I har ret i, at Esbjerg og Nordsjælland sejler - derfor behøver vi vel ikke at sejle med? Det optimale må da være at have en stærk trup klar til sæsonstart, uden at skulle sælge ud. 3.4 millioner for Kasper Larsen kunne man dog ikke sige nej til, da det ikke er svækkelse af holdet. Men der er folk der fejler groft i OB, og spillerne gør sgu hvad de kan.
                          Den person der har bundet dig det på ærmet, skal i så fald stoppe med det rygeheroin.

                          Vi har givetvis det 4-5. største budget i ligaen, men det kan slet ikke sammenlignes med det de har at rutte med i FCK, FCM og Brøndby. Når det så er sagt, kan man sagtens stille spørgsmålstegn ved, om man får nok kvalitet for pengene, for der er blev brugt penge i de sidste par år, og der er helt sikkert ikke gjort et godt nok stykke arbejde ift. spillerrekruttering.

                          Comment


                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg

                            2: Diarra taber måske hovedstødsduellen ved Randers' andet mål, men den helt store fejl er den spiller bagved, der slipper sin mand, der så er helt fri til afslutning. Det lignede Lund. Status: Et usammenspillet forsvar laver den slags fejl. Men det er ikke Diarra, der er hovedsynderen.

                            Status: Slaaaaaaaap nu af
                            Diarra var elendig...elendig på grænsen til katastrofal. Fejl placeret, overløbet, tabte dueller og dårlige afleveringer. At manden er sympatisk skal ikke fjerne fokus på at han var elendig.

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Balor Se indlæg
                              Diarra var elendig...elendig på grænsen til katastrofal. Fejl placeret, overløbet, tabte dueller og dårlige afleveringer. At manden er sympatisk skal ikke fjerne fokus på at han var elendig.
                              du virker lidt indebrændt og jeg er ikke sikker på du så samme kamp som jeg i går på stadion. Diarra var med undtagelse af lidt start vanskeligheder blandt de stærkeste med mange gode indgreb og sikre førstegangs pasninger til medspillere. Han gjorde det enkelt og godt og var blandt mine emner til MOM
                              Believe OB

                              ½ sæsoner der bare skal overstås findes ikke

                              Ligegyldige kampe eksisterer ikke

                              Comment

                              Working...
                              X