Oprindeligt indsendt af Kaspernon
Se indlæg
Annoncering
Collapse
No announcement yet.
OBs økonomi. Transfers, budget, penge, penge, penge.
Collapse
X
-
Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
Jamen så vil jeg da komme efter dig
Til den første del, der er jeg enig. Toppen af dansk fodbold er fuldstændig kørt og langt ude af syne for OB. Jeg tror overhovedet ikke på vi kommer til at kæmpe fast med om medaljer i min levetid. Det bliver højest en sjælden gang imellem. Som en paneldeltager sagde I SFÅ. Os der er vokset op med og har fulgt et OB, som slog store hold i Europa, vandt medaljer, etc, vi har fået et "falsk syn" på hvad OB præstere. Det er ikke OB at få medaljer og nå langt i Europa. Det er kun sket i en meget lille procentdel af OBs levetid/nyere tid. OB er leverpostej et sted i midten. Det bliver det ved med at være.
Den næste del, der mener jeg det er helt hen i vejret, at sige(selv groftsagt)at TB kører på romantikken. Jeg kan slet ikke se hvor romantikken kommer ind i billedet eller har været til stede? Tværtimod, det er en hård oprydning i trup, kultur og strategi, som blev totalt tilsidesat under BW.
Selv hvis TB kørte på romantikken, jamen så hellere det end et OB i skyggen af det kaos i trup, kultur og strategi vi endte med at knække nakken på.
Jeg vil til enhver tid foretrække en romantisk opbygning af OB, end en kaotisk nedrivning.
De andre er stukket af i toppen, ja, men derfor behøver man vel ikke bare strække våben? Og så er der simpelthen sket for meget i fodboldens verden i klubbens levetid til, at man kan om et fast leje, som klubben bør befinde sig i. I over halvdelen af klubbens eksistens har 6 af 12 hold i Superligaen slet ikke eksisteret. Det er i allerhøjeste grad muligt at ændre på ting, hvis man tør række ud efter det. Det har klubben tidligere gjort, og det manifesterede endeligt OB som byens hold. Den nuværende position er nærmere et resultat af, at andre har turde række ud, mens vores ledelse har forhold sig fuldstændig passivt og konsekvent reageret fremfor ageret. Det har været pointeret i årevis fra adskillige sider - også længe før, det selvfølgelig endte galt. Den mindste overraskelse med det lange lys tændt.
Hvis vi bare ser på den tid, der har været professionel fodbold, så har vi to (tre med '77) mesterskaber og fem pokaltitler, adskillige ture i Europa, læssevis af landsholdsspillere. Den største "Europa-tørke" er sådan set den nuværende. Det er altså de seneste 13-14 år, der er anomalien.
Og så er det i øvrigt useriøst med den der enten/eller-debat. Jeg foretrækker hverken Troels Bech eller Bjørn Wesström, men jeg kan da anerkende og identificere styrker ved begge parter. Og så mener jeg så i øvrigt, at der er en pointe med "romantikken". Vi kan også kalde det "sentimentalitet" lex BW. Men det hænger jo sammen med den genskabelse af kulturen, du selv taler om. Det er semantiske forskelle. Men selve identitetsprojektet hører vel under den kategori?
edit: ved genlæsning lyder det hårdere og mere personligt, end det var tiltænkt. Beklager.Last edited by JMJ; 20-01-2025, 12:23.
- Likes 3
Comment
-
Oprindeligt indsendt af JMJ Se indlæg
Undskyld, men det er altså udtryk for en resignerende tabermentalitet.
De andre er stukket af i toppen, ja, men derfor behøver man vel ikke bare strække våben? Og så er der simpelthen sket for meget i fodboldens verden i klubbens levetid til, at man kan om et fast leje, som klubben bør befinde sig i. I over halvdelen af klubbens eksistens har 6 af 12 hold i Superligaen slet ikke eksisteret. Det er i allerhøjeste grad muligt at ændre på ting, hvis man tør række ud efter det. Det har klubben tidligere gjort, og det manifesterede endeligt OB som byens hold. Den nuværende position er nærmere et resultat af, at andre har turde række ud, mens vores ledelse har forhold sig fuldstændig passivt og konsekvent reageret fremfor ageret. Det har været pointeret i årevis fra adskillige sider - også længe før, det selvfølgelig endte galt. Den mindste overraskelse med det lange lys tændt.
Hvis vi bare ser på den tid, der har været professionel fodbold, så har vi to (tre med '77) mesterskaber og fem pokaltitler, adskillige ture i Europa, læssevis af landsholdsspillere. Den største "Europa-tørke" er sådan set den nuværende. Det er altså de seneste 13-14 år, der er anomalien.
Og så er det i øvrigt useriøst med den der enten/eller-debat. Jeg foretrækker hverken Troels Bech eller Bjørn Wesström, men jeg kan da anerkende og identificere styrker ved begge parter. Og så mener jeg så i øvrigt, at der er en pointe med "romantikken". Vi kan også kalde det "sentimentalitet" lex BW. Men det hænger jo sammen med den genskabelse af kulturen, du selv taler om. Det er semantiske forskelle. Men selve identitetsprojektet hører vel under den kategori?
edit: ved genlæsning lyder det hårdere og mere personligt, end det var tiltænkt. Beklager.
Nej, man behøver ikke strække våben, men det er nu engang det vi har gjort, af flere omgange. Som du skriver, har vi rigtigt nok ikke turde række ud som de andre, tværtimod, faktisk har ledelsen jo netop været meget aktive, men i den anden retning, og i en årrække arbejdet meget på at skære ned og lave besparelser på hele linjen. Det er først og fremmest grunden til vores situation. Strække våben.
Jeg tror dog mere på OB nu end jeg har gjort i flere år. Derfor tror jeg også vi kan lave noget rigtig sjovt en sjælden gang imellem, men derfra og op, der er satme godt nok langt. Og så mange årtier forventer jeg ikke at være her endnu
Bevares, trods det, så er jeg/vi måske alligevel lidt yngre end dig, og voksede desværre ikke op med de der mesterskaber, bortset fra den sidste, som dog var før jeg blev stribet. Men jo, der var da et par medaljer og ture I Europa i 90'erne, men også en del leverpostej og 2 sidstepladser.
I mine 34 år som OB fan, der er guldmedaljer, medaljer, sejre over Store Europæiske hold nu engang anomalien, selvom det er sket. Jeg vil dog gerne medgive, at det er trukket hårdt op, for det vi har set de sidste 13 år er, som du siger, sgu heller ikke helt normalt.
Du skal selvfølgelig være velkommen til at mene det er useriøst. Den del af det kan jeg ikke sige så meget andet til.
Ja, der kan godt være en pointe i noget af det. Men skulle man vælge et enkelt ord at sætte på den måde OB kører på, så finder jeg det helt skørt, at "romantisk" skulle være det første ord man tænker.
Det skal du skam ikke beklage.Til-afgange under Alm: 96 - still counting
Comment
-
https://www.tipsbladet.dk/blog/troel...ligaen-i-timen
hvis man vitterligt har holdt fast i budgettet ligger OB stadig i top6 … det må da for fan… være muligt at finde nogen der kan forvalte det…"Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."
"Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."
Venter man for længe, får man ingenting ...
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæghttps://www.tipsbladet.dk/blog/troel...ligaen-i-timen
hvis man vitterligt har holdt fast i budgettet ligger OB stadig i top6 … det må da for fan… være muligt at finde nogen der kan forvalte det…
For mig er det simpelt. Klubben har været dårligt drevet sportsligt i mange år og blev sat endnu mere tilbage af nedrykningen. Det eneste positive der kan findes i den situation, er muligheden for at trykke lidt på reset-knappen: Få ryddet op i for dyre kontrakter (måske gentænke lønstrukturen i truppen lidt), blive afklaret på strategi + spillestil og - ikke bestemt ikke mindst - få bedre mulighed for at få talenter spillet ind på holdet. Sidstnævnte kan være svært nok når man samtidig skal rykke op. Men pt. har vi dels med lidt held fået en gylden mulighed for det.
Egne talenter er for mig den bedste "ressource" til at skabe stor værdi for klubben. Både når det gælder profiler, der kan gøre en forskel og kan blive solgt til store penge. Skal man lege med tanken om, at næsten alt klikker de næste 2-3 år så vi til den tid er et sted, hvor vi endelig kommer med i top6 og er relevante der. Så tror jeg mest det vil være fordi talenterne har rykket sig og enten er blevet til profiler eller "billige" trupspillere (så vi samtidig har mulighed for at investere økonomi i profiler udefra på de positioner hvor der mest er brug for det).
Det er klart afgørende, at vi skal rykke op, men jeg tror nemt vi gør os selv en bjørnetjeneste hvis vi tænker for kortsigtet. Dvs. hvis vi fokuserer for meget på, at vi skal være mest muligt sammenspillede med flest mulige voksne spillere allerede når sæsonen slutter og næste starter. Uanset hvad er det sandsynligt, at vi først og fremmest skal kæmpe for at undgå nedrykning i næste sæson.
Men det er selvfølgelig en balance. Var jeg TB havde jeg selv hentet en erstatning for Bonde nu. Primært for at være sikker på oprykning. Det vil være et sats ikke at gøre det. Men jeg kan godt få øjne på gevinsten ved det. Hvis William Martin f.eks. tager kæmpe skridt i sin udvikling ved at få fast spilletid i resten af sæsonen.
Last edited by Agbre; i går, 00:50.
- Likes 1
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Agbre Se indlæg
Det har man vel også gjort. Hvor vil du hen? :-)
For mig er det simpelt. Klubben har været dårligt drevet sportsligt i mange år og blev sat endnu mere tilbage af nedrykningen. Det eneste positive der kan findes i den situation, er muligheden for at trykke lidt på reset- knappen: Få ryddet op i for dyre kontrakter (måske gentænke lønstrukturen i truppen lidt), blive afklaret på strategi + spillestil og - ikke bestemt ikke mindst - få bedre mulighed for at få talenter spillet ind på holdet. Sidstnævnte kan være svært nok når man samtidig skal rykke op. Men pt. har vi dels med lidt held fået en gylden mulighed for det.
Egne talenter er for mig den bedste "ressource" til at skabe stor værdi for klubben. Både når det gælder profiler, der kan gøre en forskel og kan blive solgt til store penge. Skal man lege med tanken om, at næsten alt klikker de næste 2-3 år så vi til den tid er et sted, hvor vi endelig kommer med i top6 og er relevante der. Så tror jeg mest det vil være fordi talenterne har rykket sig og enten er blevet til profiler eller "billige" trupspillere (så vi samtidig har mulighed for at investere økonomi i profiler udefra på de positioner hvor der mest er brug for det).
Det er klart afgørende, at vi skal rykke op, men jeg tror nemt vi gør os selv en bjørnetjeneste hvis vi tænker for kortsigtet. Dvs. hvis vi fokuserer for meget på, at vi skal være mest muligt sammenspillede med flest mulige voksne spillere allerede når sæsonen slutter og næste starter. Uanset hvad er det sandsynligt, at vi først og fremmest skal kæmpe for at undgå nedrykning i næste sæson.
Men det er selvfølgelig en balance. Var jeg TB havde jeg selv hentet en erstatning for Bonde nu. Primært for at være sikker på oprykning. Det vil være et sats ikke at gøre det. Men jeg kan godt få øjne på gevinsten ved det. Hvis William Martin f.eks. tager kæmpe skridt i sin udvikling ved at få fast spilletid i resten af sæsonen.
Hvis Hammer har ret i at økonomi fylder 70% og OB i de sidste 15-20 år har haft et top6 budget må de der har forvaltet klubben trukket nedad fremfor opad, samtidigt med at mindre bemidlede klubber som f.eks. Randers gør det rigtig godt ....
Jeg ved ikke om Kim Brink i sølvårene havde et top2 budget over BIF og FCK? OB`s økonomi var opskruet men var budgettet i top2.
Jfr.tidligere link har OB fortsat et top6 budget (65 mio.?) og med salg af Minteh der stadig genererede cashflow og i et eller andet omfang må udligne den manglende økonomi ved at være i 1. div. i en sæson så MÅ der være potentiale for mere end overlevelse .... indenfor en overskuelig årrække.
Er ikke uenig i hvad du skriver men Slotsager tror jeg ikke på og det bliver næppe Yaya mens Askou nok er for ung til at spille med Gomez i næste sæson, så der skal en ind i midterforsvaret i næste sæson - så hvorfor ikke nu frem for først til sommer? Hvorfor ikke være på forkant.
Enig at der skal hentes en 1:1 erstatning for Bonde og umiddelbart har OB ikke nogen på vej fra Akademiet der kan spille fast samtidigt med at Manneh heller ikke er i klubben til sommer - så hvorfor ikke nu frem for først til sommer? Hvorfor ikke være på forkant.
DonD rygtes væk og Fenger stopper senest til sommer så der skal findes erstatning(er) .. Måske Markus og Martin kan tage over i et vis omfang og det er rigtig fint med egne talenter men man kan også kun så meget i SL med mælketænder - så hvorfor ikke nu frem for først til sommer? Hvorfor ikke være på forkant.
Jeg er med på at det også kræver nogen afgange/skader for ikke at skabe uro.
En offensiv med Martin, Luca og Markus med Ejdum lyder fedt men mangler (for meget) SL erfaring ...
Slotsager gjorde det fantastisk da han kom frem og jeg ser frem til hvordan Ejdum og Luca gør det i SL men at have de samme forventninger til dem og endda Martin og Markus ser jeg ikke som værende fornuftig.. de må alt andet lige skulle have nogen at støtte sig op ad ..
Af bredespillere kommer der jo flere op fra Akademiet - der er da vist mindst to der har fået forlænget kontrakter der går ud over U19 og det betyder vel 1. holdet."Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
Det er måske også mest bagudrettet men hvornår har OB sidst haft en sportsdirektør-/chef der har haft truppen til par målt på økonomi vs placering?
Hvis Hammer har ret i at økonomi fylder 70% og OB i de sidste 15-20 år har haft et top6 budget må de der har forvaltet klubben trukket nedad fremfor opad, samtidigt med at mindre bemidlede klubber som f.eks. Randers gør det rigtig godt ....
Jeg ved ikke om Kim Brink i sølvårene havde et top2 budget over BIF og FCK? OB`s økonomi var opskruet men var budgettet i top2.
Jfr.tidligere link har OB fortsat et top6 budget (65 mio.?) og med salg af Minteh der stadig genererede cashflow og i et eller andet omfang må udligne den manglende økonomi ved at være i 1. div. i en sæson så MÅ der være potentiale for mere end overlevelse .... indenfor en overskuelig årrække.
Er ikke uenig i hvad du skriver men Slotsager tror jeg ikke på og det bliver næppe Yaya mens Askou nok er for ung til at spille med Gomez i næste sæson, så der skal en ind i midterforsvaret i næste sæson - så hvorfor ikke nu frem for først til sommer? Hvorfor ikke være på forkant.
Enig at der skal hentes en 1:1 erstatning for Bonde og umiddelbart har OB ikke nogen på vej fra Akademiet der kan spille fast samtidigt med at Manneh heller ikke er i klubben til sommer - så hvorfor ikke nu frem for først til sommer? Hvorfor ikke være på forkant.
DonD rygtes væk og Fenger stopper senest til sommer så der skal findes erstatning(er) .. Måske Markus og Martin kan tage over i et vis omfang og det er rigtig fint med egne talenter men man kan også kun så meget i SL med mælketænder - så hvorfor ikke nu frem for først til sommer? Hvorfor ikke være på forkant.
Jeg er med på at det også kræver nogen afgange/skader for ikke at skabe uro.
En offensiv med Martin, Luca og Markus med Ejdum lyder fedt men mangler (for meget) SL erfaring ...
Slotsager gjorde det fantastisk da han kom frem og jeg ser frem til hvordan Ejdum og Luca gør det i SL men at have de samme forventninger til dem og endda Martin og Markus ser jeg ikke som værende fornuftig.. de må alt andet lige skulle have nogen at støtte sig op ad ..
Af breddespillere kommer der jo flere op fra Akademiet - der er da vist mindst to der har fået forlænget kontrakter der går ud over U19 og det betyder vel 1. holdet.
Sammenholder vi dette med facts - at sponsorkredsen ikke er reduceret, at vi modtager ekstra tv penge i år , at tilskuertallet fortsat er højt må der altså være penge til rådighed. Hvorfor bruger man dem så ikke ? enten kan man ikke tiltrække tilstrækkelig kvalitet, eller også er der reelt tale om spin når EA påstår at ejeren fastholder budgettet, eller også tror man virkelig på at egne talenter er stærke nok til at der kun skal enkelte forstærkninger til i sommervinduet - bedøm selv hvad du tror på. TB udtaler sig efterhånden kun til vennekredsen - og i floskler - og bliver pigesur hvis nogen udfordrer ham på synspunkter så der er ikke meget reel åbenhed eller viden at hente.
Jeg synes dog at de seneste rekrutteringer Myhra, Gomez, Adam Sørensen vidner om indsigt og en fornuftig hylde - ligesom forlængelsen af Trybull var vigtig - ros for det i min bog.
Slotsager forstår jeg ikke - jeg tror der er meget som ikke siges højt - og jeg tvivler meget på at OB er den eneste som er årsag til at forlængelse ikk er sket - at man så vælger at parkere ham på bænken forstår jeg intet af.
Udfordringen er at Superligaen ikke er et "nulsums spil" konkurrenterne rykker sig konstant på flere parametre - og OB virker fortsat til at være i bedste fald stagnerende - hvilket reelt er tilbagegang ( træningsbaner, stab, rekruttering, stadion).
- Likes 2
Comment
-
Oprindeligt indsendt af Jebola Se indlæg
Jeg har ganske svært ved at forholde mig til Ob´s budget og økonomi - jeg synes udmeldingerne stritter i flere retninger - EA "vores ejer sikrer at vi kører videre med uændret budget " - TB "det er dyrt at være i NB ligaen" - TB " Vi har et budget - men bruger det ikke nødvendigvis" TB " Truppen skal slankes"
Sammenholder vi dette med facts - at sponsorkredsen ikke er reduceret, at vi modtager ekstra tv penge i år , at tilskuertallet fortsat er højt må der altså være penge til rådighed. Hvorfor bruger man dem så ikke ? enten kan man ikke tiltrække tilstrækkelig kvalitet, eller også er der reelt tale om spin når EA påstår at ejeren fastholder budgettet, eller også tror man virkelig på at egne talenter er stærke nok til at der kun skal enkelte forstærkninger til i sommervinduet - bedøm selv hvad du tror på. TB udtaler sig efterhånden kun til vennekredsen - og i floskler - og bliver pigesur hvis nogen udfordrer ham på synspunkter så der er ikke meget reel åbenhed eller viden at hente.
Jeg synes dog at de seneste rekrutteringer Myhra, Gomez, Adam Sørensen vidner om indsigt og en fornuftig hylde - ligesom forlængelsen af Trybull var vigtig - ros for det i min bog.
Slotsager forstår jeg ikke - jeg tror der er meget som ikke siges højt - og jeg tvivler meget på at OB er den eneste som er årsag til at forlængelse ikk er sket - at man så vælger at parkere ham på bænken forstår jeg intet af.
Udfordringen er at Superligaen ikke er et "nulsums spil" konkurrenterne rykker sig konstant på flere parametre - og OB virker fortsat til at være i bedste fald stagnerende - hvilket reelt er tilbagegang ( træningsbaner, stab, rekruttering, stadion).
Jeg er også træt at TB’s attitude men tror det største problem omkring Slotsager er Slotsagers agent."Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."
Comment
Comment