Annoncering

Collapse
No announcement yet.

OBs økonomi. Transfers, budget, penge, penge, penge.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
    "

Nu citerer jeg bogen og så håber jeg at Martin Davidsen er ok med det men op til fyringen og i forbindelse med det sidste vindue skrives det på baggrund af finanskrisen, hvor transfermarkedet var frosset fast at .. (på side 254):
    "Han arbejdede ufortrødent videre. Han kæmpede hårdt for at sælge Djemba-Djemba og sideløbende at styrke truppen yderligere. Han hentede de to erfarne anfører fra andre SL klubber i form af Henrik toft og Andreas Johansson men hans fokus ændrede sig også til mere yngre kræfter. De unge talenter Daniel Høegh og Rasmus Falk blev flyttet op i førsteholdstruppen og i fransk fodbold hentede han den 21 årige Kalilou Traore og det 19 årige stortalent Baskim Kadrii" så der var jo en foryngelse undervejs og et fokus på OB dyder men jeg kan jo ikke referere hele bogen og der er i øvrigt også 2,5 side med reflektioner fra KB om hvorfor han blev fyret.

KB hentede følgende spillere og der var altså en pæn del pletskud og han har bl.a. været med til at lave nogle af de største salg i SL og specielt mellem interne danske klubber - skab overskud indtil finanskrisen ..
    Truppen feb. 2002:
    Karim Zaza
    Lars Jacobsen
    Michael Hemmingsen
    Torben Sangild
    Morten Rasmussen
    Fernando Derveld
    Carsten Hemmingsen
    Adrew Tembo
    Dennis Siim
    Mwape Miti
    Søren Berg
    Claus Madsen
    Casper Kruse
    Kasper Dalgasa
    Mads Toppel
    Sune Heilbo
    Rasmus Johansen
    Michael Knudsen
    Jonas Schmidt
    Claus Pedersen
    Simon Jørgensen
    Tilgang
    Kenneth Møller Pedersen
    Jan sønksen
    Claus Udengaard(14 dage leje)
    Raafat El Souissi
    Esben Hansen
    Tomas Jørgensen
    2003
    Thomas Lindrup
    Martin S. Jensen
    Claus Hansen
    Steffen Højer
    Jacub A Borg
    Matthew Michael Jordan
    Steen Nedergaard
    Martin Borre
    Gaxe
    Nicolai Stokholm
    Michael Larsen(egne rækker)
    Kasper Højborg Thomsen
    Martin Vingaard(en enkelt kamp)
    Chris Sørensen
    2004
    Arek Onyzko
    Ulrik Vintzents
    Jonas Borring
    Pontus Segerstrom
    Mikkel Blavnsfeldt
    2005
    Anders Torpegaard
    Alexander Aas
    Jesper Lange
    Lars Larsen
    Dennis Conteh
    Jan Tore Ophaug
    Matti Lund
    Ulrik Laursen
    Morten Fevang
    Bobo
    Magne sturød
    junior
    Søren jensen
    JensDK
    2006
    Anders K Jacobsen
    Anders Jochumsen
    Jacob Høj
    Frank Andreasen
    Peter Nymann Mikkelsen
    Anders Møller Christensen
    Mads Timm
    Bechara
    Tobias Grahn
    Johan Absalonsen
    Kim Christensen
    Bakery Bojang
    Rajko Lekic
    Nenad Novakivic
    2007
    Thomas Helveg
    Srdjan Radonjic
    Jonas Troest
    Allan Nielsen
    Mustapha Papa Diop
    Christian Bolanos
    Kasper Fredholm
    Hans Henrik Andreasen
    Bengt Sæternes
    David Nielsen
    Morten Bisgaard
    2008
    Tilgang
    Atle Håland
    Esben Hansen
    Djiby Fall
    Björn Runström
    Espen Ruud
    Timmi Johansen
    Eric Djemba Djemba
    Henrik H. Hansen
    Emmanuel clottey
    Peter Utaka
    David Preece
    2009
    Tilgang
    Anders Lindegaard
    Matti
    Radonjic
    David Nielsen
    Njogu Demba-Nyren
    AKJ
    Anders Lindegaard
    Radonjic
    Caca
    Emil Ousager
    Rurik Gislason
    Roy Carroll
    Matti
    Oliver Feldballe
    Timmi Johansen
    Rune Pedersen
    2010
    Tilgang
    Alexander Lund Hansen
    Esben Hansen
    Emil Ousager
    Kalilou Traoré
    Bashim Kasrii
    Daniel Høegh
    Jonas Troest
    Rasmus Falk Jensen
    Henrik Toft
    Andreas Johansson
    Ved ikke hvad du vil med det indlæg? Synes ikke man skal glemme at Davidsen langt fra virker upartisk.
    EDIT: mener du at Henrik Toft og Andreas Johansson var profiler eller griner du af at Davidsen præsenterer det sådan i sin bog? Du må uddybe. Jeg griner i hvert af Davidsen lige der. De var pivringe.
    EDIT: 2: jeg holder fast i, at nedturen for OBs kultur startede under KB og der blev så aldrig ansat dygtige nok folk efterfølgende til at rette skuden op. Ærgerligt at OB ikke rykkede ned for 5 år siden. For det har jo hele tiden kun været et spørgmål om tid på den måde klubben blev drevet.
    Last edited by claudes1; 14-02-2025, 22:35.

Comment

Oprindeligt indsendt af claudes1 Se indlæg
      Ved ikke hvad du vil med det indlæg? Synes ikke man skal glemme at Davidsen langt fra virker upartisk.
      EDIT: mener du at Henrik Toft og Andreas Johansson var profiler eller griner du af at Davidsen præsenterer det sådan i sin bog? Du må uddybe. Jeg griner i hvert af Davidsen lige der. De var pivringe.
      Du skrev at man nærmest ikke kunne huske hvilke spillere der var hvilket jo er fair nok efter næste 15 år så jeg listede op og så afskrev jeg MD’ s version af KB’s tanker om vinduet. Hentede anfører fra konkurrenter og hentede unge talenter op .. jeg husker da specielt en brandkamp fra Traore mod FCK hvor han styrede alt på midten og han var så god i starten men havde man ikke sagt farvel til Budzholt(?) der var integrationsministeren i OB på det tidspunkt? Der var vel grund til at nogen ikke faldt til i Odense …
      Helt enig med referencerne fra bogen. MD er ikke upartisk men det er heller ikke et kritisk interview men en biografi hvor hovedpersonen selv har bidraget markant ..
      "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

"Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

Venter man for længe, får man ingenting ...

Comment

Oprindeligt indsendt af manner Se indlæg
        SK er næppe den eneste træner der faldet i den gryde med at bruge profilerede spillere uagtet at de måske ikke har leveret varen, og levet op til den tiltænkte rolle på holdet. Henrik Clausen har før beskrevet i SFÅ at man som træner nærmest får en ubændig trang til at stille med det hold der efter alle solemærker at dømme burde være det stærkeste truppen kan præstere. For sent (måske først efter TBs ansættelse) kom satsningenog blev der satset på de unge mod RFC hvor holdet jo nærmest præsterede det umulige, med noget der lignede hollandsk totalfodbold med helbanepres på banen. Personligt tror jeg ikke det havde været nok i en hel SL-sæson, men det er jo bare min måde at vurdere tingene på.
        Det kan ikke formuleres bedre.

Comment

Oprindeligt indsendt af Sorrig og Glæde Se indlæg

Det er rigtigt. Vi var uhyrligt langt efter FCK i den tredje sølvsæson, og holdet var i den anden sæson blevet fyldt op med anti-OB dna som Djemba-Nyren og Caca. Det var nogle rædselsfulde indkøb, som hurtigt forsvandt igen. Jeg drømmer som alle andre om medaljer igen, men for alt i verden ikke om det dér cirkus. Husker de år, som om vi altid var sure på spillere og trænere. Eller også var det bare mig?
          Fuldstændig rigtigt. Jeg husker også, at folk herinde var topbitre på Utaka i en længere periode.
          jeg husker også at ChrisOB syntes at HHA var et af de store problemer på holdet, fordi han ikke var en dygtig nok fodboldspiller. Så ja. Vi var sure. Jer tror faktisk at holdet kultur mæssigt havde været bedre, hvis alle havde været Ruud/HHA typer. Så er det sgu ikke sikkert, at kulturen havde været i frit fald i OB efterfølgende.

Comment

Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg

Du skrev at man nærmest ikke kunne huske hvilke spillere der var hvilket jo er fair nok efter næste 15 år så jeg listede op og så afskrev jeg MD’ s version af KB’s tanker om vinduet. Hentede anfører fra konkurrenter og hentede unge talenter op .. jeg husker da specielt en brandkamp fra Traore mod FCK hvor han styrede alt på midten og han var så god i starten men havde man ikke sagt farvel til Budzholt(?) der var integrationsministeren i OB på det tidspunkt? Der var vel grund til at nogen ikke faldt til i Odense …
            Helt enig med referencerne fra bogen. MD er ikke upartisk men det er heller ikke et kritisk interview men en biografi hvor hovedpersonen selv har bidraget markant ..
            Du rammer fuldstændigt skævt og der er lige præcis din vinkel, som er skæv. “En brandkamp fra Traore mod FCK” Det er lige præcis det der var galt med OB. Det er den samlede pakke som er interessant - ikke hvad disse lejesvende kan svinge sig op til mod ligaens fedeste modstander i ny og næ. Vi har i årevis snakket om at vi næsten altid gør en god figur (og taber) mod topholdene og så leverer vi ikke mod bundholdene, Det gør et hold med en dårlig kultur, som skal bruge en sjov modstander til at motivere. “Hentede anførere fra andre…”. Men kæmpe fejlvurdering at hente to som ikke havde det der skulle til. Elendigt arbejde. De var jo intet værd i Odense.
            Jeg medgiver at KB hentede enkeltspillere med højt niveau. Det var det man vandt sølv på. Ikke på at det var et stærkt kollektiv. Når der så er modgang eller enkelte “stjerner” ikke gider levere mere, er der intet at falde tilbage på. Det er ned til at udløse store langvarige nedture i en holdsport.

Comment

Oprindeligt indsendt af claudes1 Se indlæg

Du rammer fuldstændigt skævt og der er lige præcis din vinkel, som er skæv. “En brandkamp fra Traore mod FCK” Det er lige præcis det der var galt med OB. Det er den samlede pakke som er interessant - ikke hvad disse lejesvende kan svinge sig op til mod ligaens fedeste modstander i ny og næ. Vi har i årevis snakket om at vi næsten altid gør en god figur (og taber) mod topholdene og så leverer vi ikke mod bundholdene, Det gør et hold med en dårlig kultur, som skal bruge en sjov modstander til at motivere. “Hentede anførere fra andre…”. Men kæmpe fejlvurdering at hente to som ikke havde det der skulle til. Elendigt arbejde. De var jo intet værd i Odense.
              Jeg medgiver at KB hentede enkeltspillere med højt niveau. Det var det man vandt sølv på. Ikke på at det var et stærkt kollektiv. Når der så er modgang eller enkelte “stjerner” ikke gider levere mere, er der intet at falde tilbage på. Det er ned til at udløse store langvarige nedture i en holdsport.
              Jeg er da helt med på at fodbold er et kollektiv og der på et tidspunkt var for mange individualister, både på og udenfor banen men der er sq også trænere som ikke har kunnet få mere ud af de spillere der er stillet til rådighed ..
              "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

Comment

Oprindeligt indsendt af stonebear Se indlæg

Man bliver helt nostalgisk!
                For mig at se blev det en definerende negativ beslutning at man ikke skrev med Ove P da han ellers havde reddet vores røv efter Troels proces og Poul klovn, hvor man så i stedet forsøgte at kopiere AaBs double sæson ved at signe en fejlcastet Kent Nielsen. Ove P. gjorde det forrygende for OB, og stik imod myterne shinede vores unge talenter under ham - Dessler og Jens Jakob spillede vel aldrig bedre i OB end de gjorde under Ove P.
                Jeg spekulerer tit over hvad der kunne være sket hvis Ove havde fået lov at beholde nøglerne, men 10erne var generelt bare gennemført kaotisk med konstante divergerende beslutninger der stak i øst og vest.
                Fuldstændig enig. Synes Ove P var den eneste som havde den rigtige tilgang i hensigt af klubbens situation i 10erne. Den der " no nonsens" og "back to the roots" fodbold var chancen at bygge op igen systematisk. Men det kendetegner ja klubben i den tid: at konstant vælge de forkerte beslutninger. Ove P i en længere tid og TH med muligheder at videreudvikle akademiet ville have været et match. To personligheder med klare holdninger, og erfaring, ja det kunne have været så fedt...
                "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                - Norbert Elgert -

Comment

Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

Kan slet ikke se Kim Brink har en del af ansvaret for vores nuværende situation.
                  Den kan vi roligt parkere et andet sted.
                  Det kan du så mene, jeg mener at han var vel roret i en lang årerække, uden på nogen måder at bygge et fundament OB kunne stå på, uden at bruge flere penge end man havde.

Comment

Oprindeligt indsendt af Mfriise Se indlæg

Det kan du så mene, jeg mener at han var vel roret i en lang årerække, uden på nogen måder at bygge et fundament OB kunne stå på, uden at bruge flere penge end man havde.
                    Den svære diskussion her er jo, hvor meget af "strategien" der skal tilskrives Brink, og hvor meget der skal tilskrives Thorborg. Udførelsen af den, skal Brink 100% stå på mål for.

Som jeg ser det, var det en håbløs strategi. Den handlede i bund og grund om overforbrug, det helt store problem var bare, at det overforbrug ikke var bundet op i noget langsigtet, der blev ikke investeret i noget der kunne komme OB til gode 5-10 år ude i fremtiden, det var næsten udelukkende kortsigtet, og i mange tilfælde ikke en gang i spillere der så på et senere tidspunkt kunne generere en transfer der retfærdiggjorde overforbruget. Midtjylland havde jo samme strategi i perioden, de huskede så bare også at investere i andre ting såsom akademi og faciliteter. Det er helt sikkert en af hovedårsagerne til, hvorfor de er hvor de er i dag, selvom det heller ikke var lige klogt alt det de foretog sig.

Som jeg ser det, så var der kun ÉN mulighed for, at den strategi kunne fortsætte og være økonomisk bæredygtig, og det var kvalifikation til Champions League-gruppespil. Nogle vil sikkert påstå, at man også kunne være nået i mål via spillersalg, den køber jeg bare ikke sådan som transfermarkedet var dengang og sådan som OB valgte at sammensætte truppen. I 08/09 sæsonen, hvor man klart topper pointmæssigt, er Djiby Fall og Absalonsen de 2 eneste U23-spillere i truppen der fik mere end 3 kampe. Og de var begge 23. Så der ville aldrig være potentiale nok i truppen til at kunne blive ved med at lave den type salg man lavede på Djiby dengang.

Så enten må kritikken rettes hårdt mod Thorborg over uholdbare strategi, ellers skal Brink kritiseres for enten ikke at skabe en trup med nok potentiale og unge spillere til at kunne gøre den strategi bæredygtig, eller for ikke at få skabt et hold der var godt nok til at komme i Champions League-gruppespillet.

Det første tænker jeg godt man kan kritisere ham for, det var ikke særligt fremsynet af ham at bygge truppen op på den måde, og satte jo dermed et ekstremt pres på at skaffe sportslige resultater indenfor nogle få år. At han ikke var i stand til at skabe en trup der kvalificerede sig videre i Champions League, har jeg svært ved at kritisere ham for, så vilde var midlerne heller ikke, og vi var retfærdigvis kun én halvleg fra at opnå det, selvom han selvfølgelig var blevet fyret et år før.

Comment

Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg

Den svære diskussion her er jo, hvor meget af "strategien" der skal tilskrives Brink, og hvor meget der skal tilskrives Thorborg. Udførelsen af den, skal Brink 100% stå på mål for.

Som jeg ser det, var det en håbløs strategi. Den handlede i bund og grund om overforbrug, det helt store problem var bare, at det overforbrug ikke var bundet op i noget langsigtet, der blev ikke investeret i noget der kunne komme OB til gode 5-10 år ude i fremtiden, det var næsten udelukkende kortsigtet, og i mange tilfælde ikke en gang i spillere der så på et senere tidspunkt kunne generere en transfer der retfærdiggjorde overforbruget. Midtjylland havde jo samme strategi i perioden, de huskede så bare også at investere i andre ting såsom akademi og faciliteter. Det er helt sikkert en af hovedårsagerne til, hvorfor de er hvor de er i dag, selvom det heller ikke var lige klogt alt det de foretog sig.

Som jeg ser det, så var der kun ÉN mulighed for, at den strategi kunne fortsætte og være økonomisk bæredygtig, og det var kvalifikation til Champions League-gruppespil. Nogle vil sikkert påstå, at man også kunne være nået i mål via spillersalg, den køber jeg bare ikke sådan som transfermarkedet var dengang og sådan som OB valgte at sammensætte truppen. I 08/09 sæsonen, hvor man klart topper pointmæssigt, er Djiby Fall og Absalonsen de 2 eneste U23-spillere i truppen der fik mere end 3 kampe. Og de var begge 23. Så der ville aldrig være potentiale nok i truppen til at kunne blive ved med at lave den type salg man lavede på Djiby dengang.

Så enten må kritikken rettes hårdt mod Thorborg over uholdbare strategi, ellers skal Brink kritiseres for enten ikke at skabe en trup med nok potentiale og unge spillere til at kunne gøre den strategi bæredygtig, eller for ikke at få skabt et hold der var godt nok til at komme i Champions League-gruppespillet.

Det første tænker jeg godt man kan kritisere ham for, det var ikke særligt fremsynet af ham at bygge truppen op på den måde, og satte jo dermed et ekstremt pres på at skaffe sportslige resultater indenfor nogle få år. At han ikke var i stand til at skabe en trup der kvalificerede sig videre i Champions League, har jeg svært ved at kritisere ham for, så vilde var midlerne heller ikke, og vi var retfærdigvis kun én halvleg fra at opnå det, selvom han selvfølgelig var blevet fyret et år før.
                      OB blev nr. to nogle år i træk uden at have et top2 budget - det var bygget på KB’s købmandskab men da finanskrisen kom og transfermarkedet frøs til måtte NT ind og dækker nogle underskud af.
                      Laumann beskriver at økonomien var bundet op til en CL gruppespil og det var vist det springende punkt for ham som bestyrelsesmedlem at fyre KB da det ikke var forsvarligt men KN havde altså hevet både Daniel Høgh og Falk op i truppen mens man havde hentet Traore og Kadrii. Jeg vil tro at KB kunne have fået mere økonomi ud af dem end efterfølgeren gjorde.
                      Ingen tvivl om OB var på et tippingpoint men bestyrelsen rystede på hænderne og har vel gjort det lige siden - der er jo ikke sket de store investeringer som KB manglede siden han blev fyret.

Comment

Man skulle have satset mere det år 1. pladsen gav direkte adgang til CL gruppespil. Var det år to vi fik sølv. Vi skulle have gået all in på det mesterskab.
                        Til-afgange under Alm: 96 - still counting

Comment

Working...
                        X