Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Identitetsprojektet: Midtvejsstatus

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Identitetsprojektet: Midtvejsstatus

Kære alle

Jeg ved godt at det allerede er postet i "strategi 2026" tråden, men det er en tråd der reelt handler om, ja "strategi 2026" som er den strategiplan der blev lavet under BW. Det har ikke så meget at gøre med identitetsprojektet, så derfor starter jeg nu en selvstændig tråd for identitetsprojektet, hvor man kan stille spørgsmål til projektet.

I første omgang linker jeg lige til den midtvejsstatus som blev offentliggjort i går aftes (den 28.1): https://obstemmer.dk/kronik-danmarks...a-identitetob/

For at undgå de gængse misforståelser, kommer der lige noget fakta:

1. Projektet er en fanudviklet ide. Hele projektplanen er udviklet af fans. Fans har taget initiativ og fans driver projektet i samarbejde med OBs ledelse i form af primært Troels Bech og Jack Jørgensen. Der er således ikke tale om, at OB har fået en fiks ide og hevet nogle fans ind.

2. Projektet handler om identitet og ikke strategi. Forskellen på de to ting er, at Identitet beskriver det man er og strategi beskriver det man gør, sådan helt kort sagt. Med andre ord så er identitetsprojektets formål, at skabe en fælles forståelse af de værdier og den kultur som skal præge OB fremafrettet. Det skulle gerne også resultere i nogle handlinger, men det er altså handlinger der har til formål at understøtte og styrke kulturen. Strategi er spillestil, indkøb, sportslige målsætninger, økonomi osv. Det har intet med identitetsprojektet at gøre.

Håber på en god debat :-)

Jeg kan lige poste mine seneste svar her, så kan dialogen måske fortsætte her.

Oprindeligt indsendt af Jebola Se indlæg

Ja der er vi så bare ikke enige overhovedet - jeg betragter projektet som "varm luft" sat i søen for at fjerne fokus på den manglende lyst til at fokusere på de reelle udfordringer - Stadion, træningsanlæg, stab omkring 1. holdet, målsætninger og udmeldinger fra ejerskabet.
    De deltagende fans er inviteret med for at virke som "nyttige idioter" - undskyld udtrykket.
    Det er du meget velkommen til at mene

Som Kentini skriver, så er initiativet kommet fra fansiden og harmonerer så med OB's ønske - derfor fandt vi en fælles model og proces. Jeg tror vi alle sammen håber at påvirke hinanden undervejs. Og der er ikke noget i projektet, som umuliggør at der arbejdes på de andre forhold. Der er jo ingen tvivl om, at vi ikke er enige om alt, men jeg tror alle der kender mig ved jeg er sådan relativt no-bullshit anlagt og jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet, at OB brugte det her projekt som en sutteklud for at undgå andre ting.

Hvad der så skal ske af andre ting; hvilke strategiske beslutninger, der skal træffes - bl.a. på baggrund af den identitet der identificeres - det er så særligt OB's opgave. Noget vil nogen være enige i, noget vil nogen være uenige i. Vil jeg gætte på

En af de ting, der arbejdes på i OB er en strategiopdatering. Og der kan jeg da godt sige, som det har været antydet nogle gange, at der snart kommer noget fra klubben.​​

Comment

Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg

Synes det er en rigtig fed initiativ og ret enestående i moderne fodbold.
      Spørgsmålet er hvor tæt man er på svaret "hvad OB er" og hvilke konkrete handlinger og initiativer kan følge ud af projektet. Hvor langt er I i den hensigt og viser sig allerede konturer af kommende handlinger og initiativer?
      Jeg tror man kan sige det på den måde, at der ligger nogle identificerede nøgleord og en lang række fortællinger/perspektiver/nuancer bagved det på nuværende tidspunkt. Det er i en form, hvor ingen får gavn af at se det , men det er et vigtigt afsæt for den kommende proces, hvor der bliver snævret ind til et egentligt skriftligt produkt, samtidig med at der vil komme et for alle åbent arrangement + et spørgeskema.

Vi har vendt en lang række mulige handlinger i følgegruppen. Nogle af dem er antydet i blogindlægget, der blev linket til ovenfor. De har dog det tilfælles, at de skal drøftes ordentligt igennem og udfoldes konkret. Dermed undgår vi, at vi forstår noget helt forskelligt ved det og at det vi sætter i værk ikke gør nogen forskel.

Det er vigtigt at sige, at det her projekt ikke bestemmer hvor mange penge Niels skal putte i klubben, hvad strategien skal være for næste sæson eller lignende. Det handler om at komme frem til den klubidentitet, som giver os alle sammen endnu mere lyst til at give noget mere til fællesskabet. Uanset om det er spillere, ansatte, ejer, fans eller sponsorer. Og så skal dét selvfølgelig gerne afspejles i klubbens strategiske handlinger fremover.

Giver det mening?​​

Comment

Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg

Jeg tror man kan sige det på den måde, at der ligger nogle identificerede nøgleord og en lang række fortællinger/perspektiver/nuancer bagved det på nuværende tidspunkt. Det er i en form, hvor ingen får gavn af at se det , men det er et vigtigt afsæt for den kommende proces, hvor der bliver snævret ind til et egentligt skriftligt produkt, samtidig med at der vil komme et for alle åbent arrangement + et spørgeskema.

Vi har vendt en lang række mulige handlinger i følgegruppen. Nogle af dem er antydet i blogindlægget, der blev linket til ovenfor. De har dog det tilfælles, at de skal drøftes ordentligt igennem og udfoldes konkret. Dermed undgår vi, at vi forstår noget helt forskelligt ved det og at det vi sætter i værk ikke gør nogen forskel.

Det er vigtigt at sige, at det her projekt ikke bestemmer hvor mange penge Niels skal putte i klubben, hvad strategien skal være for næste sæson eller lignende. Det handler om at komme frem til den klubidentitet, som giver os alle sammen endnu mere lyst til at give noget mere til fællesskabet. Uanset om det er spillere, ansatte, ejer, fans eller sponsorer. Og så skal dét selvfølgelig gerne afspejles i klubbens strategiske handlinger fremover.

Giver det mening?​​
        Ja, det gør det. :-)
        Synes det er alt andet at let at udarbejde, konkretisere og implementere det i klubbens ageren men meget værdifuldt hvis det lykkes. Fedt at I tager kampen. :-)​
        "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
        - Norbert Elgert -

Comment

Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg

Ja, det gør det. :-)
          Synes det er alt andet at let at udarbejde, konkretisere og implementere det i klubbens ageren men meget værdifuldt hvis det lykkes. Fedt at I tager kampen. :-)​
          Ja, enig. Det er det svære. Men der vil også blive indsatser, der handler om hvad vi skal gøre som fans - det er hele OB-fællesskabet, der skal rykke sig sammen, hvis det skal lykkes.

Comment

Åh, det er lidt svært det her. Der er mange tanker, og emnet er bredt. Det er også en debat, der er svær at facilitere.

Jeg synes grundlæggende, at I gør et rigtig fornemt stykke arbejde. Der er ikke mange sætninger i den kronik, jeg kan opponere mod - så er det i hvert fald i småtingsafdelingen, og jeg forstår, at I også går en balancegang på diplomatiets smertefuldt smalle knivsæg. Dog synes jeg stadig, at projektet som helhed er for omstændigt og en tand for demokratisk i virkeligheden. Det giver også anledning til lidt panderynker, når der åbenlyst er en diskrepans i forståelsen af kultur. I seneste afsnit af SFÅ Identitet har Troels meget travlt med at snakke om "subkulturer" som noget negativt og udpeger mere eller mindre rigtige eller ønskværdige fans. Det står lidt i kontrast til selve projektets fundament, tænker jeg? Og så er det i øvrigt noget værre ævl, han får fyret af. Det er udtryk for en bedaget og misforstået OB Classic tankegang, når man på den måde ønsker en monokultur fremfor den kolossale værdi og attraktion der er at finde i en fodboldklubs mange subkulturer. Pointen i subkulturer er jo netop, at de udspringer af det samme, men med forskellig udvikling og udtryk. Det skal man fremme og understøtte fremfor at undertrykke, så længe det ikke er decideret destruktivt. Det sikrer i øvrigt bredere appel, hvis man skal tale det kommercielle sprog, der tilsyneladende har mere klangbund hos ledelsen.

Det gør i hvert fald mig bekymret. For det lugter lidt af den sædvanlige kritikforskrækkelse i OB. Strømlinethed (det er vist ikke et ord, hva?) kan som udgangspunkt være en positiv ting i en organisation, men i en kulturinstitution som en fodboldklub, så er det altså ikke ønskværdigt i ethvert henseende imo. Friktion skaber energi, og så længe man formår at kanalisere den energi til noget positivt, så er det jo en ressource. Hvis man fjerner enhver friktion, så fjerner man altså også et potentiale. Vi må gerne være uenige. Vi vil jo alle gerne klubbens bedste. Men den forståelse har åbenlyst endnu ikke bundfældet sig hos Niels og Troels, når man bliver ved med at misforstå intentionerne og sågar frabeder sig enhver skepsis, efter man i 20 år mere eller mindre har afviklet klubben via elendigt lederskab. Seriøst? Give me a fucking break. Nå, der skulle lige rantes lidt åbenbart.

Jeg frygter i bund og grund, at der ikke er blevet taget de afgørende opgør internt i klubben, som man nu havde muligheden for - at man har forspildt den mulighed. Jeg får i hvert fald fornemmelsen af gammel vin på nye flasker. Og så er jeg i øvrigt meget lidt glad for Troels' kommunikation og budskaber. Det er ofte i direkte modsætning til, hvad jeg ønsker at høre.

Comment

Oprindeligt indsendt af JMJ Se indlæg
              Åh, det er lidt svært det her. Der er mange tanker, og emnet er bredt. Det er også en debat, der er svær at facilitere.

Jeg synes grundlæggende, at I gør et rigtig fornemt stykke arbejde. Der er ikke mange sætninger i den kronik, jeg kan opponere mod - så er det i hvert fald i småtingsafdelingen, og jeg forstår, at I også går en balancegang på diplomatiets smertefuldt smalle knivsæg. Dog synes jeg stadig, at projektet som helhed er for omstændigt og en tand for demokratisk i virkeligheden. Det giver også anledning til lidt panderynker, når der åbenlyst er en diskrepans i forståelsen af kultur. I seneste afsnit af SFÅ Identitet har Troels meget travlt med at snakke om "subkulturer" som noget negativt og udpeger mere eller mindre rigtige eller ønskværdige fans. Det står lidt i kontrast til selve projektets fundament, tænker jeg? Og så er det i øvrigt noget værre ævl, han får fyret af. Det er udtryk for en bedaget og misforstået OB Classic tankegang, når man på den måde ønsker en monokultur fremfor den kolossale værdi og attraktion der er at finde i en fodboldklubs mange subkulturer. Pointen i subkulturer er jo netop, at de udspringer af det samme, men med forskellig udvikling og udtryk. Det skal man fremme og understøtte fremfor at undertrykke, så længe det ikke er decideret destruktivt. Det sikrer i øvrigt bredere appel, hvis man skal tale det kommercielle sprog, der tilsyneladende har mere klangbund hos ledelsen.

Det gør i hvert fald mig bekymret. For det lugter lidt af den sædvanlige kritikforskrækkelse i OB. Strømlinethed (det er vist ikke et ord, hva?) kan som udgangspunkt være en positiv ting i en organisation, men i en kulturinstitution som en fodboldklub, så er det altså ikke ønskværdigt i ethvert henseende imo. Friktion skaber energi, og så længe man formår at kanalisere den energi til noget positivt, så er det jo en ressource. Hvis man fjerner enhver friktion, så fjerner man altså også et potentiale. Vi må gerne være uenige. Vi vil jo alle gerne klubbens bedste. Men den forståelse har åbenlyst endnu ikke bundfældet sig hos Niels og Troels, når man bliver ved med at misforstå intentionerne og sågar frabeder sig enhver skepsis, efter man i 20 år mere eller mindre har afviklet klubben via elendigt lederskab. Seriøst? Give me a fucking break. Nå, der skulle lige rantes lidt åbenbart.

Jeg frygter i bund og grund, at der ikke er blevet taget de afgørende opgør internt i klubben, som man nu havde muligheden for - at man har forspildt den mulighed. Jeg får i hvert fald fornemmelsen af gammel vin på nye flasker. Og så er jeg i øvrigt meget lidt glad for Troels' kommunikation og budskaber. Det er ofte i direkte modsætning til, hvad jeg ønsker at høre.
              Tak for dit indspark. Jeg er som sådan ikke uenig i noget af et du skriver, men måske lidt uenig i vinklen. Jeg kan ikke fortænke nogen i, at have en vis portion skepsis når det kommer til OBs ledelse, særligt den allerøverste. Jeg er også enig i, at der gennem tiderne har været et forfejlet syn på omgivelserne. Og jeg er enig i, at man skal passe på med overdreven konsensus som kvæler relevant kritik og dynamisk nytænkning.

Men...for det første er det vigtigt for enhver organisation, at have nogle stærke værdier som binder fællesskabet grundlæggende sammen, det er blevet endnu vigtigere i disse tider, hvor medietrykket er blevet så voldsomt og konstant presser på for hurtig handling, vi ser det overalt, især i politik, men sportens verden er også underlagt hastigheden og de unuancerede konklusioner. Det er vigtigt, at klubben har et solidt fundament at stå på som gør, at båden ikke hele tiden rokkes: ny træner, ny strategi, ny spillestil, hele tiden noget nyt. Der skal være en linje. Men det er klart, der skal være en balance. OB er en klub, som har været præget af en del forskellige strømninger, men når klubben har haft det bedst, er de strømninger blevet forenet på en konstruktiv måde. F.eks. er OB både en konservativ klub og en klub der ofte har tænkt enormt innovativt. Hvis balancen mellem de to yderpunkter findes, mener jeg det skaber grobund for en enorm stærk vinderkultur, men tipper balancen, kan det skabe enten slingrekurs eller stilstand. Det er ved ubalancer, at subkulturer bliver undergravende, men hvis balancen findes, kan det være en styrke, at der findes små understrømninger i klubben, som skaber nytænkning.

Jeg skal ikke kunne forudsige hvor Troels og Niels lander i alt det her. Men jeg synes vi skal huske på en ting: OB havde aldrig behøvet at sige ja til denne proces, og ingen andre superligaklubber ville gøre noget lignende. Jeg ved at den officielle fanklub føler, at OB lige nu er den mest åbne og nære klub i professionel fodbold i Danmark, det bekræftes på møder med de andre klubber. Så er vi tilbage ved snakken om, hvorvidt vi skal fokusere på osten eller på hullerne i osten. OB har sagt ja til meget, og her er OB altså Troels og Niels. Niels har selv været med på møderne, indgået i snakken, taget imod tæskene osv.

Kan jeg så være sikker på, at de reelt har lært noget? nej, livet, verden, mennesker er dynamiske. Men vi er opmærksomme på i projektet, hvordan vi kan lave tiltag som sikrer, at der i fremtiden vil være flere som har medejerskab over værdierne og kulturen. Projektet skulle gerne leve videre i en eller anden form.

Comment

Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg

Tak for dit indspark. Jeg er som sådan ikke uenig i noget af et du skriver, men måske lidt uenig i vinklen. Jeg kan ikke fortænke nogen i, at have en vis portion skepsis når det kommer til OBs ledelse, særligt den allerøverste. Jeg er også enig i, at der gennem tiderne har været et forfejlet syn på omgivelserne. Og jeg er enig i, at man skal passe på med overdreven konsensus som kvæler relevant kritik og dynamisk nytænkning.

Men...for det første er det vigtigt for enhver organisation, at have nogle stærke værdier som binder fællesskabet grundlæggende sammen, det er blevet endnu vigtigere i disse tider, hvor medietrykket er blevet så voldsomt og konstant presser på for hurtig handling, vi ser det overalt, især i politik, men sportens verden er også underlagt hastigheden og de unuancerede konklusioner. Det er vigtigt, at klubben har et solidt fundament at stå på som gør, at båden ikke hele tiden rokkes: ny træner, ny strategi, ny spillestil, hele tiden noget nyt. Der skal være en linje. Men det er klart, der skal være en balance. OB er en klub, som har været præget af en del forskellige strømninger, men når klubben har haft det bedst, er de strømninger blevet forenet på en konstruktiv måde. F.eks. er OB både en konservativ klub og en klub der ofte har tænkt enormt innovativt. Hvis balancen mellem de to yderpunkter findes, mener jeg det skaber grobund for en enorm stærk vinderkultur, men tipper balancen, kan det skabe enten slingrekurs eller stilstand. Det er ved ubalancer, at subkulturer bliver undergravende, men hvis balancen findes, kan det være en styrke, at der findes små understrømninger i klubben, som skaber nytænkning.

Jeg skal ikke kunne forudsige hvor Troels og Niels lander i alt det her. Men jeg synes vi skal huske på en ting: OB havde aldrig behøvet at sige ja til denne proces, og ingen andre superligaklubber ville gøre noget lignende. Jeg ved at den officielle fanklub føler, at OB lige nu er den mest åbne og nære klub i professionel fodbold i Danmark, det bekræftes på møder med de andre klubber. Så er vi tilbage ved snakken om, hvorvidt vi skal fokusere på osten eller på hullerne i osten. OB har sagt ja til meget, og her er OB altså Troels og Niels. Niels har selv været med på møderne, indgået i snakken, taget imod tæskene osv.

Kan jeg så være sikker på, at de reelt har lært noget? nej, livet, verden, mennesker er dynamiske. Men vi er opmærksomme på i projektet, hvordan vi kan lave tiltag som sikrer, at der i fremtiden vil være flere som har medejerskab over værdierne og kulturen. Projektet skulle gerne leve videre i en eller anden form.
                Jamen, jeg er som udgangspunkt heller ikke uenig i særligt meget af det, du skriver. Så langt, så godt. Jeg er nok bare mere pessimistisk anlagt eller måske klog af skade? I forhold til snakken om subkulturer, så er mit grundlæggende problem nok også, at Troels projicerer udfordringen helt forkert. Det er ikke omgivelsernes skyld, at man har underpræsteret. Klubbens deroute er ikke et resultat af, at der har været fangrupperinger, der har glemt trøjerne og klappølserne, men husket romerlysene - og til tider er gået (langt) over stregen. Det er ikke en splittelse og inkompetence i omgivelserne, der bærer skylden. Når man vælger at bruge kræfter på den kamp, så gør det mig alvorligt i tvivl om, hvorvidt man har fat om nældens rod. Derouten er jo en konsekvens af INTERN inkompetence i klubben. Dårlig strategiimplementering, dårlig strategiudvikling, ulideligt defensiv kommunikation, manglende innovation, faldefærdige faciliteter, strategisk slingrekurs, manglende know-how, udhuling af klubkultur og larmende tavshed fra den øverste ledelse. Jeg kunne blive ved. Kan I huske, da Niels Thorborg stolt lovede spillerne, at NU ville der komme en ny hybridbane - den kom så ikke. Eller da Enrico var ved at falde ned af stolen af begejstring over, at man med Björn Wesström nu pludselig tænkte flere transfervinduer frem. Hvad i himlens navn havde man gjort tidligere? Eller dengang man gjorde Michael Hemmingsen til sportsdirektør og gjorde en klublegende til grin ved at give ham en rolle, han åbenlyst ikke passede til eller følte sig komfortabel i. Eller da man førte klubben til nedrykning? Eller da man annoncerede en stort anlagt kulegravning af årsagerne til nedrykningen med både intern og ekstern ekspertise. Hører vi nogensinde noget til den igen? Og hvem var egentlig med i den gruppe? Hvem var de eksterne udover ham, der pludselig blev til sportsdirektør og er et godt bekendtskab af Niels Thorborg?

Og så er det kulturen OMKRING klubben, der er problemet? Bitch, please. Det er fandme da, det eneste, der har fungeret.

Grundet klubbens historisk ringe kommunikation, så aner vi jo reelt ingenting. Jeg håber da for alt i verden, at Troels og Niels er helt bevidste om problemernes rod. Og det er selvfølgelig et positivt tegn, at de indvilger i sådan et projekt. Og jeg har al mulig tiltro til, at I forsøger at skubbe det i den rigtige retning.

Tiltroen ville i min verden stige betragteligt, hvis Troels eller Niels på troværdig og åben vis tilkendegav, at det selvfølgelig er den interne kultur - i både trup og på gangene - der er den absolut vigtigste kultur at få etableret. Det er dér, fokus skal være. Kulturen skal strømme ud fra Ådalen, og så skal omgivelserne nok følge med. I sin helt egen form. Det er imo et udtryk for smålighed og manglende situationsfornemmelse, at man begynder at rette kritikken den vej. Det er så klassisk OB, og dét er bekymrende. Hvis du aktivt prøver at fremstå med "big dick energy", så virker det ofte omvendt. Ligegyldigt hvor mange børn du så har.

Comment

Working...
                X