Oprindeligt indsendt af Entusiastens
Se indlæg
Hey ville gerne svare dig på dine meldinger under livestreamet. Måske er jeg for hård i min vurdering af Vejle -det kan sagtens være du har ret :-) Men jeg er selvfølgelig helt enig i, at man sagtens kan spille med udlændinge - også mange. Det er vel 25-30 år siden, at det blev helt normalt. Men du kan ikke afskrive, at et kultur/nærhedsprincip også spiller ind i rekrutteringen. FCK har f.eks. altid bygget deres hold op omkring dansk/skandinaviske spillere, tilsat enkelte udefra. Det er et strategisk rekrutteringsprincip de fleste steder i Skandinavien, og det har det også været i OB i flere år. Baggrunden for det er vel at man tror på en lettere integration på og udenfor banen, man kender formodentligt spilleren bedre i sin scouting, han har bevist sig på et niveau der minder om SL osv. I min optik er den tilgang mere solid i en dansk kontekst. Måske tager jeg fejl, og så er der dømt fuld multi-kulti på alle hold om få år?
Kvalitet er selvfølgelig afgørende, men de skal også kunne præstere når de lander også som et hold. Jeg er hverken vild med Vejles måde at gøre det på eller det man gjorde i Esbjerg inden de gik i opløsning. Staben omkring VB-holdet virker til primært at være dikteret af agent/ejeren, og det virker for mig mere som en måde at handle østeuropæiske spillere på i gennem netværkene, end at bygge et sundt VB. Måske er jeg romantisk, men jeg synes ikke der er mange hold på vores breddegrader der sammensætter på den måde med succes over tid. Spørgsmålet er så bare hvad succes er i VB. Det kan sagtens være at få en masse spillere igennem døren fra de forskellige lande. Det er vist ingen hemmelighed, at agenter laver gode penge helt generelt. Jeg spekulerer i, at den måde VB kører deres rekruttering på mere er end agent-mølle end det er et udtryk for sund fodboldopbygning. En ren påstand. Det kan være deres motiver er ædle og de har regnet den ud.
Jeg tror absolut ikke det er deres styrke, at de er så sammensatte, som de potentielt kan være. De danske eksempler med mange udlændinge har vel typisk været svensk/norsk eller fra et land/område man har opdyrket gennem akademi?
Det var baggrunden for min svada mod Vejle, som jeg jo lidt romantisk har som et klassisk dansk talentudviklingscenter.
Comment