Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Modernisering af stadion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af Brogaard99 Se indlæg

    Jeg mener bare jeg har hørt BW sige i interviews eller i SFÅ podcast - at det er skruet lidt op.
    Men vi er helt enige om det ikke er en rekord dyr trup overhovedet.
    Nægter at tro på at det er i spillerbudgettet. Så må det være det samlede budget incl akademi

    Comment


      Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg

      Jeg tror de to ting hænger sammen. Dårlig jord og manglende traditioner gør, at man producerer ting uden dannelse, men det betyder også man ikke er bundet af konventioner og helhedstanker - man kan beslutte sig på en eftermiddag og slå det op på to.

      Jeg vil fastholde, at jeg tror, der er mest værdi at vinde på ikke at være Herning. Men der er fordele og ulemper ved alt, og man kan sagtens ødelægge en traditionsklubs kultur og muligheder, hvis man misligholder den langtid nok.
      Der er sgu` meget at tage fat i, og jeg er overordnet enig, men nok også pessimistisk i forhold til, hvad der er bedst lige nu. Jeg ville ønske at traditionsklubberne var fremtiden, men tror desværre ikke på det.
      Vedrørende FCM, så lavede jeg for omtrent 15 år siden et projekt for DGI vedrørende fodbold, og i den forbindelse var jeg meget i deres "kerneland", det midt-vestjyske område. Jeg interviewede i den forbindelse mange ledere i små klubber "ude vestpå", og de var alle som en enormt begejstrede for at være en del af FCM. Mange af dem, de sydligst beliggende, havde vendt EFB ryggen, og andre så dette som deres mulighed for at være med i noget stort.
      Måske man skal se det som en fusion mellem FCM (det merkantile og internationalt orienterede) og de lokale foreninger (typisk højskole orienteret)? Min opfattelse af dem, dengang, var, at det på en måde var en fusion mellem penge og lokal forankring. Det vigtigst for dem er, at det gav mening i deres optik. Og måske den lokale stolthed kun når nye højder nu, hvor en af "de lokale" går så direkte ind i FCM?
      Og nej, jeg har ikke meget godt at sige om FCM ellers, men de kan noget lokalt. Noget som OB ikke er i nærhede af at kunne med Øens Hold og lignende. Desværre. Det er også markant, at man ikke i det vestjyske område ser BIF og FCK trøjer i skolegårdene.

      Comment


        Jeg har boet og arbejdet i området derovre i +10 år og kan bestemt se mange forskelle i kultur og dynamik. På de magre jorde (vest for hovedvej 13) er områdets erhvervsliv præget af dynamik, innovation og risikovillighed - det er en udpræget iværksætterkultur med stor frækhed og totalt mangel på respekt for "hvad man gjorde engang" - de lokale politikere er naturligvis præget af dette - derfor er der ingen udfordringer med at få godkendt og bevilget midler til aktiviteter som Messecenter og Stadions m.v. - hvis der var bliver disse politikere ikke genvalgt og de ved det ! Området er præget af "frækhed" og vækst som fokus. Forskellen kommer slående til udtryk imellem Silkeborg If - traditionsrig klub/forening a la OB ( øst for hovedvej 13) - og den "frække opkomling" FCM fra Heden - der er kun ca 25 km mellem klubberne og måden at drive dem på kunne ikke være mere forskellig - SIF er ganske enkelt blevet kørt totalt over m.h.t. økonomi, størrelse, sponsorindtægter, trænerstab og ungdomsspillere - det er derfor folk i SIF hader FCM og konsekvent kalder dem "FC Vestjylland" - for vi er jo midtjyderne....
        SIF ligner OB kulturen betydeligt mere - og hvis man kigger på de to hoved bagmænd Kent Madsen og Niels Thorborg har de også begge finansiel virksomhed som en del af baggrunden - de er ikke nær så risikovillige som "købmændene på Heden" som skabte FCM. Hvad der er bedst ? tjaa jeg foretrækker absolut OB - historie, tradition og kultur - men det er evident at hvis OB igen skal kunne konkurrere med vore tiders topklubber er vi nødt til at tilegne os en større dynamik, forretningsorientering og agilitet - ellers ender vi som dinosaur med at blive et fortidslevn i de lavere rækker. Man skal også bemærke at FCM flere gange gennem tiderne er reddet på målstregen fra truende konkurser. Det vil ikke ske i OB under NT´s ejerskab og ledelse.

        Comment


          Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

          Nægter at tro på at det er i spillerbudgettet. Så må det være det samlede budget incl akademi
          Hvorfor nægter du at tro det? Hvad synes du peger den anden vej?

          Comment


            Oprindeligt indsendt af Memoryhof Se indlæg

            Der er sgu` meget at tage fat i, og jeg er overordnet enig, men nok også pessimistisk i forhold til, hvad der er bedst lige nu. Jeg ville ønske at traditionsklubberne var fremtiden, men tror desværre ikke på det.
            Vedrørende FCM, så lavede jeg for omtrent 15 år siden et projekt for DGI vedrørende fodbold, og i den forbindelse var jeg meget i deres "kerneland", det midt-vestjyske område. Jeg interviewede i den forbindelse mange ledere i små klubber "ude vestpå", og de var alle som en enormt begejstrede for at være en del af FCM. Mange af dem, de sydligst beliggende, havde vendt EFB ryggen, og andre så dette som deres mulighed for at være med i noget stort.
            Måske man skal se det som en fusion mellem FCM (det merkantile og internationalt orienterede) og de lokale foreninger (typisk højskole orienteret)? Min opfattelse af dem, dengang, var, at det på en måde var en fusion mellem penge og lokal forankring. Det vigtigst for dem er, at det gav mening i deres optik. Og måske den lokale stolthed kun når nye højder nu, hvor en af "de lokale" går så direkte ind i FCM?
            Og nej, jeg har ikke meget godt at sige om FCM ellers, men de kan noget lokalt. Noget som OB ikke er i nærhede af at kunne med Øens Hold og lignende. Desværre. Det er også markant, at man ikke i det vestjyske område ser BIF og FCK trøjer i skolegårdene.
            God og interessant nuancering. Og spørgsmålet om tradition vs. ikkebunden dynamik bliver jo endnu mere interessant hvis man tilmed nuancerer hvad “bedst” betyder.

            Er formålet med moderne fodboldklubber alene at vinde uanset metoden? Eller skal de betyde noget for dem der ser på?

            Comment


              Oprindeligt indsendt af Agbre Se indlæg

              Hvorfor nægter du at tro det? Hvad synes du peger den anden vej?
              Spørgsmålet er vel om budgettet er øget når Sabbi er skiftet. Vi har solgt/ladet stort set alle vores højtlønnede spillere løbe og det er ikke alle erstatningerne, der kan få lige så meget i løn.

              Comment


                Oprindeligt indsendt af Jebola Se indlæg
                Jeg har boet og arbejdet i området derovre i +10 år og kan bestemt se mange forskelle i kultur og dynamik. På de magre jorde (vest for hovedvej 13) er områdets erhvervsliv præget af dynamik, innovation og risikovillighed - det er en udpræget iværksætterkultur med stor frækhed og totalt mangel på respekt for "hvad man gjorde engang" - de lokale politikere er naturligvis præget af dette - derfor er der ingen udfordringer med at få godkendt og bevilget midler til aktiviteter som Messecenter og Stadions m.v. - hvis der var bliver disse politikere ikke genvalgt og de ved det ! Området er præget af "frækhed" og vækst som fokus. Forskellen kommer slående til udtryk imellem Silkeborg If - traditionsrig klub/forening a la OB ( øst for hovedvej 13) - og den "frække opkomling" FCM fra Heden - der er kun ca 25 km mellem klubberne og måden at drive dem på kunne ikke være mere forskellig - SIF er ganske enkelt blevet kørt totalt over m.h.t. økonomi, størrelse, sponsorindtægter, trænerstab og ungdomsspillere - det er derfor folk i SIF hader FCM og konsekvent kalder dem "FC Vestjylland" - for vi er jo midtjyderne....

                SIF ligner OB kulturen betydeligt mere - og hvis man kigger på de to hoved bagmænd Kent Madsen og Niels Thorborg har de også begge finansiel virksomhed som en del af baggrunden - de er ikke nær så risikovillige som "købmændene på Heden" som skabte FCM. Hvad der er bedst ? tjaa jeg foretrækker absolut OB - historie, tradition og kultur - men det er evident at hvis OB igen skal kunne konkurrere med vore tiders topklubber er vi nødt til at tilegne os en større dynamik, forretningsorientering og agilitet - ellers ender vi som dinosaur med at blive et fortidslevn i de lavere rækker. Man skal også bemærke at FCM flere gange gennem tiderne er reddet på målstregen fra truende konkurser. Det vil ikke ske i OB under NT´s ejerskab og ledelse.
                Jeg tror, du har ret i noget af de du skriver.

                Jeg tror bare vi skal huske, at de strukturelle problemer vi har skabt for os selv i samfundet såvel som i mange fodboldklubber, netop er skabt ved at tænke for hurtigt og enstrenget.

                Jeg er egentlig uenig med Troels Bech og andre i at vores udfordringer i OB er traditioner. Tvært imod, så tror jeg vores udfordringer er dårlige/mangelfulde analyser, der ikke er forankret i OB og Odenses væsen og identitet.

                Vi skal huske at OB’s ejer og kredsen omkring ham ikke er gammelrige, dannede etatråder med en dyb forankring og skærpede kulturanalytiske kompetencer.

                Niels Thorborg er vokset ud af at sælge vaskemaskiner og mødes ofte i en Korsbæklignende kreds af kun mænd, skyder til måls og synger fuldemandssange :-)

                Og så er han måske mere risikoavers end FCM’s ejerkreds er og har været. Men som du skriver, skal vi også huske, at de har været et kartoffelskive fra at gå konkurs og de seneste år har kørt zigzagkurs og formøblet millioner i hobevis, fordi de ikke har anet hvem de var eller gerne ville være.

                Jeg tror kun at en klub som OB kan lykkes på een måde. Det ser sådan her ud:

                1. Identitets- og kulturanalyse: hvem er vi? Hvad peger tilbage, som vi ikke skal lade os binde af og hvad peger frem, som vi skal bygge videre på. Hvad bevæger sig i vores omverden og hvad giver det til sammen af mulighedsbetingelser.

                2. Visionsudformning med en række pejlemærker med afsæt i en inddragende proces, hvor fans og andre får lov at fylde, fordi det vil give dem ejerskab til slutproduktet

                3. Strategiudformning, hvor pejlemærkerne omsættes til mål og indsatser - alt sammen skabt i en proces, der skal skabe fælles erkendelser.

                Som jeg ser det, har man i en intern proces kradset lidt i overfladen på punkt 1. Og så er man - nok med manglende kobling til dét - sprunget direkte til punkt 3, og har lavet en halv strategi.

                Jeg tror at det transfervirvar vi laver lige nu, er sværere at få til at blive en succes, fordi vi ikke er helt sikre på hvem vi er og gerne vil være.

                Så jeg tror at sportslig succes og forankring i lokalområdet, i hvert fald for en traditionsrig byklub som OB, forudsætter ovenstående.

                ​​​​…Og, så skal man jo lige huske, at Odense slår Herning på iværksætteri, at fremtidens techvækstklynger ligger her og at Odense gennemgår en markant transformation, som man ikke kunne igangsætte i Herning om så der faldt 20 mia. kr ned fra himlen.

                Comment


                  Der er skrevet meget og jeg er enig i en del.

                  Problemet, Imo, bliver at man bliver for tilbageskuende i OB på en dårlig måde. Der er en god måde at være det på hvor man hylder sine helte og husker de gode oplevelser man har fået med dem, men det bliver problematisk når man begynder at fare ud i noget OB DNA og snakke om en rigtig ob'er og OB anno midthalvfemserne.

                  Nogen af klubbens største helte som Richard Møller Nielsen og Kim Brink var jo væsentligt foran deres tid i forhold hvordan de så spillet. RMN tog jo til Tyskland fordi han ikke synes DBU's træningskurser var tidssvarende han henviste altså ikke til hvordan OB spillede i 1947.

                  Jeg synes også de største succes i de senere år har været steder hvor vi har konfronteret noget af det konservative tankegods der har været, både i forhold til ​​​akademi i forhold til den generelle åbenhed fra klubbens side etc. Det er ikke hvad det var engang, men det er stadig fedt. Så jeg er ikke så bekymret for at få udfordret de der ting.

                  Så er der hele den politiske vinkel, hvor det bare bliver lidt for hyggeligt i Odense, selvfølgelig skal Odense kommune hjælpe OB, vi snitter snart 10.000 tilskuere per hjemmekamp i den her by, der må være noget politisk opbakning til sports og kulturlivet.

                  Så kan det godt være man ikke lige har en halv milliard til stadionbyggeri, men så er der så meget andet.

                  Ny skal det gamle OUH udfases ihvertfald til en hvis grad der kunne man godt lade Ådalen krydse boulevarden og få nogle kvadratmeter på den grund der til nogle ekstra baner.

                  ​Der mangler nogle visioner både for OB og for Odense Kommune i forhold til OB.

                  ​​​​​​
                  ​​​​​
                  ​​​​​​

                  Comment


                    Oprindeligt indsendt af Striwetforlivet! Se indlæg
                    Der er skrevet meget og jeg er enig i en del.

                    Problemet, Imo, bliver at man bliver for tilbageskuende i OB på en dårlig måde. Der er en god måde at være det på hvor man hylder sine helte og husker de gode oplevelser man har fået med dem, men det bliver problematisk når man begynder at fare ud i noget OB DNA og snakke om en rigtig ob'er og OB anno midthalvfemserne.

                    Nogen af klubbens største helte som Richard Møller Nielsen og Kim Brink var jo væsentligt foran deres tid i forhold hvordan de så spillet. RMN tog jo til Tyskland fordi han ikke synes DBU's træningskurser var tidssvarende han henviste altså ikke til hvordan OB spillede i 1947.

                    Jeg synes også de største succes i de senere år har været steder hvor vi har konfronteret noget af det konservative tankegods der har været, både i forhold til ​​​akademi i forhold til den generelle åbenhed fra klubbens side etc. Det er ikke hvad det var engang, men det er stadig fedt. Så jeg er ikke så bekymret for at få udfordret de der ting.

                    Så er der hele den politiske vinkel, hvor det bare bliver lidt for hyggeligt i Odense, selvfølgelig skal Odense kommune hjælpe OB, vi snitter snart 10.000 tilskuere per hjemmekamp i den her by, der må være noget politisk opbakning til sports og kulturlivet.

                    Så kan det godt være man ikke lige har en halv milliard til stadionbyggeri, men så er der så meget andet.

                    Ny skal det gamle OUH udfases ihvertfald til en hvis grad der kunne man godt lade Ådalen krydse boulevarden og få nogle kvadratmeter på den grund der til nogle ekstra baner.

                    ​Der mangler nogle visioner både for OB og for Odense Kommune i forhold til OB.

                    ​​​​​​
                    ​​​​​
                    ​​​​​​
                    Mener du virkelig, at Odense Kommune skulle have visioner for OB? Det vil jo ikke alene være lidt vildt, men også ulovligt hvis det omsættes i støtte til en privat virksomhed.

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg

                      Mener du virkelig, at Odense Kommune skulle have visioner for OB? Det vil jo ikke alene være lidt vildt, men også ulovligt hvis det omsættes i støtte til en privat virksomhed.
                      Både og altså både i Farum og i Herning har der været en vilje til at bakke op om de to klubber og det er fundamentalt for den succes de har i dag.

                      I Odense kan du jo dårligt nok nå til enighed om hvem der har ansvaret for at der bliver lagt hybrid på Odense stadion.

                      Lige nu, der er OB vel byens største kulturtilbud? Jeg kan ihvertfald ikke komme på noget der samler 10.000 mennesker hver anden uge. Det synes jeg en by som Odense skal tage til efterretning og også gøre sig nogle overvejelser om hvordan man får brugt OB til at brande Odense.

                      Man har et stort kulturtilbud, man har et stort sponsornetværk man har et øens hold samarbejde som dækker hele Fyn og er med til at gøre det muligt at tilbyde fritidstilbud over hele øen. Der er ikke nogen god grund til at man er så tung i røven. Der er rigtig god grund til at Odense kommune og i virkeligheden også resten af de fynske kommuner, spiller med i udviklingen af OB.

                      ​​​​​​

                      Comment


                        Oprindeligt indsendt af Striwetforlivet! Se indlæg

                        Både og altså både i Farum og i Herning har der været en vilje til at bakke op om de to klubber og det er fundamentalt for den succes de har i dag.

                        I Odense kan du jo dårligt nok nå til enighed om hvem der har ansvaret for at der bliver lagt hybrid på Odense stadion.

                        Lige nu, der er OB vel byens største kulturtilbud? Jeg kan ihvertfald ikke komme på noget der samler 10.000 mennesker hver anden uge. Det synes jeg en by som Odense skal tage til efterretning og også gøre sig nogle overvejelser om hvordan man får brugt OB til at brande Odense.

                        Man har et stort kulturtilbud, man har et stort sponsornetværk man har et øens hold samarbejde som dækker hele Fyn og er med til at gøre det muligt at tilbyde fritidstilbud over hele øen. Der er ikke nogen god grund til at man er så tung i røven. Der er rigtig god grund til at Odense kommune og i virkeligheden også resten af de fynske kommuner, spiller med i udviklingen af OB.

                        ​​​​​​
                        Du glemte lige AGF / Århus med deres nye stadion

                        Comment


                          Jeg tjekkede lige tilskuddene til Odense Teater om året (ved godt at jeg ikke kan sammenligne det med OB 1:1... mere tankegangen i byen)

                          Kulturministeriet - 60.000.000,-

                          Odense Kommune - 0,-

                          Giver lidt stof til eftertanke til, hvad kommunen vil med kulturlivet... udover at "sole sig" i hvad vi kan tilbyde !

                          Side 6

                          https://slks.dk/fileadmin/user_uploa...e_strategi.pdf

                          Comment


                            Vi har jo de lokalpolitikere vi vælger - i Herning / Ikast området ved enhver lokalpolitiker at hvis man ikke understøtter erhvervs og sportsaktiviteter - bliver man ikke genvalgt - sværere er det såmænd ikke. Derfor har de faciliteter til fodbold, håndbold, ishockey, cykling og sportshøjskoler der langt overstiger indbyggertallets størrelse - og i de fleste tilfælde også vores.
                            De ved at hvis der ikke investeres får de intet - de har hverken stor natur, en stor gammel by eller andre attraktioner - de skal skabe deres events selv og det gør de så . Jeg argumenterer ikke for at vi i Odense skal gøre som Herning - men vi kunne bestemt godt lære en hel del af deres fokus på udvikling, dynamik og handlekraft - det ville flytte mange gode initiativer fremad.

                            Comment


                              Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

                              Du glemte lige AGF / Århus med deres nye stadion
                              Her kommer den primære finansiering jo fra Sallingfonden. Det vil svare til st en rigmand af Niels Thorsborgs størrelse lagde de første 2-300 mio i Odense. Så tror jeg nok at kommunen skulle kunne finde flere penge.

                              Comment


                                Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg
                                Jeg tjekkede lige tilskuddene til Odense Teater om året (ved godt at jeg ikke kan sammenligne det med OB 1:1... mere tankegangen i byen)

                                Kulturministeriet - 60.000.000,-

                                Odense Kommune - 0,-

                                Giver lidt stof til eftertanke til, hvad kommunen vil med kulturlivet... udover at "sole sig" i hvad vi kan tilbyde !

                                Side 6

                                https://slks.dk/fileadmin/user_uploa...e_strategi.pdf
                                Odense Kommune er en af de kommuner der støtter kulturlivet absolut mest økonomisk på tværs af hele landet. En af de primære årsager er faktisk den modsatte af den du beskriver der - nemlig, at de statslige kulturmidler i høj grad er bundet i København og Odense Kommune derfor er nødttil at punge op med meget høje beløb for feks at have et symfoniorkester, et kunstmuseum osv.

                                Comment

                                Working...
                                X