Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Er det for nemt at være OB spiller?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af kentini Se indlæg
    Jeg køber ikke præmissen om, at jo hårdere miljøet er rent psykisk, jo dygtigere bliver man som fodboldspiller. Jeg er dog enig i, at den danske kultur med curlingforældre osv. bevirker, at danske spillere ikke ret godt tåler modgang.
    Det kan godt være du har ret i, at jo hårdere miljøet er rent psykisk, ikke ender ud i at du bliver dygtigere som fodboldspiller. Men faktum er også nødt til, at se på de forskellige mix af kulturer, som er i de forskellige klubber og lande. Min opfattelse er, at hvis du ikke er skarp nok psykisk i udlandet...jamen så bliver du simpelhen savet over, fordi der er ingen kære mor. Du skal kunne tåle, at blive trådt på. Du skal kunne være en kriger på banen, have hår på brystet og skal kunne vise din tilstedeværelse og dominans i klubben. Man bliver selv nødt til at kunne skabe sin identitet i klubben, kunne sige fra og få skabt sin egen plads i hierarkiet, fordi der er ingen som vil komme og samle dig op. Dette tror jeg der er mange danskers problem. Der er mange spillere som kommer fra fattigdom osv. de er altså villig til at ofre ALT og være en KRIGER hver gang, fordi de har ikke noget bedre at komme hjem til. Fodbolden kan være deres levevej.

Comment

Jeg køber ikke præmissen om, at jo hårdere miljøet er rent psykisk, jo dygtigere bliver man som fodboldspiller. Jeg er dog enig i, at den danske kultur med curlingforældre osv. bevirker, at danske spillere ikke ret godt tåler modgang.
      Er der faktisk belæg for at sige, at forældre i DK er mere "curling" end andre?
      Jeg har set noget clickbait der gerne vil have det til at fremstå sådan ... men ikke meget andet.
      Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

Jeg er ikke fan.
      Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

Comment

Oprindeligt indsendt af Entusiastens Se indlæg
        Jeg har set noget clickbait der gerne vil have det til at fremstå sådan ... men ikke meget andet.
        Puha; nu rejser du en stor debat, der raser på højtryk i skolekredse bl.a. Det korte svar på dit spørgsmål er klart NEJ. Der er intet rationelt, forskningsbaseret grundlag for at sige, at danske forældre skulle være mere overbeskyttende end forældre i andre lande.

Debatten om overbeskyttende, 'pylrede' forældre raser i alle vestlige lande; på engelsk bruges termen 'helicopter parents' nok stadig mest. Den blev først formuleret i USA i 1990 (Cline/Fay), men det var først i 00erne, at begrebet gik viralt og bed sig fast. Det kom især efter en del artikler om collegestuderende i USA, hvis forældre konstant ringede til universiteterne for at høre om deres små pus, klage over karakterer, krav til lektier, mm.
        Eftersom meget af vores kultur - og især vores uddannelse, retssystem og militær - udspiller sig i nationalt regi, så kan du i alle vestlige lande sandsynligvis finde en del mennesker, der synes, at lige præcis deres lands forældre er blevet for blødsødne og ikke længere opdrager deres børn ordentligt, at skolelærerne er blødsødne og prøver at være venner med eleverne i stedet for voksne, samt at militær og fængselsvæsen er blevet spejderlejre med bløde senge, godnathistorier og klap på kinden.

Det er ikke en gang kun et vestligt fænomen. Både i Japan og især i Kina er betegnelsen 'tiger mums' velkendt efterhånden - Kina især pga. et-barnspolitikken. Mødre flytter nærmest ind hos især sønnerne, vasker deres tøj til de er langt op i 30erne, laver mad - og lægger noget pres på familielivet for de unge:-)

Faktisk er det modsatte stadigvæk nok mere gældende, hvis man ser det i et globalt perspektiv. Selvstændighed og ansvarlighed er stadig højt værdisat i Nordeuropa. På mit arbejde har jeg mange gange haft kolleger fra bl.a. Tyrkiet, Korea, Italien og Spanien, som er nærmest chokerede over især de krav, vi stiller til 3-4 årige børn i daginstitutioner i DK. "Skal de SELV tage deres tøj på - hver dag??!" spurgte en koreansk kollega vantro efter besøg i en dansk børbehave. "Øh ja..(?)" svarede jeg; "Ellers lærer de det jo ikke". Hun synes nærmest, at det var et overgreb imod børnene. Da hun så, at de også gik ud for at lege i regnvejr; så blev hun klart forarget. Det var aldrig gået i Korea: de kunne jo blive forkølede. Så var der blevet forældre-shitstorm.

Comment

Den er ikke ny, den er fra da debatten kørte i 2015... og KNs syn på sagen er også med her:

http://www.tipsbladet.dk/blog/eye4ta...udviklingen-12

http://www.tipsbladet.dk/blog/eye4ta...udviklingen-22
          Til-afgange under Alm: 96 - still counting

Comment

Det er vel lidt det samme som den der idé med at danske spillere ikke kan klare mosten i udlandet. Jeg har heller ikke set noget evidens for at vi skulle have et større problem i den henseende end andre lande.

Comment

Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg
              Det er vel lidt det samme som den der idé med at danske spillere ikke kan klare mosten i udlandet. Jeg har heller ikke set noget evidens for at vi skulle have et større problem i den henseende end andre lande.
              Præcis. Det er sandsynligvis bare en populær myte. Hvor mange norske, svenske, litauiske, nigerianske osv. spillere klarer heller ikke cuttet og må tage hjem? Det aner vi intet om. Men når diverse 'eksperter', medier, bloggere mv. hænger sig i en enkelt historie om en dansk spiller, der vender hjem, så må det jo være fordi, vi har et kæmpe problem. Eller nowet.

Comment

Man bliver kun en dygtigere fodboldspiller af at træne. På højere og højere niveau. Præmissen er ikke den, du siger. Den er, at presset bliver hårdere jo længere syd på man kommer - og påstanden er heller ikke, at vi i Danmark er unikke. Påstanden er, at der er for mange, der ikke kan tåle mosten - og at det derfor er blevet sværere og sværere for danske spillere at klare sig i udlandet.

Med mindre man er taget af sted i en tidlig alder og er blevet hærdet langt hjemmefra. Som Eriksen, Yussuf P, Simon Kjær, Vestergaard, AC osv. Det er ingen garanti for succes, fordi de ligesom alle andre spillere fra omkring Europa er i konkurrence med alle, og derfor falder folk igennem sprækkerne, uanset om de så er mentalt stærke nok. Der er bare for mange, der giver op.

Jeg påstår ikke, at der er et specielt og unikt problem i DK, - påstanden er at det bliver sværere og sværere for danske Superligaprofiler at begå sig i ligaer syd for grænsen. Fordi vi har det for nemt i DK.

Ligesom de har det i Norge og Sverige. Flere af de unge profiler der f.eks vandt U21 EM for svenskerne, de er jo ikke faste mænd hverken i storklubber eller de andre slags klubber, de befinder sig i. Sågar hollandske spillere har det sværere med at bryde igennem.

MvH ChrisOB
                1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                  Man bliver kun en dygtigere fodboldspiller af at træne. På højere og højere niveau. Præmissen er ikke den, du siger. Den er, at presset bliver hårdere jo længere syd på man kommer - og påstanden er heller ikke, at vi i Danmark er unikke. Påstanden er, at der er for mange, der ikke kan tåle mosten - og at det derfor er blevet sværere og sværere for danske spillere at klare sig i udlandet.

Med mindre man er taget af sted i en tidlig alder og er blevet hærdet langt hjemmefra. Som Eriksen, Yussuf P, Simon Kjær, Vestergaard, AC osv. Det er ingen garanti for succes, fordi de ligesom alle andre spillere fra omkring Europa er i konkurrence med alle, og derfor falder folk igennem sprækkerne, uanset om de så er mentalt stærke nok. Der er bare for mange, der giver op.

Jeg påstår ikke, at der er et specielt og unikt problem i DK, - påstanden er at det bliver sværere og sværere for danske Superligaprofiler at begå sig i ligaer syd for grænsen. Fordi vi har det for nemt i DK.

Ligesom de har det i Norge og Sverige. Flere af de unge profiler der f.eks vandt U21 EM for svenskerne, de er jo ikke faste mænd hverken i storklubber eller de andre slags klubber, de befinder sig i. Sågar hollandske spillere har det sværere med at bryde igennem.

MvH ChrisOB
                  Ja det er din påstand, om det er sandt er vel egentlig mere interessant ... sværere end hvad?
                  De svenskere der vandt u21 havde ikke turneringens bedste hold ... de vandt på at stå dybt, spille langt og en del held, individuelt er de ikke noget særligt.
                  Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

Jeg er ikke fan.
                  Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

Comment

Ja det er din påstand, om det er sandt er vel egentlig mere interessant ... sværere end hvad?
                    De svenskere der vandt u21 havde ikke turneringens bedste hold ... de vandt på at stå dybt, spille langt og en del held, individuelt er de ikke noget særligt.
                    Sværere end tidligere. Kravene er blevet skærpede.

Om det er sandt eller ej er op til individuel vurdering, - og det er det så sandelig også blevet. Jeg tror, det bliver sværere og sværere for, især, danske Superliga profiler at slå til i udlandet. Den næste, der kommer hjem er Hjulsager. Efterfulgt af Zanka. Og Cornelius. Mon ikke også Sviatchenko snart bliver træt af at varme bænk i Skotland?

Delaney har jeg mere fidus til.

MvH ChrisOB
                    1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
                      Sværere end tidligere. Kravene er blevet skærpede.

Om det er sandt eller ej er op til individuel vurdering, - og det er det så sandelig også blevet. Jeg tror, det bliver sværere og sværere for, især, danske Superliga profiler at slå til i udlandet. Den næste, der kommer hjem er Hjulsager. Efterfulgt af Zanka. Og Cornelius. Mon ikke også Sviatchenko snart bliver træt af at varme bænk i Skotland?

Delaney har jeg mere fidus til.

MvH ChrisOB
                      Nu er det vel heller ikke så svært at have fidus til Delaney efter det forår han har haft i Werder ;)
                      Jeg tror forøvrigt ikke helt at man skal afskrive Hjulsager endnu; ham tror jeg væsentligt mere på end fx. Cornelius. Zanka kan også slå til.

Og er danske superligaspillere ikke tidligere vendt hjem i lige så høj grad? Har vi ikke bare glemt disse spillere fordi de netop aldrig rigtig slog til?

Comment

Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
                        Puha; nu rejser du en stor debat, der raser på højtryk i skolekredse bl.a. Det korte svar på dit spørgsmål er klart NEJ. Der er intet rationelt, forskningsbaseret grundlag for at sige, at danske forældre skulle være mere overbeskyttende end forældre i andre lande.

Debatten om overbeskyttende, 'pylrede' forældre raser i alle vestlige lande; på engelsk bruges termen 'helicopter parents' nok stadig mest. Den blev først formuleret i USA i 1990 (Cline/Fay), men det var først i 00erne, at begrebet gik viralt og bed sig fast. Det kom især efter en del artikler om collegestuderende i USA, hvis forældre konstant ringede til universiteterne for at høre om deres små pus, klage over karakterer, krav til lektier, mm.
                        Eftersom meget af vores kultur - og især vores uddannelse, retssystem og militær - udspiller sig i nationalt regi, så kan du i alle vestlige lande sandsynligvis finde en del mennesker, der synes, at lige præcis deres lands forældre er blevet for blødsødne og ikke længere opdrager deres børn ordentligt, at skolelærerne er blødsødne og prøver at være venner med eleverne i stedet for voksne, samt at militær og fængselsvæsen er blevet spejderlejre med bløde senge, godnathistorier og klap på kinden.

Det er ikke en gang kun et vestligt fænomen. Både i Japan og især i Kina er betegnelsen 'tiger mums' velkendt efterhånden - Kina især pga. et-barnspolitikken. Mødre flytter nærmest ind hos især sønnerne, vasker deres tøj til de er langt op i 30erne, laver mad - og lægger noget pres på familielivet for de unge:-)

Faktisk er det modsatte stadigvæk nok mere gældende, hvis man ser det i et globalt perspektiv. Selvstændighed og ansvarlighed er stadig højt værdisat i Nordeuropa. På mit arbejde har jeg mange gange haft kolleger fra bl.a. Tyrkiet, Korea, Italien og Spanien, som er nærmest chokerede over især de krav, vi stiller til 3-4 årige børn i daginstitutioner i DK. "Skal de SELV tage deres tøj på - hver dag??!" spurgte en koreansk kollega vantro efter besøg i en dansk børbehave. "Øh ja..(?)" svarede jeg; "Ellers lærer de det jo ikke". Hun synes nærmest, at det var et overgreb imod børnene. Da hun så, at de også gik ud for at lege i regnvejr; så blev hun klart forarget. Det var aldrig gået i Korea: de kunne jo blive forkølede. Så var der blevet forældre-shitstorm.
                        Meget fint indlæg, med rigtig mange gode pointer.

SYntes ikke forældre i DK er overbeskyttende i nogle tilfælde lidt det modsatte, her tænker jeg lidt på den seksuelle debut alder, alkohol, og gå i byen i en tidlig alder, deltage i festivale med mere i en tidlig alder. Børn bliver efter min mening voksen gjort for tidligt. Der er vist ved at ske en ændring i "børns" drikkeri og den seksuellet debut er også udskudt-

Tror måske at det er rigtigt at forældre er deres børn advokat en tidligere, hvis de merer at deres børn bliver uretfærdigt behandlet i f.esk en folkeskole eller lignende reagere de på, det kan så sikkert i nogle tilfælde være en overreaktion.

Vedrørende fodbold har jeg kun erfaring med OB talent afdeling dengang det var Uffe P. der styrede det.

Her genkender jeg egentlig lidt af det KN efterlyser. Her blev der stillet faktisk store krav til de unge, og uanset om man var et stort talent eller ej så havde det konsekvenser hvis man ikke opfyldte dem. Falk har eksempelvis været sat på udskiftningsbænken nogle gange.

De fleste unge ville give alt for at få chancen, dem der ikke ville faldt hurtigt fra. Uanset om de unge fik chancen eller ej har de fået rigtig meget ud af at være en del af OB's talent arbejde, de har lært hårdt arbejde og hvad det vil sige at kæmpe for noget her i tilværelse.

Mener faktisk at vi har generelt har en rigtig god ungdom, som generelt klarer sig godt gennem uddannelse og arbejdslivet, Der er også en stor kreativitet blandt unge, det kan blandt andet måles på hvor mange unge der starter virksomheder op, store som små.

Comment

Klarer vi ikke talent arbejdet supergodt i DK, Hvis vi sammenligner os med eksempelvis England udklækker vi ikke flere talenter pr. indbyggere også som slår igennem i udlandet, tænk bare på hvad vi har sendt til Ajax.

Syntes der er rigtig mange spillere og de største talenter der er hentet i andre lande, på trods af en hårde behandling i England end i DK.

Comment

En af vores unge der gør lidt ekstra

Julius Eskesen, ung nyoprykket OB-spiller blev 20 min. ude på banen og selvtrænede efter holdets træningspas. Den slags kan jeg godt lide.

Fra Martin Davidsens Twitter

Comment

Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

Julius Eskesen, ung nyoprykket OB-spiller blev 20 min. ude på banen og selvtrænede efter holdets træningspas. Den slags kan jeg godt lide.

👍
                              "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                              - Norbert Elgert -

Comment

Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg

Fedt at høre. Tror han bliver god. Man skal ikke se meget af en træning for at kunne se, at han virkelig kan noget med bolden.

Comment

Working...
                                X