Oprindeligt indsendt af makitabel
Se indlæg
På længere sigt, ville jeg stadig svare "ja". Fordi en Falk med sin blotte tilstedeværelse bringer en dynamik, som der er svær at forklare ud over den plads, han skabte og skaber for sine medspillere, enten ved at modstanderne simpelthen holder mere øje med ham, eller fordi han skaber de løsninger, ingen andre på banen kunne se, som det led i "kæden", der bandt offensiven sammen. En katalysator.
Man satsede på og tog helt og aldeles fejl, at Jönsson skulle blive afløseren - uden at skele til at Jönsson ikke når Falk til sokkeholderne i dynamik, evnen til at tænke hurtigt (i afleverings øjeblikket, for man har fundet det eneste område, han er bedre end Falk på - afslutnings øjeblikket) og andre ting en katalysator kan indeholde.
Og AK er i den grad en medgangsspiller. Der allerede længe før sæsonen gik i gang havde og har kroniske rygproblemer. Det hæmmede ham. Nu er det så ikke ryggen, der hæmmer, for han er begyndt at løbe mere, nu er det den tabte selvtillid, der efter min mening er det efterslæb skabt af at offensiven ikke havde den sammenhæng, som den havde da Falk var der.
En tro på katalysatoren er ikke nødvendigvis en rationel ting. Det kan også være troen på, at man er bedre med den og den spiller på holdet uden at kunne give en fyldestgørende forklaring på hvorfor det forholder sig sådan.
Den tro bliver også praktiseret af trænere. Stig Tøfting nævnte en gang, at han blev sat af i Duisburg - ikke fordi han havde gjort det dårligt eller nogen anden længere taktisk forklaring - nej fordi holdet simpelthen bare vandt, når han ikke var på banen. Holdet var simpelthen bare bedre uden ham, forklarede træneren. Uden at uddybe hvorfor.
Det kan virke semi-religiøst, jeg vil dog mere mene, det er troen på, at når man finder den rette blanding og den vinder, (eller i vores tilfælde scorede mål), så holder man fast i den, indtil den så ikke fungerer længere, og så er der spillere, der sidder ude på bænken, som ikke spiller, uden nogen anden forklaring, end at holdet bare fungerer bedre uden dem. Leverer resultater.
Vi mangler den rette blanding. Vi har manglet den rette blanding. For vores offensiv var det Falks pågåenhed, der udløste en lavine, der i min optik førte til mere frigjorthed i Festersen og AKs spil.
I øvrigt gik der 7 kampe i sæsonen inden transfervinduet lukkede i sommers. Dér burde man have analyseret sig frem til at der manglede supplering og konkurrence i det angreb.
I stedet lagde man alle æg i én kurv og det fejlede. Og i stedet for at indrømme den fejl, så... ja du kender resten.
For mig handler det om at tage risikoer, der kan opveje brugen af de økonomiske ressourcer man som trængt klub er i besiddelse af. For AaB er der faldet to appelsiner ned i turbanen. Om det skyldes klasseforskellen imellem Gaarde og JH er på sin vis ligegyldigt, fordi på bundlinjen står to klasklare plusser på "hitlisten".
Og hitlisten handler kun om resultaterne. Ikke hvad der er sket for at resultat er blevet til virkelighed. Den kan man diskutere i al evighed, og der er nogen, der kan, med rette, påstå at Gaarde bare har været svineheldig.
So what? På resultatlisten står resultatet af det "svineheld" og så er alt andet på sin vis komplet ligegyldigt.
Om det så betyder at JH bare er mega uheldig? Også ligegyldigt. På resultatlisten kan han ikke præsentere mange hits end sige skyggen af den målsætning, han meldte ud på vegne af klubben.
Og alene derfor bør og skal han fyres. Fordi klubben ville fungere bedre uden ham. Ligesom Duisburg fungerede bedre uden Tøfting - ingen yderligere forklaring nødvendig.
Selvfølgelig er dette dog ikke helt rigtigt, fordi der er mange andre forklaringer, der gør sig gældende end bare manglende hits på en hitliste. Men udgangspunktet er det samme: Vi ville fungere bedre uden ham.
Ligesom vi fungerer knap så godt uden Falk. Det vil jeg kalde en omstændighed, hvis opgave det var for JH og Kent at løse. Det er ikke sket.
Opgaven ikke løst. Fyringsgrund nok.
Og ingen små guldstjerner eller hjerter, hvis de først NU er ved at gå fundet løsningen. Den skulle de ha fundet for lang tid siden - hvor folk påpegede, at deres løsning (Jönsson som direkte afløser for Falk, Izunna/El Mak på midtbanen, den entydige satsning på angriber set uppet) var forkert og/eller risikabel.
Det skete ikke. Og så høster man, som man sår.
MvH ChrisOB
Comment