Annoncering

Collapse
No announcement yet.

EM 2016 kvalifikation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    Oprindeligt indsendt af jchristo Se indlæg
    Nåh, man skal aldrig komme med påstande uden at følge op med data.. Eller.. det må man nu godt engang imellem, men denne gang har jeg nu undersøgt om jeg har husket korrekt.
    Alle påstande nedenfor kan undersøges følgende 3 steder: Slutrunder, Morten Olsens kampe og EB's artikel om kvalkampe.

    Kigger vi all-time, har Edward Magner det bedste pointsnit. Det snyder lidt, for han var træner i 2 kampe som begge blev vundet. Charles Williams har det mest scorende hold, da der blev scoret 28 gange i de 4 kampe han var træner, mens Robert Mountford har den lidt sure ære at være den træner, der blev scoret flest mål mod pr. kamp: 11 i 4 kampe.

    Skal det blive lidt mere sigende, så lad os se på dem med 10+ kampe:
    Bedste pointsnit: Axel Andersen Byrval, der var træner 1913-1915 og 1917-1918. Med 3 points for vundet, havde han et snit på 2,75 for sine 16 kampe. Det forståes hvorfor så mange points blev hentet, for det er også under hr. Byrval, at vi finder flest mål scoret pr. kamp (4,25) og færrest imod (0,75). Det må have været en fornøjelse at følge. Gennemsnitligt 4-1 sejr hver kamp (i øvrigt 1 tabt og 1 uafgjort).

    Ok. Der er forskel på fodbold under 1. verdenskrig og i dag, så lad os se lidt mere seriøst på det: De seneste 4, dvs. i perioden, hvor vi får professionel fodbold. Det er også her vi begynder at komme regelmæssigt i slutrunderne. Inden Sepp Piontek havde ingen træner mere end 1 slutrunde at prale med. Og det var hovedsagelig OL-slutrunder (hvor Danmark i øvrigt har 3 gange sølv, 1 gang bronze og vandt guld i 1906 til de mellemolymiske lege).
    Dvs. vi kigger på Sepp Piontek (1979 (Juni) - 1990 (april)), Ricardo (1987, 1988 & 1990 (juli) - 1996 (juni)), Bo Johansson (1996 (juli) - 2000 (juni)) og Morten Olsen (2000 (juli) - 2016?).

    Statistisk set... det burde vel ikke overraske nogen herinde, at jeg tog lidt fejl, og at vores bedste landstræner er: Ricardo.
    Bedste pointsnit: 1,91 (Sepp: 1,57; Bosse: 1,5; Morten O.: 1,72).
    Flest scorede mål pr. kamp: 1,60 (Sepp: 1,46; Bosse: 1,28; Morten O.: 1,56).
    Færrest scoret imod pr. kamp: 0,73 (Sepp: 1,07; Bosse: 1,08; Morten O.: 1,06).

    Læg dertil at Ricardo som den eneste har vundet en turnering.
    Umiddelbart vurderet er Morten Olsen nr. 2, Sepp nr. 3 og Bosse den dårligeste af de sidste 4. Billedet kan nu godt snyde lidt, da følgende skal med:
    -Sepp overtog et meget uprofessionelt landsholdt.
    -Bosse har trods sin dårlige statistik kvalificeret sine hold til 2 af 2 mulige slutrunder. Imponerende!

    Mht. slutrundekvalificering fik Sepp os til EM 2 gange og VM for første gang i 1986. Til gengæld missede vi slutrunder i 1980, 1982 og 1990 under ham.
    Ricardo kvalificerede os strengt taget ikke til EM92. VM94 missede vi også (på en Bakero-svinestreg mod Schmeichel, så det burde næsten ikke tælle imod... til gengæld spillede vi meget svagt mod Letland og Litauen i starten af kvalifikationen og fik 2 gange 0-0), men vi kom med til EM96.
    Pt. har Morten Olsen kvalificeret sine hold til 4 ud af 7 mulige slutrunder (VM2002 og 2010, EM2004 og 2012) med muligheden for at det bliver 4 ud af 8 eller 5 ud af 8. Det er endten 50 % eller over. Kun Bosse har en bedre kvalifikationsstatistik.

    Det bekymrende er jo så, jf. EB's artikel at de sidste to kvalifikationer har leveret de laveste pointgennemsnit. Sammen med kvalen til EM2008 er det de to kvalifikationer, der ligger under Morten Olsens gennemsnitlige pointsnit. Til gengæld er det højeste pointsnit at finde mellem de EM2008 og de sidste to..
    Når jeg lige skimmer grupperne, synes jeg ikke der er store udsving i, hvad man kunne forvente af modstand. Umiddelbart ser det nu ud til, at vi har det svært når vi skal mod øst.

    Så... hvad kommer jeg frem til? Morten Olsen er ikke vores bedste landstræner. Det er Ricardo. Morten Olsen er næstbedst.
    Slutrundemæssigt har Morten Olsen kvalificeret os flest gange, men han har også haft flest forsøg. Ricardo har fået os længst i EM; Bosse i VM (kvartfinale i '98).
    U21-landsholdet er i øvrigt gået ubesejret gennem deres kvalifikation 2 gange siden Morten Olsen fik ansvar for den røde tråd, men jeg har ikke gidet gå i dybden med, hvordan det passer ind i resten af historien.
    Det er tydeligt at de "store" klubber har fået besked på at spille Morten Olsen-bold. Teknisk dygtige boldmassører der er fastlåste i deres spil. Jeg elsker at blæse disse klubber midt over med direkte powerspil. Og det er lige præcis hvad der også sker med det danske landshold - nu mere tydeligt end nogensinde før. Vi må have en anderledes type træner ind omkring den danske fodboldfilosofi, ellers venter der Danmark mange år i mørket. Se bare hvad der er sket med dansk klubfodbold i Europa. Jeg gætter på at Morten Olsen er skyld i den danske klubfodbolds deroute - men det er en subjektiv vurdering.

    Comment


      #47
      Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg
      Det virker lidt, for ikke at sige meeeget søgt, at skyde skylden for kvaliteten af A-landsholdsspillere på Morten Olsen.
      Manden har med nærmest uindskrænket magt sat kursen for dansk fodbolds talentudvikling i de sidste 10 år, og har I 15 år ialt, sat retningslinjerne for landsholdets spillestil og de foretrukne typer. Så det er på ingen måde søgt, at give Olsen en stor del af ansvaret for den sølle forfatning, som landsholdet er i pt. Han er den øverst ansvarlige for fodboldens udvikling i Danmark, og det har kun gået en vej siden han kom og det er ned.

      Comment


        #48
        Når jeg tæller sammen, bliver Ricardo og Sepp vindere, og jeg tæller altså ikke VM 82 og før med for Sepps vedkommende, man skal ikke læse meget om firserlandsholdet for at vide, at det var efter den kiksede kval i 82, at Sepp endeligt fik sin vilje igennem og knækkede koden, før det, handlede det om at opbygge en organisation. Bosse og MO kan kæmpe om 3.pladsen. Her taler vi pointgennemsnit.

        Udover tallene, må vi også se på vilkårene. Olsen har haft uindskrænket magt til at forme fodbolddanmark. Konkret, har det ikke kastet andet af sig, send nogle gode U-21 kvalifikationer, og? har vi vundet noget? står talenterne i kø på at komme på landsholdet, når vi sammenligner med lignende nationer? har vi mange store talenter i udenlandske klubber, der konstant slår igennem? næææ der sker jo ingenting. Samtidigt må vi konstatere, at Olsen trods ganske gode lodtrækninger, gang på gang har fejlet mod små østeuropæiske nationer, vi har gang på gang set et landshold falde sammen, når vi har mødt hold med attitude og kampgejst, der er ingen vindermentalitet på det danske landshold, det har Olsen jo sørget for at fjerne. Den røde tråd lægger jo op til, at der ingen fokus skal være på resultater, Olsen har selv ofte signaleret, at han går mere op i at spille rigtigt, end at få de rigtige resultater, og så er hans loyalitet overfor visse spillere været nærmest tragikomisk, og selvom han hårdt presset måtte erkende sine fejl under vm 2010, har han lige siden gentaget det, senest med Kahlenberg.

        En anden faktor: Har Olsen nogensinde leveret en rigtig fed oplevelse? Der var en heldig udesejr i Portugal, 0-0 mod Italien i 04, 2-0 over Frankrig i 2002, mere (det er der nok)? Sepp havde to forrygende slutrunder, Ricardo 92, Bosse 98. Og selvom holdet er blomstret op under enkelte kvalifikationer, har resultaterne efterfølgende ikke kunne følge med, stabiliteten på holdet har ikke været der. Vi har gang på gang faldet sammen, når det virkelig gjaldt, Japan 10, England 02, Tjekkiet 04, det samme har vi jo set med U-holdene. Og tror du så iøvrigt, at fordi Sverige vinder u-21 em, at så har de den bedste årgang? hvad jeg hører fra miljøet, regner man ikke med, at der findes en eneste kommende topspiller på det hold, der skal mere til.

        Comment


          #49
          http://mobil.bold.dk/fodbold/nyheder...maa-i-playoff/
          Så skal vi vel håbe på Irland hvis vi vil undgå Østeuropa og have chancen for så meget Skandinavisk med som muligt ..
          "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

          "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

          Venter man for længe, får man ingenting ...

          Comment


            #50
            Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
            http://mobil.bold.dk/fodbold/nyheder...maa-i-playoff/
            Så skal vi vel håbe på Irland hvis vi vil undgå Østeuropa og have chancen for så meget Skandinavisk med som muligt ..
            Nå men så ...http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold...andere/5779106
            "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

            "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

            Venter man for længe, får man ingenting ...

            Comment


              #51
              Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
              Sverige og Ungarn må være drømmemodstanderne, især Sverige, for der er et hold Olsen kender, han har det jo ikke godt med hold uden for det gamle vesteuropa. Ukraine og Bosnien...tæt på chanceløse.

              Comment


                #52
                Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                Når jeg tæller sammen, bliver Ricardo og Sepp vindere, og jeg tæller altså ikke VM 82 og før med for Sepps vedkommende, man skal ikke læse meget om firserlandsholdet for at vide, at det var efter den kiksede kval i 82, at Sepp endeligt fik sin vilje igennem og knækkede koden, før det, handlede det om at opbygge en organisation. Bosse og MO kan kæmpe om 3.pladsen. Her taler vi pointgennemsnit.

                Udover tallene, må vi også se på vilkårene. Olsen har haft uindskrænket magt til at forme fodbolddanmark. Konkret, har det ikke kastet andet af sig, send nogle gode U-21 kvalifikationer, og? har vi vundet noget? står talenterne i kø på at komme på landsholdet, når vi sammenligner med lignende nationer? har vi mange store talenter i udenlandske klubber, der konstant slår igennem? næææ der sker jo ingenting. Samtidigt må vi konstatere, at Olsen trods ganske gode lodtrækninger, gang på gang har fejlet mod små østeuropæiske nationer, vi har gang på gang set et landshold falde sammen, når vi har mødt hold med attitude og kampgejst, der er ingen vindermentalitet på det danske landshold, det har Olsen jo sørget for at fjerne. Den røde tråd lægger jo op til, at der ingen fokus skal være på resultater, Olsen har selv ofte signaleret, at han går mere op i at spille rigtigt, end at få de rigtige resultater, og så er hans loyalitet overfor visse spillere været nærmest tragikomisk, og selvom han hårdt presset måtte erkende sine fejl under vm 2010, har han lige siden gentaget det, senest med Kahlenberg.

                En anden faktor: Har Olsen nogensinde leveret en rigtig fed oplevelse? Der var en heldig udesejr i Portugal, 0-0 mod Italien i 04, 2-0 over Frankrig i 2002, mere (det er der nok)? Sepp havde to forrygende slutrunder, Ricardo 92, Bosse 98. Og selvom holdet er blomstret op under enkelte kvalifikationer, har resultaterne efterfølgende ikke kunne følge med, stabiliteten på holdet har ikke været der. Vi har gang på gang faldet sammen, når det virkelig gjaldt, Japan 10, England 02, Tjekkiet 04, det samme har vi jo set med U-holdene. Og tror du så iøvrigt, at fordi Sverige vinder u-21 em, at så har de den bedste årgang? hvad jeg hører fra miljøet, regner man ikke med, at der findes en eneste kommende topspiller på det hold, der skal mere til.
                Jeg syntes du er noget hård ved Olsen. EM 92 er en joke i forhold til de slutrunder der er nu. Det var stadig fantastisk og alt muligt. Vil dog mene at de hold vi havde i 90Žerne, og især i 98 var klasser bedre end nu. Samtidig er mange lande heldigvis kommet bedre med, hvilket de sidste 10 års slutrunder har vist, i kvalen. Jeg syntes da bestemt der har været mange fede oplevelser. Ved ikke hvordan du forstår dem. Men da jeg var i Tjekkiet og se dk vinde 3-0 var det ret fedt. Det var også fedt at stå i kongens have og se dk slå Holland 1-0. Det var fedt i Parken da vi spillede 2-2 mod Italien(minus de sidste to min). 3-1 i Serbien var en vanvittig fed kamp af os. Kvalen til VM 10 og 12 var da sindsyg fede, med Portugal og Sveriges Kampene. Det har været marginaler og dårlige enkeltmands præstationer der har gjort at vi ikke er kommet specielt langt i både 2002 og 2004. Det bliver fint med en ny træner. Men jeg syntes bestemt vi har et hold der tegner lyst. Vi har overflod af centerforsvare. Gode Venstre backs. Højre back hænger lidt. Kanterne ser spændende ud med unge spillere hele vejen rundt. Midtmidt er ok besat. Eriksen skal igang, og så har vi en klasse angriber i Bendtner. Men her mangler vi mere.

                Comment


                  #53
                  Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                  Sverige og Ungarn må være drømmemodstanderne, især Sverige, for der er et hold Olsen kender, han har det jo ikke godt med hold uden for det gamle vesteuropa. Ukraine og Bosnien...tæt på chanceløse.
                  Vi er ikke chanceløse mod noget hold. Det syntes jeg vi har vist meget længe. Ingen af de fire hold er i min bog skræmmende. Ligesom vi dog heller ikke selv skræmmer livet af ret mange pt. Men jeg syntes det er fifty fifty med Sverige, Ungarn og Bosnien er vi bedre end. Ukraine er nok lige lidt bedre end os. Men bare kom an

                  Comment


                    #54
                    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                    Når jeg tæller sammen, bliver Ricardo og Sepp vindere, og jeg tæller altså ikke VM 82 og før med for Sepps vedkommende, man skal ikke læse meget om firserlandsholdet for at vide, at det var efter den kiksede kval i 82, at Sepp endeligt fik sin vilje igennem og knækkede koden, før det, handlede det om at opbygge en organisation. Bosse og MO kan kæmpe om 3.pladsen. Her taler vi pointgennemsnit.

                    Udover tallene, må vi også se på vilkårene. Olsen har haft uindskrænket magt til at forme fodbolddanmark. Konkret, har det ikke kastet andet af sig, send nogle gode U-21 kvalifikationer, og? har vi vundet noget? står talenterne i kø på at komme på landsholdet, når vi sammenligner med lignende nationer? har vi mange store talenter i udenlandske klubber, der konstant slår igennem? næææ der sker jo ingenting. Samtidigt må vi konstatere, at Olsen trods ganske gode lodtrækninger, gang på gang har fejlet mod små østeuropæiske nationer, vi har gang på gang set et landshold falde sammen, når vi har mødt hold med attitude og kampgejst, der er ingen vindermentalitet på det danske landshold, det har Olsen jo sørget for at fjerne. Den røde tråd lægger jo op til, at der ingen fokus skal være på resultater, Olsen har selv ofte signaleret, at han går mere op i at spille rigtigt, end at få de rigtige resultater, og så er hans loyalitet overfor visse spillere været nærmest tragikomisk, og selvom han hårdt presset måtte erkende sine fejl under vm 2010, har han lige siden gentaget det, senest med Kahlenberg.

                    En anden faktor: Har Olsen nogensinde leveret en rigtig fed oplevelse? Der var en heldig udesejr i Portugal, 0-0 mod Italien i 04, 2-0 over Frankrig i 2002, mere (det er der nok)? Sepp havde to forrygende slutrunder, Ricardo 92, Bosse 98. Og selvom holdet er blomstret op under enkelte kvalifikationer, har resultaterne efterfølgende ikke kunne følge med, stabiliteten på holdet har ikke været der. Vi har gang på gang faldet sammen, når det virkelig gjaldt, Japan 10, England 02, Tjekkiet 04, det samme har vi jo set med U-holdene. Og tror du så iøvrigt, at fordi Sverige vinder u-21 em, at så har de den bedste årgang? hvad jeg hører fra miljøet, regner man ikke med, at der findes en eneste kommende topspiller på det hold, der skal mere til.
                    hold op hvor jeg håber vi får en ny landstræner med en anden tilgang - en lidt mere realistisk tilgang til det materiale vi nu engang har til rådighed. Og en træner som kigger mere på resultaterne - vil man have opbakning omkring landsholdet så skal der altså leveres. Der skal point på kontoen og sejre - især på hjemmebane er vigtigt.

                    Comment


                      #55
                      Oprindeligt indsendt af ForzaLazio Se indlæg
                      Jeg syntes du er noget hård ved Olsen. EM 92 er en joke i forhold til de slutrunder der er nu.
                      Vi slog stadig de forsvarende verdensmestre med Brehme, Illgner, Klinsmann, Riedle, Sammer, Hässler og Effenberg, samt de forsvarende europamestre med Van Basten, Gullit, Koeman, Rijkaard, De Boer og Bergkamp. Vi slog Frankrig med Papin, L. Blanc, Dechamps, og Cantona og spillede uafgjort mod England.

                      Jeg ved godt det er fashionabelt at lade som om at de foregående 150 års fodbold altsammen var lort, og at der ikke blev spillet "rigtig" fodbold før hastigheden blev sat op, tilbagelægninger blev forbudt, og Messi fik debut, men det er så bare ikke rigtigt.

                      Var hastigheden en anden? Ja. Var spillet anderledes? Ja. Var det "nemmere" at vinde en slutrunde i "gamle dage"? Både og. Der var færre kampe, så risikoen for at blive slået ud var mindre, men meget afhang af lodtrækningsheld, og det kan vi mildest talt ikke påstå vi havde i 92'.

                      Og hvis man sammenligner holdet fra 92' med de hold Olsen har haft til rådighed, har Olsen langt oftere kunne trække på etablerede udlandsprofiler, og som regel haft et langt bredere rekrutteringsgrundlag end Richard Møller havde.
                      "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
                      Kluden Krew - O'ense Internationals

                      Comment


                        #56
                        Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
                        Vi slog stadig de forsvarende verdensmestre med Brehme, Illgner, Klinsmann, Riedle, Sammer, Hässler og Effenberg, samt de forsvarende europamestre med Van Basten, Gullit, Koeman, Rijkaard, De Boer og Bergkamp. Vi slog Frankrig med Papin, L. Blanc, Dechamps, og Cantona og spillede uafgjort mod England.

                        Jeg ved godt det er fashionabelt at lade som om at de foregående 150 års fodbold altsammen var lort, og at der ikke blev spillet "rigtig" fodbold før hastigheden blev sat op, tilbagelægninger blev forbudt, og Messi fik debut, men det er så bare ikke rigtigt.

                        Var hastigheden en anden? Ja. Var spillet anderledes? Ja. Var det "nemmere" at vinde en slutrunde i "gamle dage"? Både og. Der var færre kampe, så risikoen for at blive slået ud var mindre, men meget afhang af lodtrækningsheld, og det kan vi mildest talt ikke påstå vi havde i 92'.

                        Og hvis man sammenligner holdet fra 92' med de hold Olsen har haft til rådighed, har Olsen langt oftere kunne trække på etablerede udlandsprofiler, og som regel haft et langt bredere rekrutteringsgrundlag end Richard Møller havde.
                        +1.

                        Det er så dejligt præcist det du skriver.

                        Men nu blev Ricardo så også Verdens bedstetræner (World Soccer World Manager of the Year 1992) i den træner karriere han havde, det er Morten Olsen vidst aldrig blevet, og vidst heller ikke andre danske trænere siden.

                        Comment


                          #57
                          Oprindeligt indsendt af QuesT Se indlæg
                          +1.

                          Det er så dejligt præcist det du skriver.

                          Men nu blev Ricardo så også Verdens bedstetræner (World Soccer World Manager of the Year 1992) i den træner karriere han havde, det er Morten Olsen vidst aldrig blevet, og vidst heller ikke andre danske trænere siden.
                          Derudover vandt han King Fahd Cup, der var forløberen for FIFA Confederations Cup. 2-0. Over et argentinsk landshold der var forsvarende mestre, og som havde Ayala, Batistuta, Crespo og Zanetti i truppen. Vi havde Wieghorst, Brian Steen og Peter Rasmussen...
                          "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
                          Kluden Krew - O'ense Internationals

                          Comment


                            #58
                            Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
                            Derudover vandt han King Fahd Cup, der var forløberen for FIFA Confederations Cup. 2-0. Over et argentinsk landshold der var forsvarende mestre, og som havde Ayala, Batistuta, Crespo og Zanetti i truppen. Vi havde Wieghorst, Brian Steen og Peter Rasmussen...
                            Ja, det ved jeg godt.

                            Det er lidt vildt hvad han leverede med de spillere han havde til rådighed.

                            Comment


                              #59
                              Starter mod og i Sverige ..
                              "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

                              "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

                              Venter man for længe, får man ingenting ...

                              Comment


                                #60
                                Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
                                Starter mod og i Sverige ..
                                ja vi må håbe zlatan er forkølet den uge.....ikke en skræk modstander - heller ikke ønske sådan lige umiddelbart

                                Comment

                                Working...
                                X