Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Sæsonen 2026/2027

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

Så vidt jeg ved er Enrico direktør for hele OB og TB chef for den sportslige del (er dog ikke helt sikker på rollefordelingen efter BWs afgang).
    Enrico er mig bekendt direktør for OS&E, altså koncernansvarlig.

Der er forskel på Sportschef og Sportsdirektør ..
    (hurtigt googlet):

Sportsdirektør
    • Niveau: Ofte placeret i direktionen eller på øverste ledelsesniveau.
    • Ansvar: Overordnet sportslig strategi, klubbens langsigtede vision, økonomiske rammer og overordnede struktur.
    • Eksempel: Kan have det overordnede ansvar for hele klubbens sportslige afdeling (både ungdom, kvinde- og herrehold).
    Sportschef
    • Niveau: Taktisk og operationelt ledelsesniveau.
    • Ansvar: Fokus på førsteholdet, kontraktforhandlinger, spillerindkøb/salg (transfers) og det daglige samarbejde med cheftræneren.
    • Eksempel: Den primære kontaktperson for agenter og spillere, når der skal forhandles aftaler på plads.

I mange danske klubber er det dog en og samme person, der varetager begge funktioner.​

I FC klubberne har de flere type sportschefer og andre teamleads ..
    "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

"Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

Venter man for længe, får man ingenting ...

Comment

Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg

Enrico er mig bekendt direktør for OS&E, altså koncernansvarlig.

Der er forskel på Sportschef og Sportsdirektør ..
      (hurtigt googlet):

Sportsdirektør
      • Niveau: Ofte placeret i direktionen eller på øverste ledelsesniveau.
      • Ansvar: Overordnet sportslig strategi, klubbens langsigtede vision, økonomiske rammer og overordnede struktur.
      • Eksempel: Kan have det overordnede ansvar for hele klubbens sportslige afdeling (både ungdom, kvinde- og herrehold).
      Sportschef
      • Niveau: Taktisk og operationelt ledelsesniveau.
      • Ansvar: Fokus på førsteholdet, kontraktforhandlinger, spillerindkøb/salg (transfers) og det daglige samarbejde med cheftræneren.
      • Eksempel: Den primære kontaktperson for agenter og spillere, når der skal forhandles aftaler på plads.

I mange danske klubber er det dog en og samme person, der varetager begge funktioner.​

I FC klubberne har de flere type sportschefer og andre teamleads ..
      Thjaaa... på hjemmesiden står han som sportsdirektør, men under staben (ikke under administrationen).

På LinkedIn kalder han sig selv sportschef.

Mener Enrico har det overordnede ansvar for klubben (ikke kun i kraft af, at han har det for hele OS&E), men fordi mange funktioner er outsourcet internt, så TB kan koncentrere sig om det sportslige.

Tror kun han har ønsker, men ikke indflydelse på større investeringer (træningsanlæg, stadion m.m.), som skal godkendes af NT/EA.

De har givet ham et spillerbudget, som han selv kan agere indenfor. Ikke et decideret driftsbudget for hele klubben... forestiller jeg mig

Comment

Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

Thjaaa... på hjemmesiden står han som sportsdirektør, men under staben (ikke under administrationen).

På LinkedIn kalder han sig selv sportschef.

Mener Enrico har det overordnede ansvar for klubben (ikke kun i kraft af, at han har det for hele OS&E), men fordi mange funktioner er outsourcet internt, så TB kan koncentrere sig om det sportslige.

Tror kun han har ønsker, men ikke indflydelse på større investeringer (træningsanlæg, stadion m.m.), som skal godkendes af NT/EA.

De har givet ham et spillerbudget, som han selv kan agere indenfor. Ikke et decideret driftsbudget for hele klubben... forestiller jeg mig
        Jeg er ret sikker på at han har budget til på den daglige drift og et spillerbudget men alle investeringer over et vist beløb uagtet om det er spillere eller faciliteter skal godkendes i bestyrelsen - lige som i alle andre virksomheder.

Men som i alle andre virksomheder, så er det den daglige ledelse der vurderer hvad der er behov for og er der noget behov der går ud over egne beføjelser, så indstilles det til bestyrelsen.

Det er bestyrelsens ansvar at virksomheden drives forsvarligt, så et eksempel som "lovpligtigt" stadion er bestyrelsens ansvar at skulle foranledige action på men "nice2/need2 have", er direktørens/direktions ansvar at tage action på.

Du skriver "mener", "tror" og "forestiller", mens jeg skriver "ret sikker", i forhold til normal stillingsbetegnelse og ansvar samt erfaring fra mange virksomheders drift og bestyrelseskendskab. Stillinger er ikke bare for sjov.

Baseret på TB´s mange gange gentagelser i f.eks. SFÅ, så har han mange andre opgaver end transfers og det sportslige- der er flere gange hentydet til den daglige drift. Det kan man jo overhøre hvis ikke det er det man har fokus på men arbejdsskadet som jeg er så fanger jeg disse formuleringer.
        "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

Comment

Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg

Jeg er ret sikker på at han har budget til på den daglige drift og et spillerbudget men alle investeringer over et vist beløb uagtet om det er spillere eller faciliteter skal godkendes i bestyrelsen - lige som i alle andre virksomheder.

Men som i alle andre virksomheder, så er det den daglige ledelse der vurderer hvad der er behov for og er der noget behov der går ud over egne beføjelser, så indstilles det til bestyrelsen.

Det er bestyrelsens ansvar at virksomheden drives forsvarligt, så et eksempel som "lovpligtigt" stadion er bestyrelsens ansvar at skulle foranledige action på men "nice2/need2 have", er direktørens/direktions ansvar at tage action på.

Du skriver "mener", "tror" og "forestiller", mens jeg skriver "ret sikker", i forhold til normal stillingsbetegnelse og ansvar samt erfaring fra mange virksomheders drift og bestyrelseskendskab. Stillinger er ikke bare for sjov.

Baseret på TB´s mange gange gentagelser i f.eks. SFÅ, så har han mange andre opgaver end transfers og det sportslige- der er flere gange hentydet til den daglige drift. Det kan man jo overhøre hvis ikke det er det man har fokus på men arbejdsskadet som jeg er så fanger jeg disse formuleringer.
          Ja, jeg er ikke skråsikker, da en fodboldklub ikke kan sammenlignes 1:1 med mange andre "almindelige" drevne virksomheder. (Har selv i tidernes morgen været med til at starte en SL-klub).

Jeg har dog en rigtig god fornemmelse af, hvordan strukturen kan være, men ikke helt sikker, da OS&E er meget lukket omkring det. Den daglige drift kan nemt dække over den sportslige del og det arbejde TB er ansvarlig for. Titlen "Sportsdirektør" dækker da netop over et specifikt område, som eksempelvis en COO, CFO, CHRO o.lign. Hvis TB var chef for hele butikken ville han jo være administrerende direktør/CEO.

Comment

Jeg synes de har været ret tydelige omkring, at stadionudvikling m.m. hører under Enrico og ikke TB. Jeg tror også det er ting som baneforhold i Ådalen. TB er sportsdirektør og dermed chef for den sportslige stab i OB. Jack og den kommercielle del tror jeg da bestemt også refererer til Enrico.

Comment

Oprindeligt indsendt af Agbre Se indlæg
              Jeg synes de har været ret tydelige omkring, at stadionudvikling m.m. hører under Enrico og ikke TB. Jeg tror også det er ting som baneforhold i Ådalen. TB er sportsdirektør og dermed chef for den sportslige stab i OB. Jack og den kommercielle del tror jeg da bestemt også refererer til Enrico.
              Enig og go' weekend

Comment

Oprindeligt indsendt af Agbre Se indlæg
                Men det er vel også det jeg skriver - at stadion er udenfor TB´s område men direkte under bestyrelsen der udliciterer den til koncernchefen der så ikke har givet den videre, hvilket vel er fair nok. Mht. baneforholdene så har jeg ikke kunnet finde noget på det.

Og lige præcis Jack forstyrrer så billedet yderligere da jeg prøvede at strukturerer organisationsdiagrammet for ja - han blev forfremmet fra chef til direktør og blev sat i spids for den kommercielle organisation i OB men principielt i samme område men netop med reference til Enrico. Der står ikke om han refererede til TB før det så det bliver et gæt om en del af ansvaret er taget fra TB der så der er mere fokus på det sportslige.

Jeg skal ikke udelukke at Enrico er nede i driften på OB eller om det er delt mellem Troels og Jack for jeg kan ikke finde noget på det og en del af de øvrige forretningsben er også ret "lukkede".
                Odense Eventyr og Gold har Rikke Møllehave som adm. dir.
                Live Culture har Kasper Thomsen som kommerciel dir.
                Hverken Hotel Odense, Odeon, Stella Maris eller Smag&Smil har ledelse offentliggjort.

Så jeg bukker mig delvist og ved udelukkelsens metode må EA være den overordnede direktør for OB og de øvrige forretningsben, hvilket også er en del af koncernledelsen men sjældent så dybt i driften.

Og så skrev Online at noget kan være outsourcet, så skal ikke undlade en antagelse om at Jacob Bak der er den anden direktør i koncernledelsen (økonomidirektør) har en hel afdeling (Shared Service Center) der sidder og laver daglig drift for alle forretningsben uden at have en decideret virksomhed til det. Typisk betaler de øvrige forretningsben så for ydelserne til den del.

Comment

Working...
                X