Jeg lytter til SFÅ, og der er en skarp kritik af træningen i fredags, der var på det laveste niveau længe set. Blandt andet udtalt af en med trænererfaring. Altså, også selve struktureringen af træningen.
Og nu tager AZ så på ferie i 1 uge. Forståelse for personlige forhold, men det er godt nok dårlig timing. Det er jo nu, der skal arbejdes til træning.
Herfra en forsigtig reminder om at der sjældent findes frelsere, og AZ skal ikke være hævet over kritik.
Jeg kan slet ikke forestille mig kritikken herinde, hvis Alm tog på ferie i Sverige i 1 uge i en kritisk fase.
Skrevet med respekt for AZs personlige forhold og at det sandsynligvis er en gammel aftale.
Fuldstændig enig. Ikke i det konkrete eksempel, det ved jeg intet om, men generelt.
Jeg synes vi så det samme i Bjørns første tid. Indtil han så havde kørt klubben i sænk. Ikke sikkert AZ kommer til det, men er vi klar til den dag han smutter, hvis vi lægger alle æg i hans kurv.
Fuldstændig enig. Ikke i det konkrete eksempel, det ved jeg intet om, men generelt.
Jeg synes vi så det samme i Bjørns første tid. Indtil han så havde kørt klubben i sænk. Ikke sikkert AZ kommer til det, men er vi klar til den dag han smutter, hvis vi lægger alle æg i hans kurv.
men gør vi det? Det er sportsdirektøren der sætter retningen, han vil gerne en bestemt vej spillemæssigt og mener Zorniger er den bedste til at udføje det arbejde. Når Zorniger en gang stopper eller bliver fyret - så ryger hans assistenter også, så naturligvis kommer der til at ske nogle omvæltninger til den tid, største udfordring bliver vel om TB kan finde en træner der har samme udtryk som man kan få til OB.
Men man har et velfungerende akademi og en sportsdirektør som trods alt står for rekrutering og retning så kan ikke se hvorfor et trænerskifter, når den tid kommer skulle have større inpact nu end det har haft tidligere?
Man gjorde vel det samme under Kent Nielsen, hentede en del spillere han gerne ville have - da man så skiftede retning ja så passede de spillere ikke så godt ind. Men så er det jo ikke så meget trænerskiftet der er problemet eller udfordringen - men det retningsskifte man foretager.
Det ville forøvrigt også være underligt at hente en træner ind og så hente spillere som vedkommende ikke var interesseret i for ikke at "lægge alle æg i en kurv".
Udfordringen bliver at holde en retning over flere trænere, og derfor også at finde den næste træner med det samme udtryk/stil. Det er vel der OB har slingret lidt rigeligt over de sidste mange år...og tilbage til Zorniger - BIF gik da ikke helt i smadder da han forlod dem...så hvor kommer denne frygt fra?
Vi har en rigtig kapacitet på trænerposten for første gang i mange år, et par gode signings (ikke nok efter min smag - og forstår ikke at man på den måde "spilder" et år med Zorniger - og Falk og Arp for den sags skyld) så det vælger jeg at glæde mig over.
men gør vi det? Det er sportsdirektøren der sætter retningen, han vil gerne en bestemt vej spillemæssigt og mener Zorniger er den bedste til at udføje det arbejde. Når Zorniger en gang stopper eller bliver fyret - så ryger hans assistenter også, så naturligvis kommer der til at ske nogle omvæltninger til den tid, største udfordring bliver vel om TB kan finde en træner der har samme udtryk som man kan få til OB.
Men man har et velfungerende akademi og en sportsdirektør som trods alt står for rekrutering og retning så kan ikke se hvorfor et trænerskifter, når den tid kommer skulle have større inpact nu end det har haft tidligere?
Man gjorde vel det samme under Kent Nielsen, hentede en del spillere han gerne ville have - da man så skiftede retning ja så passede de spillere ikke så godt ind. Men så er det jo ikke så meget trænerskiftet der er problemet eller udfordringen - men det retningsskifte man foretager.
Det ville forøvrigt også være underligt at hente en træner ind og så hente spillere som vedkommende ikke var interesseret i for ikke at "lægge alle æg i en kurv".
Udfordringen bliver at holde en retning over flere trænere, og derfor også at finde den næste træner med det samme udtryk/stil. Det er vel der OB har slingret lidt rigeligt over de sidste mange år...og tilbage til Zorniger - BIF gik da ikke helt i smadder da han forlod dem...så hvor kommer denne frygt fra?
Vi har en rigtig kapacitet på trænerposten for første gang i mange år, et par gode signings (ikke nok efter min smag - og forstår ikke at man på den måde "spilder" et år med Zorniger - og Falk og Arp for den sags skyld) så det vælger jeg at glæde mig over.
Jeg er som alle andre superglad for AZs tydelighed og visioner for klubben, men jeg forestiller mig nu ikke at det er verdens største problem at finde en arvtager for hans udtryk når den dag kommer en en dag. Det må dreje sig om rettidig omhu fra den sportslige ledelses side og jeg synes da at TB indtil nu har vist det. AZs stil kan vel spilles i andre systemer end 4-4-2-eller 3-5-2 med højt genpres "und so weiter" .. der må være noget derude der kan præstere det også, og personligt tror jeg da også at T. Nørgård kunne have været et godt valg. Sønderjyderne har ikke ligefrem spillet "Kent Nielsen tikka takka langgaber fodbold" efter han har overtaget træningen dernede.
Har vi hentet nok spillere .. tja, måske ikke men der er jo en strategi og økonomi der gerne skal følges, så måske det også drejer sig om at gøre det der er sagt mange gange om den organiske udvikling og naturligt øge et økonomiske råderum til gavn for den langsigtede plan og udvikling for klubben. Stabilisering i år og undgå en altødelæggende nedrykning så hurtigt som muligt i denne sæson, og derefter bygge videre på "succesen" med det resultat. Det tror jeg faktisk at AZ, Falk og Arp m. fl. har købt ind på, og dermed sagt "ja" til klubben og projektet.
Jeg er som alle andre superglad for AZs tydelighed og visioner for klubben, men jeg forestiller mig nu ikke at det er verdens største problem at finde en arvtager for hans udtryk når den dag kommer en en dag. Det må dreje sig om rettidig omhu fra den sportslige ledelses side og jeg synes da at TB indtil nu har vist det. AZs stil kan vel spilles i andre systemer end 4-4-2-eller 3-5-2 med højt genpres "und so weiter" .. der må være noget derude der kan præstere det også, og personligt tror jeg da også at T. Nørgård kunne have været et godt valg. Sønderjyderne har ikke ligefrem spillet "Kent Nielsen tikka takka langgaber fodbold" efter han har overtaget træningen dernede.
Har vi hentet nok spillere .. tja, måske ikke men der er jo en strategi og økonomi der gerne skal følges, så måske det også drejer sig om at gøre det der er sagt mange gange om den organiske udvikling og naturligt øge et økonomiske råderum til gavn for den langsigtede plan og udvikling for klubben. Stabilisering i år og undgå en altødelæggende nedrykning så hurtigt som muligt i denne sæson, og derefter bygge videre på "succesen" med det resultat. Det tror jeg faktisk at AZ, Falk og Arp m. fl. har købt ind på, og dermed sagt "ja" til klubben og projektet.
Det der undre mig mest ved det her projekt er, hvorfor Falk dog gider spilde sine sidste fodbold år, med at kæmpe i bunden af superligaen.
Han kunne spille CHL med FCK, og vinde endnu et mesterskab.
Han ligger endda og pendler frem og tilbage fra København.
Hvis det så var fordi han ville spille sammen med CE et par år gav det lidt mening.
Men CE har jo åbenlyst mistet motivationen for at fortsætte sin karriere.
Anderledes kan det ikke tolkes.
Det der undre mig mest ved det her projekt er, hvorfor Falk dog gider spilde sine sidste fodbold år, med at kæmpe i bunden af superligaen.
Hvis det så var fordi han ville spille sammen med CE et par år gav det lidt mening.
Fordi Falk ikke er et egoistisk røvhul, som kun tænker på penge. Han tænker på den klub, som var med til at udvikle ham til at kunne spille CL. Den type er der ikke mange af og det er derfor at du er så overrasket. Lad os da glæde os over at han findes i vores klub, i stedet for at vinkle det som om han nærmest er tåbelig. Samtidig er jeg ret sikker på, at Han ved hvad han går ind til. Det synes jeg han lange SFÅ interview viser tydeligt.
Nu tillægger du jo Falk at han spilder sin tid .. måske han har en anden opfattelse af det. Det er i hvert fald ikke dit udsagn Falk har har givet udtryk for i div. interviews med div. medier. Så hvorfor ikke bare tro på det manden siger når han nu siger det.
Rasmus Falk har det nok bare ligesom mange af os andre OB’ere og som Lars Høgh sagde det så fint: Det har ikke været lige let altid, men hjertet banker jo stadigvæk for Striwerne.
Rasmus Falk har det nok bare ligesom mange af os andre OB’ere og som Lars Høgh sagde det så fint: Det har ikke været lige let altid, men hjertet banker jo stadigvæk for Striwerne.
altså nu er det år 1 tilbage i superligaen og med Falk på holdet - målet er vel at bygge på, få spillestil bedre implementeret og så kommer der vel trods alt også nye spillere til over de næste par vinduer. Og Falk selv har da også indikeret at han stadig har ambitioner - så lad os nu se.
Derfor undre det mig stadig at man fra ledelsen ikke har sat mere skub i den udvikling man har sat igang, nu man står med en ret unik situation på hænderne ifht træner og top spillere.
Nu kan jeg jo ikke tale på andres vegne, men jeg kan da forsøge at sætte lidt ord på min egen “frygt”, som du kalder det.
Nu er Brøndby i min verden gået ret meget i smadder, men det har ikke som sådan noget med Zornigers afgang at gøre, og jeg synes måske heller ikke, at det er en særligt interessant parallel. Brøndby er en helt anden klub med en helt anden historie, identitet og bagland. På mange punkter en modsætning til OB. Og Zorniger var der på et tidspunkt, hvor de indbyrdes økonomiske styrkeforhold i ligaen var mindre udtalte. Det vigtigste sammenligningspunkt er imo identitet og fundament. Da Zorniger smuttede havde Brøndby stadig et af landets stærkeste akademier (selvom AZ ikke mente, at mange havde det tilstrækkelige niveau), en af landets absolut største, veletablerede og dominerende fanscenen, et af landets bedste stadion, som de vel at mærke selv ejer. Et træningsanlæg, der får Ådalen til at ligne en midlertidig hjemmeværnsbarak fra misten af 90’erne, og så har og havde de også en række stærke personer med anciennitet og gult og blåt blod i organisationen samt en bestyrelse spækket med topfolk fra det danske erhvervsliv.
Som jeg skrev andetsteds, så vil jeg gerne afvente den famøse strategi, før jeg for alvor finder høtyven frem. Men hvis Zorniger og Bech skulle smutte, hvad er det så præcis, der har forandret sig grundlæggende i OB? Vi fik at vide, at man ville kulegrave, hvorfor det gik så galt. Det fik aldrig et svar på, men man ansatte et medlem af selvsamme udredningsgruppe til at samle stumperne op. Det er i sig selv lidt betænkeligt, men nuvel.. Troels Bech har da erfaring som sportsdirektør, men det er da lidt komisk, at man, når man skal gøre noget fundamentalt anderledes grundet kontinuerlig overpræsteren, ansætter en mand for fjerde gang. Var der nogen, der talte om Tordenskjolds beviseligt inkompetente soldater? Man glemte vist i hele den proces, at vi også var dårlige før Bjørn Wesström. Det var ikke ham, der rykkede os ned. Det var Niels Thorborg. BW var ikke nogen god sportsdirektør for OB, men han havde nogle gode pointer i sin grundlæggende analyse af klubben og dens problemer. Men Niels Thorborg vidste, hvad Bjørn ville gøre. Det lagde han jo ikke skjul på. Alligevel gik man den vej, og det viste sig, at der slet ikke var et fundament, som klubben kunne falde tilbage på. Kultur og identitet var fuldstændig eroderet over en årrække, og vi havde slet ikke det samme at falde tilbage på, som man havde i Brøndby, hvis man skal drage den parallel alligevel. Men alt det har vi diskuteret til døde (jeg tager den gerne i DM, hvis nogen gider).
Nå, men glem alt det for en stund. Vi er et nyt sted. Vi er tilbage i den bedste række. Vi har Troels Bech som sportsdirektør, og nu skal han sørge for, at vi kan blive i den bedste række. Vi prædiker tæring efter næring. Der skal være balance i økonomien. Ungdommen er OB’s fremtid. Værdierne og udtrykket fra akademiet skal i langt højere grad være klubbens identitet. Det stemmer overens med den identitet, vi har fundet frem til i fællesskab. En ærlig fynbo, der kan løbe solen sort og vil vinde for enhver pris. Nu skal der være plads til ham i det nye OB. Klub og fans rykker tættere sammen end nogensinde, og tilskuernetallene boomer. Det går fremad. Stille og roligt.
Pludselig accelererer vi og henter en tidligere toptræner. Vi henter en af ligaens bedste spillere og smider penge efter flere klassespillere. Generelt bruger vi flere penge på spillere end nogensinde før. Flere af dem tydeligt kun hentet, fordi vores nye træner har et kendskab eller forbindelse til dem. Det ser fornuftigt. Højt topniveau, og vi henter point både i Parken og i Herning. Desværre er de der akademidrenge sgu for dårlige, mener træneren, når vi taber stort til de middelmådige. Surt, når nu vi har trykket på speederen. Men hvis vi kører lidt langsommere, så kan vi måske få dem med, selvom vi sætter os mellem to stole. I det mindste passer træneren med den spillestil, der skal kendetegne OB.
Problemer er så, at selvom jeg mener, at Zornigers store krav til spillere og omgivelser er et meget længe ventet og tiltrængt los i røven til alle i klubben, så stiller den stil også store krav, når der skal findes en afløser. Ja, der findes folk i Danmark, som gerne vil spillere direkte fodbold med et fysisk udtryk, men det er svært at skabe det samlede udtryk på organisk vis. Det må vi så håbe sker endnu mere på akademiet, så det er et fuldstændigt brændemærket mindset og fodboldsyn, de opflaskes med dernede. I DBU-Danmark vrimler det ikke ligefrem med den slags trænertyper, desværre. Og vi skal gå vores egen vej.
Men så har vi forhåbentlig investeret massivt i know how i klubben, så vi er bedre stillede der? Nej, ikke nævneværdigt. Vi er stadig bagud på faciliteter, vi bruger for få penge på akademiet (som har præsteret unaturligt godt, men efterhånden har fundet et andet leje), vi mangler folk i klubben, der kigger på fodboldmæssig udvikling og sørger for stringens og know how, vi har ikke lanceret noget nyt ift. scouting- og rekrutteringsprocessen. Det er med til at ruste klubben bedre og gøre os mindre afhængige af enkelte personer. Men det koster penge, og dem har man allerede brugt mange af. På en træner og nogle spillere. På kontrakter, der har udløb på et tidspunkt. Det har alt som bekendt, men en kultur skulle gerne være stærk nok til at overleve individerne.
Alt dette er selvfølgelig med forbehold for, at der netop kan være en større plan på vej, som tager livtag med de her indvendinger.
Men hvis nu kigger lidt ud i fremtiden, så er der en tid efter AZ og Bech. Og hvad er så egentlig forandret? Så har vi (måske) Ivan og Tonny rendende nede på akademiet, Jimmi Nagel laver noget scouting med AMC og Helveg. På toppen sidder Niels sammen med Thomas Christensen, Laumand og Enrico. Den konstellation virker genkendelig. Tilbage som forandringens kulminationen ligger identitetsprojektet, hvor man et forudsigeligt og lidt ubrugeligt slutdokument til trods har haft en proces, som jeg virkelig håber har gjort en reel forskel. Indtil videre virker det til, at man omsider har taget et opgør med klubbens elendige kommunikation og nu vil favne sine omgivelser i langt højere grad. Fedt! Særligt fordi, det virker som et direkte resultat af identitetsprojektet. Troels startede ud som en helt klassisk OB-leder, der absolut intet havde forstået om omgivelserne og fansenes hengivenhed og dedikation. Det er anderledes, og det giver mig håb. Jeg håber så bare, at Niels også har lært det samme. Jeg frygter, at hans analyse har været: “Sidst jeg afgav kontrollen, så rykkede vi ned. Fool me once.. Jeg må have fat i en, jeg kender.”
naturligvis kan man finde en aftager - igen det lykkedes jo også i Brøndby. Lige nu og her drømmer jeg om at vi ser Zorniger i klubben i en periode ud over den nuværende kontrakt.
Jamen det er da helt sikkert deres "organiske" udvikling af klubben de fortsætter med. Jeg syntes bare når man ser bundniveauet så står man stadig med en reel nedrykningsfarer - og det vil jo totalt ødelægge "projektet" (hvad det så end går ud på)
Og så forstår jeg ikke når nu man tydeligvis har skiftet gear - hentet en dyr træner og et par store profiler, der er en tæt superliga hvor FCN ikke ligner en garanteret top 6, SIF og VFF er også til at tale med, så var det da nu man skulle fortsætte.
Istedet har man trådt på speederen, og da der endelig er kommet lidt momentum i bilen - så træder man lige på bremsen igen, det skulle jo nødigt gå for stærkt. Og det er klart - et par ekstra signings havde ikke været nogen top 6 eller europa garanti. Men skal man gøre sig nogle forhåbninger om at indhente bare subtoppen af dansk fodbold - det tror jeg altså ikke man gør ved at holde igen, man er nødt til at satse en smule. Vi sælger vores topscore for ca 40 mill og henter store signings for omkring 7. Imens hiver de hold der spiller europæisk vanvittige summer ind - bare på deltagelse og sælger spiller for +100 mill.
Det hul lukker man ikke ved "organisk" vækst.
Og nu var chancen der - man har pga hans fortid kunne tiltrække en dansk topspiller, der kommer jo ikke en ny falk tilbage til OB om tre års tid.
altså nu er det år 1 tilbage i superligaen og med Falk på holdet - målet er vel at bygge på, få spillestil bedre implementeret og så kommer der vel trods alt også nye spillere til over de næste par vinduer. Og Falk selv har da også indikeret at han stadig har ambitioner - så lad os nu se.
Derfor undre det mig stadig at man fra ledelsen ikke har sat mere skub i den udvikling man har sat igang, nu man står med en ret unik situation på hænderne ifht træner og top spillere.
Nu er det jo også bare så usædvanligt i nutidens fodbold, at en spiller bevist går fra et næsten sikkert mesterskab, til en kamp mod nedrykningsstregen.
Hatten af for Falk, ingen tvivl.
Vi ved jo også bare godt Fiete Arp er væk så snart det første bud kommer. Det samme med alle andre hvis de stikker positivt ud.
Derfor tror jeg ikke rigtigt på vi kommer tættere på toppen så længe vi har den samme ledelse.
Salgene bliver kun brugt til at dække underskud kan vi se.
Nu er det jo også bare så usædvanligt i nutidens fodbold, at en spiller bevist går fra et næsten sikkert mesterskab, til en kamp mod nedrykningsstregen.
Hatten af for Falk, ingen tvivl.
Vi ved jo også bare godt Fiete Arp er væk så snart det første bud kommer. Det samme med alle andre hvis de stikker positivt ud.
Derfor tror jeg ikke rigtigt på vi kommer tættere på toppen så længe vi har den samme ledelse.
Salgene bliver kun brugt til at dække underskud kan vi se.
helt enig. Også derfor jeg har mine tvivl om Troels om hans tilgang - kan jo godt hører på ham han ønsker sig et vindue hvor intet sker, for så har man et sammentømret hold og så kan man rykke osv. osv.
jeg tror bare ikke på det er realiteterne i moderne fodbold. Falk regner jeg trods alt med vi har kontraktperioden ud, men han bliver trods alt ikke yngre, og hvor længe kan han holde så flot et niveau? Arp kan vi i teorien holde i 3 år - men reelt set, det ville være stærkt at have ham bare to sæsoner med det han har vist.
De unge hvis bare de viser et rimeligt noveau vil der også være bud efter dem, og så starter man, nok ikke helt forfra - men der skal konstant bygges op igen.
Og igen fører det tilbage til at jeg ikke forstår den tilbageholdende tilgang man har haft. Zorniger, Falk og Arp - det var nu man skulle lave det skifte - satse lidt mere, gå efter top 6 og hvorfor kunne det så ikke blive til en top 4 og europa?
Enig i at vi burde have satset noget mere i dette vindue.
Der er dog også spørgsmålet, om hvilke spillere vi kunne tiltrække ovenpå 15 års total mangel på ambitioner.
Havde bestemt ønsket mig et par forstærkninger yderligere, for det er satme sløjt allerede ved første udskiftning i kampene.
Til TB’s forsvar vil jeg sige hellere ingen køb, end hente flere intetsigende nulbonner ala Okosun og Kløve.
Comment