Jurek Rohrberg, OB's nye fodboldkoordinator (også kaldet "performance manager"), var i ni år sportsreporter på tysk tv (Sky), indtil han i 2021 skiftede til fodboldverdenen efter et opkald fra Alexander Zornigers agent, Thomas Meggle. Rohrberg har fulgt Zorniger til Apollon Limassol og Greuther Fürth, og hans rolle hos OB er at være et vigtigt bindeled og sparringspartner for træneren. Han har fået indsigt i den professionelle fodboldverden og mener, at journalister ofte dømmer trænere unfair, da de mangler intern viden om de komplekse processer bag et holds præstation. Rohrberg understreger vigtigheden af et stærkt team omkring træneren og ser en nedgang i journalistikkens værdi på grund af sociale mediers spredning af rygter. Hans primære opgave er at sikre, at hele trænerens setup fungerer, og at kommunikationen flyder internt.
Jeg tror at du har ret i at spillerne har trænet hårdt og det kan have indvirkning på energiniveau. Det er bare ikke energiniveauet jeg kritiserer. Det er de vigtige parametre for at kunne begå sig i superligaen. En ting jeg også lagde mærke til i kampen og i hele sidste sæson. Holdet magter ikke at spille med førstegangsafleveringer. Man får jo ikke at vide af en træner at man ikke må lave førstegangsafleveringer, man gør det ikke fordi man ikke mestrer det under pres. Hvis man ikke magter at spille på den måde, er det utroligt svært af skabe åbninger i et godt organiseret forsvar. Præcis hvad vi har set i årevis i OB og ikke mindst sidste år, hvor rigtig mange hold stod lavt. Jeg tror også at det er en af hovedårsagerne til, at OB de sidste mange år har set relativt godt ud mod gode hold - ikke at vi vandt ret mange af dem - men det var mere åbne kampe og så blev OBs manglende evne til at åbne et lavt forsvar qua manglende evne til at afvikle med nok kvalitet ikke udstillet, da det ikke var den type kamp. Modsat når man mødte bundhold. Så havde OB det generelt svært.
Det er jeg fuldstændig med på. Denne gang tror jeg bare på man har fået en træner, som ikke bare opfordre til at spille hurtigere, men kræver det. Ingen tvivl om at vi så også får spillere til, som man tror på kan efterleve det bedre end dem vi har i vores nuværende trup, men der er forhåbentligt også nogen, der med tiden vil lære det, fordi Zorniger er så ultimativ i sine krav til den type fodbold han vil spille.
Det kræver dog bare tid, og forhåbentlig får vi nogen dygtige spillere til, som kan vise vejen.
Comment