Oprindeligt indsendt af ChrisOB
Se indlæg
Det handler lige netop om ambitioner.
Og lige nu er der nok nogen, der bliver forblændet af den øjeblikkelige succés og begejstring. Jeg synes faktisk at alle de nu 8 ubesejrede kampe, inklusiv sejren mod SønderjyskE afslørede, at det hold stadig har store mangler. Mangler som vil blive straffet af bedre modstandere over 22 kampe, i stedet for i 10 mod modstandere, der heller ikke var gode nok til at komme i top 6 over 22 kampe.
Når vi, stadig, ikke kan dominere en kamp over 90 minutter mod modstandere, som rykker ned, så er det jo nærliggende at antage, at det kan vi heller ikke mod top 6 holdene. Vi kan sagtens, på dagen, vinde over et hvilket som helst hold i ligaen, men enkeltkampe er ikke nok. Bundniveauet der blev vist i Vejle er stadig ikke længere væk end den næste kamp, så selvfølgelig skal det hold optimeres, også i angrebet, hvis man har ambitioner om at vi skal jonglere deltagelse i et europæisk gruppespil med den samme trup, der så vil ha målsætningen om top 6 hængende over hovedet i næste sæson.
Ja jeg kan faktisk godt gå hen og blive bekymret for at en europæisk deltagelse, med den nuværende trup, kan gå hen og blive rigtig dyr i Superligaen. Jeg er også klar over at en europæisk deltagelse er en gulerod, som vi simpelthen har brug for, for at kunne tiltrække de spillere, der gradvist skal erstatte, dem vi har. Og her vil en målscorer, der er bedre end dem, vi har altid være et presserende spørgsmål. Sammen med optimeringen af de centrale akser, som er så vigtige for et fodboldhold. Silkeborg f.eks; deres offensive spillere er blevet bedre af at deres centrale akser, navnlig den centrale midtbane, både hver for sig og individuelt passer sammen. Og er gode nok. Alle 3 på midtbanen kan både holde spillet i gang og sørge for presset, så Vallys, Sebastian Jørgensen og Helenius kan boltre sig med kort afstand til målet. Det er simpelthen bare godt sat sammen.
Når jeg ser vores midbanespillere, så ser jeg duelspillere som Okosun og Thrandarsson og boldspillere som JJ og Kløve, og så tænker jeg; Gojani, Klynge og Brink er alle de 4 spillere i én samlet pakke, mens vores har klare styrker i én kategori, mens det halter i det andet. Med Tverskov oppe på den centrale midtbane, så får vi faktisk lidt af den slags typer, som jeg synes en god central midtbane skal bestå af: Den fysiske boldspiller. Èn der kan erobre og sætte spillet fra en position 10-20 meter inde på modstanderens banehalvdel. Thrandarsson er én af de bedste til at erobre bolde langs jorden i ligaen, men der kommer hverken mange assists, skabte målchancer eller mål ud af hverken ham eller holdet for den sags skyld. Og nu har han været ret skadet på det sidste. Derfor er også hans position i truppen til debat. Jeg synes simpelthen ikke, at nogen af vores 4 deciderede centrale midtbanespillere er gode nok til at bære et top 6 hold. Og da slet ikke hvis det skal ske med et europæisk gruppespil i bagagen. Så hvis ikke vi bliver opgraderet i alle kæder, så kommer vi heller ikke i top 6 i næste sæson.
Der er stadig for mange humørspillere og ustabile elementer i vores trup. Både i forsvaret, på mål, på midtbanen - og i angrebet. Det ændrer hverken en evt pokaltitel og nok så mange ubsejrede kampe i et sekundært slutspil en tøddel på.
MvH ChrisOB
Comment