Eftersom vores kommunikationsafdeling har lanceret OB Media, hvis ønske er at skabe unikt content på deres platforme og hvis ambition er at levere højkvalitets content, som er med i toppen af Danmarks sportsklubber, vil jeg gennemgå deres forskellige platforme med et lægmandsøje. Jeg har ingen forudsætninger for at vide, hvad og hvordan en mediestrategi virker udover, at jeg er en simpel forbruger hos Odense Boldklub. Mit generelle indtryk af OBs medieafdeling er stik imod OBs medieafdeling egen opfattelse af deres eget arbejde. Det vil jeg vise nedenfor.
OB.dk
– Her på tredjedagen efter vinduet er lukket er hjemmesidens spillertrup kun delvist opdateret. Hvorfor egentlig ikke? Joel King er fjernet fra truppen, men Zohore og Skytta er ikke tilføjet. Det virker sjusket og tilfældigt?
– Under 'spillertruppen' (https://www.ob.dk/foersteholdet/) er jeg forvirret over logikken i, hvem der er angriber? Hvem er midtbane? Breum, Juwara og Sabbi står under midtbane, mens Charly, Mucolli og Minteh står angribere? Det virker tilfældigt. Sabbi er vel mere angriber end eksempelvis Mucolli er?
– i småtingsafdelingen: Minteh og Jebali har fået skåret toppen af hovedet i billedbeskæringen. Det virker sjusket (https://www.ob.dk/foersteholdet/)
– Minteh og Jebali har også været ude for en grim beskæring på denne side: https://www.ob.dk/foersteholdet/#spillerstatistik. Man har på fornemmelse, at der ikke bliver læst korrektur på det, der laves.
– Bjørn Wesström var første mand fra klubben, der officielt breakede, at Joel King udlejes. Det gjorde han i SFÅs transfer deadline. Hvorfor kan vi få en officiel udmelding fra klubben gennem et fanmedie og ikke gennem klubbens egne kanaler? Kan vores kommunikationsafdeling ikke sende et 'statement' ud? Var de gået hjem fra arbejde? Et 'statement' gør mange andre klubber gør, når der er indgået en aftale? Det kom først på ob.dk dagen efter. Derfor vil jeg hellere følge fanmedier end ob.dk, fordi de er langsomme.
– deres optaktsside har fejl og mangler som beskrevet i indlæg Kamptråd FCV - OB 20/04/2014 i denne tråd: https://forum.ob.dk/forum/club-ob-s-...n-22-23/page16.
OBs app
– OBs app er virkelig en dårlig app og har en dårlig brugervenlighed. Desværre virker det også til, at de selv tror og betragter den som en succes, når der i spørgeundersøgelse kun er 52% af deres brugere(!), der beskriver den som god eller udmærket: "Over 10.000 har allerede hentet vores fan-app, og vi kan da også se, at 52% af brugerne beskriver appen som god eller udmærket." (https://www.ob.dk/nyhedsarkiv/survey...tadion-som-nu/) Hvad med de andre 48%, der åbenbart ikke er uafklaret eller har givet en negativ bedømmelse af appen? Hvad er jeres indtryk? Man kan da ikke være tilfreds med, at kun hver anden bruger er tilfreds?
Jeg vil nu gennemgå OBs app og beskrive, hvad man kan opleve under de fire overskrifter: nyheder, sæson, min profil og mit OB.
Nyheder
– 'Nyheder' er så vidt fin nok. Højkvalitets content er det næppe. Det er egentlig bare ob.dks forside i et andet layout. Artiklerne står i 'times new roman'-fond, hvilket man godt kunne diskutere, hvorvidt er den bedste? Kunne OB ikke have en identitet i at udvælge én fond – ligesom eksempelvis dagblade gør. Det virker rodet og tilfældigt.
– 'Sociale medier'. Ok! Men hvorfor bliver der kun linket til Instagram? Og ikke også Facebook og TikTok, hvor de også gerne vil engagere deres fans? Det virker tilfældigt.
Sæson
– 'Truppen' er en gennemgang er truppen indplaceret under position. Man kan undre sig over, hvorfor Breum, Juwara og Sabbi hører under midtbane, når Charly, Mucolli og Minteh er angribere? Hvorfor denne opdeling? Det virker tilfældigt. Understaben 'STABEN' er kun Andreas Alm præsenteret. Hvorfor ikke også de andre trænere i staben? Det virker også tilfældigt.
– 'Kampe' har kun superligakampe. Hvorfor ikke også træningskampe? Det virker tilfældigt.
Min profil
Her ligner det, at 'fanengagementet' skulle udleves, men man efterlades med et indtryk af absolut intet engagement.
– 'lodtrækninger': "Ingen aktive lodtrækninger..."
– 'afstemning': "Ingen aktive afstemninger..."
– 'fanfordel': "Ingen aktive kuponer..."
– 'quiz': "Ingen aktive quizzer..."
– 'billetter': her skal man tilkoble sin OB-billetkonto. Hvorfor skal man nu have en ekstra konto til billetter? Hvorfor er det ikke samlet under appen?
You get the point... OB, der vil engagere sine fans, engagerer ikke sine fans. Jovel, det er stadig pre-season og måske kommer der noget, når sæsonen er i gang. Men hvorfor ikke engagere sine fans også i pre-season perioden. Det er jo deres eget selverklærede mål, at engagere fans "udenfor kampdage".
Mit OB
– 'fanshop' er et link til unisport.dk.
– 'Nature Energy Park' er et link til ob.dk
– 'køb billet' er et link til ob.dk (hvor man forresten endnu en gang skal logge ind? Jeg er da allerede logget ind på appen?).
– 'Albani fanzone' er et link til ob.dk
– 'Faxe kondi fanshop' er et link til en ugyldig hjemmeside, fordi denne fanshop er lukket. Det er da for mærkeligt, at den så stadig er i appen. Det kan vel ikke komme som en overraskelse, at en af ens samarbejdspartnere lukker en hjemmeside?
– 'OB-fans' er et link til ob.dk
– 'Øens hold' er et link til ob.dk
OBs app er hverken modig eller unik. Det er ob.dk i nyt layout og med en middelmådige funktioner, som medieafdelingen ikke gør brug af. For mig at se er det forbløffende, hvordan mere end 15.000 har downloadet appen og OBs kommunikationsafdeling ikke gør mere ved den app. Jack Jørgensen har udtalt:
"- Vi er stolte over, at det voksende stribede fællesskab har taget så godt imod appen, og det viser, at vi er på rette vej i forhold til vores strategi, hvor vi har et ønske om at skabe en tættere forbindelse mellem klub og fans, og her har appen gjort os mere tilgængelige - også udenfor kampdage, siger Jack Jørgensen, som er kommerciel chef i Odense Boldklub.
Hvis man er oprettet som bruger i appen, er der mange spændene tilbud via vores kommercielle partnere, samtidigt med at man via quizzer, afstemninger og lodtrækninger har mulighed for at vinde fede præmier." (https://www.ob.dk/nyhedsarkiv/15000-...det-fan-appen/)
Jeg har svært ved at se, hvordan Jack Jørgensen med åbne øjne kan påstå, at når kun 52% beskriver appen som god eller udmærket, så har de taget godt imod den? Det er jo næsten hver anden i undersøgelsen, der ikke har svaret at den er god eller udmærket?! Derudover gør medieafdelingen netop ikke noget for, at klubben er tilgængelige "udenfor kampdage". Der er ikke quizzer, afstemninger eller lodtrækninger. Der er bare tomt? Hvordan kan de selv være tilfredse med det? Som forbruger er jeg i hvert fald ikke! Og heller ikke tilfredse med at læse om deres opfattelse af deres eget arbejde.
OB på Twitter, Facebook og TikTok
– på Twitter svarer OB nogle gange på henvendelser. Derfor kan man få information, hvis man har overskud til følge med der. Eksempelvis information om dagens træningskamp, hvor man må forstå, at de "arbejder på det, men det ser desværre sort ud for kampen i morgen." Hvorfor er der ikke en strømlinet kommunikation i stedet for en tilfældig kommunikation?
– på Twitter og på Facebook kan man se, at Skytta og Zohore har fået tildelt trøjenumre. Det står ikke på ob.dk, men det kan man i OBs app. Igen er det ikke strømlinet og heldig være den, der orienterer sig på det sted, hvor OB (tilsyneladende) tilfældigt har valgt at informationen skal udkomme på i dag. De virker ikke overbevisende i både at skulle administrere Facebook, Twitter, TikTok, fanapp og ob.dk.
Alt i alt
Nå, det blev en længere smøre. Men har været træt og trist over at følge min klubs dårlige kommunikation længe. Jeg blev provokeret, da de lancerede OB Media med en masse flotte ord om unik content og modighed, og selv den nyhed præsenterede de som en kedelig artikel på ob.dk.
Jeg er overbevist om, at kommunikationsafdelingen gør deres bedste og det, de bliver betalt for. Jeg har desværre det indtryk (og forhåbentligt har jeg også givet det med ovenstående tekst), at de lader meget tilbage at ønske som fan.
Til hvert et eksempel jeg har fremhævet ovenfor, kan der sikkert findes en god eller dårlig grund/undskyldning, eller bedre endnu: en særlig omstændighed, der gør, at det ikke er som ønsket, men at det for fremtiden vil blive bedre. Jeg har desværre absolut ingen grund til at tro, at det vil blive bedre. At dagens træningskamp ikke bliver streamet vidner om dette. Det er bare for dårligt og det er jeg ked af.
Måske er mit indlæg et surt opstød og ubegrundet harme. Måske sidder I inde med samme indtryk? Jeg håber, at OBs kommunikationsafdeling i første omgang læser med og får rettet sjuskeriet. I anden omgang håber jeg, at de vil overveje deres arbejdsgange for lige nu er det frustrerende at være vidne til, at en lang række mere eller mindre frivillige folk fra fanmedier (SFÅ, OBstruktion, Fyens Stiftstidende og diverse følgere af klubben, der bl.a. skriver på forum) bringer mig tættere på klubben end OB Media selv gør det.
Desværre har jeg også en negativ forventning om, at kritikken vil blive afvæbnet. Jeg frygter, at kommunikationsafdelingen betragter mit indlæg som pedantisk og som værende urealistiske forventninger. Ligesom dengang folk (ifølge mig helt berettiget) kritiserede OBs kommunikationsafdeling for at være kedelige og lavede denne video: https://www.facebook.com/odenseboldk...72082068364628 Jeg medgiver, at den er sjov! Men jeg er også nervøs for, at den vidner om noget sandt. At de gør deres bedste og de selv sidder tilbage med indtryk af, at det er godt nok og kritikken af deres arbejde er alt for grov og derfor ikke er noget de skal tage sig af. Det er mit håb, at de vil tage sig af det. Men for mig at se, er OB stadig nogle grå mus.
OB.dk
– Her på tredjedagen efter vinduet er lukket er hjemmesidens spillertrup kun delvist opdateret. Hvorfor egentlig ikke? Joel King er fjernet fra truppen, men Zohore og Skytta er ikke tilføjet. Det virker sjusket og tilfældigt?
– Under 'spillertruppen' (https://www.ob.dk/foersteholdet/) er jeg forvirret over logikken i, hvem der er angriber? Hvem er midtbane? Breum, Juwara og Sabbi står under midtbane, mens Charly, Mucolli og Minteh står angribere? Det virker tilfældigt. Sabbi er vel mere angriber end eksempelvis Mucolli er?
– i småtingsafdelingen: Minteh og Jebali har fået skåret toppen af hovedet i billedbeskæringen. Det virker sjusket (https://www.ob.dk/foersteholdet/)
– Minteh og Jebali har også været ude for en grim beskæring på denne side: https://www.ob.dk/foersteholdet/#spillerstatistik. Man har på fornemmelse, at der ikke bliver læst korrektur på det, der laves.
– Bjørn Wesström var første mand fra klubben, der officielt breakede, at Joel King udlejes. Det gjorde han i SFÅs transfer deadline. Hvorfor kan vi få en officiel udmelding fra klubben gennem et fanmedie og ikke gennem klubbens egne kanaler? Kan vores kommunikationsafdeling ikke sende et 'statement' ud? Var de gået hjem fra arbejde? Et 'statement' gør mange andre klubber gør, når der er indgået en aftale? Det kom først på ob.dk dagen efter. Derfor vil jeg hellere følge fanmedier end ob.dk, fordi de er langsomme.
– deres optaktsside har fejl og mangler som beskrevet i indlæg Kamptråd FCV - OB 20/04/2014 i denne tråd: https://forum.ob.dk/forum/club-ob-s-...n-22-23/page16.
OBs app
– OBs app er virkelig en dårlig app og har en dårlig brugervenlighed. Desværre virker det også til, at de selv tror og betragter den som en succes, når der i spørgeundersøgelse kun er 52% af deres brugere(!), der beskriver den som god eller udmærket: "Over 10.000 har allerede hentet vores fan-app, og vi kan da også se, at 52% af brugerne beskriver appen som god eller udmærket." (https://www.ob.dk/nyhedsarkiv/survey...tadion-som-nu/) Hvad med de andre 48%, der åbenbart ikke er uafklaret eller har givet en negativ bedømmelse af appen? Hvad er jeres indtryk? Man kan da ikke være tilfreds med, at kun hver anden bruger er tilfreds?
Jeg vil nu gennemgå OBs app og beskrive, hvad man kan opleve under de fire overskrifter: nyheder, sæson, min profil og mit OB.
Nyheder
– 'Nyheder' er så vidt fin nok. Højkvalitets content er det næppe. Det er egentlig bare ob.dks forside i et andet layout. Artiklerne står i 'times new roman'-fond, hvilket man godt kunne diskutere, hvorvidt er den bedste? Kunne OB ikke have en identitet i at udvælge én fond – ligesom eksempelvis dagblade gør. Det virker rodet og tilfældigt.
– 'Sociale medier'. Ok! Men hvorfor bliver der kun linket til Instagram? Og ikke også Facebook og TikTok, hvor de også gerne vil engagere deres fans? Det virker tilfældigt.
Sæson
– 'Truppen' er en gennemgang er truppen indplaceret under position. Man kan undre sig over, hvorfor Breum, Juwara og Sabbi hører under midtbane, når Charly, Mucolli og Minteh er angribere? Hvorfor denne opdeling? Det virker tilfældigt. Understaben 'STABEN' er kun Andreas Alm præsenteret. Hvorfor ikke også de andre trænere i staben? Det virker også tilfældigt.
– 'Kampe' har kun superligakampe. Hvorfor ikke også træningskampe? Det virker tilfældigt.
Min profil
Her ligner det, at 'fanengagementet' skulle udleves, men man efterlades med et indtryk af absolut intet engagement.
– 'lodtrækninger': "Ingen aktive lodtrækninger..."
– 'afstemning': "Ingen aktive afstemninger..."
– 'fanfordel': "Ingen aktive kuponer..."
– 'quiz': "Ingen aktive quizzer..."
– 'billetter': her skal man tilkoble sin OB-billetkonto. Hvorfor skal man nu have en ekstra konto til billetter? Hvorfor er det ikke samlet under appen?
You get the point... OB, der vil engagere sine fans, engagerer ikke sine fans. Jovel, det er stadig pre-season og måske kommer der noget, når sæsonen er i gang. Men hvorfor ikke engagere sine fans også i pre-season perioden. Det er jo deres eget selverklærede mål, at engagere fans "udenfor kampdage".
Mit OB
– 'fanshop' er et link til unisport.dk.
– 'Nature Energy Park' er et link til ob.dk
– 'køb billet' er et link til ob.dk (hvor man forresten endnu en gang skal logge ind? Jeg er da allerede logget ind på appen?).
– 'Albani fanzone' er et link til ob.dk
– 'Faxe kondi fanshop' er et link til en ugyldig hjemmeside, fordi denne fanshop er lukket. Det er da for mærkeligt, at den så stadig er i appen. Det kan vel ikke komme som en overraskelse, at en af ens samarbejdspartnere lukker en hjemmeside?
– 'OB-fans' er et link til ob.dk
– 'Øens hold' er et link til ob.dk
OBs app er hverken modig eller unik. Det er ob.dk i nyt layout og med en middelmådige funktioner, som medieafdelingen ikke gør brug af. For mig at se er det forbløffende, hvordan mere end 15.000 har downloadet appen og OBs kommunikationsafdeling ikke gør mere ved den app. Jack Jørgensen har udtalt:
"- Vi er stolte over, at det voksende stribede fællesskab har taget så godt imod appen, og det viser, at vi er på rette vej i forhold til vores strategi, hvor vi har et ønske om at skabe en tættere forbindelse mellem klub og fans, og her har appen gjort os mere tilgængelige - også udenfor kampdage, siger Jack Jørgensen, som er kommerciel chef i Odense Boldklub.
Hvis man er oprettet som bruger i appen, er der mange spændene tilbud via vores kommercielle partnere, samtidigt med at man via quizzer, afstemninger og lodtrækninger har mulighed for at vinde fede præmier." (https://www.ob.dk/nyhedsarkiv/15000-...det-fan-appen/)
Jeg har svært ved at se, hvordan Jack Jørgensen med åbne øjne kan påstå, at når kun 52% beskriver appen som god eller udmærket, så har de taget godt imod den? Det er jo næsten hver anden i undersøgelsen, der ikke har svaret at den er god eller udmærket?! Derudover gør medieafdelingen netop ikke noget for, at klubben er tilgængelige "udenfor kampdage". Der er ikke quizzer, afstemninger eller lodtrækninger. Der er bare tomt? Hvordan kan de selv være tilfredse med det? Som forbruger er jeg i hvert fald ikke! Og heller ikke tilfredse med at læse om deres opfattelse af deres eget arbejde.
OB på Twitter, Facebook og TikTok
– på Twitter svarer OB nogle gange på henvendelser. Derfor kan man få information, hvis man har overskud til følge med der. Eksempelvis information om dagens træningskamp, hvor man må forstå, at de "arbejder på det, men det ser desværre sort ud for kampen i morgen." Hvorfor er der ikke en strømlinet kommunikation i stedet for en tilfældig kommunikation?
– på Twitter og på Facebook kan man se, at Skytta og Zohore har fået tildelt trøjenumre. Det står ikke på ob.dk, men det kan man i OBs app. Igen er det ikke strømlinet og heldig være den, der orienterer sig på det sted, hvor OB (tilsyneladende) tilfældigt har valgt at informationen skal udkomme på i dag. De virker ikke overbevisende i både at skulle administrere Facebook, Twitter, TikTok, fanapp og ob.dk.
Alt i alt
Nå, det blev en længere smøre. Men har været træt og trist over at følge min klubs dårlige kommunikation længe. Jeg blev provokeret, da de lancerede OB Media med en masse flotte ord om unik content og modighed, og selv den nyhed præsenterede de som en kedelig artikel på ob.dk.
Jeg er overbevist om, at kommunikationsafdelingen gør deres bedste og det, de bliver betalt for. Jeg har desværre det indtryk (og forhåbentligt har jeg også givet det med ovenstående tekst), at de lader meget tilbage at ønske som fan.
Til hvert et eksempel jeg har fremhævet ovenfor, kan der sikkert findes en god eller dårlig grund/undskyldning, eller bedre endnu: en særlig omstændighed, der gør, at det ikke er som ønsket, men at det for fremtiden vil blive bedre. Jeg har desværre absolut ingen grund til at tro, at det vil blive bedre. At dagens træningskamp ikke bliver streamet vidner om dette. Det er bare for dårligt og det er jeg ked af.
Måske er mit indlæg et surt opstød og ubegrundet harme. Måske sidder I inde med samme indtryk? Jeg håber, at OBs kommunikationsafdeling i første omgang læser med og får rettet sjuskeriet. I anden omgang håber jeg, at de vil overveje deres arbejdsgange for lige nu er det frustrerende at være vidne til, at en lang række mere eller mindre frivillige folk fra fanmedier (SFÅ, OBstruktion, Fyens Stiftstidende og diverse følgere af klubben, der bl.a. skriver på forum) bringer mig tættere på klubben end OB Media selv gør det.
Desværre har jeg også en negativ forventning om, at kritikken vil blive afvæbnet. Jeg frygter, at kommunikationsafdelingen betragter mit indlæg som pedantisk og som værende urealistiske forventninger. Ligesom dengang folk (ifølge mig helt berettiget) kritiserede OBs kommunikationsafdeling for at være kedelige og lavede denne video: https://www.facebook.com/odenseboldk...72082068364628 Jeg medgiver, at den er sjov! Men jeg er også nervøs for, at den vidner om noget sandt. At de gør deres bedste og de selv sidder tilbage med indtryk af, at det er godt nok og kritikken af deres arbejde er alt for grov og derfor ikke er noget de skal tage sig af. Det er mit håb, at de vil tage sig af det. Men for mig at se, er OB stadig nogle grå mus.
Comment