Oprindeligt indsendt af pnl
Se indlæg
Annoncering
Collapse
No announcement yet.
Modernisering af stadion
Collapse
X
-
Jeg undrer mig altid over i debatter om byudvikling i Odense hvorfor folk tror de ting der sker i Odense er helt særligt mærkelige, når det er mange af de samme greb man tager i brug i de fleste storbyer.Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
Tænker du stemmer SF eller enhedslisten
50% af de ulemper du nævner fjernes jo ved indførelse af elbiler. Larm og forurening.. Hvad er der så tilbage? Plads og barrierer?? Ehhhh…
Jeg er for et joint venture. Bare ikke med sporvogne til 3,5 milliard for 14km. Det skulle have været elbusser i egne baner som også kunne køre i pendulfart. Den lorte letbane er til kæmpe gene for biltrafikken, generer beboere der bor tæt på, brug af ALT for mange kommune midler der kunne være brugt på alt muligt andet og har kostet livet til mange små erhvervsdrivende i opføringsfasen.
Det er de færreste af generne ved biler der forsvinder med indførelsen af elbiler. De vil stadig have et stort klimaaftryk og miljøaftryk i produktionen af bl.a. batterier og i udledning af f.eks. mikroplast i drift, de vil stadig larme fordi en stor del af larmen kommer fra dækkene, de vil stadig optage samme mængde plads på veje og i byens rum og de vil stadig være utryghedsskabende for bløde trafikanter.
Ja, letbanen har kostet en del penge at bygge. Lad os lave et konservativt estimat at sige at den i sig selv har tiltrukket 15-20 mia. kr i investeringer til Odense. Hvordan ser regnestykket så ud?
- Likes 3
Leave a comment:
-
Ja det vil det vil være 0 kr såfremt dit skattekort ikke ligger der hvor du er ansat, men gemt over i et nummerOprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg
Nu er det jo langtfra Odense kommune der har betalt letbanen. Staten har også bidraget. Og nu skal du ikke staten også er mig.
Jeg er desuden meget begejstret for letbanen. Jeg bruger den flittigt. Tænker etape 2 bliver vedtaget før kommunevalget hvis alt går vel.
Nej det ville da være underligt hvis vi betaler det samme i skat. Men kan da afsløre mit fradrag er 0 kr.
, men for at vende retur til det vi diskuterer, og at det ikke ender off-topic, så kan penge kun bruges en gang, selvom man sommetider kunne ønske sig et trykkeri. Jeg fatter simpelthen ikke, at man i Odense, på fyn ikke opprioriterer et nyt stadion, pengene er der, men viljen og visionerne er bare ikke til stede.
Last edited by jojo; 11-03-2024, 21:53.
- Likes 2
Leave a comment:
-
Nu er det jo langtfra Odense kommune der har betalt letbanen. Staten har også bidraget. Og nu skal du ikke staten også er mig.Oprindeligt indsendt af jojo Se indlæg
Diskussionen er da relevant i forhold til byudvikling i Bolbro. Jeg behøver ikke gå efter “anklerne” på meningsudvekslere pga manglende argumenter. Jeg undrer mig som end bare over hvordan man hælder penge ud af vinduet i den kommune hvor jeg er skatteborger, specielt når man i forbindelse med eks stadionfaciliteter ingen penge har. De 3,6 mia burde være brugt anderledes, til gavn for Odense bla et nyt stadion. Hvad du som debattør er, kommenterer jeg da ikke på, hvad jeg er er også ligegyldigt, vi er begge skatteydere i byen, men vi betaler med garanti ikke de samme beløb i skat, jeg kan kun sige, at jo mere man bidrager med, jo mere undrer man sig over hvad pengene bliver brugt på.
Det indlæg du kommer med bidrager ikke til diskussionen, men er jo personligt, det mener du hører hjemme?
Kort opsummeret, de penge du gerne vil bruge på stadionfaciliteter, de var der, men er brugt på noget andet.
Jeg er desuden meget begejstret for letbanen. Jeg bruger den flittigt. Tænker etape 2 bliver vedtaget før kommunevalget hvis alt går vel.
Nej det ville da være underligt hvis vi betaler det samme i skat. Men kan da afsløre mit fradrag er 0 kr.
- Likes 1
Leave a comment:
-
“ Derfor siger jeg også altid til mine medfans, at de bør lade være med at ønske sig bål, brand og hastighed på stadionforbedringerne. Der er ikke behov for hastighed og den største risiko er ugennemtænkte stadionrenoveringer. Ønsk gennemtænkte, gode løsninger i stedet“Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg
Der bliver anlagt letbaner over hele Europa og der er massevis af letbaner i byer af Odense størrelse og mindre. Sporerne er lagt hvor de servicerer flest muligt og hvor de binder de strategiske byudviklingsprojekter sammen - det er ikke kun hvor man bor der afgør om en letbane har værdi.
Busser har ikke samme komfort og hvis man skal tilstræbe mange af de kvaliteter som en letbane har, så bliver busserne også langt dyrere, omend dog stadig lavere end prisen på en letbane.
En af fordelene ved en letbane er netop at den ligger fast. Det giver en såkaldt skinneeffekt, som gør at den strukturerer byudviklingen (som fingerplanen i København) og tiltrækker investeringer - der er således blevet investeret godt 30 mia. kroner i nybyggeri i letbanekorridoren alene.
En af de fordele der driver mange byer til at anlægge letbaner er også den direkte forandring af byens rum den medfører - hvor der skabes mulighed for skabe flottere byrum og omprioritere plads fra biler til bæredygtige transportformer, der understøtter en sund og levende by.
Det har man ikke været helt god nok til at understøtte i Odense. Feks på SDU, hvor man har bygget tusindvis og atter tusindvis af parkeringspladser og nu har et universitet der ligger midt i et hav af biler. Det er også mere eller mindre det eneste sted hvor letbanen ligger under sine prognoser.
Alligevel har letbanen ført til markant flere passagerer i den kollektive trafik og har en stødt stigende kurve som månederne går. Fra at odenseanerne skulle forstå hvad det var for et transportmiddel, til at bruge den i de situationer det giver mening.
I de sidste 10 år har Odense slået de øvrige storbykommuner i tilvæksten af private arbejdspladser og Novo Nordisk er ved at etablere sig i byen - pg hvis vi holder det mellem os, så kan jeg godt afsløre at de lander på flere arbejdspladser end det der er genereret.
Odenses visioner har i løbet af de sidste 10 år fået en række præmieringer, herunder byplanprisen. Jeg ved også at flere andre storbykommuner kigger misundeligt til klarheden i Odenses udviklingsvisioner.
Der hvor jeg synes problemet er, er for mange situationer, hvor man går efter for hurtig gevinst i stedet for at jagte de rigtige, langsigtede effekter. Uanset om det handler om byudvikling eller byens kulturliv.
Derfor siger jeg også altid til mine medfans, at de bør lade være med at ønske sig bål, brand og hastighed på stadionforbedringerne. Der er ikke behov for hastighed og den største risiko er ugennemtænkte stadionrenoveringer. Ønsk gennemtænkte, gode løsninger i stedet.
Fuldstændig som alt andet OB foretager sig, ca 8-10 år efter alle andre klubber.
Man tænkte også længe og grundigt inden man fik superligahuset, og træningsanlæg.
- Likes 2
Leave a comment:
Leave a comment: