Oprindeligt indsendt af Online
Se indlæg
Der bliver anlagt letbaner over hele Europa og der er massevis af letbaner i byer af Odense størrelse og mindre. Sporerne er lagt hvor de servicerer flest muligt og hvor de binder de strategiske byudviklingsprojekter sammen - det er ikke kun hvor man bor der afgør om en letbane har værdi.
Øøøhhh, hvis jeg ikke bor / arbejder omkring en letbane giver den da ingen værdi for mig.
”strategiske byudviklingsprojekter”, så vi taler ikke om den almindelige arbejdende odenseaner, men mere om prestige ?
Busser har ikke samme komfort og hvis man skal tilstræbe mange af de kvaliteter som en letbane har, så bliver busserne også langt dyrere, omend dog stadig lavere end prisen på en letbane.
Komfort ? Vi taler om meget korte ture. Ikke en bustur til Gardasøen !
Desuden er busser da væsentlige mere fleksible, da man kan ændre ruter med dags varsel uden at lægge bydele øde i månedsvis.
En af fordelene ved en letbane er netop at den ligger fast. Det giver en såkaldt skinneeffekt, som gør at den strukturerer byudviklingen (som fingerplanen i København) og tiltrækker investeringer - der er således blevet investeret godt 30 mia. kroner i nybyggeri i letbanekorridoren alene.
Her er jeg lodret uenig. Hvad er fordelen i, at den ligger fast og hvilke investeringer ?
En af de fordele der driver mange byer til at anlægge letbaner er også den direkte forandring af byens rum den medfører - hvor der skabes mulighed for skabe flottere byrum og omprioritere plads fra biler til bæredygtige transportformer, der understøtter en sund og levende by.
Okay, så el- og hydrogenbiler tæller ikke med som en bæredygtig transportform ? ”Flottere byrum”… ”Understøtter en sund og levende by”… lyder som en ensidig propagandafolder fra det yderste venstre. Jeg tror den ”levende” by stille og roligt dør, hvis adgangen begrænses til offentlige transportmidler. Skal størstedelen af butikkerne i centrum lukke, folk med børn flytte så vi gør bymidten til et frilandsmuseum for turisterne ?
Det har man ikke været helt god nok til at understøtte i Odense. Feks på SDU, hvor man har bygget tusindvis og atter tusindvis af parkeringspladser og nu har et universitet der ligger midt i et hav af biler. Det er også mere eller mindre det eneste sted hvor letbanen ligger under sine prognoser.
Med 3.500 ansatte og over 20.000 studerende kan man vel ikke forlange, at alle bosætter sig langs letbanen og bruger den. Mange bor jo ikke i byen, så de skal tage cyklen eller ?
Alligevel har letbanen ført til markant flere passagerer i den kollektive trafik og har en stødt stigende kurve som månederne går. Fra at odenseanerne skulle forstå hvad det var for et transportmiddel, til at bruge den i de situationer det giver mening.
Det giver måske mening for dem, der bor relativ tæt på banen. Som ikke skal hente børn i institutioner, lave storindkøb m.m. Så banen er primært for dem, der lever lidt ”smart” med et par ture på cafeen, men ikke har brug for en bil for at besøge familien på ”Udkantsfyn”, kører på arbejde andre steder udenfor linien eller har brug for en bil i forbindelse med deres job. Hvis parkeringspladser fjernes og vejnettet forringes tvinger man jo mange ud af byen. I min verden er det ikke noget, der understøtter en” sund og levende” by.
I de sidste 10 år har Odense slået de øvrige storbykommuner i tilvæksten af private arbejdspladser og Novo Nordisk er ved at etablere sig i byen - pg hvis vi holder det mellem os, så kan jeg godt afsløre at de lander på flere arbejdspladser end det der er genereret.
Så Novo valgte Odense pga. letbanen og ikke placeringen/billig grund tæt ved motorvejen ? Så der kommer et trinbræt ved Novo og alle deres medarbejdere bosætter sig i byen ?
Odenses visioner har i løbet af de sidste 10 år fået en række præmieringer, herunder byplanprisen. Jeg ved også at flere andre storbykommuner kigger misundeligt til klarheden i Odenses udviklingsvisioner.
Sidste gang Odense vandt Byplansprisen var i 2014 (men det er selvfølgelig også lige indenfor dine 10 år).
Der hvor jeg synes problemet er, er for mange situationer, hvor man går efter for hurtig gevinst i stedet for at jagte de rigtige, langsigtede effekter. Uanset om det handler om byudvikling eller byens kulturliv.
Derfor siger jeg også altid til mine medfans, at de bør lade være med at ønske sig bål, brand og hastighed på stadionforbedringerne. Der er ikke behov for hastighed og den største risiko er ugennemtænkte stadionrenoveringer. Ønsk gennemtænkte, gode løsninger i stedet.
Hastighed… vi står i stampe. Bare tag et kig mod Kolding eller Århus, hvor de ikke kun taler, men også handler !
Øøøhhh, hvis jeg ikke bor / arbejder omkring en letbane giver den da ingen værdi for mig.
”strategiske byudviklingsprojekter”, så vi taler ikke om den almindelige arbejdende odenseaner, men mere om prestige ?
Busser har ikke samme komfort og hvis man skal tilstræbe mange af de kvaliteter som en letbane har, så bliver busserne også langt dyrere, omend dog stadig lavere end prisen på en letbane.
Komfort ? Vi taler om meget korte ture. Ikke en bustur til Gardasøen !
Desuden er busser da væsentlige mere fleksible, da man kan ændre ruter med dags varsel uden at lægge bydele øde i månedsvis.
En af fordelene ved en letbane er netop at den ligger fast. Det giver en såkaldt skinneeffekt, som gør at den strukturerer byudviklingen (som fingerplanen i København) og tiltrækker investeringer - der er således blevet investeret godt 30 mia. kroner i nybyggeri i letbanekorridoren alene.
Her er jeg lodret uenig. Hvad er fordelen i, at den ligger fast og hvilke investeringer ?
En af de fordele der driver mange byer til at anlægge letbaner er også den direkte forandring af byens rum den medfører - hvor der skabes mulighed for skabe flottere byrum og omprioritere plads fra biler til bæredygtige transportformer, der understøtter en sund og levende by.
Okay, så el- og hydrogenbiler tæller ikke med som en bæredygtig transportform ? ”Flottere byrum”… ”Understøtter en sund og levende by”… lyder som en ensidig propagandafolder fra det yderste venstre. Jeg tror den ”levende” by stille og roligt dør, hvis adgangen begrænses til offentlige transportmidler. Skal størstedelen af butikkerne i centrum lukke, folk med børn flytte så vi gør bymidten til et frilandsmuseum for turisterne ?
Det har man ikke været helt god nok til at understøtte i Odense. Feks på SDU, hvor man har bygget tusindvis og atter tusindvis af parkeringspladser og nu har et universitet der ligger midt i et hav af biler. Det er også mere eller mindre det eneste sted hvor letbanen ligger under sine prognoser.
Med 3.500 ansatte og over 20.000 studerende kan man vel ikke forlange, at alle bosætter sig langs letbanen og bruger den. Mange bor jo ikke i byen, så de skal tage cyklen eller ?
Alligevel har letbanen ført til markant flere passagerer i den kollektive trafik og har en stødt stigende kurve som månederne går. Fra at odenseanerne skulle forstå hvad det var for et transportmiddel, til at bruge den i de situationer det giver mening.
Det giver måske mening for dem, der bor relativ tæt på banen. Som ikke skal hente børn i institutioner, lave storindkøb m.m. Så banen er primært for dem, der lever lidt ”smart” med et par ture på cafeen, men ikke har brug for en bil for at besøge familien på ”Udkantsfyn”, kører på arbejde andre steder udenfor linien eller har brug for en bil i forbindelse med deres job. Hvis parkeringspladser fjernes og vejnettet forringes tvinger man jo mange ud af byen. I min verden er det ikke noget, der understøtter en” sund og levende” by.
I de sidste 10 år har Odense slået de øvrige storbykommuner i tilvæksten af private arbejdspladser og Novo Nordisk er ved at etablere sig i byen - pg hvis vi holder det mellem os, så kan jeg godt afsløre at de lander på flere arbejdspladser end det der er genereret.
Så Novo valgte Odense pga. letbanen og ikke placeringen/billig grund tæt ved motorvejen ? Så der kommer et trinbræt ved Novo og alle deres medarbejdere bosætter sig i byen ?
Odenses visioner har i løbet af de sidste 10 år fået en række præmieringer, herunder byplanprisen. Jeg ved også at flere andre storbykommuner kigger misundeligt til klarheden i Odenses udviklingsvisioner.
Sidste gang Odense vandt Byplansprisen var i 2014 (men det er selvfølgelig også lige indenfor dine 10 år).
Der hvor jeg synes problemet er, er for mange situationer, hvor man går efter for hurtig gevinst i stedet for at jagte de rigtige, langsigtede effekter. Uanset om det handler om byudvikling eller byens kulturliv.
Derfor siger jeg også altid til mine medfans, at de bør lade være med at ønske sig bål, brand og hastighed på stadionforbedringerne. Der er ikke behov for hastighed og den største risiko er ugennemtænkte stadionrenoveringer. Ønsk gennemtænkte, gode løsninger i stedet.
Hastighed… vi står i stampe. Bare tag et kig mod Kolding eller Århus, hvor de ikke kun taler, men også handler !
Leave a comment: