Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Hvad gik galt ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Hvad gik galt ....

    Jeg har været tilhænger af OB siden vejen op fra 1. Div. og i de gode gamle dage frem mod sølvårene og har siden da mere eller mindre opgivet som følge af de mange mange mange håbløse beslutninger der er taget i OB efterfølgende i hvert fald ud af til.
    Jeg har ikke noget netværk i OB, vandrør eller indsigt på nogen måde og baserer mig udelukkende på viden fra medier, herind og det jeg opfatter som fornuft og teoretisk viden via arbejde og uddannelse.

    Jeg kunne godt tænke mig en tråd hvor der helt frit fra hoften blev hældt galde ud og folk kunne melde ud hvad de syntes der er gået galt i form af oneliners, links, længere teorier og med baggrundsviden - helt fra foråret 2010 hvor det blev mere og mere tydeligt at LO havde tabt omklædningsrummet til stjernespillerne og rygterne gik på at KB var på flasken og frem til i går hvor vi kunne konstatere at KN ikke fik os i top6 som målet var.

    Blot håber jeg at tonen kan være nogenlunde saglig.

    Personligt er jeg ikke uenig i fyringen af LO som træner da tiden var moden til skift og hvis KB vitterligt brugte penge over evne så var det nok også på tide men jeg tænker ikke at KB kunne gøre det værrer som sportschef/direktør end sportsudvalget, PH, TB og JH har gjort siden da ...
    Blot syntes jeg at timingen var håbløs da de blev fyret efter en kamp i 8. spillerunde mod FCN hvor vi tabte 0-1 på hjemmebane efter en landsholdskamppause og lige før vi skulle spille europæisk. Det var første kamp efter landsholdspause som man lige så godt kunne have brugt til at lave fyringen og give den nye træner 10 dage med holdet i stedet for at det blev noget “nok er nok”.
    På samme måde er jeg bange for at man ikke bruger denne landsholdspause til at fyre KN men gør det om en runde eller to.
    Rygtet gik på at bestyrelsen havde været utilfredse gennem hele foråret så hvorfor ikke bruge sommerpausen til et skift....

    Fordi man ikke havde en planB og det resulterede i en panisk impulsiv fyring med en trænerduo bestående af Uffe og HC hvoraf sidste var fysisk træner og blev cheftræner efter et par måneder uden nogen erfaring.

    Det tog et halvt år før der kom en strategi som vi endnu ikke ser efterlevet, det tod halvandet år at finde en sportschef der viste sig at være helt fejlcastet til opgaven.

    Da han blev fyret skulle TB dobbetjobbe som træner og sportschef (efter at man var gået tilbage til fuseren for 3. gang) hvilket fjerne fokus fra begge dele...

    Hvad sker der med KN - bliver han fyret og har man et alternativ klar nu hvor man har meddelt at der ikke forlænges med assistenten? Hvis han bliver hvad skal der så ske - er målet top6 næste år og laver man investeringerne eller sætter man ambitionerne ned ..

    JH kom til d. 1. Juni 2013 og siden har vi set en tilgang på ca. 60 nye spillere i truppen (4 1/2 år) mens der er messet kontinuitet ... spillere der langt fra alle har niveau til en klub med ambitioner. Spillere der er i overskud i andre suppeklubber, 1. Div. spillere og spillere der generelt ikke har været på toppen i op til et år før de er kommet til OB men er købt på baggrund af de engang ..
    Selv vores nuværende sportsdirektør der har hentet de 60 spillere har udtalt at man på forhånd vidste at nogen ikke var gode nok men at der “skulle fyldes op” og i samme moment ikke har bragt flere talenter i spil.
    Så sent som i går var KN´s ene undskyldning at holdet nu var yngre end nogensinde og at vi spillede med egne talenter.
    Da KN kom til klubben solgte vi Høegh og Larsen mens Emil Larsen, Azer og Ruud måske ikke var egen avl men også unge spillere med ungdom i OB - for ikke at nævne manglende brug af Eskesen, Greve og til dels Desler...

    sportsudvalg, ophævelse af kontrakter, manglende forlængelser, manglende struktur, fight indstilling og meget mere ,,,,,
    "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

    "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

    Venter man for længe, får man ingenting ...

    #2
    Jeg prøver at begrænse det til, hvad der er gået galt under Jesper Hansen og Kent Nielsen.

    Man har prøvet at spille en form for fodbold man ikke evnede - ligesom landsholdet gjorde under Morten Olsen.

    Man solgte spillere som vi fans godt kunne lide - spillere der kæmpede: Lasse Nielsen, Spelman, Kasper Larsen, Daniel Høegh, Tingager, og så Zohore og Falk, som lige var blevet varme, og bragte noget andet. Nævn selv flere. Jeg ved ikke 100% med Falk, hvad der skete dér. OB's skyld, eller grådig Københavnerfjams? Jeg ved det ikke.

    Ligegyldige sekundakøb: Her er der utallige spillere uden nogle kompetencer andet end middelmådighed.

    Vi mangler spidskompetencer og en træner med puls.

    Comment


      #3
      Kan kun tilslutte mig analysen. Jeg fatter ikke at nogle af Danmarks dygtigste forretningsmænd har ladet dette morads ske, men det finder vi nok aldrig ud af.

      Jeg blev fan af OB i de gode gamle dage da Detlefsen, Schjønberg og Brian Steen flænsede modstanderne, og under succesårene var det også fysisk spil der lagde grunden. For mig at se gik det for alvor galt da man ville til at spille pæn fodbold - uden at købe ind til det vel at mærke. I stedet for jernmænd blev det en flok små forsigtige drenge der udgjorde OB’s hold, uden at være dygtige nok til nipseri. Der røg meget af OB-identiteten for mig. Ligesom det heller ikke har hjulpet på kulturen at man har kappet båndene til tidligere spillere. Nu forsøger Jack så at skabe ambassadørkorps, men det virker lidt påtaget og en måde at købe sig til kultur på.
      OB: Danske mestre i 2075/6

      Comment


        #4
        Nu er det jo rent faktisk muligt at OB giver overskud.
        Specielt her i 2018 hvor vi godt kunne ramme 15-25 mill i transferindtægter og måske 1/3 i udgifter.

        Men når Thorborg scorer det halve og regnskabet er utydeligt mht OB er det svært at gennemskue

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
          Nu er det jo rent faktisk muligt at OB giver overskud.
          Specielt her i 2018 hvor vi godt kunne ramme 15-25 mill i transferindtægter og måske 1/3 i udgifter.

          Men når Thorborg scorer det halve og regnskabet er utydeligt mht OB er det svært at gennemskue
          Ikke jfr. vores direktør .. https://www.tv2fyn.dk/artikel/direkt...ummer-et-eller
          "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

          "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

          Venter man for længe, får man ingenting ...

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
            Klart når Thorborg skraber til sig

            Men hvis man med et budget på 28 mill ikke kan lave overskud et år hvor 15-20 mill kommer ind i transfers(salg af Gryte til sommer mm), 16-17 mill i TV penge, sponsorer, kampdage osv er der noget galt.
            Det er jo minimalt hvad vi bruger i transfers i disse dage. Rygterne siger handler i 250.000-400.000 kr klassen eller transferfrit

            Comment


              #7
              Og jeg er med på der er andre udgifter i OB end spillerbudgettet. Men alliwl

              Comment


                #8
                To grunde stikker ud i det samlede regnskab.

                1) "It's the economy, stupid"; budgettet er droslet alvorligt ned siden 2010. Det giver i sig selv nogle naturlige begrænsninger, men kan ikke (bort)forklare alt. Men medaljespil hører vi bare ikke naturligt med i længere under nogen omstændigheder, uanset træner, sportschef eller indkøb.
                1) Spillestil: Enig m Købenstinker om at man forsøger sig med en svær form for fodbold, og evnerne i modstanderens felt rækker ikke til det. Bolden skal nærmest småspilles i mål, før vi scorer. Det er for sårbart.

                Comment


                  #9
                  Der er godt nok mange fejl at tage fat på - det hele starter vel med man ikke rigtigt har en plan på plads inden LO og de andre blev smidt ud. Stort set alt er vel mere eller mindre en følge deraf.

                  Skulle LO ud? tja det er jo efterhånden ved at være lang tid siden - men mener at kunne huske hans ret kedelig stil begyndte at gå mig på - han vandt meget og så kan man slippe afsted med en del.
                  Hvis så også der blev brugt for mange penge - jamen så var det vel fair nok at man besluttede sig for at gå en anden vej.

                  Planen lå bare ikke klar. Midlertidig træner der blev permanent for så at ryge igen, en sportsdirektør der lod vente på sig.

                  - En plan for fremtiden man endnu ikke har fået til at virke - på papiret syntes jeg ellers det lød fint - flere (fynske) talenter med "stjerne" /erfarne spillere de kunne læne sig op af. Lyder altsammen fint.

                  Det blev bare aldrig rigtigt godt - fordi man igen og igen ikke ramte rigtigt med signings. Vi kan se det den dag i dag. Tænker Jönsson er en sådan spiller - en formoder jeg velbetalt erfaren spiller man skulle kunne bygge op omkring....han har bare slet ikke leveret. KEP var samme problem - første sæson om end han har spillet sig op. Helenius.....ja hvad skal man sige....

                  Kommunikationen mener jeg også er et problem. Især efter JH kom til - der skulle spares - det er jo fair nok. Men der er aldrig rigtigt blevet meldt ordenligt ud. De sidste 2 år - har målsætningen været top 6, hvilket den vel også bør være i en klub af OBs størrelse. Men der er bare et tydeligt misforhold mellem det man melder ud og det man reelt gør for at indfri de ambitioner. Det har jo været ret tydeligt at truppen bare ikke har været god nok. Og hvis ikke man kan eller vil investere det nødvendige for det realistisk hedder top 6 - så bør man være ærlige omkring det (hvor uambitøst det end måtte være).

                  Og som andre også siger; Spillestilen. Man forsøger at ligge det op på et niveau hvor de spillere vi har ikke kan være med. Jeg var positivt overrasket da man hentede Kent - en tidligere mestertræner - næppe helt billig at lokke til og så på en 4 årig aftale - det lugtede af nogle ambitioner. Men hvis ikke man vil give ham et spillermateriale der kan føre det ud i livet. Hvorfor så hente ham i første omgang?

                  Så så jeg næsten hellere man havde holdt fast i Ove P. noget back to basic fodbold - fight og vilje og et ordenligt forsvar....

                  Comment


                    #10
                    1. Man valgte ikke bare at fyre en træner uden at have en strategi for hvad der så skulle ske, man fyrede også assistenten(som jo ellers ofte tager over i den situation) samt sportsdirektøren, uden at have en strategi over hvad der nu skulle ske.

                    2. Derefter valgte man en ½ løsning her og en ½ løsning der, samt en tredje ½ løsning vi måtte vente på i halvandet år, hvilket selvfølgelig endte ud i en stor omgang rod som ingen vegne førte. En u-træner der blev suppetræner, en direktør der var sportschef og scout, ja i kender historien.

                    3. Tiden gik og vi prøvede med noget nyt igen, bla. en person der snakkede sindssygt meget om en masse sindssyge ting, bla. et skyggehold som jeg egentlig ikke er sikker på han selv vidste hvem var. Sindssygt var det i hvert fald, det kunne han selv skriver under på.

                    3. Da rodet så værst ud, så valgte man igen at fyre, samt en anden på sindssyg vis delvist selv valgte at gå, da man åbenbart havde snakket om hver sine ting under jobsamtalen, og personen derfor blev lettere chokeret over de arbejdsopgaver han skulle udføre. Han nåede også lige at være træner i 8 kampe. Det var så den tredje halve løsning vi havde ventet på i 1½ år.

                    4. Da det kapitel så var skrevet, så forsøgte man med at gøre en gammel kending til både træner, sportsdirektør samt scout. Noget denne gamle kending ikke kunne bære. "Vejen til toppen går over midten" som det hed... men det var lige ved at ende med at blive "Vejen til midten går gennem 1. Division"... det blev så en mellemting som lød "Tænk hvis vi vinder". Her kunne man jo tænke, at dette måtte være noget nær den største omgang gylletank man har hørt i sit liv, men hey, manden var en kapacitet, og vi var jo i en proces.

                    5. Så fandt man en gut i Horsens, hvis første udmelding i OB slips lød på at OB skulle i top og kvalificere sig til Europa... Der gik så kun få måneder, og så måtte man opgive de ambitioner, da vi lå sidst og det hele mere eller mindre så ud af helvede til.

                    6. Igen røg en træner ud og en ny kom ind, og den nye træner startede med at konstatere at vores nye angrebsspids, der elles var hentet for at gøre en forskel, var i så dårlig form efter 4 måneder i klubben, at han simpelthen måtte holde ham ude af kamp og sætte ham på specialtræning. Samtidig holdt de andre spillere og trænerstab konstante møder om det ene og det andet. Til de første møder var der varm kakao i automaten, men det forsvandt lige pludselig. Sportschefen fik nu til opgave at spare sin røv af led i så voldsom grad, at der opstod tvivl om om det nogensinde ville blive en røv igen. Til trods for det hele, så lykkedes det endelig at få noget fremgang på banen.

                    7. Man valgte så at sparke den første snært at succes ud til hjørne, og i stedet hente en træner ind fra det nordjyske. Han havde leveret resultater deroppe som overgik de ressourcer han havde til rådighed. Det måtte vi også kunne gøre i OB. Godt nok ikke via et mesterskab, men kunne han nu komme i top-5-6 stykker med ressourcer svarende til 8-9 stykker, så var fundamentet lagt til at komme tilbage i den absolutte top. Utroligt nok, fristes man til at sige, så holdt vi nogenlunde niveauet fra ham med alle møderne, men desværre viste det sig at vi blot havde pisset i bukserne for fortsat at holde lidt på den varme vi havde. Igen blev resultaterne noget der lignede historisk dårlige, udmeldingerne begyndte at blive tågede og fjerne, og ingen var blevet klogere på om vi stadig skulle spare eller om de pludselige skyhøje lønninger var tegn på andet. I det hele taget vidste ingen længere/igen ikke hvad planerne var for klubben.

                    Så det går stadig i ring, blot med færre ressourcer.
                    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                    Comment


                      #11
                      uhhhh der er så meget at sige i denne sag. Men jeg kan ikke lade være med at dvæle ved en bestemt handling, som jeg mener symboliserer de fejlslagne dispositioner på spillersiden.

                      Matti Lund....

                      Man havde kraftedeme muligheden for, at hente en rigtig OB kriger hjem fra Serie B, som havde niveauet, som havde hjertet, som ville gøre alt for at spille i OB, en kulturbærer som alle skriger på. Han kunne have været den bærende kraft, den spiller som fik fat i publikum, som kunne være bindeled, en med høj integritet. Tilmed den centrale midtbanespiller der kunne understøtte JJT. OG så smider man det gudhjælpemig på porten, så vedkommende ender på et norsk sub-top hold og bliver profil der. Og I OB har man lige siden famlet efter en central midt, der kunne danne duo til JJT. Izunna, der jo bare ville væk dagen efter han havnede i Ådalen. Men den store kong Kent med sin alvidende fodboldfaglighed, hvor alle andre er tåber og klovne og rendyrkede idioter, mente at Thrane, nå nej Casper Nielsen, nå heller ikke, så Rømer...nej nej nej, var et meget bedre valg.

                      Mit OB hjerte bløder.

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
                        uhhhh der er så meget at sige i denne sag. Men jeg kan ikke lade være med at dvæle ved en bestemt handling, som jeg mener symboliserer de fejlslagne dispositioner på spillersiden.

                        Matti Lund....

                        Man havde kraftedeme muligheden for, at hente en rigtig OB kriger hjem fra Serie B, som havde niveauet, som havde hjertet, som ville gøre alt for at spille i OB, en kulturbærer som alle skriger på. Han kunne have været den bærende kraft, den spiller som fik fat i publikum, som kunne være bindeled, en med høj integritet. Tilmed den centrale midtbanespiller der kunne understøtte JJT. OG så smider man det gudhjælpemig på porten, så vedkommende ender på et norsk sub-top hold og bliver profil der. Og I OB har man lige siden famlet efter en central midt, der kunne danne duo til JJT. Izunna, der jo bare ville væk dagen efter han havnede i Ådalen. Men den store kong Kent med sin alvidende fodboldfaglighed, hvor alle andre er tåber og klovne og rendyrkede idioter, mente at Thrane, nå nej Casper Nielsen, nå heller ikke, så Rømer...nej nej nej, var et meget bedre valg.

                        Mit OB hjerte bløder.
                        Kan det slet ikke dulme smerterne at vi har fået plads til Thrane ved at smide Matti på porten ?
                        817 ⚪️
                        Y.N.W.A ❤️

                        Comment


                          #13
                          Det hele startede da bastarden OSE blev skabt; jeg selv inklusiv og andre blev indfanget af al glamouren, af storstilede trup-præsentationer i lounger og 2 mesterskaber inden 2015-hypen, der fuldstændigt åd OB's kultur op inde fra; så fodboldklubben nu er blevet reduceret til et vedhæng i en underholdningskoncern, der pudsigt nok aldrig leverer underholdningen og derfor giver underskud på underskud; kombineret med nogle særdeles tvivlsomme transferbeslutninger (her tænker jeg ikke nødvendigvis på salg, men erstatningerne) fra både træner og sportsdirektør, der derefter ihærdigt forsøger at sælge en sæbekassebil som om det var en konkurrencedygtig fuldblodsbil. Som aner intet om kommunikation med fans - som hele tiden giver indtrykket af at fans, der er kritiske, de er ligegyldige negative brokhoveder.

                          Kort sagt: Passionen for min klub er blevet suget ud af, ikke bare mig, men mange andre; til det punkt, hvor jeg var mutters alene til en hjemmekamp i Superligaen for første gang i min og min families lange OB-historie, fordi de ikke længere ser det som en naturlig ting at tage til OB-kamp med mig. Sibirisk kulde eller ej.

                          Jeg opgiver aldrig OB, men jeg har aldrig været så opgivende overfor min klub, som jeg er nu; Dens retning, de mennesker, der leder den og er i den; og det er inklusiv tiden med Lars Olsen, Poul Hansen og TC. Det er inklusiv David Nielsen og Hans Henrik Andreasen, som jeg til hver en tid tager over Jönsson, Helenius, Thrane, Casper Nielsen og hvad ellers de ligegyldige fodboldspillere i OB's trup anno 2018 hedder.

                          Jeg er træt af det ligegyldige hold; jeg er træt af OSE, af Thorborg, Jesper Hansen og Kent Nielsen.

                          MvH ChrisOB
                          Last edited by ChrisOB; 19-03-2018, 23:31.
                          1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                          Comment


                            #14
                            Jeg vil forsøge at skrive noget klogt om selve forretningen. Der er for meget hemmeligt og for meget jeg ikke husker til at det kan blive den korrekte analyse (det må der være nogen i kongeriget, der kan - evnt en journalist). Men altså, jeg er enig med Chris i - og det har jeg har nævnt tidligere - at forsøget på at efterligne FCK med at skabe OSE ikke virker. De oprindelige tanker har jo ikke fungeret i årevis.
                            Thorborg har investeret nogle af sine penge i OSE. Ingen bør bebrejde ham, at han ønsker at få lidt indtægt også . Men en fodboldklub virker så anderledes end almindelig forretning. Og Thorborg har især grundlagt sin formue ved at kamuflere enorme renter (ÅOP) med stor dygtighed - og storleverandør til RKI. C.C. var mere den mere hæderlige gammeldags forretningsmand med etik, har jeg indtryk af.
                            Men hvorfor lader NT OSE's mest synlige del, OB, sejle og blive til grin over hele Danmark. Det falder jo tilbage på ham. Han udstilles som en novice, der står bag en stribe af forkerte beslutninger. Har han ingen ære. Vil han ikke beundres? Få respekt.
                            Fodboldklubber kan drives med overskud. FCN er et godt eksempel. Farum. Hallo. Farum. Men der er flere andre. Poul Erik Andreasen i Aalborg feks.

                            jeg kan mærke jeg er ved at løbe tør for jeg ved sgu ikke hvad jeg bør konkludere. Det mest oplagte er jo at opfordre Thorborg til at sælge til en anden, der vil og kan mere. Men er det ikke bedre med en lokal end med en udenlandsk ejer. Eller hvad med Bent Jensen (THansen og Højer Autodele mm) . Hvad kan og vil han.
                            Jeg tror, det er nødvendigt at vende tilbage til kernevirksomheden - det er jo det flere og flere i dag gør. Og derfor må det bedste være at fjerne OB fra hoteller, catering og koncertbureau og koncentrere sig om at drive en fodboldforretning - og med hensynstagen til bredden i klubben og fans.

                            OB har i for mange år været ledet af ukyndige mennesker. Der skal ske noget nu. Der er en systemfejl.
                            Last edited by Tåhyler; 20-03-2018, 01:02.
                            Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                            OB - engang var vi gode

                            Comment


                              #15
                              I fodbold er ordsproget ''It takes money to make money'' mere evident end i mange andre brancher.

                              Det kan gøres på mange måder. Da jeg er utålmodig og til tider DAMP- agtig, mener jeg at den hurtigste måde er mest tiltalende.

                              1. Fyr det sportslige trænerteam + Jesper Hansen.

                              2. Hent en sportsdirektør og træner med balls. Ligegyldigt med om de har universal licens fra en eller anden ligegyldig træneruddannelse. De skal selv have været i det.

                              3. Hent 3-4 profiler med erfaring og balls, ikke noget tiki-taka shit, men BALLS.

                              4. Fyr/sælg alle de spillere der ikke er gode nok, og som man ikke kan bruge fremtiden - der er mange. Man skal ikke smide gode penge efter dårlige.

                              5. Drop fokusen på 2. Holdet. Hvis førsteholdet præsterer, så smitter det automatisk af nedad.

                              Sådan kommer OB igen til toppen, og folk på stadion. Det ene fører det andet med sig

                              Comment

                              Working...
                              X