Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Jesper Hansen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af pnl Se indlæg

    Bo er en spøjs "fætter" og gammel OB`er, men jeg kan ikke forestille mig et professionelt samarbejde mellem ham og Niels Thorborg eller Sportsudvalget med Thomas Christensen.
    Nogen gange skal der mod til at tage chancen. Man overhaler ingen ved at gå i andres fodspor. Dermed ikke være sagt jeg tror de ansætter Bo Henriksen. Tonni Hermansen er nok mere sandsynligt. Hvis han ellers gider.
    Mon ikke OB drukner i ansøgninger fra ind og udland. Det er en af de tunge stillinger i dansk fodbold.

    Comment


      Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
      Det var et chok at høre med Jesper Hansen. Jeg synes jo, at han er blevet svinet til - og langt overvejende uden reel grund. Manden tog nogle tunge tæsk for nedturen efter 2009.

      Jeg tror, OB kommer til at savne en hårdtarbejdende type, som har lavet meget bagved kulisserne. Han skal have tak for et hårdt stykke arbejde under svære betingelser.
      Han fik de tæsk en person i et job som sportsdirektør for OB skal have, når hans primære opgave, det sportslige, drænede folks lyst og passion for klubben. Det kan du nok så mange gange kalde grundløst - jeg mener det sker i en vildfarelse af at det udelukkende var midler, der begrænsede rekruttering. Havde JM ikke afleveret os i top 6 - så havde vi haft en sportsdirektør der som øverste ansvarlig for opnåelse af målsætninger var 0 for 6 ud i den disciplin.

      Svære betingelser er ikke en undskyldning for langt størstedelen af rekruttering af forkerte typer til spillestil og/eller kvaliteten af de typer. Frøkenspillere, afdankede, rotunde, fejlcastede, overbetalte, umotiverede, deciderede dårlige, vi havde alt for mange af dem. Alt for mange til at det udelukkende kan være tale om begrænsede midler.

      Nej det var simpelthen bare dårlige vurderinger og et mildest talt elendigt samarbejde med en træner han som sportsdirektør burde ha fyret mindst et år tidligere end han endte, modvilligt, med at gøre.

      Og de aldeles fortjente hug for kommunikationen, der på sine bedste dage var mudret, på sine værste dage deciderede virkelighedsfjerne og arrogante, den hopper du let og behændigt uden om - fordi du for det meste, efter egen indrømmelse, har forsvaret JH fordi du nærmest har syntes, at det var synd for ham, skønt han selv har anerkendt at tæsk hører til i enhver sportsdirektørs oplevelse af jobbet i en by af Odenses størrelse.

      Hans bundlinje ser jo kun ud som den gør, fordi han var heldig at Thorborg ville have Jacob Michelsen. Ind til da havde JH jo stået op for Kent og hans spillestil/mandskabspleje/rekruttering/kommunikation, til det punkt at mange havde lyst til at hive sine arme af bare for at have noget at kaste mod fjernsynet eller computeren når de læste/hørte de to udtale sig om kampforløb og udvikling.

      Overvejende uden grund? Bull**** Der var rigeligt med grunde, som du ikke vil anerkende, da du har stirret dig blind i de såkaldt begrænsede ressourcer og er kommet til den konklusion, at han ikke kunne have gjort ret meget anderledes.

      JH er en voksen mand, meget godt illustreret ved de seneste interviews, så jeg har aldrig forstået nogle folks iver for at forsvare manden simpelthen fordi de synes, det er synd for manden at han bliver udsat for noget, der er en meget naturlig og på ingen måder unik del af hans arbejde.

      Og der er blevet skrevet utallige gode og saglige begrundelser for standpunkter, der ikke bare kan koges ned til "JH er dååååm" eller din egen personlige kæphest "Høtyve og fakler", men jeg har en teori om, at du bevidst eller ubevidst alligevel smider alle indlæg ned i samme kurv, fordi du er præget af "Hvor er det synd for Jesper".

      Så jeg er provokeret af "langt overvejende uden reel grund". Det passer simpelthen ikke. Det kan du så kalde min egen subjektive mening, jeg argumenterer ikke ud fra andre udgangspunkter af min og mange andres oplevelser af begejstringsgraden for OB.

      Som demonstreret af Bos mail til JH. Du kalder jo de facto den mail for at være, reelt, uden grund. Det synes jeg er at ignorere virkeligheden. Noget som vor kære, jyske snart forhenværende (jubiii) sportsdirektør var og er ekspert i.

      Det synes jeg er synd. For der var tale om reel bekymring. Om det oplevede. For den enkelte. I en bred masse.

      Fordi vi, modsat dig, mener at ressourcer aldrig kan være undskyldning for at lave en elendig trupsammensætning og så bagefter rende rundt og præsentere billeder, de siger forestiller et tog, når de fleste andre kan se med deres blotte øje, at det billede er af en hund.

      Men hey, det tæller vel ikke i din verden. Du ser kun "svære betingelser".

      Det er synd. Synes jeg. For det er ikke det hele billede.

      MvH ChrisOB
      Last edited by ChrisOB; 13-10-2019, 05:44.
      1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

      Comment


        Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg

        Helt enig. Motivation er trænerens og ikke sportdirektørens arbejdsfelt. Og hvem har brug for en motivator som sportsdirektør den har en træner som passer ikke sit arbejde...
        Det er sikker fint hvad Bo Henriksen præsterer der i Horsens: at skabe år efter år et hold som lykkes med at overleve i Suppen selvom man år efter år taber de bedste og vigtigste spiller. Men "overlevelsesårene" ligger bag os og vi har ikke brug for en mand som er god i årlig nyopbygning på middelmådig/bundniveau men en som udvikler et hold videre år efter år i toppen af dansk fodbold. Vi har brug for nogen som arbejder på og med en højere hylde end Bo Henriksen.
        Det er rigtig gode pointer, så der er jeg selvf. helt enig i. Vi skal videre, og stabilisere os som fast top6 hold.

        Believe OB

        ½ sæsoner der bare skal overstås findes ikke

        Ligegyldige kampe eksisterer ikke

        Comment


          Man kan også sige, at JH er en succés, hvis man ser på de krav han skulle opfylde:
          1. Få nedbragt budget og overholde det, uden at det skulle koste en nedrykning.
          2. Få moderniseret faciliteterne.
          3. Bringe OS&E tættere på moderklubben.
          4. Finde de rigtige mennesker til talent-afdelingen.
          Igen, vi kender ikke rigtigt de mål der var for ham, da han blev ansat.

          Bevares, vi har ikke fået den store sportslige succes, men han er lykkedes med nogle ting, som har været meget tiltrængte, som vi jo faktisk også har brokket os over var for ringe, og så vil jeg mene, at hans efterfølger får bedre vilkår end JH har haft - for det har været en utaknemmelig opgave, fordi den har været så sindssygt usexet, men simpelthen tvingende nødvendig.

          Comment


            JH indrømmer til bold.dk at Top 6 tog for lang tid at opnå

            https://www.tipsbladet.dk/nyhed/supe...mme-i-top-seks

            Comment


              Altså hvis man tror på det scenarie, at JH har haft en smørrebrødsliste af mål i 2013, som man idag kan vinke af, så er det helt forkert. Når man taler om det idag, er det en tilbageskuende efterrationalisering, hvor man får alle brikkerne til at passe sammen, men det er en konstrueret fortælling, der maler et billede af en helt lige vej, hvor man er gået fra A til B. Virkeligheden er langt mere kompleks end det. DEt var langt hen af vejen forestillingen, at JH kunne lave en Aalborg model, altså rekruttere billigt og dermed skabe sportslig succes trods sparetider (og man skal jo lige huske på, noget alle har travlt med at glemme, at alle klubber skar ned i denne periode, selv FCK, så relativt set lå OB stadigvæk i midten rent budgetmæssigt.

              Så Chucks liste her
              1. Få nedbragt budget og overholde det, uden at det skulle koste en nedrykning.
              2. Få moderniseret faciliteterne.
              3. Bringe OS&E tættere på moderklubben.
              4. Finde de rigtige mennesker til talent-afdelingen.
              Er, som du også selv indikerer, noget tvivlsom, for ikke at være halvejs forkert.

              1. Man spillede ikke for at undgå nedrykning, det var ikke der den sportslige barre lå, nej man skulle fortsat ligge i den bedste halvdel med besparelserne. At det så viste sig svært, er en anden sag, men når nogen idag påstår, at det var målet for JH, så er det simpelthen historieforfalskning af værste skuffe. OB har aldrig haft som målsætning at undgå nedrykning.

              2. Har aldrig set eller hørt, at det var en målsætning for JH da han kom, Men JH satte det på dagsordenen med det samme, og har gjort et stort bidrag for at løfte dette, og det skal han naturligvis virkelig roses for, selvom processen selvfølgelig også er hjulpet på vej af andre omstændigheder, men Hansen har her sat et markant aftryk.

              3. Jeg tvivler meget på, at det var en decideret målsætning, jeg har ikke set noget, som indikerer dette. Han blev fremhævet for sine organisatoriske evner, hvilket jeg mener hang sammen med en ide om at gennemføre besparelser ved at optimere organisationen. Og så man kan spørge sig selv, om det egentligt er lykkedes? Der er mange amatører der ikke bryder sig om JH, fordi han f.eks. ville stoppe loyalitetsprogrammet for guld og sølvnåle. Jeg er ret overbevist om, at det er de kampe JH henviser til, når han snakker om friskt blod, det har kostet JH at tage opgør med amatørafdelingen, også selvom det måske fremstår mere harmonisk idag.

              4. Igen, det var først noget der kom sent. Talentafdelingen kørte sådan set fint, men nye vinde om akademi modeller og licenssystem fra DBU har presset OB til at skifte fokus og optimere, men det er altså rammevilkårene der er ændret, og ikke JHs uendelige visioner. Om det vi har idag er godt, mangler jeg endnu at se bevis for, jeg har flere gange dokumenteret, at vi historisk set står forholdsvist svagt idag på talentudviklingen, men til den positive del hører, at DBU har vurderet vores samlede set-up til det 5.bedste i landet pt. Men afkastet mangler vi endnu for alvor at se. Så der kan intet konkluderes endnu om dette.

              Men fair nok, en leder, om det er en fodbolddirektør eller statsminister, skal jo faktisk mest af alt bedømmes på sin løbende håndtering af udviklingen. På det felt har JH sat nogle virkelig gode aftryk, og gjort et virkelig solidt stykke arbejde. På andre felter har han været mindre heldig: sportslig rekruttering og strategi (som var hans primære opgave) og særligt kommunikationen som har været aldeles rædselsfuld.

              Så derfor ender jeg på et 7-tal

              Comment


                Vi har lov til at fokusere på slutproduktet, som er de enkelte fodboldkampe og slutplaceringerne. De andre ting, som klubben har været meget længe om at få på plads -JH eller ej - er sekundære for min bedømmelse af Jesper.
                Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                OB - engang var vi gode

                Comment


                  Jeg er som sådan set enig, Søren, men prøver blot at nuancere billedet og ikke på at historieforfalske.

                  Selvf. håbede klubben at kunne blive i øverste halvdel, på trods af nedskæringer, men jeg vil personligt godt sætte spørgsmålstegn ved, om det var et håb eller et mål.

                  Det kan have været begge dele, men med elastik i målet

                  Comment


                    Uld i mund om målsætningen var en af grundene til jeg hurtigt blev træt af JH. Fint nok hvis vi skulle spare efter blo’badet, men så sig det dog som det er. Et andet irritationsmoment var at OB-fans blev skudt i skoene, at vi var urimeligt kritiske og forventede medaljer hvert år.

                    Det er selvfølgelig forsimplet at placere al skylden for dårligdommene på en person, men når der er ikke var andre fra klubben der udtalte sig, blev Jesper naturligt prügelknabe - særligt fordi han var så dårlig til mediehåndtering.
                    OB: Danske mestre i 2075/6

                    Comment


                      Oprindeligt indsendt af fynsland_85 Se indlæg
                      Uld i mund om målsætningen var en af grundene til jeg hurtigt blev træt af JH. Fint nok hvis vi skulle spare efter blo’badet, men så sig det dog som det er. Et andet irritationsmoment var at OB-fans blev skudt i skoene, at vi var urimeligt kritiske og forventede medaljer hvert år.

                      Det er selvfølgelig forsimplet at placere al skylden for dårligdommene på en person, men når der er ikke var andre fra klubben der udtalte sig, blev Jesper naturligt prügelknabe - særligt fordi han var så dårlig til mediehåndtering.
                      Vores selvforståelse er vel at vi er en top4 klub, så som sådan mener jeg ikke der noget galt der. Jeg tror ærligt på at målet har været top6 i alle årene, men virkeligheden har tydeligvis ikke stået mål med klubambitionen

                      Believe OB

                      ½ sæsoner der bare skal overstås findes ikke

                      Ligegyldige kampe eksisterer ikke

                      Comment


                        @ChrisOB: Jeg mener fortsat, at JH primært har fået en masse tæsk, fordi vi lå og rodede rundt i den nederste halvdel. Hvilket jeg ser som en uundgåelig del af den rodebutik JH overtog.

                        1. I årene op til 2010 har ledelsen i OB tilladt et helt urealistisk budget. Sammen med en strategi med fokus på erfarne spillere har det ført til en mega-dyr trup med enorme afskrivninger - og uden store muligheder for gode salg efter finanskrisen (Fall-salget til Rusland var sidste krampetrækning fra en tid, der var forbi).
                        2. Talentafdelingen har været underprioriteret, og faciliteterne halter enormt.
                        3. Fans er blevet forkælet med dyrt købt succés og ser OB som en top-3 klub.

                        Om du så fik verdens bedste sportsdirektør, så er der næsten ingen måder, hvor du kan komme ud af sådan en møgsituation og se godt ud. Det er rigtigt, at Hobro, Horsens osv. har mindre budgetter og dårligere betingelser; men deres selvforståelse er jo heller ikke, at de skal have medaljer og spille europæiske kampe.

                        Jeg synes og har altid syntes, at det er synd, at du ikke VIL anerkende den realitet, at OB i perioden 2011-15 var en tung dødssejler pga. det helt enorme spænd mellem reel økonomi og baglandets forventninger. Det har været en tung og sej kamp, og den er jo ikke overstået endnu - økonomien mangler fortsat at hænge sammen, og det sportslige er enormt sårbart.

                        Men det er jo nemmere, hvis det onde har én rod. Så kan man jo bare skære den væk, og så bliver alt godt. Jeg mener, at det alle dage har været at pisse i bukserne for at holde varmen, hvis man troede på, at bare vi fik en anden sportsdirektør, der kunne grave et par uslebne diamanter op et sted, så kørte det hele igen. Det ser jeg som grænseløst naivt.

                        Vi kan sikkert - forhåbentligt - få en sportschef, som er bedre til at finde talent, især lidt bredere end lige indenfor DKs grænser. Det ville klart være et parameter, hvor vi kunne løfte noget. Forhåbentlig kan vi også få flere talenter i gang; det er et essentielt parameter. Men der skal ligge en organisation under det, som kan løfte talentudvikling, og her har JH altså også investeret en del.
                        Og så er der det med kommunikation. Klart JHs dårligste side. Men for mig er det bare ikke ord, men handlinger, der betyder noget i den sidste ende; og der vil altid være 95% floskler i sådan et job, så det betyder så ikke så meget for mit vedkommende.

                        Comment


                          Oprindeligt indsendt af Chuck Se indlæg
                          Jeg er som sådan set enig, Søren, men prøver blot at nuancere billedet og ikke på at historieforfalske.

                          Selvf. håbede klubben at kunne blive i øverste halvdel, på trods af nedskæringer, men jeg vil personligt godt sætte spørgsmålstegn ved, om det var et håb eller et mål.

                          Det kan have været begge dele, men med elastik i målet
                          Kent bliver vel ansat fordi han vandt et mesterskab med lokale drenge tilført profiler. OB skulle også være et fynsk hold med profiler. Problemet var, at der ikke for alvor kom profiler. Kent var en stædig gammeldaws træner og Jesper Hansen var ikke manden der kunne finde spillere og løfte klubben. JHs blev lidt reddet på eftermælet fordi JM er dygtig og havde indsigt i hvem man kunne købe. Jabali og Sander var aldrig kommet til OB uden JM.
                          jeg tror JH gjorde det då godt som han kunne. Men i forhold til udgangspunktet og budget er det ikke imponerende.
                          kommunikationen var ringe, og folk stod ikke på stadion med forsvind JH for sjov.
                          desuden har klubben mistet ungdommen, der er mindst lige så mange FCK, FCM og Bif fans i Odense som der er OBer. Jeg forstår godt de unge, OB spillede kedeligt og var bundhold.

                          Comment


                            Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
                            @ChrisOB: Jeg mener fortsat, at JH primært har fået en masse tæsk, fordi vi lå og rodede rundt i den nederste halvdel. Hvilket jeg ser som en uundgåelig del af den rodebutik JH overtog.

                            1. I årene op til 2010 har ledelsen i OB tilladt et helt urealistisk budget. Sammen med en strategi med fokus på erfarne spillere har det ført til en mega-dyr trup med enorme afskrivninger - og uden store muligheder for gode salg efter finanskrisen (Fall-salget til Rusland var sidste krampetrækning fra en tid, der var forbi).
                            2. Talentafdelingen har været underprioriteret, og faciliteterne halter enormt.
                            3. Fans er blevet forkælet med dyrt købt succés og ser OB som en top-3 klub.

                            Om du så fik verdens bedste sportsdirektør, så er der næsten ingen måder, hvor du kan komme ud af sådan en møgsituation og se godt ud. Det er rigtigt, at Hobro, Horsens osv. har mindre budgetter og dårligere betingelser; men deres selvforståelse er jo heller ikke, at de skal have medaljer og spille europæiske kampe.

                            Jeg synes og har altid syntes, at det er synd, at du ikke VIL anerkende den realitet, at OB i perioden 2011-15 var en tung dødssejler pga. det helt enorme spænd mellem reel økonomi og baglandets forventninger. Det har været en tung og sej kamp, og den er jo ikke overstået endnu - økonomien mangler fortsat at hænge sammen, og det sportslige er enormt sårbart.

                            Men det er jo nemmere, hvis det onde har én rod. Så kan man jo bare skære den væk, og så bliver alt godt. Jeg mener, at det alle dage har været at pisse i bukserne for at holde varmen, hvis man troede på, at bare vi fik en anden sportsdirektør, der kunne grave et par uslebne diamanter op et sted, så kørte det hele igen. Det ser jeg som grænseløst naivt.

                            Vi kan sikkert - forhåbentligt - få en sportschef, som er bedre til at finde talent, især lidt bredere end lige indenfor DKs grænser. Det ville klart være et parameter, hvor vi kunne løfte noget. Forhåbentlig kan vi også få flere talenter i gang; det er et essentielt parameter. Men der skal ligge en organisation under det, som kan løfte talentudvikling, og her har JH altså også investeret en del.
                            Og så er der det med kommunikation. Klart JHs dårligste side. Men for mig er det bare ikke ord, men handlinger, der betyder noget i den sidste ende; og der vil altid være 95% floskler i sådan et job, så det betyder så ikke så meget for mit vedkommende.
                            Det kan aldrig være grænseløst naivt i fodbold, at enkelte spillere kan betyde så meget for sammenhæng på et hold, at holdet faktisk kommer til at fungere bedre, ikke mindst mentalt, når der f.eks er spillere på et hold, der laver færre fejl end åbentlyst dårligere spillere. Eller spillere der er fejlcastet til spillestil.

                            Du kører stråmandstaktik med dit "så kører alt igen" og dit fejlbårne "selvforståelses-argument".

                            Der var ingen der i vores situation havde en forestilling om at vi skulle være top 3. Faktisk var der flere af os, der mente den gamle ledelses "2 mesterskaber og CL deltagelse" inden 2015 pillede ved den klassiske selvforståelse af OB som en klub, der siden Riccardos indtog havde været kendt som en klub, der skulle arbejde sig til tingene, ikke købe sig til tingene. Vi skulle tilbage til rødderne, fordi OB havde flyttet sig væk fra sine rødder, hvor sjovt det end var at se vores store profiler rende rundt.

                            Det handlede om feeling - det handlede om at OB skulle være OB igen og ikke et vedhæng til en underholdningskoncern. Folk mistede feelingen med OB og Jesper Hansen og Kent gjorde det værre, uanset hvordan du vender og drejer det. Og det handlede kun sekundært om resultater. Og meget få argumenterede ud fra den overdrevne italesættende selvforståelse, som du TROR ligger bag kritikken af JH og Kent. Det er enten en indbildt løgn eller en bevidst strategi, der nøjagtigt som JH selv har gjort, der helt bevidst skulle male kritikken i et overdrevet skær, så den ville få et massivt stænk af hysteri, som du gør her. Det bidrog til anti JH hypen, det bidrager til min mening om din mening.

                            Det er ren stråmand.

                            Ja det handler om selvforståelse. Men ikke på den måde, som du TROR, eller bevidst ignorerer.

                            Du bliver bare et spejl af JHs taktik, der bare fik os til at kunne li ham mindre. For det er ren indbildning.

                            MvH ChrisOB
                            1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                            Comment


                              Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
                              @ChrisOB: Jeg mener fortsat, at JH primært har fået en masse tæsk, fordi vi lå og rodede rundt i den nederste halvdel. Hvilket jeg ser som en uundgåelig del af den rodebutik JH overtog.

                              1. I årene op til 2010 har ledelsen i OB tilladt et helt urealistisk budget. Sammen med en strategi med fokus på erfarne spillere har det ført til en mega-dyr trup med enorme afskrivninger - og uden store muligheder for gode salg efter finanskrisen (Fall-salget til Rusland var sidste krampetrækning fra en tid, der var forbi).
                              2. Talentafdelingen har været underprioriteret, og faciliteterne halter enormt.
                              3. Fans er blevet forkælet med dyrt købt succés og ser OB som en top-3 klub.

                              Om du så fik verdens bedste sportsdirektør, så er der næsten ingen måder, hvor du kan komme ud af sådan en møgsituation og se godt ud. Det er rigtigt, at Hobro, Horsens osv. har mindre budgetter og dårligere betingelser; men deres selvforståelse er jo heller ikke, at de skal have medaljer og spille europæiske kampe.

                              Jeg synes og har altid syntes, at det er synd, at du ikke VIL anerkende den realitet, at OB i perioden 2011-15 var en tung dødssejler pga. det helt enorme spænd mellem reel økonomi og baglandets forventninger. Det har været en tung og sej kamp, og den er jo ikke overstået endnu - økonomien mangler fortsat at hænge sammen, og det sportslige er enormt sårbart.

                              Men det er jo nemmere, hvis det onde har én rod. Så kan man jo bare skære den væk, og så bliver alt godt. Jeg mener, at det alle dage har været at pisse i bukserne for at holde varmen, hvis man troede på, at bare vi fik en anden sportsdirektør, der kunne grave et par uslebne diamanter op et sted, så kørte det hele igen. Det ser jeg som grænseløst naivt.

                              Vi kan sikkert - forhåbentligt - få en sportschef, som er bedre til at finde talent, især lidt bredere end lige indenfor DKs grænser. Det ville klart være et parameter, hvor vi kunne løfte noget. Forhåbentlig kan vi også få flere talenter i gang; det er et essentielt parameter. Men der skal ligge en organisation under det, som kan løfte talentudvikling, og her har JH altså også investeret en del.
                              Og så er der det med kommunikation. Klart JHs dårligste side. Men for mig er det bare ikke ord, men handlinger, der betyder noget i den sidste ende; og der vil altid være 95% floskler i sådan et job, så det betyder så ikke så meget for mit vedkommende.
                              Jeg siger ikke, at du gør det, men nogle udlægger teksten så det grænser sig til historieforfalskning, og jeg synes også du maler billedet omkring 2013 noget mørkere end det i virkeligheden var.

                              Der er de færreste der anfægter, at JH kom ind og overtog et projekt, hvor der skulle skæres ned i budgetterne, og selvfølgelig skal han bedømme udfra den præmis. MEN, det kan heller ikke være rigtigt, at vi så partout skal lade som om, at snart sagt alt var galt i OB da han overtog, for det er simpelthen noget pladder.

                              1) Da JH overtager i 2013 er fodboldøkonomien på den rette vej, også for danske klubber i et marked som sælgende klubber. Han overtager trup med flere rigtigt gode salgsobjekter, bedre end vi har den dag i dag. Bashkim, Emil Larsen og Falk var alle 21-22 år, havde fået deres landsholdsdebut, og var Superligaprofiler på daværende tidspunkt. Hvor mange af den slags spillere har vi i dag? Derudover kan du smide lovende folk som Høegh og Kasper Larsen oven i hatten. Der var masser af salgspotentiale i den her gruppe spillere, som kunne gøre den økonomiske turnaround lettere.

                              2) Det er muligt, at talentafdelingen var underprioriteret i nogles øjne, men det betyder jo ikke, at det arbejde der blev gjort var dårligt. I de år har vi folk som Falk, Høegh, Kasper Larsen, Jacob Rasmussen igennem ungdomsafdelingen. Og derudover er der jo historien om de spillere der ikke fik lov at få chancen for alvor, som AK og Matti, plus dem der endte som forspildte talenter, fordi at man ikke prioriterede at give dem chancen og lade dem lære af deres fejl. Og det falder jo ikke tilbage på ungdomsarbejdet. Vi håber jo på, at de tiltag der er gjort på akademidelen fører til bedre resultater fremover, men på nuværende tidspunkt, kan jeg ikke se, at vi på bundlinjen skulle være blevet mærkbart bedre, og hvad skulle i så fald underbygge det?

                              3) Det er klart, at JH havde forventningerne imod sig, og at forudsætningerne ikke var til at leve op til de sportslige resultater fra 07-11, den køber jeg 100%. Men at der slet ikke var noget at rutte med økonomisk og kun skulle skæres ned, er bare overhovedet heller ikke virkeligheden. Vi gik rent faktisk ud og betalte milliontransfers for spillere som Thomas Mikkelsen, Spelmann og Kryger, det er virkeligheden. Og nej, det er ikke for beløb, hvor man kan forvente at hente store profiler, men der var ingen der tvang JH til at hente Spelmann og Kryger i Horsens, i stedet for at hente Drachmann eller Kløve som så smuttede til SønderjyskE, Drachmann endda på fri transfer. Der var ingen der tvang JH til at hente Thomas Mikkelsen i Fredericia, i stedet for at hente Kanstrup, Marc P eller AK, som så smuttede til SønderjyskE og AaB. Det var rent ud sagt bare elendig rekruttering af JH, det kan ikke anfægtes. SønderjyskE rekrutterede bedre spillere fra samme hylder, og de havde ikke OBs tiltrækningskraft, hverken økonomisk eller på namevalue.

                              På bundlinjen står der, at man stadig operede med en økonomi og et budget der svarede til mere end man fik resultater til. 6 sæsoner med en gennemsnitlig 8. plads og en 5. plads som topniveauet er ikke at spille til par med de forudsætninger OB havde. Det er isoleret set dumpet. Det er ikke en fiasko, men man kunne sagtens forvente mere. Der hvor JH har leveret er ikke sportsligt, det er på det administrative, og selvom det administrative ikke skal undervurderes, så er det sportslige bare stadig det afgørende. Og ja, så kan der måske lægge noget sportslig værdi, som han har tilført, som vi først ser resultatet af senere hen, og viser det sig at være tilfældet, er hans eftermæle selvfølgelig bedre i min verden, men på nuværende tidspunkt er det stadig et ubesvaret spørgsmål.

                              Og så er der én ting som er fuldstændigt overset mht. JH, og som aldrig bliver talt om. Og det er træningskulturen. Et af JHs fokuspunkter da han kom ind var træningskulturen, og som vi hørte fra Morten Skov den anden dag i SFÅ, så var det internt også meldt ud som et afgørende kriterie, at man skulle hente spillere ind der bidrog til en god træningskultur. Lykkedes det så? Jeg synes det her citat fra André Rømer er rigtigt interessant, om hans tid i klubben:

                              - Jeg passede nok hverken ind i spillestilen eller kulturen. Jeg har brug for at smadre igennem til kamp og træning, og sådan var det ikke i OB. Her kunne man gå og gemme sig til træning flere dage i træk. Der var otte spillere med kontraktudløb, som ikke skulle forlænges, og alt sammen skabte en lidt slatten træningskultur.

                              Her er vi 5 år inde i JHs regeringstid i OB, og så er der stadig problemer med træningskulturen. Det er jo til grin. Er forskellen på JHs eftermæle ikke bare, at vi får ansat JM i sommeren 18, og at med ham kommer der både en klar bedring i resultater og formentlig også træningskultur? I så fald, hvor meget nåede JH så reelt at bedrive rent sportsligt i de første 5 år i klubben? Forsvindende lidt, så vidt jeg kan se.

                              Comment


                                Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg

                                Jeg siger ikke, at du gør det, men nogle udlægger teksten så det grænser sig til historieforfalskning, og jeg synes også du maler billedet omkring 2013 noget mørkere end det i virkeligheden var.

                                Der er de færreste der anfægter, at JH kom ind og overtog et projekt, hvor der skulle skæres ned i budgetterne, og selvfølgelig skal han bedømme udfra den præmis. MEN, det kan heller ikke være rigtigt, at vi så partout skal lade som om, at snart sagt alt var galt i OB da han overtog, for det er simpelthen noget pladder.

                                1) Da JH overtager i 2013 er fodboldøkonomien på den rette vej, også for danske klubber i et marked som sælgende klubber. Han overtager trup med flere rigtigt gode salgsobjekter, bedre end vi har den dag i dag. Bashkim, Emil Larsen og Falk var alle 21-22 år, havde fået deres landsholdsdebut, og var Superligaprofiler på daværende tidspunkt. Hvor mange af den slags spillere har vi i dag? Derudover kan du smide lovende folk som Høegh og Kasper Larsen oven i hatten. Der var masser af salgspotentiale i den her gruppe spillere, som kunne gøre den økonomiske turnaround lettere.

                                2) Det er muligt, at talentafdelingen var underprioriteret i nogles øjne, men det betyder jo ikke, at det arbejde der blev gjort var dårligt. I de år har vi folk som Falk, Høegh, Kasper Larsen, Jacob Rasmussen igennem ungdomsafdelingen. Og derudover er der jo historien om de spillere der ikke fik lov at få chancen for alvor, som AK og Matti, plus dem der endte som forspildte talenter, fordi at man ikke prioriterede at give dem chancen og lade dem lære af deres fejl. Og det falder jo ikke tilbage på ungdomsarbejdet. Vi håber jo på, at de tiltag der er gjort på akademidelen fører til bedre resultater fremover, men på nuværende tidspunkt, kan jeg ikke se, at vi på bundlinjen skulle være blevet mærkbart bedre, og hvad skulle i så fald underbygge det?

                                3) Det er klart, at JH havde forventningerne imod sig, og at forudsætningerne ikke var til at leve op til de sportslige resultater fra 07-11, den køber jeg 100%. Men at der slet ikke var noget at rutte med økonomisk og kun skulle skæres ned, er bare overhovedet heller ikke virkeligheden. Vi gik rent faktisk ud og betalte milliontransfers for spillere som Thomas Mikkelsen, Spelmann og Kryger, det er virkeligheden. Og nej, det er ikke for beløb, hvor man kan forvente at hente store profiler, men der var ingen der tvang JH til at hente Spelmann og Kryger i Horsens, i stedet for at hente Drachmann eller Kløve som så smuttede til SønderjyskE, Drachmann endda på fri transfer. Der var ingen der tvang JH til at hente Thomas Mikkelsen i Fredericia, i stedet for at hente Kanstrup, Marc P eller AK, som så smuttede til SønderjyskE og AaB. Det var rent ud sagt bare elendig rekruttering af JH, det kan ikke anfægtes. SønderjyskE rekrutterede bedre spillere fra samme hylder, og de havde ikke OBs tiltrækningskraft, hverken økonomisk eller på namevalue.

                                På bundlinjen står der, at man stadig operede med en økonomi og et budget der svarede til mere end man fik resultater til. 6 sæsoner med en gennemsnitlig 8. plads og en 5. plads som topniveauet er ikke at spille til par med de forudsætninger OB havde. Det er isoleret set dumpet. Det er ikke en fiasko, men man kunne sagtens forvente mere. Der hvor JH har leveret er ikke sportsligt, det er på det administrative, og selvom det administrative ikke skal undervurderes, så er det sportslige bare stadig det afgørende. Og ja, så kan der måske lægge noget sportslig værdi, som han har tilført, som vi først ser resultatet af senere hen, og viser det sig at være tilfældet, er hans eftermæle selvfølgelig bedre i min verden, men på nuværende tidspunkt er det stadig et ubesvaret spørgsmål.

                                Og så er der én ting som er fuldstændigt overset mht. JH, og som aldrig bliver talt om. Og det er træningskulturen. Et af JHs fokuspunkter da han kom ind var træningskulturen, og som vi hørte fra Morten Skov den anden dag i SFÅ, så var det internt også meldt ud som et afgørende kriterie, at man skulle hente spillere ind der bidrog til en god træningskultur. Lykkedes det så? Jeg synes det her citat fra André Rømer er rigtigt interessant, om hans tid i klubben:

                                - Jeg passede nok hverken ind i spillestilen eller kulturen. Jeg har brug for at smadre igennem til kamp og træning, og sådan var det ikke i OB. Her kunne man gå og gemme sig til træning flere dage i træk. Der var otte spillere med kontraktudløb, som ikke skulle forlænges, og alt sammen skabte en lidt slatten træningskultur.

                                Her er vi 5 år inde i JHs regeringstid i OB, og så er der stadig problemer med træningskulturen. Det er jo til grin. Er forskellen på JHs eftermæle ikke bare, at vi får ansat JM i sommeren 18, og at med ham kommer der både en klar bedring i resultater og formentlig også træningskultur? I så fald, hvor meget nåede JH så reelt at bedrive rent sportsligt i de første 5 år i klubben? Forsvindende lidt, så vidt jeg kan se.
                                Præcis. JH og vennerne fra SFÅ, er ved at spinneen historie. Men faktum er at vi i bedste fald har status que, men jeg ser det som spildte år pga dårlige beslutninger og dårlige indkøb.

                                Comment

                                Working...
                                X