Oprindeligt indsendt af RASH
Se indlæg
Når jeg nu prøver at forklare hvorfor, så sker det uden et ønske om på nogen måde at dele folk op i ”rigtige” og ”forkerte” fans, så hvis noget af det jeg skriver, kommer til at fremstå sådan, så undskylder jeg på forhånd. Det er IKKE hensigten.
I bund og grund er det fordi, jeg er blevet træt af, at det virker mere og mere som om, at alt der bliver sendt ud og gjort fra OB automatisk bliver modtaget med negativitet – stort set lige meget hvad. Ved godt, at det ikke nødvendigvis er sådan, men det er den opfattelse, man kan få. Det er ikke fordi jeg ikke forstår store dele af kritikken, eller har noget i mod, at folk er kritiske. Man skal også have en sund skepsis. Jeg synes ganske enkelt bare, at det kammer over ind i mellem, ligesom jeg synes, at nogle af de positive tiltag, der faktisk bliver gjort, har en tendens til at drukne (ikke kun herinde jeg tænker på), hvilket jeg synes er ærgerligt.
Jeg har fulgt OB på alle mulige niveauer i mange år, og for mig er OB meget mere end de 11, der løber på banen om søndagen. Det er også ungdomsholdene, trænere, andre ansatte, de frivillige, fansene, det hele – vi er alle sammen med til at skabe OB. Jeg er sikker på, at alle er interesserede i, at OB står så stærkt som muligt, at alle de nævnte vil OB det bedste, og det er i den kontekst, at jeg prøver at læse og forstå tingene. Derfor synes jeg (og det er selvfølgelig en hel personlig holdning), at det er trættende, når den ene eller den anden person i OB bliver påduttet slette motiver, kaldt doven etc. uden der er belæg for det. Igen vil jeg understrege, at jeg synes, at det er helt fint at være kritisk, og bare fordi ting kommer fra OB, behøver det heller ikke automatisk være godt.
Det er således ikke et mål for mig i sig selv at beskytte JH, jeg har ingen skjult dagsorden eller et horn i siden på bestemte debattører. Jeg skriver et indlæg, når jeg mener, at jeg har noget at byde ind med, en ny vinkel, lidt viden i ny og næ, og når jeg mener, at det kammer over.
Og så til 100.000 kroners spørgsmålet: mener jeg, at Jesper Hansen er den rigtige sportsdirektør i OB. Jeg ved det ikke, hvilket gør mig til en ekstrem positivist herinde, det er jeg helt med på. JH har noget kredit i min bog for at have ført OB igennem en rigtig svær periode økonomisk. Jeg er af den overbevisning, at klubbens eksistens havde været i fare, hvis vi havde kørt videre i det tidligere spor. Kunne andre have klaret den opgave? Sikkert. Kunne det være gjort bedre? Muligvis. Men det er ikke nogen nem opgave at skulle (gen)opbygge et helt hold og en hel kultur, samtidig med, at der skal skæres så kraftigt i budgettet. Samtidig så synes jeg faktisk, at vi har en spændende trup nu. Der er mange med en fornuftig alder og potentiale, og der er også ok med fynsk identitet fra egne rækker (hvilket jeg vægter højt). Problemet er, at dem der skulle agere støttespillere slet ikke har været gode nok, og de åbenlyse profiler mangler. Det tæller ned.
Lige meget hvad, så hjælper det ikke noget at fyre ham nu. Vinduet er lukket, og truppen er baseret på JH og KN’s syn på tingene, og jeg tror ikke, at det ville være givtigt at begynde at rode op i det nu (forudsat, at spillerne stadig tror på projektet naturligvis). Holdet er til mere, end der blev vist i efteråret – og her tænker jeg ikke på stolpe-ud-undskyldninger, eller ”vi har ikke fået det point vi har fortjent”, for det holder ikke over så lang en periode. Men vi skal kunne løfte os som hold og øge kvaliteten i det, som vi render og laver, så de ”små marginaler” ikke bliver så afgørende. Det er det, som skal bringe os i sikkerhed nu - og åh Gud, hvor jeg håber, at det gør det. Jeg ved godt, at nu er jeg naiv, en nikkedukke, og hvad man ellers kan blive kaldt, men det lever jeg så fint med.
Til slut vil jeg lige have med, at JH’s største problem (som jeg ser det) er alt det her. Selvom jeg synes, at noget af kritikken er uberettiget, og JH sikkert synes, at en endnu større del af den er uberettiget, så kan man jo ikke ignorere, at den er der. Og den kløft, som man fornemmer, at der er ved at opstå mellem fansene og ”klubben” er ekstremt problematisk. Den bedste medicin ville jo være, at vi begynder at vinde kampe – mange kampe og løfte det spillemæssige niveau, men derudover så håber jeg, at man begynder at kigge lidt mere på kommunikationen og sørger for, at den i det mindste ikke gør afstanden til fansene større.
Comment