Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Flygtninge-strømmen... Hvad dælen gør vi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #46
    Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
    Da debatten kører flittigt alle andre steder, tænkte jeg at vi også herinde kunne tage emnet op, dog med en løsningsorienteret vinkel, hvilket i høj grad er fraværende de fleste andre steder, hvor det hele bliver reduceret til oneliners, og "For eller imod".

    Realiteterne er at det sker. Mennesker flygter fra både krig, sult og fattigdom, og søger mod det forjættede land, hvor der er fred, arbejde og tag over hovedet til alle. Så spørgsmålet er, hvad vi skal gøre? Hvis du var Løkke, hvordan ville du så gribe sagen an på det nationale plan? Og hvis du var Obama, eller Merkel, hvad ville så være din løsningsmodel?

    Mvh

    MaxHH

    Jeg tænker at det vi skal gøre er at vende fokus.
    Pt. bliver der brugt uhørlige beløb på at føre krig og kun en brøkdel på at bygge op/hjælpe mennesker i nød/diplomati.
    Lad os bruge meget meget få penge på at føre krig og her tænker jeg de rige landes samlede indsats og så bruge de penge vi bruger på at bombe osv, på at bygge op, hjælpe mennesker i nød/diplomati.

    DET ville gøre en forskel.

    Hvorfor vi bliver ved med at bruge en fremgangsmåde som KUN forværrer problemerne ... well ... storpolitik, magtbalancer, grådighed, magtliderlighed etc.
    Tror gerne på at det er nemt, har bare aldrig tjekket det ...

    Jeg er ikke fan.
    Men kan finde på at informere om træning og opdatere på ungdomsfronten ... hvorfor, fordi bold er sjovt og Ådalen er tæt på :).

    Comment


      #47
      Oprindeligt indsendt af fidusen999 Se indlæg
      Super initiativ, men det med at stemple vedkommende en højrenationalist er i mine øjne, lige så meget skudt ved siden af, som de tosserier man af og til hører fra det yderste højre. Personligt bruger jeg selv min tid på frivilligt arbejde for socialt udsatte børn, både etnisk danske og børn med udenlandske forældre, berettiger det mig til at stille spørgsmålstegn ved en indsamling til flygtninge, i mine øjne vel ikke mere end, ham som ikke bruger sin tid på frivilligt arbejde. Så kunne jeg på den konto også stille spørgsmålstegn ved dem som stiller sig kritisk overfor den branche jeg arbejder i, uden at de selv gør det, eller har den fjerneste kendskab til den, andet end deres egne vrangforestillinger. Det problem jeg mener er det største er at indsamlingen på tv, ramler sammen med indsamlingen til Danmarks udsatte, det kunne man måske have kigget på. Endvidere nægter jeg at tro på at alle som er kritiske overfor indsamlingen til flygtning, skal stemples som højrenationale, mange ser at den velfærd som vi kender, bliver mindre og mindre, og så kan man naturligvis stille spørgsmål om hvor vidt det er rimeligt at bringe den side ind i debatten, men jeg mener stadig at det er en faktor der spiller ind.
      Jeg synes grundlæggende folk skal lade være med at blande sig i hvordan andre mennesker vælger at bruge deres penge. Hvis jeg har lyst til at donere penge til velgørende formål, er det, efter min mening, ikke andres sag... med mindre jeg skylder de mennesker penge, naturligvis... ,o)

      På samme måde vil jeg heller ikke stille mig til dommer over hvis DE vælger ikke at donere penge... eller vælger et andet formål at donere til end mig. For det er DERES penge, og deres sag.

      Mvh

      MaxHH

      Comment


        #48
        Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
        Jeg synes grundlæggende folk skal lade være med at blande sig i hvordan andre mennesker vælger at bruge deres penge. Hvis jeg har lyst til at donere penge til velgørende formål, er det, efter min mening, ikke andres sag... med mindre jeg skylder de mennesker penge, naturligvis... ,o)

        På samme måde vil jeg heller ikke stille mig til dommer over hvis DE vælger ikke at donere penge... eller vælger et andet formål at donere til end mig. For det er DERES penge, og deres sag.

        Mvh

        MaxHH
        Præcis, Max
        Mvh Kent

        Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

        Comment


          #49
          Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
          Jeg synes grundlæggende folk skal lade være med at blande sig i hvordan andre mennesker vælger at bruge deres penge. Hvis jeg har lyst til at donere penge til velgørende formål, er det, efter min mening, ikke andres sag... med mindre jeg skylder de mennesker penge, naturligvis... ,o)

          På samme måde vil jeg heller ikke stille mig til dommer over hvis DE vælger ikke at donere penge... eller vælger et andet formål at donere til end mig. For det er DERES penge, og deres sag.

          Mvh

          MaxHH

          Det er svært at være uenig i. Dog står vi overfor et problem der er så omfattende, og taler både til fornuft, følelser, tegnedreng, og tusinde andre ting, og så ser vi sådanne udbrud fra forskellig side. Men som jeg startede med at sige, det er svært ikke at være enig i din udlægning.

          Comment


            #50
            Oprindeligt indsendt af fidusen999 Se indlæg
            Det er svært at være uenig i. Dog står vi overfor et problem der er så omfattende, og taler både til fornuft, følelser, tegnedreng, og tusinde andre ting, og så ser vi sådanne udbrud fra forskellig side. Men som jeg startede med at sige, det er svært ikke at være enig i din udlægning.
            Jeg havde det fint med de mennesker der rasende skrev "Jeg giver ikke en rød fregne" på TV2's facebookside... for det er helt fair. Men alle dem (og der var MANGE) der skrev "Hvorfor ikke hellere hjælpe de gamle, de syge, de hjemløse", DE skal lukke munden... og støtte op om de gamle, de syge og de hjemløse for fuld skrue! Wow en indsamling Frelsens Hær kunne have fået, hvis de mennesker rent faktisk mente det...

            Mvh

            MaxHH

            Comment


              #51
              Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
              Jeg havde det fint med de mennesker der rasende skrev "Jeg giver ikke en rød fregne" på TV2's facebookside... for det er helt fair. Men alle dem (og der var MANGE) der skrev "Hvorfor ikke hellere hjælpe de gamle, de syge, de hjemløse", DE skal lukke munden... og støtte op om de gamle, de syge og de hjemløse for fuld skrue! Wow en indsamling Frelsens Hær kunne have fået, hvis de mennesker rent faktisk mente det...

              Mvh

              MaxHH
              Og det viste sig jo lige præcis, at der ikke var nogen som helst ændringer i donationer til velgørende organisationer i Danmark (dem, der giver til "svage danskere"). Så det var ren luft, det der kom. Og det var præcis det, jeg brokkede mig over i tidligere indlæg. Jeg gider nemlig ikke skældes ud over at støtte noget, som folk ikke mener skal støttes - og da slet ikke, når de ikke selv støtter det, de så højlydt mener skal støttes.

              Det er vel for pokker folks eget valg, hvad de har lyst til at støtte - og OM de overhovedet har lyst til at støtte noget som helst? Men dem, der vælger at støtte en bestemt sag, skal vel ikke skældes ud for det? Det er første gang, jeg oplever det her - for alvor - og jeg tager det som, at nu hvor DF er blevet SÅ store, så er det pludselig blevet mere legitimt at komme op til overfladen med den slags negative holdninger overfor udlændinge
              Mvh Kent

              Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

              Comment


                #52
                Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
                Og det viste sig jo lige præcis, at der ikke var nogen som helst ændringer i donationer til velgørende organisationer i Danmark (dem, der giver til "svage danskere"). Så det var ren luft, det der kom. Og det var præcis det, jeg brokkede mig over i tidligere indlæg. Jeg gider nemlig ikke skældes ud over at støtte noget, som folk ikke mener skal støttes - og da slet ikke, når de ikke selv støtter det, de så højlydt mener skal støttes.

                Det er vel for pokker folks eget valg, hvad de har lyst til at støtte - og OM de overhovedet har lyst til at støtte noget som helst? Men dem, der vælger at støtte en bestemt sag, skal vel ikke skældes ud for det? Det er første gang, jeg oplever det her - for alvor - og jeg tager det som, at nu hvor DF er blevet SÅ store, så er det pludselig blevet mere legitimt at komme op til overfladen med den slags negative holdninger overfor udlændinge
                Ja, jeg var voldsomt fristet til at skrive noget á la: "Nå, I vil gerne støtte hjemløse, socialt udsatte mennesker... hvis de er hvide. Got it..."

                Men jeg valgte at lade være...

                mvh

                MaxHH

                Comment


                  #53
                  Oprindeligt indsendt af andlox Se indlæg
                  Syrien er et ødelagt land, ikke kun de store grupperinger som Asssad, modstanden mod ham og ISIS udfører krigen der, desuden kæmper en række lokale krigsherrer/warlords der og ødelægger landet. Vi har en lignende udvikling i Irak, hele regionen truer med at gå i opløsning og kaos.
                  De mennesker,som nu kommer til os fra der har sandsynligvis i de næste 10-20 år ingen mulighed for en tilbagevendelsen, hvilket betyder, at de vil leve permanent som medborgere med os. Vi skal derfor hurtigst muligt skabe en perspektive for de.

                  Efter min mening vil det være vigtigt først at hjælpe de at lære vores sprog, at anerkende deres skoleuddannelse og erhvervsuddannelse så ubureaukratisk som muligt, og at give dem straks arbejdstilladelse. Vi bør sikre, at deres bosteder er decentraliseret, for at modvirke en ”ghettoisering” og vi bør støtte de i integrationsprocessen med integrationshjælpere og rådgivningscentrer, som hjælper de med bureaukratiske anliggender såvel som i dagligdags ting. De nødlidende i dag kan blive så fremtidige borgere som betaler skatter og social sikring.

                  Desuden vil det sandsynligvis være et centralt emne for at støtte nabolandene i regionen. Der er en meget højere mængde af flygtninge end her i Europa, selv om de er langt fattigere end os, og hvis vi ikke gøre noget der truer den næste sammenbrud. Læste at der er mere end 1,5 millioner flytninge i Libanon, det er en tredjel af befolkningen.

                  Politisk virker en løsning i regionen desværre så utroligt langt væk. Måske være en begyndelse, at det"palæstinensiske problem" bliver løst. Jeg tror, at de i sidste ende hjemløse palæstinensere, der er drevet i årtier i flygtningebevægelser i regionen er en stor faktor med hensyn til radikalisering og destabilisering. En løsning ville kræve dog, at en amerikansk regering vil være alvorligt villige til at skabe pres på den israelske regering med hensyn til en hurtig oprettelse af en levedygtig palæstinensisk stat. Men jeg er skeptisk om det i betragtning af den radikalisering på begge sider er stadig muligt eller vil ske. Og hvordan Pandoras æske derud kom Isis kan lukkes igen? Ingen idé.
                  Jeg frygter, at Vesten har kastet sig uden nogen reel plan eller idé i militære eventyr som har skabt et totalt kaos. Amerikanerne marcherde igen uden at tænke om det "derefter". I øjeblikket kan jeg kun se mulighedden, at vi hjælper de ramte mennesker og støtter de lande i regionen finansielt og logistisk, som optager flygtninge.
                  Lige præcis - vi kan lige så godt se det i øjnene de flygtninge der kommer fra Syrien har intet at vende hjem til i mange mange år. Vi skal sørge for at de bliver en resource for os, få dem velintegreret så de kan lukke mange af de huller der vil opstå på arbejdsmarkedet på grund af befolknings sammensætningen,

                  Grundlæggende tror jeg at minimum 80 % af befolkningen meget gerne vil hjælpe flygtninge generelt, det ligger i vores gener at vi bekymre os om medmennesket.

                  De mange forbehold skyldes fortidens dårlige integrations politik. Dette kan der også gøres ekstra indsatser for at rette op på.

                  Comment


                    #54
                    Jeg synes også, at det er et interessant aspekt, at mange af dem der flygter selvfølgelig først og fremmest vil i sikkerhed, men derudover vil de ikke bare til hvilket som helst land. Jeg hørte et interview med en kvinde og hendes datter, der havde været i Tyrkiet i flygtningelejr, men nu var kommet til Kroatien. Hun blev først spurgt hvorfor hun ikke søgte asyl i Tyrkiet. Det gjorde hun fordi de hverken engelsk eller arabisk i Tyrkiet og fordi de har en lukket kultur. Hun ville heller ikke søge asyl i Kroatien, for: "vi kender jo ikke et øje her". Deres mål var i stedet at komme til Sverige hvor de havde noget familie der allerede boede. Der er altså også et element af at "asyl avler asylansøgere", hvilket gør at lande som Kroatien (smukt land), i høj grad er transit lande og lande som Tyskland, Sverige og England næsten overrendes. Selvfølgelig betyder afgangen til velfærdsydelser også noget for mennesker, der jo kun ønsker det bedste for deres børns fremtid.

                    Comment


                      #55
                      Oprindeligt indsendt af adahlk Se indlæg
                      Jeg synes også, at det er et interessant aspekt, at mange af dem der flygter selvfølgelig først og fremmest vil i sikkerhed, men derudover vil de ikke bare til hvilket som helst land. Jeg hørte et interview med en kvinde og hendes datter, der havde været i Tyrkiet i flygtningelejr, men nu var kommet til Kroatien. Hun blev først spurgt hvorfor hun ikke søgte asyl i Tyrkiet. Det gjorde hun fordi de hverken engelsk eller arabisk i Tyrkiet og fordi de har en lukket kultur. Hun ville heller ikke søge asyl i Kroatien, for: "vi kender jo ikke et øje her". Deres mål var i stedet at komme til Sverige hvor de havde noget familie der allerede boede. Der er altså også et element af at "asyl avler asylansøgere", hvilket gør at lande som Kroatien (smukt land), i høj grad er transit lande og lande som Tyskland, Sverige og England næsten overrendes. Selvfølgelig betyder afgangen til velfærdsydelser også noget for mennesker, der jo kun ønsker det bedste for deres børns fremtid.
                      Vi ville jo gøre det samme, hvis det var os der var i samme situation.

                      Mvh

                      MaxHH

                      Comment


                        #56
                        Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
                        Vi ville jo gøre det samme, hvis det var os der var i samme situation.

                        Mvh

                        MaxHH
                        Helt enig. Hvem vil ikke det bedste for sig selv og sine børn.
                        Alligevel er det jo ikke holdbart på sigt hvis få lande (Sverige, Tyskland mfl) tager størstedelen af flygtningene. Og derfor håber jeg at en EU aftale kan give en god del af flygtningene en ny start i et andet land end det de havde forestillet sig. Og jeg mener selvfølgelig at Danmark også bør indgå i sådan en aftale.

                        Comment


                          #57
                          Oprindeligt indsendt af adahlk Se indlæg
                          Helt enig. Hvem vil ikke det bedste for sig selv og sine børn.
                          Alligevel er det jo ikke holdbart på sigt hvis få lande (Sverige, Tyskland mfl) tager størstedelen af flygtningene. Og derfor håber jeg at en EU aftale kan give en god del af flygtningene en ny start i et andet land end det de havde forestillet sig. Og jeg mener selvfølgelig at Danmark også bør indgå i sådan en aftale.
                          Men hvordan vil EU håndtere de der ikke søger asyl? http://m.bt.dk/udland/tusindvis-af-f...nder-i-sverige
                          "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

                          "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

                          Venter man for længe, får man ingenting ...

                          Comment


                            #58
                            Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
                            Men hvordan vil EU håndtere de der ikke søger asyl? http://m.bt.dk/udland/tusindvis-af-f...nder-i-sverige
                            Det har jeg ikke noget godt svar på, men måske ville en aftale om en EU fordelingsnøgle gøre at de EU lande som flygtningene passerer på deres vej til det forjættede land ikke vil være så utilbøjlige til at registrere dem som de er nu?

                            Comment


                              #59
                              Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
                              Men hvordan vil EU håndtere de der ikke søger asyl? http://m.bt.dk/udland/tusindvis-af-f...nder-i-sverige
                              Altså, fra et menneskeligt synspunkt er det naturligvis en katastrofe... men jeg gætter (og det er rent gæt) på at du ikke linker til den artikel fordi du synes det er forfærdeligt at disse mennesker bliver udnyttet af forbrydere...? (ikke at du ikke synes det er forfærdeligt, men at det ikke er begrundelsen for linket)

                              Mvh

                              MaxHH

                              Comment


                                #60
                                Nu har vi, tvunget af omstændighederne, indført grænsekontrol. Fint for Lars Løkke, der kommer til at fremstå handlekraftig og også har en legitim grund til at imødekomme DF's krav. Det bliver "spændende" at se, hvordan det bliver, når det bliver forår igen, om der kommer en ny bølge af immigranter over middelhavet på over en million, som vi så i 2015. Når jeg siger migranter og ikke flygtning, er det fordi, jeg læste (kan selvfølge ikke ikke finde artiklen igen), at omkring 70 % dem, der kommer til Europa er unge, enlige mænd - altså ikke kvinder og børn, som traditionelt er dem, der lider mest under krig. At der også er en stor gruppe flygtninge underbygges dog af denne artikel (http://www.bbc.com/news/world-europe-34131911), som viser at den største gruppe kommer fra Syrien.

                                Når jeg tænker over hvad, man har gjort galt, kommer jeg umiddelbart frem til to ting. For det første, at man bare har ladet situationen i Afrika og Mellemøsten eskalere. "Det arabiske forår" har blot betydet, at den ene diktator har overtaget efter den gamle, og denne process har endda trukket krige med sig i stedet for den, trods alt, rolige periode før, hvor der var diktatorer og undertrykkelse, men relativt roligt.
                                Det andet er hele Schengen-samarbejdet. Man har i flere gange udvidet området til glæde for erhvervslivet og civile, der nyder godt af den fri bevægelighed. Til gengæld har man glemt at tage højde for, at der inden for samarbejdet er meget stor forskel på levestandarden i de enkelte medlemslande, så arbejdere, tyvebander og "velfærdsturister" strømmer til fra de tidligere østlande.
                                Den største fejltagelse ved Schengen er dog, at man har ikke har sikret de ydre grænser godt nok, så alle de ovennævnte migranter og flygtninge har fri bane ind i Europa, og når vi har fri bevægelighed, tager de derhen med de mest lempelige asylregler og bedste sociale ydelser: Sverige. Denne ydre grænsekontrol har vi blot overladt til tyrkerne, grækerne og italienerne, hvis systemer er brudt totalt sammen (hvis de nogenside har fungeret).

                                Hvis ikke, der kommer styr på disse problemer, frygter jeg bare at udfordringerne bliver større. Jeg frygter virkelig, at vores grænseområder til Tyskland og Sverige bliver lukkede, for jeg ser det som et kæmpe pivilegie for den personlige frihed, at vi kan bevæge os frit over grænserne til vores nabolande. Hvis jeg skulle løse problemet på kort bane, ville jeg indsætte militæret ved grænserne og kræve paskontrol af alle "mistænkelige" rejsende, indtil der bliver fundet en bindende, fælles europæisk løsning.

                                Man kunne overveje et indskrænket Schengen, hvor de enkelte lande skal leve op til visse krav for at få det fulde medlemsskab med dertilhørende privilegier. Desuden kunne man oprette modtagelsescentre i nærområderne, som er de eneste steder, flygtninge/migranter kan søge asyl, og herefter blive fordelt via et fælles-europæisk kvotesystem. Alle der så illegalt ankommer til europa på anden vis skulle så sendes tilbage uden mulighed for at søge asyl i selve Europa.

                                Comment

                                Working...
                                X