Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Europa Parlamentsvalg 25. maj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Plum
    replied
    Oprindeligt indsendt af Bayliss Se indlæg
    Det kan være at emnet er besvaret tidligere i tråden, men kan det passe, at man automatisk stemmer ja til Patentdomstolen, hvis ikke man stemmer? Det synes jeg at have læst et sted..

    Virkelig sært og ikke synderligt demokratisk, hvis det er korrekt.
    Den der tier samtykker .... Men nej det tror jeg ikke på ..

    Leave a comment:


  • Bayliss
    replied
    Det kan være at emnet er besvaret tidligere i tråden, men kan det passe, at man automatisk stemmer ja til Patentdomstolen, hvis ikke man stemmer? Det synes jeg at have læst et sted..

    Virkelig sært og ikke synderligt demokratisk, hvis det er korrekt.

    Leave a comment:


  • SU1978
    replied
    Oprindeligt indsendt af lasselsh Se indlæg
    Hvis ikke fri bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og kapital er et handelssamarbejde, så ved jeg ikke, hvad det er.. Men der er altså forskel på disse ting og så fælles valuta, forsvarspolitik, forbrugerpolitik, retspolitik.. You name it..

    Jeg er ikke umiddelbart fortaler for at melde os ud af EU, men jeg er fortaler for, at vi selv bestemmer, hvem vi lukker ind i landet og giver velfærdsydelser..

    Jeg vil gerne vende spørgsmålet om: Hvilken form for indflydelse ønsker du, at Danmark har i EU?
    Det er et politisk og økonomisk samarbejde med det formål, at skabe fælles velstand, udvikling og fred. Sådan har det altid været. EU har aldrig nogensinde bare handlet om at sælge nogle varer.

    Fælles valuta, forbrugerpolitik og retspolitikken, er fuldstændig i forlængelse af at have en fri bevægelighed, at sikre frihed, at sikre velstand og udvikling. Skal Europa integreres igennem et politiske og økonomisk samarbejde, vil det nødvendigvis give anledning til, at harmonisere lovgivningen indenfor forskellige områder. Man kan diskutere, om det så er gjort optimalt, f.eks. blev Euroen født med en række fejl, fordi projektet blev båret af idealer. Men det er vanskeligt at argumentere for, at en fælles valuta intet har at gøre med EU projektets ide om fælles udvikling, samhandel mv.

    Udenrigspolitiken er jo ikke et område, hvor EU har suverænitet, det kan landene ikke blive enige om. Derfor er fælles udenrigspolitik udelukkende et mellemstatsligt samarbejde, så den kan du ikke helt bruge. Men det bliver mere og mere relevant, at inddrage fælles udenrigspolitik i en globaliseret verden, og skal vi kunne klare os i den nye verdensorden, er EUropa nødt til at stå sammen, f.eks. kunne handle på brud på konventioner, økonomiske og militære trusler fra stormagterne mv.

    Jeg står der, hvor de færreste danskere står, fordi jeg mener, mange fornægter virkelighedens realiteter, nemlig at Danmark uagtet EU, hver eneste dag mister indflydelse, fordi verden bliver mere og mere globaliseret, og de politiske udfordringer i stigende grad er grænseløse. Derfor er EU den eneste måde, hvormed vi kan få en stemme og en indflydelse på verdens udvikling. Alternativet til EU er at stå uden for, hvor vi således alligevel må acceptere og vedtage alt hvad der kommer fra Bruxelles, blot uden at have et eneste ord at sige. Så kan det da godt være, at vi til gengæld for det, kan sætte nogle grænsebomme op, og bilde os selv ind, at nu er bette Danmark frelst fra alverdens kryb og kravl og kan bestemme alting selv, i mine øjne er det et selvbedrag af dimensioner.

    Så jeg er EU flag og blå sokker all the way. Ikke fordi, jeg er enig i alt hvad der besluttes, men fordi ideen bag EU er så unik og en enestående succes i verdenshistorien, at den i sit store perspektiv er næsten ubegribelig visionær. I et verdenshistorisk perspektiv er EU ganske simpelt et banebrydende og smukt projekt. SÅ af med forbeholdene, så vi kan blive fuldbyrdede medlemmer. Så må vel nok stemme på de radikale, som vel er de mest EU glade.

    Leave a comment:


  • lasselsh
    replied
    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
    EU har aldrig været et rent handelssamarbejde, det er en misforståelse. EUs grundlag i Rom traktaten fra 57-58 var: fri bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og kapital. Alt hvad der siden er sket i EU, bygger på at sikre denne grundpille.

    Kan du ikke nævne, hvilke ligegyldigheder vi kan bestemme over i Rumænien, som intet har med dette grundlag at gøre? Tingene hænger jo sammen, og indflydelse i Europa, er jo indflydelse til DK, tingene kan ikke skilles ad, vi kan ikke lege, at i morgen er Danmark en ø fuldstændigt løsrevet fra Europa. Norge har et handelssamarbejde, de må således vedtaget stort set alt der kommer fra EU, uden at de har den fjerneste indflydelse på beslutningsprocessen.

    Så jeg undrer mig bare over, hvad det dog er for en indflydelse vi kan få, hvis vi står uden for?

    Jeg brokker mig iøvrigt ikke over de polske arbejdere der får børnechecks, i min verden ville det være forkasteligt, hvis de ikke fik. Synes, det er fantastisk, at de får børnechecks.
    Hvis ikke fri bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og kapital er et handelssamarbejde, så ved jeg ikke, hvad det er.. Men der er altså forskel på disse ting og så fælles valuta, forsvarspolitik, forbrugerpolitik, retspolitik.. You name it..

    Jeg er ikke umiddelbart fortaler for at melde os ud af EU, men jeg er fortaler for, at vi selv bestemmer, hvem vi lukker ind i landet og giver velfærdsydelser..

    Jeg vil gerne vende spørgsmålet om: Hvilken form for indflydelse ønsker du, at Danmark har i EU?

    Leave a comment:


  • SU1978
    replied
    Oprindeligt indsendt af lasselsh Se indlæg
    Er det et mål i sig selv at have indflydelse på, hvad der sker i de andre europæiske lande? For hvis vi ønsker at være med til at bestemme over petitesser i Rumænien og Grækenland, så skal vi helt sikkert blive i EU.. Og hvis vi ønsker at kunne tage til Polen eller Estland for at tage en gratis uddannelse, så skal vi også blive i EU. Men så skal vi heller ikke beklage os, når folk tilsvarende kommer til Danmark, og oven i købet får fri og uhindret adgang til vores velfærdsydelser..

    Som obforever giver udtryk for, så ønsker også jeg os tilbage til EF dagene, som primært var et handelssamarbejde..

    Mht vores indflydelse, hvis vi melder os ud, så ville jeg aldrig ønske en udmeldelse, før vi har fået lavet en handelsaftale med EU. Sikkerhedspolitisk vil vores indflydelse nok være uændret pga NATO. Og desuden har vi aldrig haft den store indflydelse på det punkt inden for EU på grund af vores forbehold (ret mig gerne, hvis jeg tager fejl).
    EU har aldrig været et rent handelssamarbejde, det er en misforståelse. EUs grundlag i Rom traktaten fra 57-58 var: fri bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og kapital. Alt hvad der siden er sket i EU, bygger på at sikre denne grundpille.

    Kan du ikke nævne, hvilke ligegyldigheder vi kan bestemme over i Rumænien, som intet har med dette grundlag at gøre? Tingene hænger jo sammen, og indflydelse i Europa, er jo indflydelse til DK, tingene kan ikke skilles ad, vi kan ikke lege, at i morgen er Danmark en ø fuldstændigt løsrevet fra Europa. Norge har et handelssamarbejde, de må således vedtaget stort set alt der kommer fra EU, uden at de har den fjerneste indflydelse på beslutningsprocessen.

    Så jeg undrer mig bare over, hvad det dog er for en indflydelse vi kan få, hvis vi står uden for?

    Jeg brokker mig iøvrigt ikke over de polske arbejdere der får børnechecks, i min verden ville det være forkasteligt, hvis de ikke fik. Synes, det er fantastisk, at de får børnechecks.

    Leave a comment:


  • StateTrooper
    replied
    Hvis folk virkelig er imod EU, hvorfor så ikke overveje at stemme på Folkebevægelsen mod EU? De er modstandere af EU, men er selvfølgelig interesserede i andre former for samarbejde på tværs af lande. De er blot imod det monster, som EU i manges øjne har udviklet sig til. En stemme på Dansk Folkeparti og Morten Messerschmidt er jo også en stemme på nationalisme, fremmedhad og ikke mindst tom populisme (nej, DF vil ikke ud af EU).

    Og ja, jeg overvejer selv at stemme på Folkebevægelsen mod EU.

    Leave a comment:


  • Ricardo
    replied
    Syntes europa parlamentet er en svær størrelse, er bange for det langsomt undergraver vores demokrati, valgdeltagelsen er lav 54 % ved sidste valg, det er er for fjernt og vanskeligt for den enkelte eu borger at sætte sig ind i deres arbejde.

    Så hellere at demokratiske valgte partier i DK sendte deres repræsentanter, og at hele suveræniteten ligger hos ministerådet.

    Er tilhænger af EU, har set hvor godt det har hjulpet et land som Polen på vej, - der fokuseres ofte på de negative ting fra EU, - selv syntes jeg at man skal passe på med at ensrette lande og kulturer gennem mange regler, der er forskel på en græker og en tysker i livs anskuelse - arbejdslyst effektivitet m.m.

    Leave a comment:


  • lasselsh
    replied
    Oprindeligt indsendt af SU1978 Se indlæg
    Hvilken indflydelse forventer du DK kan få, ved at stå uden for EU?
    Er det et mål i sig selv at have indflydelse på, hvad der sker i de andre europæiske lande? For hvis vi ønsker at være med til at bestemme over petitesser i Rumænien og Grækenland, så skal vi helt sikkert blive i EU.. Og hvis vi ønsker at kunne tage til Polen eller Estland for at tage en gratis uddannelse, så skal vi også blive i EU. Men så skal vi heller ikke beklage os, når folk tilsvarende kommer til Danmark, og oven i købet får fri og uhindret adgang til vores velfærdsydelser..

    Som obforever giver udtryk for, så ønsker også jeg os tilbage til EF dagene, som primært var et handelssamarbejde..

    Mht vores indflydelse, hvis vi melder os ud, så ville jeg aldrig ønske en udmeldelse, før vi har fået lavet en handelsaftale med EU. Sikkerhedspolitisk vil vores indflydelse nok være uændret pga NATO. Og desuden har vi aldrig haft den store indflydelse på det punkt inden for EU på grund af vores forbehold (ret mig gerne, hvis jeg tager fejl).

    Leave a comment:


  • SU1978
    replied
    Oprindeligt indsendt af lasselsh Se indlæg
    Jeg er uenig. Hvis man vitterlig ønsker "mindre EU" eller en decideret udmeldelse, så giver det jo ikke meget mening at stemme på et parti, der arbejder for mere EU-integration (at EU fylder/bestemmer mere), hvilket er næsten alle partier bortset fra Enhedslisten og DF, selvom disse EU-positive partier for tiden har større indflydelse gennem de store internationale partisammenslutninger. Man bliver jo nødt til at stemme efter sin overbevisning, og hvis tilslutningen er stor nok, skal indflydelsen nok komme med tiden.
    Og at Messerschmidt direkte skulle modarbejde danske interesser, det passer jo ikke. Han prøver forhåbentlig at arbejde for sine vælgeres interesser, hvilket i hans tilfælde sandsynligvis er mindre EU-indflydelse i Danmark. Men du må da gerne uddybe, hvad du mener? :)

    Mht Danmarks fremtid i EU? Jeg tror heller ikke at vi melder os ud hverken i dag eller i morgen, men stemningen vender sig mod EU i flere lande, og i Storbritannien er der decideret snak om at melde sig ud. Hvis dét sker (sandsynligheden aner jeg ikke noget om), så glæder jeg mig til at se, hvordan danskerne reagerer på det..

    Jeg forventer i øvrigt at stemme på Messerschmidt.
    Hvilken indflydelse forventer du DK kan få, ved at stå uden for EU?

    Leave a comment:


  • SU1978
    replied
    Oprindeligt indsendt af obforever Se indlæg
    Altså...jeg har ingen intentioner eller forhåbninger om, at Danmark skal ud af EU, for det synes jeg i bund og grund ikke, vi skal. Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig, at Danmarks engagement i EU var blevet holdt til det, som det oprindelige EF var tænkt som - nemlig et samhandelsfællesskab og ikke så meget andet. Og hvem man så skal stemme på, hvis det er sådan, man ønsker det, der er jeg klart på bar bund.
    EU handler grundlæggende om fri bevægelse af mennesker, penge og varer. Hvis du begynder på den form for samhandel, så vil der helt naturligt opstå behov for, at samarbejde om en lang række områder, som berører netop denne fri bevægelighed. Jeg vil gerne udfordre dig til, at komme med eksempler på ting EU foretager sig, som ikke handler om netop denne bevægelighed.

    Leave a comment:


  • guldtilob
    replied
    Oprindeligt indsendt af Plum Se indlæg
    Landsbytosse. Desværre er der mange i dagens politik

    Leave a comment:


  • Kaspernon
    replied
    Oprindeligt indsendt af Nicolai Se indlæg
    Tror min stemme går til Margrethe Auken. Hun har for mig at se en god portion skepsis overfor hele apparatet, men er også indstillet på at få gennemført nogle fornuftige tiltag i forhold til arbejdskraftens muligheder og udfordringer samt en holdbar miljøpolitik.
    Det er også hende jeg er kommet frem til...

    Leave a comment:


  • Nicolai
    replied
    Tror min stemme går til Margrethe Auken. Hun har for mig at se en god portion skepsis overfor hele apparatet, men er også indstillet på at få gennemført nogle fornuftige tiltag i forhold til arbejdskraftens muligheder og udfordringer samt en holdbar miljøpolitik.

    Leave a comment:


  • Plum
    replied
    Kunne ikke lade være ..

    http://www.youtube.com/watch?v=CB063m9aF-g

    Leave a comment:


  • Kaspernon
    replied
    Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
    Lur mig om ret mange af dem der klapper selv har noget at skulle have sagt nogen steder... ,o)

    Men misforstå mig ikke... jeg kan faktisk godt lide Messerschmidt, især når han er dernede, fremfor herhjemme, og jeg synes han har RIGTIG mange gode pointer omkring spild og tåbeligheder i EU-systemet... jeg tror bare ikke på han kan ændre nogen af dem, fordi han har malet sig ind i et hjørne som ham den højlydte, hvorfor dem der laver aftalerne i korridorerne naturligvis undgår at dele de aftaler med ham...

    Mvh

    MaxHH
    Hvem har egentlig noget at skulle have sagt der nede når det kommer til stykket... ikke ret mange... og respekt for at det er en af de ting de kæmper mod...

    Jeg er så ikke så vild med ham, men har det ellers på samme måde, og synes han er ret god til at ramme lige på sømmet, så det virkelig udstiller HVOR tåbelig den givne ting nu måtte være... Det sidste kan der helt sikkert være en pointe i, det ville vel egentlig være unaturligt hvis ikke det forekom i nogen sager, møder, aftaler osv... om vi så har andre der kan klare det på en lidt mere charmerende måde, det ved jeg så ikke...

    Leave a comment:

Working...
X