Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Hvad laver en/vores scout?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Hvad laver en/vores scout?

    Vi har vel stadig ansat Ole Nielsen som scout?
    (OB ansætter erfaren scout)

    Synes, det er længe siden, jeg har hørt hans navn nævnt, og kan ikke finde ham på hjemmesiden.

    De spillere, vi har hentet i dette vindue, kunne de fleste af os herinde vel have ‘scoutet’. En undtagelse er vel Makrini? Og jeg synes, at næsten hver gang en spiller nævnes, er det en fra DK.

    Jeg tænker - naivt? - at en scout konstant er på farten for at finde spændende, ukendte, spillere, bruger deres netværk til samme etc..

    Men er det en misforståelse?

    Hvad laver OB’ scout egentlig? (Hvis vi altså stadig har een?) Hvor aktiv er han ift de spillere, vi åbenlyst mangler i truppen?

    PS: Denne tråd er ikke ment som angreb på scout, men som et ønske om at blive klogere på noget jeg har tænkt meget over på det sidste)
    Øv, øv og 1.000.000 gange øv!!!!! (Men det skal nok gå alt sammen!)

    #2
    Er ikke scout expert men mon ikke at han også bruger meget tid på at se ungdomskampe generelt.. At det er her man også vil satse...
    Men ellers ser han vel så mange 1.div kampe, Norske og Svenske som muligt og afgiver rapporter om hvad der rør sig

    Comment


      #3
      Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
      Er ikke scout expert men mon ikke at han også bruger meget tid på at se ungdomskampe generelt.. At det er her man også vil satse...
      Men ellers ser han vel så mange 1.div kampe, Norske og Svenske som muligt og afgiver rapporter om hvad der rør sig
      Det er også min tanke. Jeg er også lidt uvidende omkring dette, men jeg tænker også at Kent og Jesper Hansen afgiver ønsker om position og spiltype, og så holder han vel øje med spillere indeholdende de kriterier de leder efter.. Og mere til.. Men ærlig talt ved jeg ikke hvad jobbet 100% indebærer.

      Comment


        #4
        Ok, tak. Tænker bare, at det skulle afspejle sig mere i tilkomne spillere, at vi har en scout, eller? Det kan selvfølgelig være mere langsigtet tænkt at ansætte en scout, at han ikke kan tilføre noget til truppen her og nu....?
        Øv, øv og 1.000.000 gange øv!!!!! (Men det skal nok gå alt sammen!)

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af OB4fan Se indlæg
          Ok, tak. Tænker bare, at det skulle afspejle sig mere i tilkomne spillere, at vi har en scout, eller? Det kan selvfølgelig være mere langsigtet tænkt at ansætte en scout, at han ikke kan tilføre noget til truppen her og nu....?
          Det er et godt spørgsmål; jeg kan huske et interview med Erik Larsen fra nogle år siden, samt flere interviews med andre scouts, og generelt lyder deres arbejde mere langsigtet end 'her&nu brandslukning', selv om vores scout sikkert har travlt i disse dage.
          I interviewet med Erik Larsen lød det meget som om, han havde en liste med nogle bestemte kvaliteter, som en spiller skulle have - men derudover var han ret fri til at vælge 'mål'. Hans opgave er jo også at gøre træner/sportschef opmærksom på nye muligheder - spillere som f.eks. Festersen eller AK kender træner/sportschef jo, og her er det måske primært træneren, der skal analysere på, om man kan få mere/andet frem i en spiller. Indtil videre virker en spiller som Oliver Lund godt 'scoutet' til den type fodbold Kent gerne vil spille, men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er Kent, Ole eller andre, der har fulgt ham.

          Comment


            #6
            Tror egentlig mange gange at det største arbejde ved et scouting emne, ikke så meget er selve det at scoute spilleren, men måske mere at opsnuse så mange informationer som muligt om alt andet, var jeg lige ved at sige - om spilleren kunne have interesse, og hvad vi kan forvente pris og evt. løn niveau kan være - Hvordan den sælgende klub står, er de pressede økonomisk, hvad har de ellers på den position hvor vi har tænkt os at byde ind, og hvad søger den sælgende klub selv på transfermarkedet(der kunne jo være noget at tilbyde dem i bytte måske)

            Alt det forebyggende som JH af gode grunde ikke kan undersøge eller have viden om ved hver eneste klub...
            Til-afgange under Alm: 96 - still counting

            Comment


              #7
              Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
              Tror egentlig mange gange at det største arbejde ved et scouting emne, ikke så meget er selve det at scoute spilleren, men måske mere at opsnuse så mange informationer som muligt om alt andet, var jeg lige ved at sige - om spilleren kunne have interesse, og hvad vi kan forvente pris og evt. løn niveau kan være - Hvordan den sælgende klub står, er de pressede økonomisk, hvad har de ellers på den position hvor vi har tænkt os at byde ind, og hvad søger den sælgende klub selv på transfermarkedet(der kunne jo være noget at tilbyde dem i bytte måske)

              Alt det forebyggende som JH af gode grunde ikke kan undersøge eller have viden om ved hver eneste klub...
              Det giver god mening, det, du skriver. Havde ikke selv lige tænkt det på den måde. Kan godt se, at det ville være spildte kræfter, hvis en scout 'blot' finder et spændende navn og giver det videre til sportschefen, som så finder ud af, at det f.ex. økonomisk er helt urealistisk.
              Øv, øv og 1.000.000 gange øv!!!!! (Men det skal nok gå alt sammen!)

              Comment


                #8
                Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
                Det er et godt spørgsmål; jeg kan huske et interview med Erik Larsen fra nogle år siden, samt flere interviews med andre scouts, og generelt lyder deres arbejde mere langsigtet end 'her&nu brandslukning', selv om vores scout sikkert har travlt i disse dage.
                I interviewet med Erik Larsen lød det meget som om, han havde en liste med nogle bestemte kvaliteter, som en spiller skulle have - men derudover var han ret fri til at vælge 'mål'. Hans opgave er jo også at gøre træner/sportschef opmærksom på nye muligheder - spillere som f.eks. Festersen eller AK kender træner/sportschef jo, og her er det måske primært træneren, der skal analysere på, om man kan få mere/andet frem i en spiller. Indtil videre virker en spiller som Oliver Lund godt 'scoutet' til den type fodbold Kent gerne vil spille, men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er Kent, Ole eller andre, der har fulgt ham.
                Var der ikke også noget med at Poul Hansen engang havde sådan en liste (med flere hundrede gode talenter) ?

                Comment


                  #9
                  Vi havde engang et skyggehold på ca 30 spillere. Det er nok sparet væk.

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Henning001 Se indlæg
                    Var der ikke også noget med at Poul Hansen engang havde sådan en liste (med flere hundrede gode talenter) ?
                    Tusindvis!
                    "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
                    Kluden Krew - O'ense Internationals

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af OB4fan Se indlæg
                      Det giver god mening, det, du skriver. Havde ikke selv lige tænkt det på den måde. Kan godt se, at det ville være spildte kræfter, hvis en scout 'blot' finder et spændende navn og giver det videre til sportschefen, som så finder ud af, at det f.ex. økonomisk er helt urealistisk.
                      Tænker i hvert fald det ofte er en del af det...
                      Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Henning001 Se indlæg
                        Var der ikke også noget med at Poul Hansen engang havde sådan en liste (med flere hundrede gode talenter) ?
                        hehe, jo, det berømte 'skyggehold'. Den type liste har alle klubber vel. I Erik Larsen-interviewet lød det ikke som om, han decideret havde en liste med navne - mere ønsker om f.eks. taktisk disciplin, nærkampstyrke, boldkontrol, tekniske evner, osv. Man kan jo ikke få det hele i én spiller, og så kan scouten jo få besked på, at nogle kvaliteter har højere prioritet. Larsen nævnte også, at han havde mere bundne opgaver - á la 'kig på præcist den her spiller' - men det lød som om hans arbejde mest var at finde og analysere 'ukendte' emner. Når et 'mål' så er fundet, så følger scouten vel også op med flere besøg og måske de første følere på uformelt plan, som Kaspernon nævner.
                        Last edited by nixcha; 17-08-2015, 12:00.

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Henning001 Se indlæg
                          Var der ikke også noget med at Poul Hansen engang havde sådan en liste (med flere hundrede gode talenter) ?
                          Jo, "Skyggen" havde sin excel-liste med 50 navne på, jeg ved ikke hvad der blev af den, og problemet var vist at det gjorde han heller ikke selv...
                          Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                          Comment


                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                            Jo, "Skyggen" havde sin excel-liste med 50 navne på, jeg ved ikke hvad der blev af den, og problemet var vist at det gjorde han heller ikke selv...
                            Den forsvandt vel, han havde jo ikke så meget Excel-flow :)

                            Comment


                              #15
                              En god scout finder spillere som Utaka, Toure og har netværk til at få hentet en spiller som DjembaDjemba ... Men også netværk til at få afrikanske spillere som Fall og sydamerikanske spillere som Bolanos ... Mange trænere og sportschefer følger de danske ungdomsrækker og divisionerne og de ihærdige som feks Kent Nielsen og OveP ser kampe i Skandinavien hvis nogen i netværket hvisker dem i øret ...

                              min personlige holdning er at en del af en klubs dna er klubbens spillestil og det er i den man henter kontinuitet og "bund" for udvikling ... I OB var det i mange år fysik og presset .. Man havde spillerne og hentede spillerne til det ... scoutingsiden ved hvad han skal gå efter og kan løbende fylde på sportsdirektørens skyggehold mens sportsdirektøren balancerer budgettet og løbende har de rigtige alternativer klar i baglommen ...

                              mange af de ting er ikke på plads i OB ..
                              "Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."

                              "Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."

                              Venter man for længe, får man ingenting ...

                              Comment

                              Working...
                              X