Annoncering

Collapse
No announcement yet.

OBs økonomi. Transfers, budget, penge, penge, penge.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af Kappen1975 Se indlæg

Ja, jeg synes det lyder voldsomt.

Når jeg læser årsregnskabet og de øvrige udmeldinger, forstår jeg det sådan, at et årligt netto-transferoverskud i den størrelsesorden er en forudsætning for at kunne drive en økonomisk bæredygtig fodboldforretning

Samtidig har jeg svært ved at forestille mig, at tanken er, at OSE's øvrige forretningsområder skal finansiere OB's almindelige drift. Min opfattelse er snarere, at idéen med koncernen er at have en økonomisk styrke i ryggen, hvis OB på et tidspunkt skulle komme i en vanskelig situation - eksempelvis ved sportslig modgang eller et større underskud.

Men jeg synes også det efterlader koncernen et mærkeligt sted. Hvis ideen med det hele er, at hver sin del skal være selvforsynende, hvad var så reelt tanken ved at have koncernen i første omgang. Er det reelt bare den økonomiske sikkerhed, hvis det skulle gå dårligt. Det vækster jo bare ikke en fodboldklub. Jeg undrer mig...
    Nej, fodbolddelen skal hvile i sig selv (men kan hjælpes ved "akutte" situationer).

Har på fornemmelsen, at sponsorindtægterne er faldet (selv om antallet af sponsorer er steget) samt den seneste omlægning af lån (højere renter) kan være nogle af grundene til at større pres på transferdelen

Min drøm er, at fodbolddelen udskilles fra OS&E. Får en sportslig/økonomisk/kommerciel faglig bestyrelse samt at klubben får et flerejerskab, så en mands lune ikke definerer fremtiden
    Last edited by Online; i går, 15:52.

Comment

Oprindeligt indsendt af jamborg Se indlæg

Det at drive en virksomhed der skal generere et overskud til en anden virksomhed, det har jeg prøvet - det er meget demotiverende og den part som modtager penge bliver lynhurtigt afhængig af det og mister motivation for at gøre en ekstra indsats, så jeg forstår fuldt ud hvis man har en sådan politik
      Yes. Selve incitamentet til den ekstra indsats falder. Mm. de jo er OB-fans

Man man har bare altid haft det håb, at andre dele i OCE-koncernen kunne hjælpe OB på vej. Men man må nok anse, at det i hvert fald ikke sker lige foreløbigt.

Comment

Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

Nej, fodbolddelen skal hvile i sig selv (men kan hjælpes ved "akutte" situationer).

Har på fornemmelsen, at sponsorindtægterne er faldet (selv om antallet af sponsorer er steget) samt den seneste omlægning af lån (højere renter) kan være nogle af grundene til at større pres på transferdelen
        Har du set at OB netop har signet med ny sponsor?
        https://ob.dk/nyheder/2026/august/ob...et-partnerskab

Hvem siger at transfer budgettet tidligere var økonomisk bæredygtigt? Her kan ligge en forklaring på en stigning

Hvis regnskaber ikke er offentlige (OB), så bliver det svært

Comment

Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg

Ja, det har jeg og et par andre også undret os over for et par uger siden herinde.

Under BW skulle der sælges for 1 million EUR (og forretningen var bæredygtig).

Nu skal der sælges for 5 millioner EUR... hvor kommer alle de ekstra omkostninger fra (stadionbyggeriet finansieres ikke fra Ådalen, men koncernen)

Det bliver jo heller ikke bedre af, at AZ også skal have små 10 millioner kr. de kommende år, hvis han vælger at "holde" ferie kontraktperioden ud...

- OBs løn/transferbudget er vokset med 40% siden da.
          - Der pumpes en del flere penge i akademiet.
          - Der har været en dyr nedrykning i mellemtiden.
          - Højere udgifter til faciliteter.
          - Højere udgifter generelt.
          ​- Der er investeret mere i hele kost og restitutions området.
          - Der er investeret mere på scouting.

Og sikkert flere andre ting....
          Til-afgange under Alm: 96 - still counting

Comment

Det skal jeg kan finde:

Hovedtal for 2025-regnskabet (OSE)
            • Omsætning: Over 400 mio. kr. (en stigning på 13 % fra 2024).
            • Resultat før skat: 32,5 mio. kr. (historisk rekord).
            • År før (2024): Omsætning på 355 mio. kr. og et overskud på 5 mio. kr
            ​Hvis det er rigtigt så er det ikke imponerende, kender virksomheder som skal have mere end 10% af overskud efter alle udgifter, set i forhold til omsætning, hvert år - ellers kan man ikke investere tilstrækkeligt fremadrettet - men det som man ikke kan se af ovenstående er gæld i virksomheden, eller om man investerer ekstraordinært eller...

32,5 mio kr er ikke meget i forhold til OB

Online har sandsynligvis ret i at OB kun kan regne med hjælp ved ekstraordinære underskud

Comment

Har du set at OB netop har signet med ny sponsor?
              https://ob.dk/nyheder/2026/august/ob...et-partnerskab

Hvem siger at transfer budgettet tidligere var økonomisk bæredygtigt? Her kan ligge en forklaring på en stigning

Hvis regnskaber ikke er offentlige (OB), så bliver det svært
              Ja. det er meget fint !

Men det opvejer vel bare tabet af nedgangen af Barfoed-sponsoratet.

BW gjorde fodboldforretningen bæredygtig (jvf. NT).

De er ikke offentlige, da det ikke er en selvstændig juridisk enhed. Det "sjove" er, at klubben ikke en gang indgår i koncernstrukturen (den grafiske opstilling) i årsregnskabet...

Men hvor ligger de øgede udgifter, når meget af administrationen er "outsourcet" internt Har satset på AZ & Co, Falk, Arp m.fl været en ikke-gennemtænkt business case, som så godt ud en lørdag aften i rødvinens skær eller

Gad godt være en flue på væggen til OS&Es bestyrelses-/direktionsmøder

Comment

Der er en klar fejl i forum ... ;-) Screenshot_20260805_171101.png

Comment

Det skal jeg kan finde:

​Hvis det er rigtigt så er det ikke imponerende, kender virksomheder som skal have mere end 10% af overskud efter alle udgifter, set i forhold til omsætning, hvert år - ellers kan man ikke investere tilstrækkeligt fremadrettet - men det som man ikke kan se af ovenstående er gæld i virksomheden, eller om man investerer ekstraordinært eller...

Online har sandsynligvis ret i at OB kun kan regne med hjælp ved ekstraordinære underskud
                  https://regnskaber.cvrapi.dk/xhtml/2...ZWY0YzA3YQ.pdf

Der er et helt årsregnskab her, hvis det er;))

Comment

Det skal jeg kan finde:

Den rentebærende gæld er på 375 millioner

Moderselskabets aktionærer har trukket "en del penge ud" !

Et svært regnskab at navigere i, men føler at klubben i et vist omfang understøtter nybyggerierne (ikke kun stadion, men også hotellerne)

Edit: Har de ikke sagt, at vi har sponsorindtægter for 50 millioner ? Jeg får det til 40... måske det er derfor Jack/Enrico siger at de skal stige med 10 de kommende fem år, hvilket jeg mener er en meget defensiv/uambitiøs udmelding !
                    Last edited by Online; i går, 16:25.

Comment

Oprindeligt indsendt af Kappen1975 Se indlæg

https://regnskaber.cvrapi.dk/xhtml/2...ZWY0YzA3YQ.pdf

Der er et helt årsregnskab her, hvis det er;))
                      Det er et regnskab for OS&E, ikke OB

Hvis du tjekker side 17 ("Koncernoversigt") kan du se, at klubben ikke engang fremgår... hvorimod Q gør det !

Comment

Der er også en god oversigt over OSE's økonomi her og en ledelsesberetning:
                        https://ose.dk/aarsregnskab-2025/

De har en solid egenkapital (det som virksomheden, samlet set, indeholder af værdier), det vil så også sige at de ikke er massivt gældsat

På 3 år har de lagt 30% på omsætning (2022 -> 2025) og er gået fra underskud til det største overskud i koncernens historie (det er dog opgivet før skat, det er ikke voldsomt stort i forhold til omsætning, jeg kender dog ikke til tal fra deres branche ...) - men de er solvente, så hvis der kommer dårlige år, så har de noget at stå imod på

Citat:
                        Odense Sport & Event-koncernen kommer ud af året med et overskud efter skat på 24.334 t. kroner i 2025,
                        mod et overskud efter skat på 3.373 t. kroner i 2024.​

Totalindkomst efter skat i koncernen udgør i 2025 et overskud på 44.780 t. kroner mod et overskud på 5.510
                        t. kroner i 2024​
                        Last edited by jamborg; i går, 16:42.

Comment

Working...
                        X