Oprindeligt indsendt af jamborg
Se indlæg
Annoncering
Collapse
No announcement yet.
OBs økonomi. Transfers, budget, penge, penge, penge.
Collapse
X
-
Nu er der jo bare lidt regnskabsteknik, men OS&E er en sammensmeltning mellem fodboldklubben OB og Odense Congress Center. Derfor er OB jo ikke en selvstændig del af koncernstrukturen på samme måde som OBq og den slags, der står nedenunder.Oprindeligt indsendt af Online Se indlæg
Ja. det er meget fint !
Men det opvejer vel bare tabet af nedgangen af Barfoed-sponsoratet.
BW gjorde fodboldforretningen bæredygtig (jvf. NT).
De er ikke offentlige, da det ikke er en selvstændig juridisk enhed. Det "sjove" er, at klubben ikke en gang indgår i koncernstrukturen (den grafiske opstilling) i årsregnskabet...
Men hvor ligger de øgede udgifter, når meget af administrationen er "outsourcet" internt
Har satset på AZ & Co, Falk, Arp m.fl været en ikke-gennemtænkt business case, som så godt ud en lørdag aften i rødvinens skær eller 
Gad godt være en flue på væggen til OS&Es bestyrelses-/direktionsmøder
Angående udgifterne:
Der er faktisk mange små guldkorn i regnskabet.
OB's transferindtægter i 2025 var på 55,7 millioner kroner i 2025, hvilket dækker over salget af Manneh, Slotsager, Kjerrumgaard, Deedson og Max Fenger. De 55,7 millioner kan vi så formode ikke er hele beløbet, men blot det beløb der blev realiseret for regnskabsåret 2025 - det gælder også videresalgsklausuler etc..
Der vil sandsynligvis være kommende indtægter på særligt Deedson og Kjerrumgaard. Der kan altså være kontrakt eller præstationsbetingede beløb, der først bliver udbetalt i andre regnskabsår - bare for at sige, at man ikke kan regne den samlede pris på ovennævnte spillere sammen til 55,7 millioner.
Egenkapitalen er stærk, men koncernen er også stærkt forgældet (sandsynligvis lån til udvidelser af hotel), helt op til 405 millioner kroner i rentebærende nettogæld - det er mange penge.
Du kan faktisk se de specifikke øgede udgifter i regnskabet - endda også en del af OB's investeringer.
Koncernen OS&E som helhed har øgede personaleomkostninger for 34,5 millioner, mens moderselskabet (OSE) har for 29,4 millioner. Så selvom at congress centeret har fået buffet deres bemanding betragteligt i 2025, så formoder jeg personligt at de 29,4 millioner stigning også ligger markant hos OB.
Derudover har OB jo egentlig også tegnet nye kontraktrettigheder for 21,1 millioner kroner. Det bliver lidt regnskabsteknisk, men det er den samlede omkostning ved at hente spillere til OB (minus løn, der tilskrives personaleomkostninger). Man kan derfor udlede at tilgangen af Fiete Arp, Rasmus Falk, Oudraogo, Jona Niemic, Noah Ganaus og eventuelle trænere og tilgange har kostet klubben 21,1 millioner i sign-on-fees, transferomkostninger, agenthonorar PLUS bonusser fra disse eller eksisterende spillere, der er blevet afregnet i regnskabsåret. Kontraktrettighedernes omkostning pr. spiller (og dermed værdi) afskrives så årligt pr. år, deres kontrakt varer. Så har det kostet 3 millioner at hente Arp i 3 år, så afskriver vi 1 million om året, selvom beløbet allerede er betalt.
Kontraktrettigheder er sjovt, for McCoy er egenudviklede og har derfor ikke været en udgift og derfor afskriver vi 0 kroner om året i hans kontraktrettighed, men tallet kan sige noget om den offensive investeringsvilje og risikovillighed i en klub, fordi det jo er dét beløb man har investeret i at hente spillere til at forstærke sin start-11'er i stedet for blot at hente talenter ind (minus det tal du allerede har afskrevet på en Gomez og Myhra i deres kontraktperiode). Derfor kan beløbet faktisk bruges til at sammenligne med vores konkurrenter (der har offentliggjort kontraktrettigheder i deres regnskab), og så kan du lege med det som en lille "nøgle", der viser, hvem der rent faktisk rykker offensivt på at hente spillere til af en vis kvalitet.
En hurtig sammenligning med Viborg eller Randers viser, at de klubber sidste sommer (30. juni) havde bogført kontraktrettigheder for hhv. 26,2 og 24,3 millioner kroner, mens OB's samlede kontraktrettigheder 31. december var på 32,6 millioner kroner. Kigger man den anden vej så har AGF bogført 70,8 millioner kroner i juni 2025 og FCM har 189,5 millioner kroner 31. juli 2025. Altså hhv. det dobbelte og det næsten 6-7 dobbelte af OB.
Dog vil en hurtig sjusning være, at OB med salget af Ejdum og indkøbet af Keskinen har hævet det beløb, der er investeret i kontraktrettigheder betragteligt. Afhængig af, hvem der ellers kommer ind, vil jeg tro at vi for andet år i træk markant hæver værdien af truppen - målt på kontraktrettigheder ikke (nødvendigvis) på reel sportslig værdi i virkelighedens verden.
Når man læser regnskabet sådan på nøgletal - og desuden sammenligner med de seneste 5-7 år, så er min konklusion (uden at være erhvervsmand), at OB (OSE) står stærkere end nogensinde, investerer flere penge i kroner og ører end nogensinde før, og at virksomheden er i en stabilt flot vækst. Hvis jeg så skulle tage de kritiske briller på, ville jeg være bekymret over, at den vækst i høj grad er drevet af transferindtægter, og jeg ville også være nervøs for, at man fremadremmet budgetterer med op til 28 millioner kroner fra én deltagelse i Europa League-gruppespillet i den femårige prognoseperiode
Jeg tror det afhænger af øjnene, der ser.
- Likes 3
Comment
Comment