altså man burde jo kunne gå til dem, på en saglig måde naturligvis, uden at man ender med at være en total outcast.
Og ved jo heller ikke om det er tilfældet, men er da ikke første gang man ser det, samme fænomen kan ses ved journalister der dækker div. politikere. Ofte man står tilbage og tænker; "hvorfor stillede du ikke det, ret logiske, opfølgende spørgsmål?"
Synes desværre det bliver mere og mere udbredt... derfor jeg kun abonnerer på Frihedsbrevet (som er det eneste mainstream medium, som ikke modtager offentlig støtte). Men selvfølgelig ikke direkte fodbold-relateret
Jeg er ved at miste respekten for SFÅ. Synes efterhånden at al kritik kommer på efterkrav, når en træner eller sportsdirektør er væk. Så kan de sidde og kloge sig om hvor meget de har vidst men ikke har kunnet videregive. Det kan ikke tages seriøst, hvis de ikke snart går hård til TB, som du også lægger op til.
jeg kan generelt godt li' SFÅ - syntes dog der er en tendens til at vinkel er lidt for positiv (det er måske bare mig) men kritikken og frustrationerne ligger der jo - den sidste Brix og Davidsen syntes jeg der var nogle fine pointe, bla om faciliteter / ådalen, og den manglende risikovillighed / manglende ambitioner.
Men jeg har også lagt mærke til, nok startende under Westrøm at kritikken tog markant til - da han først var ude af døren. Og nu lidt det samme igen med Zorniger.
Jeg er ved at miste respekten for SFÅ. Synes efterhånden at al kritik kommer på efterkrav, når en træner eller sportsdirektør er væk. Så kan de sidde og kloge sig om hvor meget de har vidst men ikke har kunnet videregive. Det kan ikke tages seriøst, hvis de ikke snart går hård til TB, som du også lægger op til.
Det der forstår jeg helt ærligt intet af. Vi er virkelig privilegerede over at have et medie som Stemmer Fra Ådalen, der følger klubben så tæt. Det er dem, der laver interviews med Niels Thorborg og generelt bidrager med reel indsigt i klubben – også langt ud over transfervinduer og utilfredshed med TB.
Men hvad vil det egentlig sige at "gå hårdere til TB"? SFÅ befinder sig jo i en lidt særlig position, fordi de både skal kunne stille kritiske spørgsmål og samtidig bevare den adgang og tillid, der gør, at de kan komme så tæt på klubben. Det er en balance, som jeg synes, man er nødt til at have forståelse for.
Edit: I øvrigt synes netop, at Brix f.eks. forholdt sig kritisk til Zorniger, og om det var det rette tidspunkt for ham i klubben inden fyringen.
Det der forstår jeg helt ærligt intet af. Vi er virkelig privilegerede over at have et medie som Stemmer Fra Ådalen, der følger klubben så tæt. Det er dem, der laver interviews med Niels Thorborg og generelt bidrager med reel indsigt i klubben – også langt ud over transfervinduer og utilfredshed med TB.
Men hvad vil det egentlig sige at "gå hårdere til TB"? SFÅ befinder sig jo i en lidt særlig position, fordi de både skal kunne stille kritiske spørgsmål og samtidig bevare den adgang og tillid, der gør, at de kan komme så tæt på klubben. Det er en balance, som jeg synes, man er nødt til at have forståelse for.
1. enig
2. syntes fmprOB skrev det meget godt - oplagte opfølgende spørgsmål.
Så når Troels fyrer en gang øregas af som;“Der er ikke noget der forhindrer os i at hente point med den nuværende trup”
Så gjorde det ikke noget om man var klarmed en opfølger ala;
“føler du ikke selv at vi havde kunne få point i Silkeborg hvis vi havde kunne skifte mere kvalitet ind og ikke skulle se på spillere som Falk der stort set ikke kunne gå tilsidst?” Og “Vi skaber jo intet de sidste 10-15 min fordi holdet er helt udmattet”
der er ingen der snakker om at man skal blive personlige eller underlødige, men måske ikke lade ham slippe så let som det lidt var tilfældet her.
og er det så fordi man ikke tør stille det lidt hårde spørgsmål? Man vil jo gerne bevare det gode forhold, sende nede fra ådalen på transfer deadline day (hvor intet alligevel sker) men man får da besøg af sportsdirektøren.
Syntes jo ikke engang det er et “hårdt spørgsmål” på nogen måde. For jeg forstår at de er nød til at balancere en tynd linje.
Men det ville på ingen måde være over stregen IMO og slet ikke noget TB ville blive sur over..
Men han er blevet tæmmet af, at det er hans levebrød nu og er afhængig af at holde sig gode venner med dem dernede.
Så det sætter begrænsninger og bliver ofte til mikrofonholderi når han optræder alene.
Derfor er det befriende når Benjamin, Parsum,Brix osv går på rant og kammer lidt over. Det er der hvor jeg føler at SFÅ får sin berettigelse som et rigtigt OB medie
Syntes jo ikke engang det er et “hårdt spørgsmål” på nogen måde. For jeg forstår at de er nød til at balancere en tynd linje.
Men det ville på ingen måde være over stregen IMO og slet ikke noget TB ville blive sur over..
Men han er blevet tæmmet af, at det er hans levebrød nu og er afhængig af at holde sig gode venner med dem dernede.
Så det sætter begrænsninger og bliver ofte til mikrofonholderi når han optræder alene.
Derfor er det befriende når Benjamin, Parsum,Brix osv går på rant og kammer lidt over. Det er der hvor jeg føler at SFÅ får sin berettigelse som et rigtigt OB medie
helt enig - det er ikke et "hårdt spørgsmål"
og det burde vel derfor ikke spille ind selv om OB er levebrødet.
Meget enig omkring det med efterkrav. Det er ved at blive en trend.
Men når man ønsker at leve af det og have medarbejdere ligefrem så bliver man jo ekstra forsigtig. Det forstår jeg.
Og nogle gange ønskede man sig en rigtig underground podcast hvor alle følelser fik frit løb og man virkelig går til grænsen og nogle gange en my over når det er nødvendigt. Men se på Copenhagen Sundays hvordan det også kan gå når det er.
Men uanset hvor meget kritik man kan have mod SFÅ er det ikke noget jeg ville undvære på nogen måde
de fleste klubber har dem liggende et sted i deres regnskaber, men det er totalt deprimerende læsning for os.
Det skal nævnes, at kontraktrettigheder ikke er værdien af truppen, det er værdien af de beløb man har tegnet kontrakter med udefrakommende spillere. Transfersum og bonusser der udløses i regnskabsåret. Det tal divideres så med med det antal år, man har tegnet kontrakt hvorefter man løbende afskriver værdien.
Det bliver lidt kringlet, men har man brugt 10 millioner på Gomez over en 4-årig kontrakt og han har 2 år tilbage, så er Gomez nuværende kontraktrettighed 5 millioner værd og næste år 2,5 og så fremdeles. Så der kan godt være dyre spillere på sidste års kontrakter, der skævvrider billedet. Alene i 2025 afskrev OB 11,4 millioner i kontraktrettigheder (hvilket igen fortæller en historie om, at man historisk har bundet anseelige beløb op i udefrakommende spillere, der forlod os i regnskabsåret 2025.
Så tallet er en slags “indikator” på en historisk investeringsvilje, fordi tallet binder an på, hvad vi henter udefra. Egenudviklede talenter tæller fx ikke med og derfor er Kjerrumgaard, Max Ejdum og Slotsager ikke en del af denne ligning. Hvis det giver mening.
Her er en liste - og kilderne er ALLE klubbernes egne bogførte transfer/kontraktrettigheder 2025 (der er lidt forskel på om det er opgjort i juli eller december 2025, men ellers er præmissen den samme):
Fredericia opgjorde deres transfer/kontraktrettigheder i nettoomsætningen, så det er totalt håbløst at sige noget som helst kvalificeret om. Det er dog bemærkelsesværdigt, at deres lønningsudgifter eksploderer fra 2024 til 2025 fra 12 mio. til 20 mio. Så der er nok også hentet noget ind.
Tak for det
Kontraktrettighederne er altså det som man afskriver på transfers + bonuser per år på truppen, men løn er ikke med og udgifter til udvikling af egne spillere ligeså osv. - afskrivning er udgift, ikke værdi
Så det er en sammenligning mellem klubberne på transfer-relaterede udgifter på de spilllere som de ikke selv udvikler - da OB satser tungt på akademiet, kan man forvente at OB ikke ligger højt i sådan en sammenligning
Desværre samlingnede du os ned af og ikke opad, hvilket vel er der vi kan se hvad der skal til for at rykke mod top6. Der ER vi allerede overhalet af ACH .. med kr. 20 mio. og kun kr. 10 mio. foran Viborg ..
At ACH ligger højere viser blot at de bruger mange penge på spillere udefra, et signal på at de ikke har en økonomisk bæredygtig klub på sigt - det har jeg det fint med
Jeg må advare mod, at bruge denne her liste til en ren sammenligning uden nuancer.
For AC Horsens har brugt MANGE penge på meget FÅ år. Det får naturligvis tallet til at stige helt vildt, for det er ikke afskrevet ret meget endnu, fordi kontrakterne er tidligt i deres levetid.
Det betyder strengt taget, at OB og AC Horsens kan have brugt lige mange penge (reelt set har Horsens brugt markant flere), men det fremstår anderledes markant, når alle investeringerne er helt "friske".
Desuden så udløb en stor del af OB's tidligere ret dyre investeringer i 2025. 11,4 millioner lød årets afskrivning på.
En sidste nuance skal være, at AC Horsens på fire regnskabsår har tabt 162 millioner kroner og har en negativ egenkapital på 100 millioner. De har hældt et fuldstændig absurd beløb ned i deres spillertrup uden at få reel sportslig gevinst. I samme periode har OSE lavet 47,65 millioner i overskud før skat OG kategorisk endt bedre i tabellen end i AC Horsens - trods massive forsøg på investeringer fra ACH's side af.
Det interessante bliver, hvor længe og hvor store underskud AC Horsens er villige til at investere, før at investeringen i AC Horsens næppe nogensinde forrenter sig. For man skal ikke tage fejl. Det der sker i Horsens er i et forsøg på at skabe en fodboldklub, der kan sælges med avance på mellemlang sigt - ikke at skabe en fed fodboldklub til fansene i Horsens og fansene af Superligaen. Og i et sådan projekt rammer man et sweet spot, hvor investeringerne ikke kan retfærdiggøres overfor den potentielle indtægt, der kan hentes.
Det er jeg helt med på og det var udelukkende efter din egen præmis men stadig et punkt der viser stor forskel på hvor vi er og hvor vi gerne vil være.
Er også helt med på regnskabsprincipperne ..
"Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."
"Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."
Det er jo fint at han stadig leder efter spillere der er for gode til OB men lidt ærgerligt at han stadig leder .. havde da regnet med at de emner vi ønsker var identificeret for længst ..
"Fejlen ved verden er, at de dumme er så skråsikre på alting, og de begavede så fulde af tvivl."
"Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger."
Det er jo fint at han stadig leder efter spillere der er for gode til OB men lidt ærgerligt at han stadig leder .. havde da regnet med at de emner vi ønsker var identificeret for længst ..
Rolig nu , det går faktisk ret hurtigt. Det tog kun et år at finde Yttergaard . Det var den cb vi manglede , som dog spiller vb nu.
Comment