Oprindeligt indsendt af QuesT
Se indlæg
Jeg hælder affald ud i det omfang, som virkeligheden afspejler en form for merit. Jeg synes alt for mange spillere i vores klub er decideret middelmådige. Det er ikke et personligt angreb at kalde en fodboldspiller, der er i min klub på lånt tid, for hverken "dårlig" eller "middelmådig". Det er ikke et personligt angreb at kalde beslutninger for "hjernedøde". Det er det derimod, synes jeg, når du f.eks mener at vide, at nogen "lader som om" at de støtter nye spillere, bare fordi de ikke støtter spillerne på samme måde, som du ville gøre. Det er helt okay at lave bombastiske udmeldinger på et fodbold-forum. Det er helt okay at være skeptisk overfor signinger og sammenligne dem med andre klubbers signinger, upåagtet om det så viser sig at vi havde fat i den lange ende. Det kan være at Omar Jebali bliver en bedre signing for os end Daniel Høegh bliver for Randers. Det kan være at Joel King pludselig springer ud som profil, mens andre klubbers signinger bliver en dundrende fiasko. Der er bare ikke særligt meget præcedens eller sandsynlighed for det.
Og det er helt okay at mene. Det virker bare som om, at du på vegne af spillerne, føler dig på en måde personligt krænket over at man på forhånd ikke tror, at den og den signing virker særligt klog eller sindsoprivende. Det kan du så kalde at hælde affald ud over spillerne. Jeg er uenig. Ja; det kan virke personligt, når jeg f.eks konsekvent kalder Poul Hansen for Poul Skovl. Men det er faktisk ikke. Det er en kommentar til hans virke i OB, som jeg synes, både ud fra et subjektivt og objektivt synspunkt var så eklatant en fiasko, at der kan generere den slags udtryk. Poul Hansen er sikkert verdens mest sympatiske person; men hans virke var en katastrofe.
Jeg kan sagtens blive mere personligt overfor Jesper Hansen, der i sin tid både smed både Lars Høgh og oldboysholdet ud af OB, solgte lort som kanel, og i øvrigt gemte sig bag en mur af dårlige undskyldninger og en de facto beskyldning om at det på én eller anden måde var "forvænte" fans' skyld, at OB ikke opnåede sportslige målsætninger. Dét kan i den grad pisse mig af. Jeg kan tilmed kalde Jesper Hansen for ren gift for kulturen i klubben OB, og at OSE har været det samme. Det kan du så kalde "affald". Jeg synes hvert er et ord, jeg har ytret om både spillere, trænere og ledere i OB har været helt på sin plads. For virkeligheden har ikke afspejlet deres ord om, hvor OB bevæger sig henad.
Og indtil det gør det, så fortjener de hvert et gnubret ord. Hver en skepsis. Men jeg synes ikke én eneste herinde fortjener at blive skudt i skoene, at de "lader som om at de støtter nye spillere".
Lad os være uenige med hinanden; ja; men du må altså anerkende, at der findes andre måder at støtte en fodboldklub og dens spillere, end du selv ville gøre. Derfor bør du heller ikke tage det så tungt, af ovenfor anførte grunde, at der er nogen, der kalder andres beslutninger for "hjernedøde" eller som finder det aldeles mærkeligt, at en klub hellere vil leje en person, hvis eneste rigtige merit er at han er lillebror til en eksisterende profil end at købe en ægte OB-dreng, der nu render rundt i sin anden jyske klub, siden han vendte tilbage til Danmark. Ej heller tage det så tungt, at der er nogen, der har så lidt tålmodighed, at BW bliver holdt op imod de foregående, undskyld nu gør jeg det altså igen, totalt mislykkede sportslige ansvarlige i OB.
Men det gør du så åbenbart. Fair nok. De fleste af dem, der skriver tunge ting herinde, de er alligevel med til de fleste kampe; synger spillernes navn og undlader at buhe at nye spillere. De klapper tilmed, når de løber på banen, enten fra start eller når de kommer ind fra bænken. Det er sådan, at man støtter fodboldspillere bedst. At man ikke anlægger sig samme approach, når man skal evaluere (endnu) en katastrofal indsats, det ændrer ikke på, at man så i næste kamp både støtter spillerne og håber på at selv de, på overfladen, mest håbløse signings, de får mig, os til at æde vores ord.
Det er ikke vores ansvar at vinde fodboldkampe; det er spillernes. Og så længe de ikke gør vores ord til skamme, så vil de fortsat blive mødt med skepsis og til tider knubrede ord og angreb. Og det er helt efter bogen. OB er en elitesports klub. Ikke en social hygge klub. OB er traditioner; ikke middelmådige spillere og resultater.
MvH ChrisOB
Comment