Oprindeligt indsendt af JMJ
Se indlæg
1. Vores fankoordinator har indrømmet over for de uofficielle, at man var i dialog med politiet efter AGF-kampen og var med til at udpege folk fra en liste. Dette fortalte vores fankoordinator de uofficielle ved et tilfældigt møde med hinanden. Han snakkede i hvert fald over sig, kunne man hurtigt fornemme.
2. Det er ikke nogen hemmelighed, at der fangrupperingerne imellem i Danmark er i dialog. Det samme gælder i Odense, hvor man i det uofficielle miljø har personlige kontakter i andre byer/fangrupperne, hvor vi udveksler erfaringer og generel viden. Lad os tage udgangspunkt i Brøndby - der ved vi, at deres inkarnerede fans er blevet reddet af klubben i opløbet. Bl.a. fordi man har været i kontakt med fangrupperinger - men også fordi du mellem linjerne kan læse det i medierne. Vi kan også tage udgangspunkt i København, hvor klubben har ført et retssag for deres fans efter en frihedsberøvelse, hvor de stod til at få en karantæne, og det mundede ud i, at de involveret fans fik erstatning for episoden og ingen karantæne. Episoder, hvor der synligt har været fysisk kontakt fangrupperinger imellem. Der er mange historier fra andre klubber, hvor de hjælper deres fans. Hvordan tror du, at Brøndbys fans kan gå fri hver gang, uanset hvor voldsomme episoderne er? Og bør man ikke som fan- & sikkerhedsansvarlig kende til regler og sanktioner, når de kender til dem i andre klubber? Ellers kan man vel egentlig ikke sidde i en stilling som den man sidder i?
3. Dem som har fået tildelt karantæner har, forståeligt nok, været i dialog med advokater. Både pga. karantænen, men også den bøde der følger med i pakken. Og her fortæller advokaterne ligeså, at man i opløbet kan blive reddet i sådanne sager. Men så skal sagen tages i opløbet - og i opløbet er det politiet, de respektive fodboldforbund/-foreninger og klubberne der er i dialog. Altså er det klubben, som skal være fansenes talerør og støtte.
Hvad der foregår til de møder tør jeg ikke gøre mig klog på - men jeg vil gerne komme med et gæt; Når politiet medbringer en liste med navne, hvor de fan- & sikkerhedsansvarlige skal udpege navne de kender, så må det være en udpegning af de fans, som de enten:
1. Ved er en del af det uofficielle fanmiljø
2. Kategorisere som "ikke velkomne"
3. Direkte kategorisere som "farlige" og "ikke ønsket på stadion"
Alene det, at personen er en del af det uofficielle miljø, har sat klistermærker op m.m. er argumenter politiet bruger i deres argumentation for at kunne uddele den generelle karantæne - kombineret med hændelsen mod AGF.
Hændelsen mod AGF står ikke som enligt punkt i karantænebrevene - der er altid et punkt eller to mere, for mindre forseelser, som f.eks. sætte klistermærker op eller have kastet en øl på tribunen under en scoring.
Her skulle de fan- & sikkerhedsansvarlige have støttet dem der kunne forsvares og lagt vægt på den positive indflydelse personen/personerne har på stemningen på Stadion og understreget, at personen/personerne ikke er "farlige" eller "til fare for andre" ifm. fodboldkampe på Stadion. At de faktuelt er velkomne. For eksempel.
Lige for at besvare dit spørgsmål, Magge, så får du det lige her - har ikke lært at sætte flere citater ind i samme indlæg endnu, beklager:
- Jeg har desværre ikke selv været til stede, men af hvad jeg kan konkludere, ud af det jeg har hørt fra andre er, at da politiet ankommer til Nørregade, så stormer folk ud af gaden og væk - størstedelen gennem Kongens Have og ind mod gågaderne. Her har politiet lavet en "indhegning" med betjente og biler, så hele gruppen løber lige ind i favnen på dem og bliver placeret i 'futtog'. Ingen meldinger om folk der blev voldlige, strittede imod eller på anden måde ikke fulgte deres anvisninger. Det tyder faktisk på en rolig anholdelse af gruppen.
Derudover var politiet selv i tvivl/uenige om, hvad der skulle ske med de her fans, fortæller flere af de involveret, hvor der både er blevet fortalt, at de ville blive løsladt efter kampen, andre fik besked om, at der ikke gik så længe, så måtte de forlade stedet igen når der var kommet ro på, mens andre fik besked fra politiet om, at de skulle med forbi politigården og så måtte de lige finde ud af hvad der skulle ske. Det er først da de har været på politigården et par timer, at de får meldingen om, at de er sigtet for grov forstyrrelse af den offentlige ro orden efter straffelovens paragraf 134 A.
De 90-95% jeg hentyder til, havde kun interesse i, at gå forbi Nørregade og vise AGF fansene, at de stadig er til stede selvom der var varslet Århusiansk invasion - ingen intentioner om sammenstød eller slagsmål - udelukkende provokation, som er ret normalt i de uofficielle fanmiljøer. At man lige "markere sig". Set i bakspejlet, en dum idé, men noget man har gjort i mange år uden konsekvenser eller sammenstød. Det har maksimalt ført til lidt gensidig råb, slagssange og bandeord. Dette kan læses mere uddybende tidligere i boykot-tråden.
Der var desværre nogen i den gruppe af fans, som ville volden og det er dét politiet reagere på og tager derfor alle tilstedeværende fans - de har ikke en jordisk chance for at sortere i dem på stedet. Dog kan man, på personernes historik og baggrund, hurtigt tyde hvem der ville volden og hvem der ikke ville. Der er man ikke i tvivl.
Comment