Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Optakt SIF-OB 16/5

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af makitabel Se indlæg
    http://www.fyens.dk/ob/Greve-var-eks...rtikel/3149648

Jeg ser heller ikke Greve som den 'klassiske' kantspiller i Kents system! Greve er bedst i de små mellemrum både i forhold til sit pasningsspil, men også i forhold til sine driblinger, hvor han bliver for låst, hvis han 'reelt' kun kan drible ind i banen. Han har ikke Falks fart, Joans fysik, hverken af deres dribleevner, på trods af at han godt kan drible:) Hans driblinger lykkes bedst mere centralt, hvor modstanderen ikke helt er afklaret på, hvilken vej han går. Han er heller ikke spilleren med de lange raids, men fin i at sætte en mand med sine vendinger. Som angriber ser jeg ham heller ikke lykkes med at afdrible sin direkte oppasser, der bliver det igen fysik som mangler lidt. Hans driblinger er mere som Iniestas, hvor han lige drejer en mand af:)
    Tak for linket. Det er lidt ærgerligt, der ikke bliver spurgt mere ind til det, for jeg synes ikke det fremgår klart, om det specifikt er på højrekanten, han føler sig låst (fordi det er sværere for ham at trække ind til sit højreben), eller om han ser sig selv som 8'er. Hvis det er det sidste, han mener, må jeg bare erklære mig uenig med ham. Det har ikke fungeret særlig godt, de gange han er blevet skiftet ind på den position, og jeg var meget begejstret for, at det i går var Casper, der blev flyttet ind centralt fremfor at lade Greve gå direkte ind på JJ's plads.

Det er selvfølgelig indiskutabelt, at Greve har sine styrker centralt i banen, og hvis vi spillede med en tremandsmidtbane, ville han klart byde ind til den forreste plads. Men det gør vi ikke, og så mener jeg klart, hans kompetencer egner sig bedst til en fri rolle på kanten; ligesom Fisker (inden Randers skiftede formation), Toutouh og Falk, bare lige for at nævne tre af de bedste eksempler. Jeg er i øvrigt ikke enig i, at Falk er markant hurtigere end Greve - i hvert fald ikke uden bold. Han har et bedre antrit og mere ekstraordinære færdigheder i sine vendinger og driblinger, men som typer ser jeg dem ikke som værende langt fra hinanden.
    SLO

Comment

Oprindeligt indsendt af MortenF Se indlæg
      Hvornår har han sagt det? Jeg betvivler selvfølgelig ikke, hvad du siger, det undrer mig bare, for jeg synes personligt han fungerer glimrende som kant i Kents system, hvorfra han er god til at søge ind centralt på de rigtige tidspunkter.

Diskussionen om "typiske kantspillere" (som fmprOB bringer på banen) har været oppe at vende før, og som Limefrugten er inde på: Kent spiller helst ikke med gammeldags kanter. Nikolaj Thomsen er oprindeligt central midt, men spillede i hele sin AaB-tid stort set udelukkende venstrekant, og det fungerede strålende, fordi han fik lov at bevæge sig rundt mere eller mindre som han havde lyst. Kusk havde og har jo også en meget fri rolle, selv om han trods alt er en lidt mere klassisk skolet kant.
      For mig at se er Greve ikke central midt. Han er 10'er, og i Kents formation er kanterne det tætteste, man kommer på den rolle.
      Jeg tror den afgørende forskel imellem Greve og så Kusk/Thomsen, det var i de to sidstenævnte fik meget mere slutprodukt, i form af mål og oplæg, end Greve sådan set har gjort. Det kan selvfølgelig nå at komme endnu (de to kampafgørende situationer igår in mente), men det handler mest om, at jeg personligt synes Greve gør rigtigt mange ting rigtigt - men at han mangler stabiliteten i sit spil, køligheden i de afgørende situationer, og så mangler han simpelthen noget, som både Thomsen og Kusk har: Et godt skudben. Al ære og respekt for Greve, så er han ikke og bliver aldrig typen, der tager bolden - tager et træk og smækker den op i hjørnet.

Og for ofte synes jeg, personligt, at han bliver for ivrig; og derved "glemmer" bolden i sine dynamiske fremstød, så den sidste dribling får for meget; den sidste aflevering bliver for upræcis, og så ender man med 71 førsteholdskampe for OB og hans måltotal er vel næppe i de tocifrede.

Der skal langt mere slutprodukt, oftere, som imod Silkeborg. Det meste har han: Arbejdsiver; et godt drive med bolden, en fornuftig teknik; men der mangler simpelthen procenter.

Greves position ville være bedst som hængende angriber - men den position sidder Joan på, og han er ganske enkelt bare mere målfarlig per nuværende. Igen - det kan ændre sig - men jeg ser ikke Greves bedste position som højre kant. Og det gør han faktisk heller ikke selv, jævnfør hans egne udtalelser. Han vil være central. Og meget oftere, end de defensive opgaver som højrekant også indebærer.

Derfor ser jeg, i øjeblikket, Greve mere som en joker end en starter. Men med potentiale til måske mere. Men nogen Kusk og Thomsen - det tror jeg simpelthen ikke på, at han bliver. Men mindre kan også gøre det. Bare lidt mere ordentlig slutprodukt på.

MvH ChrisOB
      1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
        Jeg tror den afgørende forskel imellem Greve og så Kusk/Thomsen, det var i de to sidstenævnte fik meget mere slutprodukt, i form af mål og oplæg, end Greve sådan set har gjort. Det kan selvfølgelig nå at komme endnu (de to kampafgørende situationer igår in mente), men det handler mest om, at jeg personligt synes Greve gør rigtigt mange ting rigtigt - men at han mangler stabiliteten i sit spil, køligheden i de afgørende situationer, og så mangler han simpelthen noget, som både Thomsen og Kusk har: Et godt skudben. Al ære og respekt for Greve, så er han ikke og bliver aldrig typen, der tager bolden - tager et træk og smækker den op i hjørnet.

Og for ofte synes jeg, personligt, at han bliver for ivrig; og derved "glemmer" bolden i sine dynamiske fremstød, så den sidste dribling får for meget; den sidste aflevering bliver for upræcis, og så ender man med 71 førsteholdskampe for OB og hans måltotal er vel næppe i de tocifrede.

Der skal langt mere slutprodukt, oftere, som imod Silkeborg. Det meste har han: Arbejdsiver; et godt drive med bolden, en fornuftig teknik; men der mangler simpelthen procenter.

Greves position ville være bedst som hængende angriber - men den position sidder Joan på, og han er ganske enkelt bare mere målfarlig per nuværende. Igen - det kan ændre sig - men jeg ser ikke Greves bedste position som højre kant. Og det gør han faktisk heller ikke selv, jævnfør hans egne udtalelser. Han vil være central. Og meget oftere, end de defensive opgaver som højrekant også indebærer.

Derfor ser jeg, i øjeblikket, Greve mere som en joker end en starter. Men med potentiale til måske mere. Men nogen Kusk og Thomsen - det tror jeg simpelthen ikke på, at han bliver. Men mindre kan også gøre det. Bare lidt mere ordentlig slutprodukt på.

MvH ChrisOB

Joan spillede hængende angriber i Vejle, det synes jeg til gengæld ikke er hans nuværende rolle i OB. OB spiller i det hele taget med en lidt atypisk angrebskonstellation i mine øjne. Hvem ville du f.eks. Fremhæve som henholdsvis hængende og spidsangriber i AK/Fester konstellationen? IMO ligner det meget United fra 90erne med Yorke og Cole, altså to ens typer med same rollefordeling.

Fordelen og ulempen er dobbelt-up effekten, hvor begge er der og indgår ofte i Sam kombinationer, eller.., at ingen er der og det fuser lidt ud.

Mere af det første i sidste sæson og mere af det sidste i indeværende sæson for de to..

Det er balancegangen mellem at falde ned i banen og ville deltage i opbygningen og at blive på toppen, som har været problematisk især i efterårssæsonen. Og deraf ikke mindst manglende rytme i løbemønstre. Hvem løber mod forreste og hvem tager bagrum? Mange gange har det ført til at vi reelt spiller mulighederne mindre!

Bl.a. I en kamp mod Horsens her i nedrykningsspillet, hvor vi kommer 3 mod 1. Mener at det var Fester der førte bolden, og han burde have spillet den tidligere skal siges med det samme. Det bliver så AK og Jønne så vidt jeg husker overfor Sanneh. Og det bliver alt for nemt for Sanneh at afmontere en gylden mulighed ved blot at stå centralt afventende 'mellem' vores to, som begge søger midten/forreste. Det ender med at den bliver spillet til Jønsson, som skal bruge en berøring for at tæmme den, og så blokerer Sanneh allerede. Havde AK fået den ville udfaldet været stort set det samme. Mangelvaren var mere definerede indløb, hvor det blev umuligt for Sanneh at dække to mand alene. Problemet var dog uden tvivl manglende selvtillid, hvor man så søger ind centralt så man ikke 'kvajer sig' med afslutningen.

Joan er egentlig bare kommet ind som stedfortræder for en af de to. Det ene af målene Fester scorede mod Esbjerg med Joan som 'hængende' i 'mellemrummet' og afslutter og Fester som opfølgeren/spidsen og lige omvendt ved Joans chance mod SIF. Greve bruger ikke kroppen nok IMO til at indgå i en sådan angrebskonstellation, og det gør Jønne heller.

Næste sæson bliver dog interessant med Helenius, for jeg ser heller ikke ham som en type i den konstellation. Så er spørgsmålet om han erstatter Thomas Mikkelsen som variationsspiller, eller om han er tiltænkt en plads i startopstillingen. Hvis det sidste er tilfældet tror jeg netop at man så skifter til en mere defineret rollefordeling i angrebet med en spidsangriber og hængendeangriber/kreatør.

Der kan både Joan, Jønne eller Greve komme på tale. I nuværende konstellation ser jeg mest Greve som et alternativ til JJT.
        Last edited by makitabel; 15-05-2017, 00:28.

Comment

Mit gæt er at Joan og Helenius bliver den nye duo hvis alle er klar

Comment

Oprindeligt indsendt af B(ob) Se indlæg
            Det var ikke nærved mod Esbjerg. Det kostede et mål. Har også set lidt træthed i tanke og handling hos JJT de senest 2-3 kampe.
            Ja, han så sgu lidt træt ud for 3 kampe siden, da han i det 93. minut tog en sprint på 60-70 m og tæskede den bold i kassen, der sikrede overlevelse...

Comment

MvH ChrisOB
              Enig i langt det meste. Problemet er bare, at Greve er 22 nu og på et eller andet tidspunkt skal tage skridtet ud af jokerrollen, som han efterhånden har haft en del år, og skal have noget mere fast spilletid, hvis det potentiale for alvor skal forløses.

Comment

Oprindeligt indsendt af Københavnstinker Se indlæg
                Ja, jeg ville gerne skifte JJT ud med Izunna - 100%. Jeg er fuldstændig på det rene med, at man ser fodbold forskelligt. Jeg ser ikke JJT rykke holdet - tværtimod, så er han ret giftig for defensiven.
                JJT er hæderlig i presspillet, og han er blevet bedre i duellerne, fordi han er god til at blive stående og bruge sine hurtige fødder og balance, men det er da klart, at det ikke er hans defensive egenskaber, der giver ham en berettigelse på holdet. Så han må selvfølgelig ikke smide så mange bolde væk og lave så mange fejl, som han gjorde mod sif.

Men at han ikke skulle have en overordnet positiv effekt og rykke holdet, det kan jeg simpelthen ikke følge dig i. Han er vigtig i at sætte vores spil, fordi han er så vendbar, og han giver noget mere ro på bolden.
                JJT har startet 20 kampe i denne sæson. I de 20 kampe har vi hentet 36 point. I de 13 han ikke har startet, har vi fået 6 point. Der er selvfølgeligt flere faktorer, der spiller ind, og man kan feks trække FCK kampene ud, og så bliver det 11 kampe og 6 point, men det er stadig en stor forskel

Comment

Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
                  Mit gæt er at Joan og Helenius bliver den nye duo hvis alle er klar
                  Mit gæt er, at det er totalt åbent og at det i princippet sagtens kan være Fester og AK der starter i den første kamp, selvom alle er klar. AK var stadig klart foretrukket ift. Helenius i AaB og var langt bedre i den sæson de begge var der, og hvem ved om han skulle finde på at genfinde sit niveau hen over sommeren? Samtidig skal Helenius omstille sig til igen at spille på et hold der spiller mod dybe forsvar og har meget etableret angrebsspil, hvor der ikke er så meget plads at bevæge sig i, som på et udpræget kontrahold som SIF.

Comment

Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
                    Mit gæt er, at det er totalt åbent og at det i princippet sagtens kan være Fester og AK der starter i den første kamp, selvom alle er klar. AK var stadig klart foretrukket ift. Helenius i AaB og var langt bedre i den sæson de begge var der, og hvem ved om han skulle finde på at genfinde sit niveau hen over sommeren? Samtidig skal Helenius omstille sig til igen at spille på et hold der spiller mod dybe forsvar og har meget etableret angrebsspil, hvor der ikke er så meget plads at bevæge sig i, som på et udpræget kontrahold som SIF.
                    Alt er åbent. Og det er fedt!!! En fed situation at have så mange angribere at vælge imellem. De har vi set i Randers i mange sæsoner at der skal til over en sæson

Men mit bud er stadig Joan og Helenius starter i 1. Runde af næste sæson

Comment

Det er ikke p.g.a. JJT at OB har hentet point- med mindre at han i tide og utide transformerer sig til Jønsson, der løber en solotur eller hiver den op i hjørnet, eller lavet vigtige igangsætningen og tacklinger i form af Tingager. Grunden til at OB begyndte at hente point er, at Tingager - Tverskov udgjorde forsvaret, Izunna fik sin bedste plads, Grytebust der tager det han skal o. s. v. Det er ikke om JJT spiller. Det er jo en blind statistik

Comment

Det er ikke p.g.a. JJT at OB har hentet point- med mindre at han i tide og utide transformerer sig til Jønsson, der løber en solotur eller hiver den op i hjørnet, eller lavet vigtige igangsætningen og tacklinger i form af Tingager. Grunden til at OB begyndte at hente point er, at Tingager - Tverskov udgjorde forsvaret, Izunna fik sin bedste plads, Grytebust der tager det han skal o. s. v. Det er ikke om JJT spiller. Det er jo en blind statistik
                        Vrøvl, vrøvl og atter vrøvl. JJT har enorm betydning for at spillet flyder, hvilket resultaterne åbenlyst også afspejler. Hvis du er yderligere i tvivl, kan du jo bare lytte til vores kære træner, der også ynder at lovprise hans vigtighed for holdet.

Comment

Som de fleste unge er de ekstra svingende. JJT har været alt for ringe på det sidste og Kent burde kunne lure under træning om JJT er blevet god igen. Når han kan spille med så lavt bundniveau skal han desværre ikke i startopstillingen før Kent er mere sikker på ham.
                          Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

OB - engang var vi gode

Comment

What he said ->

Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
                            Vrøvl, vrøvl og atter vrøvl. JJT har enorm betydning for at spillet flyder, hvilket resultaterne åbenlyst også afspejler. Hvis du er yderligere i tvivl, kan du jo bare lytte til vores kære træner, der også ynder at lovprise hans vigtighed for holdet.

Comment

MvH ChrisOB
                              For en god ordens skyld vil jeg understrege, at min inddragelse af Kusk og Thomsen kun skulle underbygge mit argument om forskellige kanttyper og altså ikke var ment som en kvalitetsmæssig sammenligning, for de er utvivlsomt begge et niveau eller to over Greve. Bedømt ud fra det jeg har hørt og læst om Greves tid som ungdomsspiller, er det bestemt ikke mit indtryk, at han nogensinde er blevet set som et kæmpe talent, og set i det lys, skal vi nok bare glæde os over, at han trods alt har udviklet sig til en udmærket Superligaspiller og etableret sig i truppen. Kan han bygge yderligere på, ville det selvfølgelig være fantastisk.

Skal vi alligevel gøre sammenligningen færdig, har Kusk afgjort nogle afslutningsfærdigheder, som Greve med al sandsynlighed aldrig kommer i nærheden af, men Thomsens slutprodukt haltede faktisk også lidt bagefter i starten af hans karriere. I AaBs mesterskabssæson bidrog han kun med relativt beskedne 4 mål og 6 oplæg, mens han i den efterfølgende sæson ikke scorede et eneste mål. Så ham har Greve ikke helt så langt op til udelukkende målt på slutprodukt.

Din vurdering af Greve er jeg langt hen ad vejen meget enig i. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er meget begejstret for ham, men jeg er ikke blind for, at han har nogle klare mangler og generelt svinger for meget. Han har ikke formået at tage det næste skridt op i denne sæson, og det er skuffende, men alligevel synes jeg, han i glimt har vist nogle på Superliga-niveau ret ekstraordinære ting i løbet af sæsonen - også flere end i hans to foregående.
                              Det virker selvfølgelig lidt fjollet at påstå efter et efterår, hvor han ikke scorede et eneste mål, men jeg synes faktisk, man kan se tegningerne til en forholdsvis målfarlig spiller, fordi han er god til at time sine indløb i feltet. Desværre mangler han en del i sine afslutninger, og hans brændte chancer i efteråret har formodentligt påvirket hans selvtillid, som han også selv var inde på efter Horsens-kampen.
                              Til gengæld har han i høj grad sine medspillere at takke for, at han ikke står noteret for flere oplæg, for især i slutningen af efteråret diskede han op med et par lækre frispilninger, som desværre ikke blev udnyttet efter fortjeneste. Jeg husker især en fantastisk aflevering til Festersen mod FCM og to flotte frispilninger til Jönsson mod Viborg (alle tre situationer kan ses i følgende klip: http://www.superliga.dk/kamp/2016-20...midtjylland-ob http://www.superliga.dk/kamp/2016-20...r/viborg-ff-ob).
                              Desuden lavede han jo et fornemt oplæg til Jönsson i forårets sejr over AaB, så kvaliteterne har han afgjort. Nu skal han så bare til at bevise, at han også kan levere den slags langt mere stabilt.
                              SLO

Comment

Oprindeligt indsendt af Limefrugten Se indlæg
                                Enig i langt det meste. Problemet er bare, at Greve er 22 nu og på et eller andet tidspunkt skal tage skridtet ud af jokerrollen, som han efterhånden har haft en del år, og skal have noget mere fast spilletid, hvis det potentiale for alvor skal forløses.
                                Men er det egentlig normalt, at være etableret Superligaspiller, som 22-årig? Selv med Falk sad vi og diskuterede om slutprodukt osv, og han var endda fast spiller. Det er klart, som du siger, at Greve skal op og ramme noget, der minder om 75 % af kampene fra start før, at det er fornuftigt for hans udvikling, men jeg tror stadig på ham. Han er i hvert fald teknisk dygtig, energisk, og så scorer han rent faktisk en del mål.

Jeg tror stadig på Greve i OB. Han har nogle spidskompetencer, som man ikke kan tage fra ham, men det handler nok om, at han skal slå Jönsson, Casper Nielsen af, og det ligger ikke lige i kortene med Kent Nielsen som træner.

Comment

Working...
                                X