Oprindeligt indsendt af SU1978
Se indlæg
Imod AGF i deres første kamp, var jeg ikke imponeret af nogle af holdene, og AGFs kamp imod Viborg viste da absolut også, at det er et hold der også skal frygte nedrykning. Her får AaB så bare det afgørende mål i overtiden på en kæmpe fejl rent defensivt og kommunikativt på et hjørnespark, og det bliver selvsagt et kæmpe rygstød. Imod Silkeborg kommer de foran på en afslutning der ikke engang er på vej i mål, men som rammer en SIF-spiller og dermed smutter i kassen, og ligesom i vores egen kamp imod Randers, viste det også bare, hvordan mål kan ændre fodboldkampe og åbne op for noget indestænkt selvtillid og spilleglæde for et hold. Hvorvidt de to kampe var et vidnesbyrd om, at AaB og OB er mindst ét niveau over henholdsvis SIF og Randers generelt, vil jeg i hvert fald stille mig tvivlende overfor. Gårsdagens kamp vælger jeg at lægge endnu mindre i, da SIF kom med et hold bestående af ynglingespillere, reserver og et par enkelte gode startere. Jeg vil våge den påstand, at samtlige hold i 1. division er mere sammenspillede og kompetitive end det hold der.
Kigger vi på de enkelte spilleres kurver, må man have stor respekt for noget af det der er præsteret, men samtidig også stille sig selv det spørgsmål, om den pludselige succes måske ikke i højeste grad, er et udtryk for nogle heldige omstændigheder og positiv differens. Kigger vi på Sylvestr, er der for mig ingen grund til at tro, at han skulle være en af Superligaens bedste angribere. Vi snakker en 28-årig spiller der har haft en halvlunken karriere i slovakisk og kroatisk fodbold samt i nogle forskellige klubber i 2. Bundesligaen. I hans tid i Tyskland skulle han bruge 255 min. pr mål, og i Slovakiet 306 min. pr mål. Hans tal for årene i Kroatien er ikke værd at nævne. Jeg ser ingen grund til at tro, at han fortsætte med at banke mål ind, og jeg tvivler også på, at han er et udtryk for genial scouting af AaB, han er nok snarere en spiller man har fået tilbudt, og så har man givet det en chance, på et tidspunkt hvor Bassogog stadig var en forventet starter, og en spiller der primært var kendt på nordjyske breddegrader. Havde man troet så fandens meget på ham, havde man nok udstyret ham med mere end en 1-årig kontrakt, og Gaarde sagde endda også i søndags, at man aldrig havde set ham spille live, før man skrev under.
Kigger vi på Thellufsen, må jeg også være stærkt tvivlende overfor, at AaB lige pludselig har fået udviklet ham til en frygtindgydende målmaskine. Det har han aldrig nogensinde været i nærheden at være på ungdomsniveau, hvorfor jeg våger pelsen og siger, at gårsdagens målshow nok kommer til at være en enlig svale. Jeg forbeholder mig i hvert fald retten til at være skeptisk.
Derudover er der nogle rigtigt spændende udviklinger omkring især Magnus Christensen og Mæhle på AaBs hold, som i den grad ser langtidsholdbare ud, men summen af kardemommen for mig er stadigvæk, at vi i AaBs tilfælde snakker om et hold der rider på en bølge og har haft nogle meget store overpræstationer fra nogle enkelte spillere. Jeg tror, at det hold og den fornyede selvtillid bliver crash testet hårdere på mandag, end det hidtil har været, akkurat som det også bliver det klart største test indtil nu for OB, men jeg ser ingen grund til, at vi skal gå ind til denne kamp og føle os underlegne eller frygte AaB, til det er deres spillemæssige materiale ganske enkelt ikke bedre, og det ville også overraske mig, om Wieghorst var blevet en helt fantastisk cheftræner af at sidde ude i et år.
Comment