Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Helsingborg - OB (28-01-16)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Oprindeligt indsendt af makitabel Se indlæg
    mon ikke du er en kværulant lige nu, blot for at være en..? ..og hvad var det så lige de sagde..? (de glemte at fortælle os at Plzen stillede med et 1/2 reservehold (hvilket foriøvrigt ikke er korrekt)). Hvad decifrerer du ud af ovenstående?
    1) at det dermed højst sandsynligt er en god ide at investere i Novo Nordisk aktier
    2) at danske grøntsager generelt er sumdere end grøntsager fra andre EU lande
    3) at vores præstation bør tages med et kraftigt forbehold, da modstanderen stillede med et 1/2 reservehold (hvilket stadigvæk ikke er korrekt)
    4 at vores resultat mod Helsingborg bør tages uden nogen form for forbehold, på trods af at vi nærmest stillede med et helt reservehold

btw: vi ville få røven på komedie mod Barcelonas reservehold selvom det næppe er 4 milliarder værd, så nu vrøvler du endnu mere...
    Jeg skriver blot hvad det var de andre i debatten skrev(eller rettere, ikke skrev), samt at det kan være sværere at komme til sit udtryk jo sværere modstanden er... og at jeg i den forbindelse finder værdierne total ligegyldige...

Hvis det for dig er at kværulere, jamen så fair nok, det er dit eget problem...

Btw. Ja præcis... prisen er underordnet. Jo stærkere hold, jo sværere for modstanderen at komme til sit udtryk... Get it..?
    Til-afgange under Alm: 96 - still counting

Comment

ikke uenig:), men hvis vi ikke kan bruge floskler som at dommeren var imod os, vi var uheldige osv, så lad os for guds skyld være nogenlunde konsekvente i vores argumentation, og overføre princippet generelt. Nogle burde måske være lidt mere værd, mange uden tvivl mindre værd, og det samme kan uden tvivl siges om Plezens hold. Overordnet set er deres trup dog omkring dobbelt så dyr som vores, og en ganske kompetent modstander. Så hjælper det ikke at sige at vi ikke kan vurdere vores udtryk i kampen, fordi vi møder et "reservehold". Hvis vi mødte FCK, og Ståle gav spilletid til f.eks. Verbic og Kusk istedet for Toutouh og Falk, skal det så "pille" ved vores præstation? Og så debatteres dette i en tråd dedikeret en kamp, hvor vi stillede med to fra vores normal start11, men der hørte man ingen omvendt argumentation..
      Når vores hold har en, lad os for argumentets skyld kalde det, lang forhistorie med ikke at kunne score mål, uanset modstanderens niveau, så er det sådan set ligegyldigt om vores modstandere har været i stærkeste opstilling eller ej.

Der er alligevel lang vej fra at bruge argumentet om, at man ikke kan kalde det "uheld" når man har så mange kampe bag sig uden mål, til brug af diffuse og direkte ubrugelige værdier fra Transfermarkt. Imo.

Og FYI så er det her fodbolddebat - og dér er det tilladt at bøje argumentationen efter eget synspunkt. Case in point.

Plus 10 kampe i efteråret scorede vi slet ikke i. Og nu 3 træningskampe med kun 1 mål - fra en venstre back. Fortæl mig lige igen, hvad der evt kunne tale for, at vi pludselig går amok i målrus?

Bare for en (ny) argumentations skyld.

MvH ChrisOB
      1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Oprindeligt indsendt af ChrisOB Se indlæg
        Når vores hold har en, lad os for argumentets skyld kalde det, lang forhistorie med ikke at kunne score mål, uanset modstanderens niveau, så er det sådan set ligegyldigt om vores modstandere har været i stærkeste opstilling eller ej.

Der er alligevel lang vej fra at bruge argumentet om, at man ikke kan kalde det "uheld" når man har så mange kampe bag sig uden mål, til brug af diffuse og direkte ubrugelige værdier fra Transfermarkt. Imo.

Og FYI så er det her fodbolddebat - og dér er det tilladt at bøje argumentationen efter eget synspunkt. Case in point.

Plus 10 kampe i efteråret scorede vi slet ikke i. Og nu 3 træningskampe med kun 1 mål - fra en venstre back. Fortæl mig lige igen, hvad der evt kunne tale for, at vi pludselig går amok i målrus?

Bare for en (ny) argumentations skyld.

MvH ChrisOB
        Tror du misforstod min henvisning til: " at man ikke kan kalde det "uheld".." Pointen var, at modargumentet så lyder, at de andre ligeledes var uheldige med ikke at score på deres chancer, eller få tilkendt straffe i den og den situation, og deraf slutfacit vi tabte fortjent nok.. Jeg er slet ikke uenig i præmissen! Men så snart jeg påviser værdiansættelse i følge transfermarkt, som kommer alle mulige forbehold på banen, som at der ikke er medtaget kontraktlængde/udløb osv????? Helt ærligt!, vores har også kontraktudløb, kontraktlængder osv. Hvis sol og vind i sidste ende er delt nogenlunde lige i kampe vi taber, spiller uafgjort eller vinder, mon ikke de også nogenlunde er det i forhold til værdiansættelsen på transfermarkt? Mon ikke det var omtrent en dobbelt så dyr (og nogenlunde dobbelt så værdifuld/ dobbelt så stærk start11) som løb på banen for Plzen. At transfermarkt ikke er nogen raketvidenskabskilde er jeg helt med på, men det var nu en yderst kompetent modstander vi mødte! De kunne have stillet stærkere, dog langt fra et halvt hold, de manglede umiddelbart to spillere plus det normale førstevalg i målet.

So far har jeg ikke sagt en dyt om, hvad der taler for en sand målrus fra OBs side.. Jeg synes dog fremdeles at vi spiller gode kampe mod både Zenit og Plzen. Jeg synes at der er løst op for nogle ting på den centrale midtbane, nu hvor Makrini ikke er der mere. Makrinis styrke lå mere i arbejdet uden bold, hvorimod det blev alt for meget på tværs af banen når vi var i boldbesiddelse. Vi spiller langt mere direkte, og lykkes med mange af vores kombinationer på midtbanen, og kommer egentlig fint igennem også på begge kanter. Det har absolut også pyntet at Jønne ikke startede på venstrekanten, det var forudsigeligt. AK og Joan lægger godt pres på i modstanderens opspil, og midtbanekæden følger trop og tvinger Plzen til at slå lange afleveringer, hvor vi vinder de fleste dueller og får vendt spillet. Men så kommer også den negative regning! Vi scorer ikke og vi tilspiller os for få reelle målchancer. En forklaring kunne være at ofte falder både Joan og AK tilbage i banen for at deltage i opspillet, så vi reelt står uden angribere, når vi nærmer os deres 16-meter. Vores angribere er stadigvæk for statiske, og tager ingen løb uden bold i deres 16-meter. Derved kommer deres organisation aldrig for alvor til at vakle.

Tidligere i denne tråd, og som summerende for kampen mod Helsingborg, blev der ført frem at det var lidt som at se en håndboldkamp, hvor vores angribere kunne sammenlignes med stregspillere. En rigtig god sammenligning, synes jeg.. Stregspillere har dog ikke kun til opgave at score, faktisk er største delen af deres arbejde uden bold. At holde sig i bevægelse, at skævvride modstanderens forsvar, så der bliver en fri mand, ikke nødvendigvis dem selv.

Netop på det punkt mangler meget i OBs spil! Hvis jeg skulle pege på et indsatsområde, for at vi kommer til at producere flere åbne målchancer, så ville det være her at Kent imo burde rette fokus.
        Last edited by makitabel; 12-02-2017, 02:10.

Comment

https://m.youtube.com/watch?v=xyXZktYJUx0

ved 2-0 målet af Joan er glimrende eksempel på hvad jeg mener med arbejde uden bold. Hallur bryder og fører bolden frem (sådanne situationer har vi mange af, men formår ikke at slå mønt på dem..) Brandur tager dybdeløb i samme retning, og det fikserer deres forsvarskæde, hvor Joan så kommer i blind vinkel og kan score. Dette er en klassisk 3 mod 3 situation, på banens sidste 1/3 del. Da bliver rummene store, og skal udnyttes langt bedre end vi har formået til nu. Det kræver så også, at f.eks. AK ikke bare står statisk lidt fremover bukket og peger på sine fodboldstøvler, som i: her står jeg, spil mig (med en forsvarer i ryggen, jeeeez..)

Netop her STÅÅÅÅÅÅR jeg, er et nøgleord i hvad der et himmelskrigende problem i vores spil på den sidste 1/3 del. Vi flytter desværre ikke rundt på mange af modstanderens brikker med den indstilling.., og uden at rykke rundt på modstanderens brikker skabes ikke de åbninger der skal til for at tilspille sig en målchance!

Comment

Tror du misforstod min henvisning til: " at man ikke kan kalde det "uheld".." Pointen var, at modargumentet så lyder, at de andre ligeledes var uheldige med ikke at score på deres chancer, eller få tilkendt straffe i den og den situation, og deraf slutfacit vi tabte fortjent nok.. Jeg er slet ikke uenig i præmissen! Men så snart jeg påviser værdiansættelse i følge transfermarkt, som kommer alle mulige forbehold på banen, som at der ikke er medtaget kontraktlængde/udløb osv????? Helt ærligt!, vores har også kontraktudløb, kontraktlængder osv. Hvis sol og vind i sidste ende er delt nogenlunde lige i kampe vi taber, spiller uafgjort eller vinder, mon ikke de også nogenlunde er det i forhold til værdiansættelsen på transfermarkt? Mon ikke det var omtrent en dobbelt så dyr (og nogenlunde dobbelt så værdifuld/ dobbelt så stærk start11) som løb på banen for Plzen. At transfermarkt ikke er nogen raketvidenskabskilde er jeg helt med på, men det var nu en yderst kompetent modstander vi mødte! De kunne have stillet stærkere, dog langt fra et halvt hold, de manglede umiddelbart to spillere plus det normale førstevalg i målet.

So far har jeg ikke sagt en dyt om, hvad der taler for en sand målrus fra OBs side.. Jeg synes dog fremdeles at vi spiller gode kampe mod både Zenit og Plzen. Jeg synes at der er løst op for nogle ting på den centrale midtbane, nu hvor Makrini ikke er der mere. Makrinis styrke lå mere i arbejdet uden bold, hvorimod det blev alt for meget på tværs af banen når vi var i boldbesiddelse. Vi spiller langt mere direkte, og lykkes med mange af vores kombinationer på midtbanen, og kommer egentlig fint igennem også på begge kanter. Det har absolut også pyntet at Jønne ikke startede på venstrekanten, det var forudsigeligt. AK og Joan lægger godt pres på i modstanderens opspil, og midtbanekæden følger trop og tvinger Plzen til at slå lange afleveringer, hvor vi vinder de fleste dueller og får vendt spillet. Men så kommer også den negative regning! Vi scorer ikke og vi tilspiller os for få reelle målchancer. En forklaring kunne være at ofte falder både Joan og AK tilbage i banen for at deltage i opspillet, så vi reelt står uden angribere, når vi nærmer os deres 16-meter. Vores angribere er stadigvæk for statiske, og tager ingen løb uden bold i deres 16-meter. Derved kommer deres organisation aldrig for alvor til at vakle.

Tidligere i denne tråd, og som summerende for kampen mod Helsingborg, blev der ført frem at det var lidt som at se en håndboldkamp, hvor vores angribere kunne sammenlignes med stregspillere. En rigtig god sammenligning, synes jeg.. Stregspillere har dog ikke kun til opgave at score, faktisk er største delen af deres arbejde uden bold. At holde sig i bevægelse, at skævvride modstanderens forsvar, så der bliver en fri mand, ikke nødvendigvis dem selv.

Netop på det punkt mangler meget i OBs spil! Hvis jeg skulle pege på et indsatsområde, for at vi kommer til at producere flere åbne målchancer, så ville det være her at Kent imo burde rette fokus.
            I den sidste ende handler det om tillid. Tillid til om arbejdet bliver gjort så godt, at vi på banen ser jo konkrete resultater. Det har vi ikke hidtid, og det har vi heller ikke gjort i de seneste træningskampe, hvor vi har haft spillet til mere end ét mål, men hvor vi udstilles i den basale del af fodbold - skarpheden. Den kan man ikke træne sig til. Den beror sig efter mine begreber på evner; styrker og svagheder udi teknik og overblik samt ikke mindst: Selvtilliden. Den er pist væk når OB nærmer sig feltet.

Eksempel: Greve viser fin energi og evner til at rykke i et hul imellem to Plzen spillere og har nu front mod feltet. Vi har begge angribere i position plus kæderne presset højt nok op til positionering til andenbolde og genpres. Desler er rykket på højre back, på plads til at lave overlappet, der skal åbne angrebspositionen og muligheder for boldholderen, der bare skal lægge bolden "delikat" ud til Desler, der så ville ha motorvej og 3 rykkende medspillere i feltet imod en modstander, der er blevet fanget ud af organisationen af Greves flotte ryk.

Hvad gør Greve? Han lægger en alt for lang og upræcis aflevering, der totalt dræber momentum, og den gode mulighed løber ud i sandet. Desler henter bolden... på baglinjen, modstanderen når at komme på plads, Desler må aflevere bagud og chancen er forpasset.

Jeg tør vædde med, at til træning sætter den aflevering i skabet - bum Desler afleverer til én af de 3 positionerede og AK og Festersen fremstår som skarpe - Kent noterer dette i sin mentale bog - vi har ikke brug for angribere.

Men til kamp stivner de. Fordi presset er langt større. Situationen er en helt anden - procenterne er større - der bærer man rundt på den mentale "load", der er tidligere kampe og situationer, og så bliver DET pludselig det gældende fremfor at man satte den ind i krydset til træning.

Selvtilliden - de sidste procenter. Den er der bare ikke. Og hvad værre er: Selv når vi så får succes oplevelserne: Sejren over AGF efter 6 kampe uden mål - 1-0 over Brøndby efter de suverænt bedste 45 minutter i denne sæson, så betød det jo ikke en "opløsning" af den opbyggede "manglende selvtillidsboble".

Vi vandt ikke de efterfølgende kampe - vi kunne stadig ikke score mål. I den forbindelse mister jeg, som fan tilliden til at det her hold kan finde den selvtillid under det nuværende set up. For selv hvis vi spiller godt - selv hvis vi vinder en kamp - er det så nok til at starte en stime? Nej.

Så tilliden er væk. Og den skal vindes tilbage eller bare vindes. Den er der ikke automatisk.

Så når argumenter om "uheld" og "Godt spil - mangler lige det sidste" preller af, så handler det om tillid. Om manglen på den. Ikke grebet ud af den blå luft, men bygget på en forhistorie og en fornemmelse for, at "bagagen" fra efteråret, fra tidligere simpelthen er for stor til, at de nuværende spillere kan løse opgaven tilfredsstillende.

Jeg har flere gange argumenteret for at OB mangler en "katalysator"; én eller flere spillere (eller sammenhænge) der kan være med til at prikke hul på den boble, som jeg snakkede om tidligere.

Én eller flere spillere der, nogle gange, med deres blotte tilstedeværelse bliver det link i kæden, der pludselig gør kæden stærkere. Også stærkere end de enkelte led hver for sig.

Det kan være hvad som helst. En leder, en defensiv ankermand, en kantspiller modstanderne automatisk bakker lidt mere på, holder lidt mere øje med, en målscorer, en oplægget, en tackler. Én som får de andre til at føle sig stærkere, én som får den enkelte til lige at løbe de ekstra meter.

Den offensive katalysator mangler vi nu. Så desperat, at det nærmest står bøjet i neon efter de sidste 2 træningskampe, hvor vi mod kompetente modstandere gjorde mange ting rigtigt, men endte alligevel med både at brænde på frit mål og skvatte efter man har runde keeperen. Endte med at stå uden sejre (som er det eneste der kan udløse selvtillid) og ét mål scoret af en venstre back.

Alt det kommer til at være i bagagen til mandag i næste uge igen.

Og det skræmmer mig. Og det burde også skræmme dig noget mere. Det kan det måske også være, at det gør?

Jeg ved bare, at følelsen af at OB kunne spille fra nu og så til evigheden uden at svinge sig højere op end 1 mål ad gangen - blandet med frygten for at balancen på midtbanen den ryger med El Maks afgang, den skygger for enhver mulighed for at se optimistisk på noget som helst.

Sandsynligheden taler for en gentagelse.

MvH ChrisOB
            1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

Comment

Fremragende indlæg, Chris. Du forklarer rigtig godt, hvorfor bla jeg har det som jeg har det. Og hvorfor det er så katastrofalt at vi ikke fik den rigtige forstærkning. Men der er jo stadig markeder, hvor de kan hentes. Sker det? Næppe.
              Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

OB - engang var vi gode

Comment

Ja vi må i den grad håbe, at der stadigvæk hentes en angriber ind!

For at mig at se så mangler OB vinderkultur(stating the obvious..) Skulle det helt usandsynlige ske, at vi vandt de næste 5 kampe, og guderne var med os og alle andre resultater flaskede sig således at vi endte i top 6 slutspillet, så kan man jo nærmest ikke definere noget scenario som var, eller burde være et større selvtillidsboost! Alligevel står man med den klare mavefornemmelse, at et eller to efterfølgende tab ville vælte os af hesten igen.. Vinderkultur i min verden er, når man over en lang nok periode tager point hvergang til at et par dårlige resultater ikke rokker ved ens egen tro og tillid til egen formåen! AC Horsens er allerede ved at opbygge en vinderkultur(læs: ikke nødvendigvis alle 3 point, men at man bliver belønnet og får noget med fra kampen, hver kamp.. Og i de kampe hvor det er 0 point, analyserer man og gør ved!). FCK er efterhånden fortjente vindere i stort alle kampe de er med i i SL, men en enkelt gang i ny og næ, så var de måske ikke spildominerende, måske var det ikke dem som skabte de største chancer, og alligevel får de noget med fra kampen, og oftest 3 point.. Se, det er vinderkultur.

Men hvis det skal give mening at tale om vinderkultur, så må der nødvendigvis også være en modsætning - en taberkultur. En kultur der præger et hold, hvor man nærmest uanfægtet af, hvor godt man er med i kampen, hvor mange gode ting der er værd at tage med til næste kamp(læs: trøstepoint), så ender man med at tabe.., og når man når dertil, at man netop tildeler sig selv point/trøstepoint for at tabe, så ser det sort ud.. En plade vi desværre kender fra OB. Mange af de gode ting, der var værd at tage med fra især efterårssæsonen, var trøstepoint.. desværre! Altså ikke helt akkurate beskrivelser, ønsketænkninger om hvordan kampen forløb..

Jeg synes, at OB i forhold til grundspil er ganske godt med! Og i forhold til de seneste to kampe, langt bedre med end i efterårssæsonen. Ikke FCK eller BIF klasse, men ganske godt med. Ja, vi spiller bolden bedre rundt end f.eks. AC Horsens, SønderjyskE m.fl. Men de hold kender deres begrænsninger, og bygger deres spillestil op, accordingly, - som Bo Henriksen ville formulere det: Vi skal ikke ud og opfinde spillet..

OB vil gerne ud og opfinde spillet, men vi mangler den kynisme, som der skal være med. Kynisme kan være allesteds på banen, også at losse den ud af kommunen, hvis påkrævet! Og så må vi bare stadigvæk konstatere at vi mangler det sidste på den sidste 1/3 del af banen! Primært en ekstra angriber, der i niveau puster AK og Fester meget hårdt i nakken fra dag 1!

Chris, i forhold til katalysatorer på banen, så bliver vi nok ikke enige.. I min verden er Maradona en sådan en, ingen i superligaen har det niveau! Man sad med en klar fornemmelse i 86, at Argentina kunne være troppet op med et hold på et endnu lavere niveau, og så ville Maradona alligevel haft taget sagen i egne hænder, og naturligvis inspireret medspillererne til at præstere over niveau, men det ville stadigvæk være hans enkeltmandspræstationer, sommvar udslagsgivende. Apropos katalysatorer, så har FCK nu tabt fire på stribe efter at Delaney forlod skuden.. Mener du at de skriger efter en stjerne på holdet? Efter en katalysator?

Comment

Ja vi må i den grad håbe, at der stadigvæk hentes en angriber ind!

For at mig at se så mangler OB vinderkultur(stating the obvious..) Skulle det helt usandsynlige ske, at vi vandt de næste 5 kampe, og guderne var med os og alle andre resultater flaskede sig således at vi endte i top 6 slutspillet, så kan man jo nærmest ikke definere noget scenario som var, eller burde være et større selvtillidsboost! Alligevel står man med den klare mavefornemmelse, at et eller to efterfølgende tab ville vælte os af hesten igen.. Vinderkultur i min verden er, når man over en lang nok periode tager point hvergang til at et par dårlige resultater ikke rokker ved ens egen tro og tillid til egen formåen! AC Horsens er allerede ved at opbygge en vinderkultur(læs: ikke nødvendigvis alle 3 point, men at man bliver belønnet og får noget med fra kampen, hver kamp.. Og i de kampe hvor det er 0 point, analyserer man og gør ved!). FCK er efterhånden fortjente vindere i stort alle kampe de er med i i SL, men en enkelt gang i ny og næ, så var de måske ikke spildominerende, måske var det ikke dem som skabte de største chancer, og alligevel får de noget med fra kampen, og oftest 3 point.. Se, det er vinderkultur.

Men hvis det skal give mening at tale om vinderkultur, så må der nødvendigvis også være en modsætning - en taberkultur. En kultur der præger et hold, hvor man nærmest uanfægtet af, hvor godt man er med i kampen, hvor mange gode ting der er værd at tage med til næste kamp(læs: trøstepoint), så ender man med at tabe.., og når man når dertil, at man netop tildeler sig selv point/trøstepoint for at tabe, så ser det sort ud.. En plade vi desværre kender fra OB. Mange af de gode ting, der var værd at tage med fra især efterårssæsonen, var trøstepoint.. desværre! Altså ikke helt akkurate beskrivelser, ønsketænkninger om hvordan kampen forløb..

Jeg synes, at OB i forhold til grundspil er ganske godt med! Og i forhold til de seneste to kampe, langt bedre med end i efterårssæsonen. Ikke FCK eller BIF klasse, men ganske godt med. Ja, vi spiller bolden bedre rundt end f.eks. AC Horsens, SønderjyskE m.fl. Men de hold kender deres begrænsninger, og bygger deres spillestil op, accordingly, - som Bo Henriksen ville formulere det: Vi skal ikke ud og opfinde spillet..

OB vil gerne ud og opfinde spillet, men vi mangler den kynisme, som der skal være med. Kynisme kan være allesteds på banen, også at losse den ud af kommunen, hvis påkrævet! Og så må vi bare stadigvæk konstatere at vi mangler det sidste på den sidste 1/3 del af banen! Primært en ekstra angriber, der i niveau puster AK og Fester meget hårdt i nakken fra dag 1!

Chris, i forhold til katalysatorer på banen, så bliver vi nok ikke enige.. I min verden er Maradona en sådan en, ingen i superligaen har det niveau! Man sad med en klar fornemmelse i 86, at Argentina kunne være troppet op med et hold på et endnu lavere niveau, og så ville Maradona alligevel haft taget sagen i egne hænder, og naturligvis inspireret medspillererne til at præstere over niveau, men det ville stadigvæk være hans enkeltmandspræstationer, sommvar udslagsgivende. Apropos katalysatorer, så har FCK nu tabt fire på stribe efter at Delaney forlod skuden.. Mener du at de skriger efter en stjerne på holdet? Efter en katalysator?
                  De skriger efter en Thomas Delaney, fordi han var deres katalysator. Det betyder, at de sandsynligvis ryger ud af EL; og at de er til at tale med i foråret; men FCK har så tilgengæld så mange andre med kvalitet, der gør, at selv uden Delaney, så vil de stadig være gode nok til at vinde nok kampe til at blive danske mestre. Men uden Delaney mangler de det led; den vinder-attitude, som der kommer af, at manden er opvokset i klubben og har nogle unikke færdigheder for en 24-årig at være. Han er klog og rutineret.

Vi har ikke samme kvalitet. Har vi en katalysator bliver vi nr. 7. Var FCK uden Delaney fra starten af denne sæson ville de ikke føre ligaen suverænt og videre i Europa, men de ville stadig være i toppen. Det er min påstand.

Delaney skabte sammenhæng for hele holdet. Falk skabte det kun for vores offensiv. El Makrini skabte det for vores defensiv - i samarbejde med Grytebust.

Nu står vi i en situation, hvor vi skal stole på dem der blev hentet ind for at dække tabet af Falk, der ikke præsterede i efteråret. På ingen måder betryggende. Det kan godt være at Casper Nielsen i kombination med en stærk JJ kan skabe en anderledes midtbane; men det er stadig yderst tvivlsomt om vi så, ad den vej, bliver stærke nok defensivt på den centrale midtbane.

Så kan angrebet måske blive bedre - men det kræver stadig en turnaround af de helt store, og jeg har bare utroligt svært ved at se det ske. Måske er Festersen bare ved at ha nået toppen af sin formåen? Måske det samme med AK. Jönsson bliver ikke bedre - og med al respekt så er der ikke, eller har været mange mål og oplæg fra Greve (for os) og Casper Nielsen (For Esbjerg)

Joan kan måske blive en undtagelse, men ikke som angriber.

Så vi står med en masse ubekendte; der måske tilsammen kan udgøre et bedre hold end i efteråret. Eller det modsatte. Måske endda et dårligere hold. For hvis vi forbliver lige så uskarpe på den sidste tredjedel som i de sidste 2 kampe - og vi kommer til at mangle El Maks defensive arbejde - hvad så dér? Så kan jeg ikke se andre logiske udgange, end at vi ikke vinder en eneste kamp i efteråret.

Katalysatorer kan også være SAMMENHÆNGE. Det betyder - at en spiller kan gå ind og blive led i en ny sammenhæng, der gør kæden stærkere, selv om vi har sagt farvel til, en på papiret, stærkere spiller. Hvis midtbanen bliver bedre til at holde og distribuere boldene, så er det da klart, at vi så kommer til at se midtbane forsvare på en anden måde. Så er det forsvar igennem boldbesidelse. Så kan Casper Nielsen - sammen med JJ blev katalysatoren for, at vi hænger bedre sammen. Det kan være JJ og Izunna rent faktisk passer bedre sammen. I hvert fald bedre end Izunna og El Mak, der fra dag 1 var en fuldstændigt forfejlet konstellation.

Jeg ved det ikke. Jeg ved bare at de bedste hold altid har én eller flere katalysatorer, der med deres skills, deres plads i en sammenhæng, med deres evne til at falde ind i samspillet med andre går ind gører både holdkammerater og dem selv bedre. Gør holdet bedre.

Jeg så gode ting imod Plzen (så ikke kampen mod Zenit). Men jeg så også de samme børnesygdomme med ubeslutsomhed og svigtende teknik i de afgørende situationer. Så jeg frygter da, hvad der sker, hvis vi bærer den uskarphed med ind i foråret. For det er noget af en gamble, at det skal være "de unge", der skal bære holdet. Tingager, Tverskov, JJ og Casper Nielsen.

Men lige nu synes de at stå stærkere end KEP, Izunna, Festersen og Jönsson. Som i den grad har skuffet fælt. Med undtagelse af Festersen er det jo nærmest en TOP-3 over de største flopkøb i nyere OB-historie. Fordi det var forventet, at de skulle bære OB-holdet. I stedet kan det blive en spiller, der for 1 år siden spillede 2. Division; en ung OB-gut; en ung Esbjerg-gut og en Lyngby-gut, hentet i Randers.

Og ikke de DM-vindende elementer. Og det i sig selv er jo lidt sigende for vores situation. For vi kan da overhovedet ikke regne med stabile præstationer fra de 4 førstnævnte. Det har de ikke nok rutine til. Endnu.

MvH ChrisOB

Comment

En person der "pludselig" får holdet til at præstere har vi haft et par stykker af i nyere tid - især HHA men egentlig også Spelmann.
                    Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

OB - engang var vi gode

Comment

En katalysator ville være fin:) I mellemtiden ville jeg stille mig tilfreds, hvis AK og Fester spillede op til niveau;)

Comment

Jeg har simpelthen haft for travlt til at følge med i debatten henover de seneste 14 dage. MEN - jeg vil meget komme ud med, at næsten alle herinde rammer hovedet på sammen (er ordsproget sådan?). Det vil i realiteten sige, tror jeg, at debatten bliver LANGT bedre, da vi næsten har sorteret sortseere og JH-fanatikere væk!
                        Mit spørgsmål går på, hvilken spiller I tror, der kan tage dirigent-stokken i den kommende halvsæson?
                        Mit eget personligt bud er, at Tverskov bliver en favorit - både blandt fans og spillere - hvis han kommer op på den centrale midtbane, og forsvaret kan stabileres nogenlunde alligevel. Jeg tror faktisk, at Tverskov både er sindssyg stærk defensiv men samtidig har han også mere at byde på OFFENSIVT!
                        Hven tror I bliver forårets ledertype - og gerne hvorfor?

Comment

En katalysator ville være fin:) I mellemtiden ville jeg stille mig tilfreds, hvis AK og Fester spillede op til niveau;)
                          At basere hele sit håb på flere sejre i foråret er immervæk et farligt gamble.

Har man en hakkende motor skal man ikke bare satse på, at man kan gennemføre alligevel, alene baseret på at motoren tidligere kørte fint.

MvH ChrisOB

Comment

Oprindeligt indsendt af daniel1poulsen Se indlæg
                            Jeg har simpelthen haft for travlt til at følge med i debatten henover de seneste 14 dage. MEN - jeg vil meget komme ud med, at næsten alle herinde rammer hovedet på sammen (er ordsproget sådan?). Det vil i realiteten sige, tror jeg, at debatten bliver LANGT bedre, da vi næsten har sorteret sortseere og JH-fanatikere væk!
                            Mit spørgsmål går på, hvilken spiller I tror, der kan tage dirigent-stokken i den kommende halvsæson?
                            Mit eget personligt bud er, at Tverskov bliver en favorit - både blandt fans og spillere - hvis han kommer op på den centrale midtbane, og forsvaret kan stabileres nogenlunde alligevel. Jeg tror faktisk, at Tverskov både er sindssyg stærk defensiv men samtidig har han også mere at byde på OFFENSIVT!
                            Hven tror I bliver forårets ledertype - og gerne hvorfor?
                            Jammen det er jo nok spillere som Tverskov,JJ og KEP der kan og skal tage dirigentstokken.. Om Tverskov så skal gøre det fra midten eller fra forsvaret må tiden jo vise. Jeg tror stadig at KEP og Tingager tager forsvaret mens Tverskov ryger op sammen med JJ. Ihvertfald de første par kampe

Comment

Jeg tror desværre ikke de 2 spillede meget under niveau. Det er klart at hvis de score, så vil selvtillid avle flere mål. Men ingen af den har været stjerner i ligaen set over tid. De levede godt af Falk. Ak er efter min mening for doven i forsvarsspillet og Fester er ikke god nok, men han har tilgengæld mere at bidrage med i forsvarsspillet. Er af de store problemer er at vi få få billige mål på dødbolde. Vi mangler både servere i høj kvalitet, men vi har heller ikke meget at komme med i hovedspillet.

Comment

Når man nærer alt håb til AK/Fester skal man samtidig for ikke at blive for skuffet hvis de ikke kommer igang huske på at de jo ikke har været kontinuerligt scorende gennem deres karrierer , faktisk er det fælles for dem at de kun har præsteret to gode sæsoner hver selvom de er 27 og 30 år ..
                                817 ⚪️
                                Y.N.W.A ❤️

Comment

Working...
                                X