Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Flygtninge-strømmen... Hvad dælen gør vi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Flygtninge-strømmen... Hvad dælen gør vi?

    Da debatten kører flittigt alle andre steder, tænkte jeg at vi også herinde kunne tage emnet op, dog med en løsningsorienteret vinkel, hvilket i høj grad er fraværende de fleste andre steder, hvor det hele bliver reduceret til oneliners, og "For eller imod".

    Realiteterne er at det sker. Mennesker flygter fra både krig, sult og fattigdom, og søger mod det forjættede land, hvor der er fred, arbejde og tag over hovedet til alle. Så spørgsmålet er, hvad vi skal gøre? Hvis du var Løkke, hvordan ville du så gribe sagen an på det nationale plan? Og hvis du var Obama, eller Merkel, hvad ville så være din løsningsmodel?

    Mvh

    MaxHH

    #2
    Den der løser problemet, så alle bliver tilfredse, må kraftigt kandidere til Nobels Fredspris!

    For mig at se, er emnet mindst todelt: Situationen her og nu i Europa, hvor hundrede tusinde kommer til, uden der er nogen plan for, hvem, hvor og hvordan vi skal tage i mod dem.
    Den anden del, og i mine øjne klart den vigtigste på den lange bane: Få stoppet "blødningen" - få skabt ro i Mellemøsten. Det hjælper ikke noget, at hver gang man afsætter en bandit fra pinden, så kommer der bare en ny og overtager hans plads. Det virker som om, at man fjerner diktatorerne uden en plan for fremtiden; hvem skal overtage magten, uden der opstår totalt anarki.

    Løsningen har jeg ikke her i aften....

    Comment


      #3
      Jeg tror ikke der findes nogen løsning, det er simpelthen for stort et omfang, med alt for mange interesser og følelser involveret... Krig, fattigdom, rædsler, men også lykkeriddere, bagmænd der scorer kassen, flygtninge der stiller store krav, og befolkning/er der er splittet lige fra den ene yderlighed til den anden, og politiet der på egen hånd tager de helt store beslutninger udenom politikerne... Selv brandvæsnet er blandet ind i det, rockere møder op i Rødby, en masse unge angriber politiet i Padborg, motorveje lukket, grænsen lukket for togkørsel på ubestemt tid...

      Jeg forstår ikke hvorfor man først her bagefter skulle til at finde ud af hvad vi skal gøre med dem der feks. vil til Sverige, hvorfor er der ikke styr på det i forvejen, det kan da heller ikke være første gang der møder nogen op der gerne vil videre til Sverige... Hvorfor er ingen forberedt på det vi har set i måneder fra resten af Europa, det er helt vanvittigt at der ingenting er på plads omkring noget som helst, etaterne aner ikke hvad de skal stille op, DSB, politi, osv... og politikerne virker sådan halv ligeglade, lige bortset fra når der skal råbes efter modparten... Daller rundt i USA, eller går til galla og vinsmagning på en dag hvor det hele kulminerer... Tog der kommer til det ene og andet europæiske land, og er ude igen dagen efter eller folk er installeret, men så kommer det til Danmark, og når ikke engang 100 meter ind i landet, så går alt totalt i stå... vi vil gerne overholde alle regler, når det kan lade sig gøre, men har som sagt ingen løsninger ud over det...

      For Danmarks vedkommende, så mangler vi en leder... derefter mangler vi at lederen og hans udvalgte arbejder for en fælles løsning, så den ene ikke står og siger vi skal tage imod, mens en anden kæmper indædt for at få så mange som muligt ud igen, selv efter hun var stemt ned... Befolkningen får mixede signaler om både det ene og det andet hele tiden, hvor de skal hen, om de skal tilbage, hvad vi skal synes om dem, om det er lovligt at hjælpe dem, osv...

      Det er useriøst...
      Til-afgange under Alm: 96 - still counting

      Comment


        #4
        For det første mangler der en fælles europæisk løsning; hvor man ser på en nogenlunde ligelig fordeling af de flygtninge, som allerede er her, og dem som kommer i de nærmeste måneder. Det er simpelthen utopi at tro, at vi kan lukke Danmarks grænser. Dvs.; vi kan godt; hvis vi altså mobiliserer forsvaret og beredskabet og sætter dem ind også. Men prisen ville blive langt højere end de fleste forestiller sig; det handler ikke bare om vores 'image'. Det handler også om handelsforhold og politisk indflydelse i forhold til nogle af vore nærmeste naboer og samarbejdspartnere, Tyskland og Sverige. De er næppe imponerede pt, men lukker vi reelt grænsen - eller lukker øjnene og bidrager til menneskesmugling, som er situationen lige nu (hvor POLITIET fandenfuckme skal stå på mål for dansk politik, politikerne gør INTET) - så kommer det til at koste os på sigt. Svenskere og tyskere husker ikke dårligere end andre mennesker.

        Samtidigt med skal vi arbejde på en løsning - igen på europæisk plan - i Syrien. Her er der ingen vej uden om: ISIS skal med til forhandlingsbordet, uanset hvad folk synes om dem. Det skal Assad også, uanset hvad folk synes om ham. Den brutale virkelighed i en borgerkrig er, at det er dem med våben, som man skal have til at sætte sig ned ved et forhandlingsbord. Eneste alternativ er at sætte massive landtropper ind og være klar på, at vi snakker om et område, der ville kræve en langvarig invasion og besættelse. Og uanset om lokalbefolkningen til at starte med måske ville være glade for at se UN/US/Whatever-tropper, så ville det meget hurtigt blive en besættelsesmagt - ellers har folk intet fattet eller lært af krigene i Irak og Afghanistan.

        På det hjemlige plan skal vi have sat systemer op til at modtage og hjælpe flygtninge i gang. Jo længere vi tøver, jo flere problemer får vi på sigt. Dette sker næppe i den nuværende politiske situation, hvor flertallet af partier - og danskere - egentlig ikke ønsker flygtninge ind. Så ville det bare være fint, hvis DF, Venstre, Socialdemokraterne m.fl. bare ville tage et ansvar og blive ved med at gøre det, når prisen for at stikke hovedet i sandet begynder at melde sig. Helt kynisk set, så er det pt nogle af de mest resoursestærke flygtninge, der kommer til Rødby i disse dage. Det er first-movers - folk med penge (som de bl.a. har givet menneskesmuglere), uddannelse mv. Dem sender vi så til Sverige. De næste rækker af flygtninge har færre resurser; det skal lige passe, at vi ryger med på en europæisk løsning og først vågner op der. DOH!

        Jeg forstår, at mange mennesker helst vil lukke øjnene. Det er også voldsomt, det der sker lige pt. Men det er sandsynligvis kun et forvarsel om mange flere, for situationen i Syrien, Irak, men også Libyen, Sudan, Mali og flere steder er meget kritisk, og den ser ikke ud til at blive bedre indenfor en tidsramme, vi kan se.

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
          For det første mangler der en fælles europæisk løsning; hvor man ser på en nogenlunde ligelig fordeling af de flygtninge, som allerede er her, og dem som kommer i de nærmeste måneder. Det er simpelthen utopi at tro, at vi kan lukke Danmarks grænser. Dvs.; vi kan godt; hvis vi altså mobiliserer forsvaret og beredskabet og sætter dem ind også. Men prisen ville blive langt højere end de fleste forestiller sig; det handler ikke bare om vores 'image'. Det handler også om handelsforhold og politisk indflydelse i forhold til nogle af vore nærmeste naboer og samarbejdspartnere, Tyskland og Sverige. De er næppe imponerede pt, men lukker vi reelt grænsen - eller lukker øjnene og bidrager til menneskesmugling, som er situationen lige nu (hvor POLITIET fandenfuckme skal stå på mål for dansk politik, politikerne gør INTET) - så kommer det til at koste os på sigt. Svenskere og tyskere husker ikke dårligere end andre mennesker.
          Enig. At køre en isolationspolitik er næppe løsningen på ret meget andet end at køre os selv ud på et sidespor... og vil kun bekræfte andre lande i EU om at de kan og bør gøre det samme, i stedet for at få den lige fordeling som vil komme os til gavn på sigt.

          Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
          Samtidigt med skal vi arbejde på en løsning - igen på europæisk plan - i Syrien. Her er der ingen vej uden om: ISIS skal med til forhandlingsbordet, uanset hvad folk synes om dem. Det skal Assad også, uanset hvad folk synes om ham. Den brutale virkelighed i en borgerkrig er, at det er dem med våben, som man skal have til at sætte sig ned ved et forhandlingsbord. Eneste alternativ er at sætte massive landtropper ind og være klar på, at vi snakker om et område, der ville kræve en langvarig invasion og besættelse. Og uanset om lokalbefolkningen til at starte med måske ville være glade for at se UN/US/Whatever-tropper, så ville det meget hurtigt blive en besættelsesmagt - ellers har folk intet fattet eller lært af krigene i Irak og Afghanistan.
          Den er sgu svær... der er ikke meget udsigt til en fredelig løsning. Problemet er bl.a. at Al-Assad er støttet massivt af Rusland, Kina og Hisbollaz (hvilket i sig selv næppe er en blåstempling), og IS er støttet af diverse suspekte typer med flere penge end forstand. Vi bør jo nok forsøge at få Assads støtter til at trække sig, gennem politisk pres og økonomisk kompensation, så hans regime bliver isoleret, samtidigt med at vi finder den gruppering vi synes mindst dårligt om, og fylde dem med våben, penge og politisk velvilje... give dem diplomatiske forbindelser, og behandle dem som Syriens officielle regering, og håbe de kan vinde krigen.

          Oprindeligt indsendt af nixcha Se indlæg
          På det hjemlige plan skal vi have sat systemer op til at modtage og hjælpe flygtninge i gang. Jo længere vi tøver, jo flere problemer får vi på sigt. Dette sker næppe i den nuværende politiske situation, hvor flertallet af partier - og danskere - egentlig ikke ønsker flygtninge ind. Så ville det bare være fint, hvis DF, Venstre, Socialdemokraterne m.fl. bare ville tage et ansvar og blive ved med at gøre det, når prisen for at stikke hovedet i sandet begynder at melde sig. Helt kynisk set, så er det pt nogle af de mest resoursestærke flygtninge, der kommer til Rødby i disse dage. Det er first-movers - folk med penge (som de bl.a. har givet menneskesmuglere), uddannelse mv. Dem sender vi så til Sverige. De næste rækker af flygtninge har færre resurser; det skal lige passe, at vi ryger med på en europæisk løsning og først vågner op der. DOH!

          Jeg forstår, at mange mennesker helst vil lukke øjnene. Det er også voldsomt, det der sker lige pt. Men det er sandsynligvis kun et forvarsel om mange flere, for situationen i Syrien, Irak, men også Libyen, Sudan, Mali og flere steder er meget kritisk, og den ser ikke ud til at blive bedre indenfor en tidsramme, vi kan se.
          Interessant vinkel... jeg havde ikke lige overvejet fordelene ved at fylde "lageret" op med dem der kommer nu, og lade andre tage deres del af de knap så ressourcestærke der vil blive presset herop senere...

          Mvh

          MaxHH

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
            Jeg tror ikke der findes nogen løsning, det er simpelthen for stort et omfang, med alt for mange interesser og følelser involveret... Krig, fattigdom, rædsler, men også lykkeriddere, bagmænd der scorer kassen, flygtninge der stiller store krav, og befolkning/er der er splittet lige fra den ene yderlighed til den anden, og politiet der på egen hånd tager de helt store beslutninger udenom politikerne... Selv brandvæsnet er blandet ind i det, rockere møder op i Rødby, en masse unge angriber politiet i Padborg, motorveje lukket, grænsen lukket for togkørsel på ubestemt tid...

            Jeg forstår ikke hvorfor man først her bagefter skulle til at finde ud af hvad vi skal gøre med dem der feks. vil til Sverige, hvorfor er der ikke styr på det i forvejen, det kan da heller ikke være første gang der møder nogen op der gerne vil videre til Sverige... Hvorfor er ingen forberedt på det vi har set i måneder fra resten af Europa, det er helt vanvittigt at der ingenting er på plads omkring noget som helst, etaterne aner ikke hvad de skal stille op, DSB, politi, osv... og politikerne virker sådan halv ligeglade, lige bortset fra når der skal råbes efter modparten... Daller rundt i USA, eller går til galla og vinsmagning på en dag hvor det hele kulminerer... Tog der kommer til det ene og andet europæiske land, og er ude igen dagen efter eller folk er installeret, men så kommer det til Danmark, og når ikke engang 100 meter ind i landet, så går alt totalt i stå... vi vil gerne overholde alle regler, når det kan lade sig gøre, men har som sagt ingen løsninger ud over det...

            For Danmarks vedkommende, så mangler vi en leder... derefter mangler vi at lederen og hans udvalgte arbejder for en fælles løsning, så den ene ikke står og siger vi skal tage imod, mens en anden kæmper indædt for at få så mange som muligt ud igen, selv efter hun var stemt ned... Befolkningen får mixede signaler om både det ene og det andet hele tiden, hvor de skal hen, om de skal tilbage, hvad vi skal synes om dem, om det er lovligt at hjælpe dem, osv...

            Det er useriøst...
            Jeg tror en stor del af problemet er at man ikke lige havde forestillet sig at Merkel ville åbne sluserne, og lade dem glide igennem Tyskland på denne måde... Nu står Venstre og kigger på flokkene af flygtninge, og vil nødigt hjælpe dem, for så går DF amok, samtidig med at de nødigt vil stoppe dem, for så bliver Tyskland sure... og nødigt vil transportere dem til Sverige, for så bliver svenskerne sure. Og når man står i en dprlig situation, hvor der er lussinger uanset hvad man vælger, har regeringen stukket hovedet i sandet, og håber på det går over af sig selv. MEGET imponerende ledelse... ,o(

            Mvh

            MaxHH

            Comment


              #7
              Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
              Jeg tror en stor del af problemet er at man ikke lige havde forestillet sig at Merkel ville åbne sluserne, og lade dem glide igennem Tyskland på denne måde... Nu står Venstre og kigger på flokkene af flygtninge, og vil nødigt hjælpe dem, for så går DF amok, samtidig med at de nødigt vil stoppe dem, for så bliver Tyskland sure... og nødigt vil transportere dem til Sverige, for så bliver svenskerne sure. Og når man står i en dprlig situation, hvor der er lussinger uanset hvad man vælger, har regeringen stukket hovedet i sandet, og håber på det går over af sig selv. MEGET imponerende ledelse... ,o(

              Mvh

              MaxHH
              Merkel har jo heller ikke åbnet sluserne, som jeg ser det... Tyskerne har sendt det aftalte antal videre, det har Løkke også med stor glæde annonceret, at vi nu har modtaget dem vi skal ifølge første aftale...
              ...men helt enig, det er rystende imponerende, vi er taget med busserne
              helt nede, og lader det nu blive sådan, i håb om de selv kravler op igen...
              Til-afgange under Alm: 96 - still counting

              Comment


                #8
                Om vi lukker 0 eller 5000 ind i Danmark nu her er imo mest symbolpolitik, den enkelte dansker vil ikke mærke meget forskel hverken økonomisk eller i hverdagen. Der er åbenbart 160.000 der skal fordeles i Europa, jamen det må så gøres. Det bliver også flere, men på et tidspunkt bør man lukke kraftigt ned for muligheden. Lige på nationalt plan mener jeg vi bør tage en større del end 0 i denne omgang, hvor mange tør jeg ikke vurdere, men vi ser sguŽ ikke flotte ud synes jeg og de får jo ikke en permanent opholdstilladelse i nakken uden videre.

                Til gengæld må man øge det samlede forbrug af ressourcer, det skal gøres ved at hjælpe i nærområderne. Det er jo ikke nok at sige at det er bedre at hjælpe i nærområderne, det skal også gøres. På den lange bane tror jeg også det er hjælp til selvhjælp. Vesten kan jo godt bruge enorme pengesummer på at gå i krig, så kan vi vel også på en situation som denne.

                Comment


                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Polle Se indlæg
                  Om vi lukker 0 eller 5000 ind i Danmark nu her er imo mest symbolpolitik, den enkelte dansker vil ikke mærke meget forskel hverken økonomisk eller i hverdagen. Der er åbenbart 160.000 der skal fordeles i Europa, jamen det må så gøres. Det bliver også flere, men på et tidspunkt bør man lukke kraftigt ned for muligheden. Lige på nationalt plan mener jeg vi bør tage en større del end 0 i denne omgang, hvor mange tør jeg ikke vurdere, men vi ser sguŽ ikke flotte ud synes jeg og de får jo ikke en permanent opholdstilladelse i nakken uden videre.

                  Til gengæld må man øge det samlede forbrug af ressourcer, det skal gøres ved at hjælpe i nærområderne. Det er jo ikke nok at sige at det er bedre at hjælpe i nærområderne, det skal også gøres. På den lange bane tror jeg også det er hjælp til selvhjælp. Vesten kan jo godt bruge enorme pengesummer på at gå i krig, så kan vi vel også på en situation som denne.
                  Det er nok også cirka der jeg ligger... Jeg er hverken for hermetisk lukkede grænser, hvor alle afvises, eller en naiv "Kom glad, kom alle"-approach, hvor vi øger befolkningen med 10-20 % på et år. Ingen af delene er holdbare, hverken økonomisk eller politisk.

                  Men det er jo første bud i enhver førstehjælp-instruks: "Stop ulykken". Hvis krigene i Irak og Syrien fortsætter, og nærområderne bryder sammen under vægten af flygtninge, VIL der komme stadig flere heropaf, da der ikke er andre muligheder.

                  Mvh

                  MaxHH

                  Comment


                    #10
                    Her i DK: Lad dem rejse videre til Sverige, Norge og Finland.. Evt. få en masse busser til at fragte dem..

                    Dernede: Tving Saudi Arabien til at tage dem ind, og hus dem i de mange hundrede tusinde telte til pilgrimmene,
                    der står tomme året rundt..
                    I ain't a killer but don't push me, revenge is like the sweetest joy next to getting pussy

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Storfod Se indlæg
                      Her i DK: Lad dem rejse videre til Sverige, Norge og Finland.. Evt. få en masse busser til at fragte dem..

                      Dernede: Tving Saudi Arabien til at tage dem ind, og hus dem i de mange hundrede tusinde telte til pilgrimmene,
                      der står tomme året rundt..
                      Nja... Det er ikke ret nemt at tvinge Saudierne til ret meget... Eller at tvinge flygtninge til at tage dertil.

                      Comment


                        #12
                        Syrien er et ødelagt land, ikke kun de store grupperinger som Asssad, modstanden mod ham og ISIS udfører krigen der, desuden kæmper en række lokale krigsherrer/warlords der og ødelægger landet. Vi har en lignende udvikling i Irak, hele regionen truer med at gå i opløsning og kaos.
                        De mennesker,som nu kommer til os fra der har sandsynligvis i de næste 10-20 år ingen mulighed for en tilbagevendelsen, hvilket betyder, at de vil leve permanent som medborgere med os. Vi skal derfor hurtigst muligt skabe en perspektive for de.

                        Efter min mening vil det være vigtigt først at hjælpe de at lære vores sprog, at anerkende deres skoleuddannelse og erhvervsuddannelse så ubureaukratisk som muligt, og at give dem straks arbejdstilladelse. Vi bør sikre, at deres bosteder er decentraliseret, for at modvirke en ”ghettoisering” og vi bør støtte de i integrationsprocessen med integrationshjælpere og rådgivningscentrer, som hjælper de med bureaukratiske anliggender såvel som i dagligdags ting. De nødlidende i dag kan blive så fremtidige borgere som betaler skatter og social sikring.

                        Desuden vil det sandsynligvis være et centralt emne for at støtte nabolandene i regionen. Der er en meget højere mængde af flygtninge end her i Europa, selv om de er langt fattigere end os, og hvis vi ikke gøre noget der truer den næste sammenbrud. Læste at der er mere end 1,5 millioner flytninge i Libanon, det er en tredjel af befolkningen.

                        Politisk virker en løsning i regionen desværre så utroligt langt væk. Måske være en begyndelse, at det"palæstinensiske problem" bliver løst. Jeg tror, at de i sidste ende hjemløse palæstinensere, der er drevet i årtier i flygtningebevægelser i regionen er en stor faktor med hensyn til radikalisering og destabilisering. En løsning ville kræve dog, at en amerikansk regering vil være alvorligt villige til at skabe pres på den israelske regering med hensyn til en hurtig oprettelse af en levedygtig palæstinensisk stat. Men jeg er skeptisk om det i betragtning af den radikalisering på begge sider er stadig muligt eller vil ske. Og hvordan Pandoras æske derud kom Isis kan lukkes igen? Ingen idé.
                        Jeg frygter, at Vesten har kastet sig uden nogen reel plan eller idé i militære eventyr som har skabt et totalt kaos. Amerikanerne marcherde igen uden at tænke om det "derefter". I øjeblikket kan jeg kun se mulighedden, at vi hjælper de ramte mennesker og støtter de lande i regionen finansielt og logistisk, som optager flygtninge.
                        "Einstellung ist alles. Talent wird überschätzt. Talent ist Grundvoraussetzung, ohne Talent geht nichts, aber Talent stellt dich nur in die Tür. Charakter, Einstellung und Fleiß bringen dich hindurch"
                        - Norbert Elgert -

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Storfod Se indlæg
                          Her i DK: Lad dem rejse videre til Sverige, Norge og Finland.. Evt. få en masse busser til at fragte dem..
                          OK; er det ikke det samme som at stikke vores nordiske naboer en kæmpe fuck-finger? "Bare tag jer af problemerne, hvis I gider, for det gør vi ikke."

                          Comment


                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Storfod Se indlæg
                            Her i DK: Lad dem rejse videre til Sverige, Norge og Finland.. Evt. få en masse busser til at fragte dem..

                            Dernede: Tving Saudi Arabien til at tage dem ind, og hus dem i de mange hundrede tusinde telte til pilgrimmene,
                            der står tomme året rundt..
                            Er det dig Tulle

                            Comment


                              #15
                              Den danske regering er nu trådt i karaktér: vi vil tage 1000 flygtninge ekstraordinært over 2 år. Danmarks Radio spørger i den bedste sendetid, om de skal blive her. Wow.
                              Vi har i perioden 2009-2013 modtaget 4000-7000 flygtninge om året, og der har ikke den helt voldsomme debat af den grund. Sidste år steg tallet til over 14.000 pga krisen i Syrien.

                              Man kan altid diskutere, hvor mange flygtninge vi kan tage. Det kunne i øvrigt være helt ok, hvis politikerne faktisk turde åbne den debat.
                              Men det er godt nok vildt at se den danske regering præsentere tallet '1000 over 2 år' som en ekstraordinær indsats. Og bagefter blive beskyldt for at være slappe på flygtningeområdet. Wow - jeg har nogle gange svært ved at genkende de danske medier, politikere og meningsdannere pga af den sky af hysterisk angst, der står rundt om dem.

                              Comment

                              Working...
                              X