Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Odense By

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Odense By

    En fuldstændig fremragende artikel om de forandringer der finder sted i Odense lige nu. Anbefales meget, meget varmt.

    http://politiken.dk/magasinet/featur...-odense-i-den/
    "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
    Kluden Krew - O'ense Internationals

    #2
    Kan se jeg lige skal afsætte lidt tid til at få læst artiklen, det gør jeg i aften.

    Men jeg frygter, at fjernelsen af TBT bliver en decideret katastrofe for byen! Ja, TBT er et åbent sår, som meget gerne skal heles, men den eneste rigtigelløsning er en tunnel, hvis man spørger mig. Hvor skal der blive af de 30.000 biler, der dagligt kører gennem gaden? De har i hvert fald ikke alle et ærinde over Odins bro, det tror jeg ikke på!
    Det virker som om, at to ting gør sig gældende: At Anker Boye er desperat for at få sit prestigeprojekt gennemført, koste hvad det koste vil. Og så nogle partiers idealistiske tro på, at folk begynder at bruge offentlig transport i sådan grad, at det opvejer de 30.000 biler.

    Jeg frygter at de tilbageværende gader rundt om bymidten bliver overbefærdede, og at bymidten dør, fordi mange finder det håbløst at komme derind.

    Comment


      #3
      Oprindeligt indsendt af lasselsh Se indlæg
      Kan se jeg lige skal afsætte lidt tid til at få læst artiklen, det gør jeg i aften.

      Men jeg frygter, at fjernelsen af TBT bliver en decideret katastrofe for byen! Ja, TBT er et åbent sår, som meget gerne skal heles, men den eneste rigtigelløsning er en tunnel, hvis man spørger mig. Hvor skal der blive af de 30.000 biler, der dagligt kører gennem gaden? De har i hvert fald ikke alle et ærinde over Odins bro, det tror jeg ikke på!
      Det virker som om, at to ting gør sig gældende: At Anker Boye er desperat for at få sit prestigeprojekt gennemført, koste hvad det koste vil. Og så nogle partiers idealistiske tro på, at folk begynder at bruge offentlig transport i sådan grad, at det opvejer de 30.000 biler.

      Jeg frygter at de tilbageværende gader rundt om bymidten bliver overbefærdede, og at bymidten dør, fordi mange finder det håbløst at komme derind.
      Den diskussion er jo taget så mange gange før. Når man lukker en mulighed for folk skal de nok finde andre løsninger. Nogle vil naturligvis bruge omfartsvejene, andre vil benytte sig af de forbedrede muligheder i den offentlige transport, andre vil cykle. I Aarhus havde de nøjagtig samme bekymring, og der drejede det sig, så vidt jeg husker om 50.000 biler. Det fungerer i dag aldeles glimrende og INGEN savner Aaboulevarden som gennemkørselsvej! TBT-gaden er en skandale for Odense og jeg ved at jeg i hvert fald ikke vil blive boende hvis der ikke sker noget på den front - og jeg er ikke alene med den holdning. En tunnel er da en mulighed, men jeg tror virkelig ikke at en tunnel er nødvendig. Den løsning der er på bordet lige nu skal nok blive en succes - og transporten skal nok komme til at køre flydende.

      Comment


        #4
        Lige nu bor jeg ikke i Odense, men et eller et andet sted er det min by og lige pludselig er jeg der nok igen.

        Jeg synes bymidten er død, den er ikke lige ved at død, den er død. Derfor er det vigtigt at der sker noget og det bliver gennemført, om det er løsning 1 eller 2, er så straks sværere.

        Jeg har bil, men lange perioder af mit liv har jeg ikke haft det, så lige hvad angår min egen næsetip, betyder det ikke så større om TBT lukkes eller ej. Jeg ville dog have synes godt om, hvis der var fundet en løsning som alle kunne bakke op om, nu synes jeg det ligner to næsten lige store halvdele der er i "krig". Jeg synes byen har fortjent bedre end det.

        Jeg håber det der er på tegnebrættet bliver gennemført, men dog håber jeg, der hen ad vejen bliver gjort en del for at gøre det mere bilist venligt, ikke til at bruge bymidten som gennemkørsel, men tilkørslen tror jeg kan forbedres meget. Den inderste "ring" skal være bedre og der skal være bedre parkering, så man ikke skal lede, men bare kan parkere.

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af Polle Se indlæg
          Lige nu bor jeg ikke i Odense, men et eller et andet sted er det min by og lige pludselig er jeg der nok igen.

          Jeg synes bymidten er død, den er ikke lige ved at død, den er død. Derfor er det vigtigt at der sker noget og det bliver gennemført, om det er løsning 1 eller 2, er så straks sværere.

          Jeg har bil, men lange perioder af mit liv har jeg ikke haft det, så lige hvad angår min egen næsetip, betyder det ikke så større om TBT lukkes eller ej. Jeg ville dog have synes godt om, hvis der var fundet en løsning som alle kunne bakke op om, nu synes jeg det ligner to næsten lige store halvdele der er i "krig". Jeg synes byen har fortjent bedre end det.

          Jeg håber det der er på tegnebrættet bliver gennemført, men dog håber jeg, der hen ad vejen bliver gjort en del for at gøre det mere bilist venligt, ikke til at bruge bymidten som gennemkørsel, men tilkørslen tror jeg kan forbedres meget. Den inderste "ring" skal være bedre og der skal være bedre parkering, så man ikke skal lede, men bare kan parkere.
          I den nye plan er der jo netop rigtig mange parkeringspladser og tilkørselsmulighederne er desuden forbedret væsentligt. Det vil altså sige, at hvis man skal ind til bymidten fremover er det noget nemmere end i dag - også i bil. Det er kun folk der vil køre igennem midten der får det sværere - og det gør en stor del af dem jo faktisk ikke, fordi der vil være en god omfartsvej, som de kan bruge i stedet.

          Comment


            #6
            Synes det er en ringe artikel.
            "Der går Odense i den"? 50.000 seriøst, jeg har aldrig hørt nogen bruge det udtryk før jeg læste artiklen. Og jeg har altså boet i Odense i 24 år!
            Og artiklens udlægning af hvor død centrum er, synes jeg også er helt skudt ved siden af. Der er sku ikke så dødt som artiklen udlægger det. Ihvertfald er det ikke min opfattelse..

            Comment


              #7
              "50.000" var en skrive fejl ;-)

              Comment


                #8
                Oprindeligt indsendt af Prins Henrik Se indlæg
                Synes det er en ringe artikel.
                "Der går Odense i den"? 50.000 seriøst, jeg har aldrig hørt nogen bruge det udtryk før jeg læste artiklen. Og jeg har altså boet i Odense i 24 år!
                Og artiklens udlægning af hvor død centrum er, synes jeg også er helt skudt ved siden af. Der er sku ikke så dødt som artiklen udlægger det. Ihvertfald er det ikke min opfattelse..
                Har du aldrig hørt det udtryk? Jeg har hørt det utallige gange :-)

                Jeg synes faktisk, de i artiklen beskriver bymidtens "død" ret godt. Der ER virkelig dødt i centrum. Der er et utal af tomme forretninger - og de får bare lov at stå. Som om ingen, for alvor, gør noget for at ændre på den situation. Eller - det forsøger man jo så på at ændre på sigt med de ændringer, der er udsigt til omkring bymidten og lukningen af gaden. Håber, det lykkes for dem.
                Mvh Kent

                Fotografering: https://www.facebook.com/kentrasmussenfotografi

                Comment


                  #9
                  Nej aldrig. :-)

                  Men jeg cykler igennem Odense centrum et par gange næsten hver dag, og der er altid mennesker. Artikel får Odense C til at lyde som en spøgelses by uden mennesker. Noget som jeg overhovedet ikke kan nikke genkendende til :-)

                  Comment


                    #10
                    Hvis man har ti minutter, er her en lille film om sporvognsdriften i 1951, hvor man følger en sporvogn rundt i hele byen. Hvis nogen er tvivl om, hvor meget af centrum TBT åd, kan man se det omkring 7 min. inde. Læg også mærke til hvor meget smukkere byen egentlig var dengang. Det er sørgeligt så meget af bymidten man har ofret.

                    http://www.youtube.com/watch?v=Dad81bGNcn4
                    "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
                    Kluden Krew - O'ense Internationals

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af driflin Se indlæg
                      Den diskussion er jo taget så mange gange før. Når man lukker en mulighed for folk skal de nok finde andre løsninger. Nogle vil naturligvis bruge omfartsvejene, andre vil benytte sig af de forbedrede muligheder i den offentlige transport, andre vil cykle. I Aarhus havde de nøjagtig samme bekymring, og der drejede det sig, så vidt jeg husker om 50.000 biler. Det fungerer i dag aldeles glimrende og INGEN savner Aaboulevarden som gennemkørselsvej! TBT-gaden er en skandale for Odense og jeg ved at jeg i hvert fald ikke vil blive boende hvis der ikke sker noget på den front - og jeg er ikke alene med den holdning. En tunnel er da en mulighed, men jeg tror virkelig ikke at en tunnel er nødvendig. Den løsning der er på bordet lige nu skal nok blive en succes - og transporten skal nok komme til at køre flydende.
                      At diskussionen er blevet taget 1000 gange før, gør den jo ikke irrelevant, tværtimod er det nok fordi, vi ikke er rykket os en meter! Anker Boye har lukket totalt ned for sine modstandere og skeptikerne, som bare snakker til en lukket dør. Som Polle siger, så må den bedste løsning klart være den, som alle (eller de fleste) kan sige god for. Men så længe den ene halvdel af bystyret end ikke vil lytte til skeptikerne, vil debatten utvivlsomt fortsætte!

                      Ja, selvfølgelig vil en del af de 30.000 finde andre veje, men det er godt nok mange mennesker der skal omdirigeres. Jeg både frygter og glæder mig til de lukker gaden til sommer, når de skal begynde at bygge, for jeg frygter det værste men håber selvfølgelig på at planen holder!

                      Og blev tunnelløsningen i øvrigt ikke fravalgt, fordi man fandt den for dyr, men ikke fordi det ikke var den bedste løsning? I så fald kommer udtrykket "at gå Odense i den" virkelig til sin ret, for så er det netop discountløsningen, man vælger, fordi der lige mange lidt småpenge. Ligesom musikhuset, som også må spare på kvaliteten, fordi der mangler ressourcer.. Hvorfor venter man så ikke, til vi har pengene, eller i det mindste lader være med at have så mange skibe i søen, hvis der er for stor fare for de kolliderer og ødelægger hinanden!

                      Comment


                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Prins Henrik Se indlæg
                        Synes det er en ringe artikel.
                        "Der går Odense i den"? 50.000 seriøst, jeg har aldrig hørt nogen bruge det udtryk før jeg læste artiklen. Og jeg har altså boet i Odense i 24 år!
                        Og artiklens udlægning af hvor død centrum er, synes jeg også er helt skudt ved siden af. Der er sku ikke så dødt som artiklen udlægger det. Ihvertfald er det ikke min opfattelse..
                        Jeg har hørt det utallige gange, og jeg har kun boet i selve Odense by i 2 1/2 år ;)

                        Jeg synes det er en fin artikel, der gør opmærksom på problemerne, men jo også lægger vægt på, at det måske også hænger sammen med at vi odenseanere mener at det er så dødt, der bliver jo gjort opmærksom på, at der rent faktisk sker en hel del ting rundt omkring.

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Orskov Se indlæg
                          Jeg har hørt det utallige gange, og jeg har kun boet i selve Odense by i 2 1/2 år ;)

                          Jeg synes det er en fin artikel, der gør opmærksom på problemerne, men jo også lægger vægt på, at det måske også hænger sammen med at vi odenseanere mener at det er så dødt, der bliver jo gjort opmærksom på, at der rent faktisk sker en hel del ting rundt omkring.
                          Jeg kan bare ikke nikke genkendelse til det. Anede ikke engang hvad det betød. Jeg ved ikke om det måske er et udtryk den ældre befolkning bruger?
                          Det samme mht. hvor død byen er, for jeg har slet ikke opfattelsen af at mine venner (omkring 24-25 år) mener at byen er død, mens jeg tror min mor mener at byen er lidt død (60+) ;)

                          Comment


                            #14
                            Jeg er 29 og jeg har også hørt det utallige gange. Primært fra mine forældres generation dog.

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Prins Henrik Se indlæg
                              Jeg kan bare ikke nikke genkendelse til det. Anede ikke engang hvad det betød. Jeg ved ikke om det måske er et udtryk den ældre befolkning bruger?
                              Det samme mht. hvor død byen er, for jeg har slet ikke opfattelsen af at mine venner (omkring 24-25 år) mener at byen er død, mens jeg tror min mor mener at byen er lidt død (60+) ;)
                              Det kan godt tænkes det er en generationsting. Jeg hørte det indimellem under valgkampen (dog også fra unge politikere) og så har jeg haft en professor, der ofte har brugt det..

                              Comment

                              Working...
                              X