Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Holder logikken bag Zombie-film?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Holder logikken bag Zombie-film?

    Nu må det være på tide at bruge internettet til noget fornuftigt, og det må være ting som at debattere om verden reelt kunne gå under pga et zombie-udbrud. Hvis vi lader "jamen, zombier eksisterer jo ikke"-argumenterne ude af det, så går logikken bag zombie-filmene mig stadig på. Jeg har meget svært ved at se at menneskeligheden kunne tabe den kamp, og blive reduceret til små enklaver af overlevere.

    Nogen der er uenige? (det håber jeg, ellers bliver det en lang snak med mig selv...)

    Mvh

    MaxHH

    #2
    Jeg tror det ville komme meget an på smittespredningen, og sygdommens udviklingshastighed. (Hvis det er moderne zombier, og ikke "return of the dead"-typen).

    Hvis det er meget smittefarligt, og man ikke har nævneværdige symptomer før lige inden man angriber, kunne det blive et problem.
    "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
    Kluden Krew - O'ense Internationals

    Comment


      #3
      Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
      Jeg tror det ville komme meget an på smittespredningen, og sygdommens udviklingshastighed. (Hvis det er moderne zombier, og ikke "return of the dead"-typen).

      Hvis det er meget smittefarligt, og man ikke har nævneværdige symptomer før lige inden man angriber, kunne det blive et problem.
      Ok, så lad os starte med at sætte rammerne:

      Smitten breder sig ved gennem bid fra zombier, og forvandlingen sker hurtigt. (Hele "alle er latent smittede, og alle der dør forvandles"-teorien fra f.eks. Walking Dead er lidt tåbelig imo). Og zombierne selv er dumme, klodsede og langsomme. Altså det helt traditionelle set-up?

      Comment


        #4
        Jeg tror man ville kunne begrænse smitten i vestlige lande ret hurtigt og effektivt. Problemet ville være lande med store befolkninger, og en mangel på infrastruktur. Store dele af Afrika og Asien ville det være svært at begrænse smitten i.
        "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
        Kluden Krew - O'ense Internationals

        Comment


          #5
          Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
          Jeg tror man ville kunne begrænse smitten i vestlige lande ret hurtigt og effektivt. Problemet ville være lande med store befolkninger, og en mangel på infrastruktur. Store dele af Afrika og Asien ville det være svært at begrænse smitten i.
          Muligt, men når vesten havde styr på deres eget lort, ville de jo kunne rydde pænt op i Afrika bagefter...

          hvis de behøver det overhovedet? Ville dyrene ikke gøre det for os? Alene fluer og maddiker ville vel få zombier til at falde fra sig selv i løbet af uger, og alle kødædende dyr fra hund og op til løver ville vel have en fest?

          Comment


            #6
            Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
            Muligt, men når vesten havde styr på deres eget lort, ville de jo kunne rydde pænt op i Afrika bagefter...

            hvis de behøver det overhovedet? Ville dyrene ikke gøre det for os? Alene fluer og maddiker ville vel få zombier til at falde fra sig selv i løbet af uger, og alle kødædende dyr fra hund og op til løver ville vel have en fest?
            Med mindre smitten kunne gå fra mennesker til dyr. Zombie-løver! DUHN-DUHN-DUUUUUH!

            (Ok, nu er jeg plat)
            "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
            Kluden Krew - O'ense Internationals

            Comment


              #7
              Jeg tvivler kraftigt på, at vesten, der alligevel skulle bruge pænt med ressourcer på deres egne smittede, ville sætte mandskab ind i Afrika eller Asien. Mon ikke man ville lave nogle grænser af en art, med mure og maskingeværer, og så lade smitten "brænde ud".

              (Ok, nu er jeg kynisk og deprimerende)
              "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
              Kluden Krew - O'ense Internationals

              Comment


                #8
                Jeg har svært ved at se det... men jeg synes dog TWD er et godt bud på hvordan det kunne se ud, hvis det endelig skulle gå helt galt...

                For at det så skulle kunne gå så galt, så tror jeg det skal være fordi nogen bruger det som våben, eller at der på en eller anden måde opstod (interesse)konflikter omkring virussen/det smittede individ... det skulle selvfølgelig også følges op med at alle små samfund rundt omkring, også blev ramt af interne konflikter, hvorved det på den ene eller anden måde kom ud af kontrol...

                Når det kommer til stykket, hvis en zombi skulle finde på at dukke op i Vejle lige nu, så kunne jeg jo i sidste ende egentlig bare blive liggende her på sofaen, uanset hvor mange den fik lov at æde eller hvor ækel naboen måtte blive, er det jo ikke overhovedet nogen trussel for min eftermiddag her på langs...
                Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                Comment


                  #9
                  Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
                  Muligt, men når vesten havde styr på deres eget lort, ville de jo kunne rydde pænt op i Afrika bagefter...

                  hvis de behøver det overhovedet? Ville dyrene ikke gøre det for os? Alene fluer og maddiker ville vel få zombier til at falde fra sig selv i løbet af uger, og alle kødædende dyr fra hund og op til løver ville vel have en fest?
                  Jeg tror det vil gå fuldstændig amok med flygtningestrømme på kryds og tværs, og dele af verden vil blive totalt forseglet...

                  Ja, det er en ret stærk pointe du kommer med der, det vil temmelig sikkert blive omvandrende insektreder, og store fødekamre... men for at prøve at holde den i leve lidt endnu, så tænker jeg egentlig at naturen jo oftest er skruet sådan sammen at det giver mening, og det ville ikke give mening med en sådan virus, med den funktion, hvis noget så enkelt ville gøre kål på spredningen(såfremt virussen er naturlig selvfølgelig)... Jeg tænker vi er ude i et kemikalie her, som enten opstår direkte fra virus, eller mere tænkeligt når virus blandes med noget bestemt(feks. blod), og det kemikalie holder så feks. fluerne fra at gå ombord... Det er heller ikke nogen sjældenhed i den virkelige verden...
                  Last edited by Kaspernon; 09-05-2015, 13:53.
                  Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                  Comment


                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
                    Jeg tvivler kraftigt på, at vesten, der alligevel skulle bruge pænt med ressourcer på deres egne smittede, ville sætte mandskab ind i Afrika eller Asien. Mon ikke man ville lave nogle grænser af en art, med mure og maskingeværer, og så lade smitten "brænde ud".

                    (Ok, nu er jeg kynisk og deprimerende)
                    Sandsynligvis... men det giver STADIG ikke det ødeland af et USA der bliver brugt som baggrund i zombiefilmene... ,o)

                    Mvh

                    MaxHH

                    Comment


                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                      Jeg har svært ved at se det... men jeg synes dog TWD er et godt bud på hvordan det kunne se ud, hvis det endelig skulle gå helt galt...

                      For at det så skulle kunne gå så galt, så tror jeg det skal være fordi nogen bruger det som våben, eller at der på en eller anden måde opstod (interesse)konflikter omkring virussen/det smittede individ... det skulle selvfølgelig også følges op med at alle små samfund rundt omkring, også blev ramt af interne konflikter, hvorved det på den ene eller anden måde kom ud af kontrol...

                      Når det kommer til stykket, hvis en zombi skulle finde på at dukke op i Vejle lige nu, så kunne jeg jo i sidste ende egentlig bare blive liggende her på sofaen, uanset hvor mange den fik lov at æde eller hvor ækel naboen måtte blive, er det jo ikke overhovedet nogen trussel for min eftermiddag her på langs...
                      Man kan i hvert fald sige, at stenbygninger med døre er et godt sted at gemme sig for zombier... og dem har vi trods alt en del af i vesten. Jeg har lidt svært ved at se en zombieflok komme ind i mit hus, uden redskaber og evnen til at bruge et håndtag... Vinduer? Jo, men de KAN jo barrikaderes, og der vil være en pæn lang periode fra første tweets og youtube-advarsler, til de første levende døde dukker op ud for mit hus. Og i den tid ville jeg kunne fylde godt op med mad, sætte brædder op, finde de sjoveste haveredskaber med zombiedræber-potentiale frem, og så bare afvente at militæret rydder op i Bred og omegn...

                      Mvh

                      MaxHH

                      Comment


                        #12
                        Forudsætningen for, at USA kan blive et zombieødeland, er at smitten opstår pludseligt, og har inficeret en "kritisk masse" af befolkningen inden den bryder ud (hvilket også skal ske ekstremt pludseligt).

                        10% af befolkningen inficeret, og hvor smitten bryder ud (forstået som angreb, der smitter andre), uden at man har kunnet nå at tage forholdsregler, så kunne der virkelig være ballade. Men man ville lyhurtigt kunne etablere smittefri zoner, og udvide dem udad. Der ville amerikanernes våbenfetich komme til sin ret.

                        For et godt videnskabeligt bud på, hvor en sådan smitte ville komme fra, og hvordan den ville sprede sig, og hvad man ville gøre ved det, kan jeg ikke anbefale spillet "The Last Of Us" nok. Det er et af de bedste spil, der nogensinde er lavet (ikke bare om "zombier", men i det hele taget).
                        "Ohne sauhunde geht es nicht!" - Maik Franz
                        Kluden Krew - O'ense Internationals

                        Comment


                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Kaspernon Se indlæg
                          Jeg tror det vil gå fuldstændig amok med flygtningestrømme på kryds og tværs, og dele af verden vil blive totalt forseglet...

                          Ja, det er en ret stærk pointe du kommer med der, det vil temmelig sikkert blive omvandrende insektreder, og store fødekamre... men for at prøve at holde den i leve lidt endnu, så tænker jeg egentlig at naturen jo oftest er skruet sådan sammen at det giver mening, og det ville ikke give mening med en sådan virus, med den funktion, hvis noget så enkelt ville gøre kål på spredningen(såfremt virussen er naturlig selvfølgelig)... Jeg tænker vi er ude i et kemikalie her, som enten opstår direkte fra virus, eller mere tænkeligt når virus blandes med noget bestemt(feks. blod), og det kemikalie holder så feks. fluerne fra at gå ombord... Det er heller ikke nogen sjældenhed i den virkelige verden...
                          Lad os sige insekterne er ude af billedet, så har vi stadig at gøre med nærmest hjernedøde individer at gøre, der ikke reagerer på smerte, og er klodsede som en i helvede. De ville lynhurtigt begynde at ødelægge sig selv på alt det de støder ind i, falder over, træder ned fra, eller bliver ramt af. Og så har vi snart kun kravlende zombier at flygte fra... ,o)

                          Mvh

                          MaxHH

                          Comment


                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Onkel Riffel Se indlæg
                            Forudsætningen for, at USA kan blive et zombieødeland, er at smitten opstår pludseligt, og har inficeret en "kritisk masse" af befolkningen inden den bryder ud (hvilket også skal ske ekstremt pludseligt).

                            10% af befolkningen inficeret, og hvor smitten bryder ud (forstået som angreb, der smitter andre), uden at man har kunnet nå at tage forholdsregler, så kunne der virkelig være ballade. Men man ville lyhurtigt kunne etablere smittefri zoner, og udvide dem udad. Der ville amerikanernes våbenfetich komme til sin ret.

                            For et godt videnskabeligt bud på, hvor en sådan smitte ville komme fra, og hvordan den ville sprede sig, og hvad man ville gøre ved det, kan jeg ikke anbefale spillet "The Last Of Us" nok. Det er et af de bedste spil, der nogensinde er lavet (ikke bare om "zombier", men i det hele taget).
                            Cool. Det vil jeg kigge rundt efter.

                            Og ja, hvis vi går væk fra "en mand/kvinde er inficeret, og bider mand/kvinde nummer to, hvorefter de bider to mere, der bider fire nye", og i stedet gør det til en smitte der kan komme via vandet eller luften, i hvert fald oprindeligt, og dermed opnå en kritisk masse spredt rundt om, ville det kunne blive hektisk. Jeg har dog stadig svært ved at se militæret være så ineffektivt som det behandles i genren. Hvis der er noget vi som race er gode til, så er det at finde metoder til at opnå noget vi har brug for, og det især når det gælder behovet for at slå andre ting ihjel. Og den evne er især fremelsket og systematiseret i militæret. De har i forvejen masser af områder der er spærret af for omverdenen, masser af våben, køretøjer, depoter og, vigtigst af alt, en klar kommandovej og disciplin. Hvordan er det lige en kampvognsenhed taber til en folk langsomme zombier, der ikke kan andet end banke på siden af kampvognen og prøve at sabotere bælterne ved at fylde dem med kødmasse?

                            Mvh

                            MaxHH

                            Comment


                              #15
                              Oprindeligt indsendt af MaxHH Se indlæg
                              Man kan i hvert fald sige, at stenbygninger med døre er et godt sted at gemme sig for zombier... og dem har vi trods alt en del af i vesten. Jeg har lidt svært ved at se en zombieflok komme ind i mit hus, uden redskaber og evnen til at bruge et håndtag... Vinduer? Jo, men de KAN jo barrikaderes, og der vil være en pæn lang periode fra første tweets og youtube-advarsler, til de første levende døde dukker op ud for mit hus. Og i den tid ville jeg kunne fylde godt op med mad, sætte brædder op, finde de sjoveste haveredskaber med zombiedræber-potentiale frem, og så bare afvente at militæret rydder op i Bred og omegn...

                              Mvh

                              MaxHH
                              Jeg frygter heller ikke der bliver noget problem der, nu bor jeg også selv på anden sal, og skal derfor bare låse en dør, og det endda med sådan en udvendig trappe, så der er heller ingen opgang at bøvle med dem i, og så vil de også hurtigt blive tiltrukket af andre ting hvis de stod udenfor min dør, der er udsyn til en del... Mad kunne der nok blive kamp om, men det er vel bare at få raget godt med holdbar mad til sig ja, og så ellers gøre forsvaret af sit hjem til en sport(hvad ellers i den sindssyge verden) Det ligger så lidt tungt med haveredskaber her, men en cykel kan vel hurtigt laves til noget sjovt, omvendt, den kunne måske være god at have i en evt. flugt...

                              Som nævnt tror jeg det bliver andre levende som bliver problemet, der skal nok være dem der vil udnytte situationen, og dem der ikke kan magte den oppe i hovedet, og der må man jo så bare håbe på man ikke er en af dem hvis veje de vælger at krydse... Man kommer jo nok også til at må træffe nogen vanvittige valg, men det er an anden sag, og dog, det gælder jo overlevelse, også fra andre levende...
                              Til-afgange under Alm: 96 - still counting

                              Comment

                              Working...
                              X