Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Det 'nye OB' og talenterne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
    Synes i også, at det er vildt, grænseoverskridende og usmageligt at sende sit barn på kostskole?

    Hvis jeg havde en 13-årig der skulle ud og have noget dannelse af en art, ville jeg foretrække han havde base ved en værtsfamilie, så han kunne få en mere normal hverdag med konnotationer af et familieliv, og hvor han vil kunne søge noget omsorg og en mere tryg base, fremfor at han skulle installeres på en kostskole ala. Herlufsholm, Sorø Akademi eller hvad ved jeg, hvor man i det store hele er overladt til sig selv, bor med andre elever, og kun har en lærerinstans at gå til, eller et elitært præfekt-system, hvor ældre elever skal agere mentorer og i kraft af deres status kan udøve social kontrol.

    Clairefontaine i Frankrig f.eks. har siden 88' taget drenge ind i 13-15 års alderen og indlogeret dem på kostskole manér. Det kan man synes er forkasteligt, man man bliver nok også nødt til at acceptere, at det er sådan den moderne fodboldvirkelighed er i dag for mange, og formentlig vil være det i endnu højere grad fremover. Der er også kommet ganske gode spillere ud derfra, som Anelka, Gallas, Matuidi, Giroud, Henry og Mbappé.

    Jeg kan sagtens se, at det er en kontroversiel beslutning at sende sin 13-årige væk hjemmefra, men jeg kan ikke se, at FCM skulle gøre noget særligt odiøst eller perverteret med deres model. Tværtimod er de kendt for at være omhyggelige med deres værtsfamilier, der især har hjulpet deres afrikanske spillere før i tiden, med at få et socialt liv.
    Forstå mig ret; jeg synes ikke, der er noget forkasteligt eller direkte umoralsk i det. Der er 13-årige (flest piger, ikke overraskende), der er klar at klare mange voksenting selv - også mange flere end de ofte får lov til i en nogle gange overbeskyttet, skandinavisk hverdag. Dybest set er det forældrene, der kender deres børn bedst og ved, om de kan klare det eller skal have lov. Og hvis drengen har søgt det her selv, well, så er han måske en af de få, der kan få noget ud af direkte at flytte hjemmefra.
    Det er bare en potentiel glidebane at invitere forældre til at have store drømme på deres børns vegne. Når der så også står nogle kommercielle klubber, der dybest set kun er interesseret i de få, absolutte top-talenter i den sidste ende, så kan der også være en konflikt med barnets tarv der.

    Jeg ser en del problemer ad den vej, så jeg er bare glad for, at OB ikke er med på den galej. Hvis det betyder, at vi misser et stor-talent eller to, so be it.

    Comment


      OB søger værtsfamilier til unge på 16-18 år

      http://www.ob.dk/artikel/ob-soeger-v...ier-27244.aspx

      Comment


        Oprindeligt indsendt af Sheed Se indlæg
        Det har du sikkert ret i, når først en spiller en integreret i et ungdomssystem, kan det være svært at lokke dem væk. Fiskeri er i hvert fald mere ildeset. Men virkeligheden er jo nok også, at OB ikke fylder ligeså meget i en ung fynsk spillers bevidsthed, som de burde, især når vi snakker om en spiller fra Øens Hold-samarbejdet. For mig fortæller det lidt om det projekts mangler og utilstrækkelighed, når der render en spiller rundt 20 km. fra byen, som ikke bliver matchet, og som ender med at smutte til FCM, på trods af at han allerede er i OBs "system" i form af, at han spiller i en Øens Hold-klub.

        Jeg ved selvsagt ikke, om han på daværende tidspunkt var fundet for let, ift. at skulle rykke ind på holdet for den årgang i OB, eller hvad der har ligget bag, men jeg synes godt, at man rimeligvis kan stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt OB er gode nok til at stimulere nogle af talenterne i Øens Hold-klubberne, og sørge for at de får en god matchning, rådgivning og udvikling, selvom de ikke render rundt i Ådalen til daglig. Jeg ved godt det hverken er nemt eller billigt for den sags skyld, FCM putter som bekendt 15 mio. årligt i deres talentudvikling, jeg tvivler på at OB bruger meget mere end 1/3 af det, men det ændrer ikke på min oplevelse af, at der er nogle utilstrækkeligheder ved Øens Hold, når vi nærmer os et eliteniveau, som gør at der ryger fynske talenter i svinget.

        Blandt mange kommunikative mangler, synes jeg én af de store er, at man er rigtigt dårlig til at fortælle om, hvorfor det er fedt at være ungdomsspiller i OB. Om det i virkeligheden handler om, at man måske ikke har så meget fedt at berette om, kunne jeg godt fristes til at tro er en del af grunden, men under alle omstændigheder synes jeg, at OB halter efter ift. at skabe en fortælling og en aura omkring ungdomsudviklingen, sammenlignet med klubber som FCM, FCN, Brøndby, FCK og AaB. For en ung mand der lever i en verden af sociale medier og input fra alle sider, tror jeg det er ret vigtigt at kunne lade sig fascinere af sådan en fortælling.
        Tror nu FCM generelt er ret ligeglad med, hvad der er ildeset. Det er jo "klassens frække dreng", så tror ikke, at det vil afholde dem fra at hente en given spiller.
        Det er ikke fordi jeg som sådan er uenig i dine pointer, men vil dog tilføje, at OB typisk skal bære sig mere forsigtigt tilværks, når de henter fra de andre fynske klubber, end FCM f.eks. skal. Eller det gør de i hvert fald. Der er stadig den holdning hos nogen rundt om på Fyn, at når FCM henter en fra Fyn, så er det spændende og progressivt, mens OB mere får skudt i skoene, at de bare tømmer de andre fynske klubber for gode spillere. Det er jo også vigtigere for OB at opretholde et godt forhold til de andre fynske klubber, da man oftere skal samarbejde. Der kan FCM være noget mere ligeglade.

        Derudover, så er sådan en artikel, som startede debatten jo meget sigende. OB skriver kontrakt med mange unge fynske talenter, men det er da ikke så tit, at jeg ser det slået op i en større artikel i Fyens (selvom jeg skal indrømme, at jeg ikke følger med på daglig basis i stiften - men er det ikke også din/den generelle opfattelse?). Men det er (jo så åbenbart)en god historie for stiften, fordi et ungt fynsk talent tager til "mægtige" FCM - nok også fordi det gør folk som dig og mig pisseirriterede, og derfor giver noget interesse/debat.

        Og så har FCM altså noget kørende for sig med de værtsfamilier og efterskole/akademi, som OB ikke kan matche. OB har igen lavet et opslag om, at der er brug for værtsfamilier (som fmprOB har linket til lige herover), og det er bestemt ikke min opfattelse, at det er nemt for OB at finde frivillige til den slags. Yao endte f.eks. som bekendt hjemme hos Festersen (og hatten af for det). Jeg er med på, at det er en stor beslutning at tage en ung, fremmed gut ind i sit hjem, men hvis det kan lade sig gøre i Herning, hvorfor kan det så ikke i Odense?

        Comment


          Endnu en U træner ansættes på fuldtid

          http://www.ob.dk/artikel/ob-ansaette...dstraener.aspx

          Comment


            Oprindeligt indsendt af fmprOB Se indlæg
            Endnu en U træner ansættes på fuldtid

            http://www.ob.dk/artikel/ob-ansaette...dstraener.aspx
            Positivt - og positive vinde i det hele taget!

            Comment


              Oprindeligt indsendt af Limefrugten Se indlæg
              Positivt - og positive vinde i det hele taget!
              Ja. Det er lang lang vej igen for at blive en af de førende i DK men der bliver da gjort lidt for det

              Comment


                Og så kommer Edmundsson Jr. På besøg en af de kommende dage..:)

                Der er tale om Andrias Edmundsson som er fast bestanddel af det færøske U17 landshold og tilknyttet Joans barndomsklub B68 Toftir. Andrias skal træne med U19 og førsteholdstruppen trods sin unge alder:)

                http://www.in.fo/itrottur/sport-detail/andrias-edmundsson-til-ob-at-venja/
                Last edited by makitabel; 22-05-2017, 11:26.

                Comment


                  Oprindeligt indsendt af makitabel Se indlæg
                  Og så kommer Edmundsson Jr. På besøg en af de kommende dage..:)

                  Der er tale om Andrias Edmundsson som er fast bestanddel af det færøske U17 landshold og tilknyttet Joans barndomsklub B68 Toftir. Andrias skal træne med U19 og førsteholdstruppen trods sin unge alder:)

                  http://www.in.fo/itrottur/sport-deta...l-ob-at-venja/
                  Var det ikke noget med at det færøske U17 landshold fornylig var med til EM?

                  MvH ChrisOB
                  1 nederlag de sidste 14 kampe. (8-5-1 - målscore: 23-9) 0 i de sidste 9 (6-3-0 - målscore: 16-6). 0 kampe siden sidst vi vandt en kamp efter været kommet bagud 0-1. Casper Nielsen - gør hvad han vil.

                  Comment


                    Ændringer i U19s keepersetup.
                    Oliver Christensen har fået en 3-årig kontrakt og bliver fast del af førsteholdstruppen. På fuld tid fra næste år:
                    http://www.ob.dk/artikel/ob-og-olive...ig-aftale.aspx

                    Mathias Würtz, vores anden U19-keeper, rykker til HB Køge næste sæson:
                    http://www.ob.dk/artikel/mathias-wur...-hb-koege.aspx

                    Der er ingen tvivl om, at Oliver har vundet kampen om pladsen i U19-målet. Han har stået 15 kampe mod Mathias' 6. I tillæg hedder fordelingen på reserveholdet 5/1.
                    Oliver har så også udviklet sig siden U17 i en sådan grad, at selv mine amatørøjne har kunne se det. Det er bestemt ikke fordi Mathias har været nogen dårlig målmand når jeg har set ham - Oliver har bare været bedre.

                    Det er spændende om vi måske om en håndfuld år kan have en ung, talentfuld målmand som 1. keeper i Superligaen fra vores egen svanedam.

                    Comment


                      Korrekt, de klarede det pænt mod Skotland i en time eller så, men så røg 2 mål ind i løbet af 10 min. Færøerne havde dog karantæneramte profiler ude til det opgør, bl.a. Magnus Holm Jacobsen, B36 der efter sigende er tæt på Atalanta. Færingerne fik et rødt kort i den kamp og var således igen karantæneramte i næste opgør mod Frankrig. Der blev de mildest talt blæst af banen, Frankrig vandt 7-0. I det sidste opgør mod Ungarn tabte man 4-0 efter det havde stået 1-0 længe. Skotland og Frankrig var vidst ubesejret gennem hele kvalen. Skotland havde lukket et enkelt mål ind i gruppespillet, siden eliteround. Så det var hårde modstandere Færøerne var oppe imod, hvilket jo er forventeligt I en slutrunde. Dertil er holdet relativt ungt også, flere har alder til U17 om igen. På vejen til slutspillet slog Færøerne bl.a. Tjekkiet 2-0 og Slovakiet 2-1:)

                      I FC Midtjylland findes således Lukas Giessing og Hanus Sørensen, Hanus har allerede debuteret for FCM reserver på trods af at han kun er 16.. I AaB findes Elias El Moustache Gilstón (uden overskæg, faren er vist egypter eller noget..) Magnus Holm Jacobsen kan som sagt være på vej til Atalanta. I den færøske Effodeildin er der også et par stykker som spiller fast på trods af at de kun er 15-17 år, deriblandt en spændende spiller, Stefan Radosavlevic (faren serber og en legende i færøsk klubfodboldsregi, Alexander Radosavlevic) Stefan trænes iøvrigt af den tidligere skotske landsholds- og Rangersspiller, Maurice Ross. En del af forklaringen er at Tórshavn vokser og vokser, mens flere steder på bygder bliver der lagt sammen, og spillerne introduceres til voksenfodbold allerede i en alder af 15-16 år. Til sammenligning har havedstadsklubben, HB Tórshavn således drengehold tilmeldt helt ned til HB-J! (A,b,c..H, i, j)

                      Andrias Edmundsson er den yngste af tre brødre Joan, Hákun (Vendsysselff) og Andrias. Han er en stor robust midterforsvarer rolig på bolden, læser spillet meget godt, og god dribler. Minder egentlig meget om Tingager.

                      Comment


                        Nogle der ved om der er andre U19 spiller end Oliver Christensen der rykker op i superliga truppen efter sommerferien....?

                        Comment


                          3 knægte på U18 landsholdet

                          http://www.ob.dk/artikel/tre-obere-p...ndsholdet.aspx

                          Comment


                            U15 møder Barca

                            http://www.ob.dk/artikel/u15-skal-i-...barcelona.aspx

                            Comment


                              U13 vinder alle gruppe kampe i hollandsk turnering uden at indkasere mål og er i finalen

                              http://www.ob.dk/artikel/u13-klar-ti...i-holland.aspx

                              Comment


                                Total succes for U13 i Holland

                                http://www.ob.dk/artikel/u13-helt-ti...i-holland.aspx

                                Comment

                                Working...
                                X