Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Den fysiske træning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Oprindeligt indsendt af manner Se indlæg
    Det kunne måske også tyde på at de har haft ubehandlede skavanker i de to mdr. hvor de ikke har haft mulighed for at blive behandlet i klubben. Jeg formoder bare at ubehandlede, eller forkert behandlede skader nemt bryder op igen - kage eller ej - men de er der helt sikkert andre der ved en masse mere om end jeg gør.
    Man kunne da netop blive behandlet stadig under nedlukning.. Så virker endnu mere dumt hvis det passer...

    Comment


      #32
      Oprindeligt indsendt af Kielberg Se indlæg

      Både og. Det var lidt forsimplet skrevet, men bliver sgu provokeret over OB skulle træne specielt hårdt. De træninger jeg har overværet har ikke været hårde.
      Her er en der har prøvet det på egen krop. Han tager ansvar for egen karriere, hvilket desværre hører til undtagelsen.
      https://spillerforeningen.dk/spiller...ning-ikke-nok/
      Mig bekendt får spillerne træningsprogrammer som de individuelt skal følge, så der er jo ikke kun tale om at de kun træner halvanden time om dagen. Når spil med bold og det taktiske fylder så meget af et træningspas som det gør giver det jo sig selv at der ikke kan gå serber træning i den hele tiden. Jeg synes der plejer at være fin intensitet på under holdets forskellige øvelser etc., men jeg tror da heller ikke at det er truppens træningspas der ødelægger spillerne. Det er dog mit indtryk, fra en spiller i førsteholdstruppen, at den fysiske træning er dårligt doseret og jeg tror personligt at det er en stor del af årsagen til de mange skader. Hvis alle elever i en klasse dumper til eksamen kan det da godt være at klassen bare er meget ubegavet, men pilen vil altså i højere grad pege på underviseren. Fair nok hvis du tror at spillerne er nogle vattede små drenge, men når så mange spillere døjer med skader, så er det for mig svært ikke at pege mod den fysiske træning.

      Comment


        #33
        Oprindeligt indsendt af newbenji Se indlæg

        Man kunne da netop blive behandlet stadig under nedlukning.. Så virker endnu mere dumt hvis det passer...
        Måske er det behandlingen der ikke er god nok. Husker stadig Sæternes - men der har vel været udskiftninger siden men måske samme konventionelle tilgang.
        Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

        OB - engang var vi gode

        Comment


          #34
          Oprindeligt indsendt af newbenji Se indlæg

          Man kunne da netop blive behandlet stadig under nedlukning.. Så virker endnu mere dumt hvis det passer...
          Spillerne har jo ikke måtte komme i klubben, eller søge råd hos de tilknyttede læger, fysser og massøre osv. så lang tid de har været på lønkompensationsordning, og det er jo vanskeligt for en privat praktiserende læge eller fys at overtage specialbehandlinger til proff. idrætsudøvere.

          Believe OB

          œ sæsoner der bare skal overstås findes ikke

          Ligegyldige kampe eksisterer ikke

          Comment


            #35
            Oprindeligt indsendt af manner Se indlæg
            Spillerne har jo ikke måtte komme i klubben, eller søge råd hos de tilknyttede læger, fysser og massøre osv. så lang tid de har været på lønkompensationsordning, og det er jo vanskeligt for en privat praktiserende læge eller fys at overtage specialbehandlinger til proff. idrætsudøvere.
            Det kan du have ret i og det betyder så givet noget. Alligevel er vores situation vel værre end de andre klubbers !
            Vi må gå ud fra at spillerne praktiserer strækøvelser før og efter træning. Det er fundamentalt. Vi ved jo slet ikke nok og det skal ledelsen gøre, men jeg ved af smertelig erfaring at det er vigtigt at alle spillere har den samme intensitet og koncentration, når der trænes med bold. For eksempler i tacklinger. Er det ikke Henrik Hansen, der især står for det.
            Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

            OB - engang var vi gode

            Comment


              #36
              Pu ha, det er ikke positive ting jeg høre om Janus Blond idag. Jeg høre om utilfredshed blandt spillere med både den fysiske træning og med hans person generelt. Jeg er oprigtigt bange for klubbens forfatning, nedrykning er desværre et ganske realistisk scenarie

              Comment


                #37
                Oprindeligt indsendt af stonebear Se indlæg
                Pu ha, det er ikke positive ting jeg høre om Janus Blond idag. Jeg høre om utilfredshed blandt spillere med både den fysiske træning og med hans person generelt. Jeg er oprigtigt bange for klubbens forfatning, nedrykning er desværre et ganske realistisk scenarie
                for hård træning? barsk kultur? jeg har også længe været bekymret over tilstanden. Men generelt passer den barske rottweilerkultur til NT og Enricos temperament, og præger hele den øvrige organisation, så det ville ikke undre mig.

                Comment


                  #38
                  Oprindeligt indsendt af stonebear Se indlæg
                  Pu ha, det er ikke positive ting jeg høre om Janus Blond idag. Jeg høre om utilfredshed blandt spillere med både den fysiske træning og med hans person generelt. Jeg er oprigtigt bange for klubbens forfatning, nedrykning er desværre et ganske realistisk scenarie
                  I forhold til, hvad Blond står for træningsmæssigt i denne 7 år gamle artikel synes jeg faktisk ikke der er nogle klare røde flag. Det lyder som i overensstemmelse med hvad jeg kender til fysisk træning. Det lyder heller ikke som om han er ondskaben selv. Læs fx:

                  "5) Vær opmærksom på, at mange accelerationer, sprinter, vendinger og opbremsninger, belaster muskulaturen ekstremt meget de første to uger. 6) Gem den hårde træning til uge to, så spillerne ikke både er trætte fysisk og skal vænne sig til nye bevægelser 7) Tag individuelle hensyn. Du skal aldrig presse en spiller der er øm eller har ondt 8) Første træningskamp skal man maximalt spille 45 min. 9) Sørg for at spillerne er friske til kamp og til fysisk træning. Spillerne skal bygges op, og ikke rives ned af selskabet ”Træner A/S”

                  http://infolink2003.elbo.dk/dbujylla.../doc/11942.pdf

                  Comment


                    #39
                    Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg

                    I forhold til, hvad Blond står for træningsmæssigt i denne 7 år gamle artikel synes jeg faktisk ikke der er nogle klare røde flag. Det lyder som i overensstemmelse med hvad jeg kender til fysisk træning. Det lyder heller ikke som om han er ondskaben selv. Læs fx:

                    "5) Vær opmærksom på, at mange accelerationer, sprinter, vendinger og opbremsninger, belaster muskulaturen ekstremt meget de første to uger. 6) Gem den hårde træning til uge to, så spillerne ikke både er trætte fysisk og skal vænne sig til nye bevægelser 7) Tag individuelle hensyn. Du skal aldrig presse en spiller der er øm eller har ondt 8) Første træningskamp skal man maximalt spille 45 min. 9) Sørg for at spillerne er friske til kamp og til fysisk træning. Spillerne skal bygges op, og ikke rives ned af selskabet ”Træner A/S”

                    http://infolink2003.elbo.dk/dbujylla.../doc/11942.pdf
                    Jeg ved meget lidt om moderne fysisk træning. Det der undre mig, er at vi var det eneste hold som havde en trænings lejr. Var det er forkert valg? var det uklogt, at vente med at kalde spillerende sammen efter kommunen godkendte det. kom vi for sent i gang, og er SIF nuværende "styrke" fordi de blev i træning under corona.
                    Hvis der er noget om ovenstående, så er det jo desværre for sent at ændre, men i givet fald er det uprofessionelt.

                    Comment


                      #40
                      Oprindeligt indsendt af tOrnBjerg Se indlæg

                      Jeg ved meget lidt om moderne fysisk træning. Det der undre mig, er at vi var det eneste hold som havde en trænings lejr. Var det er forkert valg? var det uklogt, at vente med at kalde spillerende sammen efter kommunen godkendte det. kom vi for sent i gang, og er SIF nuværende "styrke" fordi de blev i træning under corona.
                      Hvis der er noget om ovenstående, så er det jo desværre for sent at ændre, men i givet fald er det uprofessionelt.
                      Nu tror jeg hverken at SIF er i specielt bedre eller værre form end os eller nogen af de andre hold i ligaen. Det var helt sikkert i markant højere grad andre årsager der forårsagede blamagen i mandags. SIF kom også ud efter Coronapausen med 5 skader i truppen til den første kamp imod FCN. Men ja. Der kan da helt sikkert kigges på nogle ting i vores optakt også. Jeg tror det faktum at vi spillede os ud af kampen om at komme med i top 6 før coronapausen har betydet at motivationen fra enkelte spillere til virkelig at passe selvtræningen har været lavere end hos flere andre hold, og det kan sagtens være nok til at vi så har pådraget tæmmelig mange skader, da vi fik lov at træne igen. Men det er svært at spå om hvad der er rigtigt og forkert. Alternativet havde måske været at vi havde en hel skadesfri trup i dårlig form.

                      Comment


                        #41
                        Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg

                        I forhold til, hvad Blond står for træningsmæssigt i denne 7 år gamle artikel synes jeg faktisk ikke der er nogle klare røde flag. Det lyder som i overensstemmelse med hvad jeg kender til fysisk træning. Det lyder heller ikke som om han er ondskaben selv. Læs fx:

                        "5) Vær opmærksom på, at mange accelerationer, sprinter, vendinger og opbremsninger, belaster muskulaturen ekstremt meget de første to uger. 6) Gem den hårde træning til uge to, så spillerne ikke både er trætte fysisk og skal vænne sig til nye bevægelser 7) Tag individuelle hensyn. Du skal aldrig presse en spiller der er øm eller har ondt 8) Første træningskamp skal man maximalt spille 45 min. 9) Sørg for at spillerne er friske til kamp og til fysisk træning. Spillerne skal bygges op, og ikke rives ned af selskabet ”Træner A/S”

                        http://infolink2003.elbo.dk/dbujylla.../doc/11942.pdf
                        Jeg forstår godt, du undrer dig. Det lyder da fornuftigt nok - på papiret. Men jeg tror også at nutidens unge og yngre spillere er nødt til at få en anden type behandling end hvad man kunne før i tiden. De har tilsyneladende en anden psyke. Og har måske motioneret en del mindre f.eks. i skole og fritid end spillere gjorde for 10-20 år siden.
                        Græsset er altid grønnere på den anden side, hvis man glemmer at vande.

                        OB - engang var vi gode

                        Comment


                          #42
                          Oprindeligt indsendt af anglicantian Se indlæg

                          I forhold til, hvad Blond står for træningsmæssigt i denne 7 år gamle artikel synes jeg faktisk ikke der er nogle klare røde flag. Det lyder som i overensstemmelse med hvad jeg kender til fysisk træning. Det lyder heller ikke som om han er ondskaben selv. Læs fx:

                          "5) Vær opmærksom på, at mange accelerationer, sprinter, vendinger og opbremsninger, belaster muskulaturen ekstremt meget de første to uger. 6) Gem den hårde træning til uge to, så spillerne ikke både er trætte fysisk og skal vænne sig til nye bevægelser 7) Tag individuelle hensyn. Du skal aldrig presse en spiller der er øm eller har ondt 8) Første træningskamp skal man maximalt spille 45 min. 9) Sørg for at spillerne er friske til kamp og til fysisk træning. Spillerne skal bygges op, og ikke rives ned af selskabet ”Træner A/S”

                          http://infolink2003.elbo.dk/dbujylla.../doc/11942.pdf
                          Jeg skal slet ikke kunne sige hvordan Blond er som fysisk træner - fagligt tænker jeg da helt sikkert at han er yderst kompetent, ellers vil det være rystende at han kom til OB i sin tid og nu er blevet forlænget. For mig lyder det lidt som om der er flere ting der alle sammen hænger lidt sammen, men som måske kan opsummeres lidt som mandskabspleje - som JM jo ikke er alene om at stå for. Altså ikke udelukkende bare den fysiske træning som Blond praktisere (omend jeg synes de mange skader gør det helt berettiget at sætte spørgsmålstegn ved den fysiske træning), men lige så meget hans person. Af hvad jeg har hørt er det blandt andet hans person der bliver kritiseret, at han simpelthen ikke skulle være specielt behagelig at arbejde sammen med for de spillere som jeg har kendskab til. Denne kritik kan sagtens være isoleret til disse spillere og dermed ikke en generel utilfredshed, men ikke desto mindre er der er utilfredshed med Blond fra visse spillere.

                          Er det så bare forkælede, umodne curling spillere der ikke kan klare livet som prof. atlet, er Blond et problem, eller er sandheden et sted derimellem ved jeg ikke. Havde vi en skadesfri trup og sportslig succes ville spørgsmålet heller ikke være så relevant, men i vores nuværende forfatning synes jeg i den grad det er aktuelt at sætte spørgsmålstegn ved Blonds arbejde, og jeg bliver bekymret når jeg høre om mindre god trivsel blandt spillere i truppen. En bekymring der ikke lige frem bliver mindre for mig når man ser spillere som Greve og Eske vokse som de gør efter et klubskifte til andre superliga klubber. Når Eske eksempelvis er ude med store roser af SE er det jo ikke fordi det i sig selv er en kritik af OB, men når han fortæller om træningen i SE med mange samtaler, video gennemgang og fokus på mindre detaljer og den individuelle spiller, dialog etc. sammenlignet med OB så bliver jeg lidt ærgerlig. Fordi for mig burde alle de ting han nævner være til stede i en hver fodboldklub - og fra sådan et interview får man ihvertfald det indtryk at de ting ikke fylder specielt meget i OB. Nu ved jeg godt at jeg blander tingene lidt sammen i en tråd om den fysiske træning, men jeg bliver godt nok bekymret.

                          Comment


                            #43
                            Lige en lille opfølgning på vores håndtering af skadessituation set i lyset af, hvad man i FCK har gjort:
                            https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/...er-skadesregn/

                            De hiver en ekstern evaluering ind, som har gransket alt fra træning til intern kommunikation, for at finde frem til mulige områder, der kan forbedres for at undgå for mange skader og følgeskader.

                            Jeg synes, at det er super stærk kommunikation. Jeg siger ikke, at OB også bør gøre det samme, for det er helt sikkert også et spørgsmål om, hvad sådan noget koster. Men måden Ståle ligger kortene på bordet fra evalueringen er meget givende for omverdenen, synes jeg. Han siger både, at den eksterne evaluering konkluderer, at der er et element af uheld, som man er nødt til at leve med. Derudover så indrømmer han, at de har kalkuleret risiko, og at det nogle gange har kostet. Som i at noget godt kunne være gjort anderledes/bedre. Tænker at situationen har været meget den samme for os. Nogle skader er rent og skær uheld, og dem kan man ikke gardere sig 100% mod. Andre skader sker på baggrund af interne vurderinger og risikoanalyse. Jeg vil vurdere, at vores trænerteam i højere grad er presset til at risikere skader hos spillere, da vores trup ikke er lige så bred både i kvalitet og kvantitet end FCK. De har slet og ret flere kvalitetsspillere, de kan sende i spil end vi har, hvilket nok gør det sværere for trænerteamet at give den nødvendige hvile til de nøglespillere, der har haft småskavanker. Når det så er sagt, så ville det godt nok være interessant med en evalueringen af om vores strategi under corona-nedlukningen har haft afgørende betydning for antallet af skader. Altså om vi skulle/kunne gøre andet end vi gjorde.

                            Det skal ikke forstås som en egentlig kritik, at jeg sammenligner vores fremgangsmåde med FCKs. Jeg synes sådan set bare, at det er kanon kommunikation, og man får en fornemmelse af, at de konstant vurderer egen indsats med kritiske briller for at kunne udvikle sig. Om OB gør det, skal jeg ikke kunne sige, men i så fald kunne de godt være bedre til at kommunikere det ud til omverdenen.

                            Comment


                              #44
                              Oprindeligt indsendt af OensBK Se indlæg
                              Lige en lille opfølgning på vores håndtering af skadessituation set i lyset af, hvad man i FCK har gjort:
                              https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/...er-skadesregn/

                              De hiver en ekstern evaluering ind, som har gransket alt fra træning til intern kommunikation, for at finde frem til mulige områder, der kan forbedres for at undgå for mange skader og følgeskader.

                              Jeg synes, at det er super stærk kommunikation. Jeg siger ikke, at OB også bør gøre det samme, for det er helt sikkert også et spørgsmål om, hvad sådan noget koster. Men måden Ståle ligger kortene på bordet fra evalueringen er meget givende for omverdenen, synes jeg. Han siger både, at den eksterne evaluering konkluderer, at der er et element af uheld, som man er nødt til at leve med. Derudover så indrømmer han, at de har kalkuleret risiko, og at det nogle gange har kostet. Som i at noget godt kunne være gjort anderledes/bedre. Tænker at situationen har været meget den samme for os. Nogle skader er rent og skær uheld, og dem kan man ikke gardere sig 100% mod. Andre skader sker på baggrund af interne vurderinger og risikoanalyse. Jeg vil vurdere, at vores trænerteam i højere grad er presset til at risikere skader hos spillere, da vores trup ikke er lige så bred både i kvalitet og kvantitet end FCK. De har slet og ret flere kvalitetsspillere, de kan sende i spil end vi har, hvilket nok gør det sværere for trænerteamet at give den nødvendige hvile til de nøglespillere, der har haft småskavanker. Når det så er sagt, så ville det godt nok være interessant med en evalueringen af om vores strategi under corona-nedlukningen har haft afgørende betydning for antallet af skader. Altså om vi skulle/kunne gøre andet end vi gjorde.

                              Det skal ikke forstås som en egentlig kritik, at jeg sammenligner vores fremgangsmåde med FCKs. Jeg synes sådan set bare, at det er kanon kommunikation, og man får en fornemmelse af, at de konstant vurderer egen indsats med kritiske briller for at kunne udvikle sig. Om OB gør det, skal jeg ikke kunne sige, men i så fald kunne de godt være bedre til at kommunikere det ud til omverdenen.
                              Der er helt klart dele af OB's ledelse og sportsudvalg der ikke formår at udføre selvkritiske evalueringer! Tror og håber denne kultur er i opbrud, men det er den største kilde til vores dårlige år!

                              Comment


                                #45
                                OB er milevidt bagud, hvad moderne tilgang til fodbold angår. Vi kommer kun til at sakke længere og længere bagud med den nuværende ledelse, der hører hjemme på elefantkirkegården.

                                Comment

                                Working...
                                X