Jeg har sat en lille simulator op i et excelark for at finde en sandsynlighed for at OB havner i top-6.
Lige et par præmisser.
Jeg har lavet 100 simuleringer af de sidste 2 runder + de resterende i denne runde. Det vil sige efter Esbjerg kampen idag.
Hver enkelt kamp er simuleret ud fra en sandsynlighedsberegning baseret på denne sæsons resultateter. Det vil sige baseret på hvor mange gange et hold har vundet, spillet uafgjort eller tabt hhv hjemme og ude.
Eksempel:
Hold 1 møder hold 1 (hold 1's hjemmebane)
Hold 1 har hjemme: V-50% U-25% T-25%
Hold 2 har ude: V-25% U-25% T-50%
I denne simulation er der altså total 50% for hjemmesejr og 25% for uafgjort og 25% for udesejr
Håber dette giver mening. En simulation af dette giver følgende sandsynlighed for de 14 Superligahold:
Jeg ved at dette blot er statistik og grundlaget er jo også en anelse spinkelt. Altså at basere det på 18/19 sæsonens hidtidige kampe uden f.eks. taget de seneste kampes form i betragtning eller skader og karantæner osv. Jeg vil forsøge at opdatere denne tråd over de næste par dage, hvis ellers det har interesse.
Lige et par præmisser.
Jeg har lavet 100 simuleringer af de sidste 2 runder + de resterende i denne runde. Det vil sige efter Esbjerg kampen idag.
Hver enkelt kamp er simuleret ud fra en sandsynlighedsberegning baseret på denne sæsons resultateter. Det vil sige baseret på hvor mange gange et hold har vundet, spillet uafgjort eller tabt hhv hjemme og ude.
Eksempel:
Hold 1 møder hold 1 (hold 1's hjemmebane)
Hold 1 har hjemme: V-50% U-25% T-25%
Hold 2 har ude: V-25% U-25% T-50%
I denne simulation er der altså total 50% for hjemmesejr og 25% for uafgjort og 25% for udesejr
Håber dette giver mening. En simulation af dette giver følgende sandsynlighed for de 14 Superligahold:
Hold | Sandsynlighed |
FC København | 100,0% |
FC Midtjylland | 100,0% |
Esbjerg fB | 96,0% |
Brøndby IF | 90,0% |
Odense Boldklub | 68,0% |
AaB | 38,0% |
FC Nordsjælland | 33,0% |
Randers FC | 30,0% |
AGF | 30,0% |
AC Horsens | 15,0% |
SønderjyskE | 0,0% |